Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 maart, 2015 11:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo modelbouwvrienden,

Ik wil jullie mijn projekt voor 2015 presenteren.
Het betreft een Volvo FH van de transportfirma Eutraco met een schuifzeilentrailer met reclame van het bedrijf waar ik werk 8)
Het zou dit moeten worden, hoop ik :D Een exacte kopie wordt het wel niet. Ik ga voor herkenbaarheid.

Afbeelding

Afbeelding
Deze foto toont de betreffende trailer.

Daarvoor worden deze kits gebruikt
Afbeelding

De eerste bouwstappen gingen redelijk vlotjes. Maar gaandeweg en na het bekijken van referentiefoto's bleken er toch een paar tekortkomingen in de kit te zitten. Dit wordt zeker een uitdaging; ik verheug me erop :wink:

Het chassis + de krachtbron
Afbeelding

Aan de rechterkant wordt nog een gereedschapskist uit de spare-partsdoos bij gemonteerd. PS de tank komt ook uit die doos en dient enkel ter illustratie.
Afbeelding

De achteraandrijving staat op bladveren :evil: ik had liever luchtvering gezien, en er zelf één scratchen? daarvoor had ik geen goesting meer :? ( één van die tekortkomingen : gebruik van 'oude' mallen op een nieuw model ) op 1 van de oude modellen op zolder ( Blue Rebel van Revell 1e model van de FH) zit er ook bladvering op + idem chassis. Hoe oud is die kit?? +/- 20 jaar ???

Gelukkig heeft Italeri bepaalde sprue's uitgebreid met modernere onderdelen en de 'oude' niet bruikbare onderdelen op de bouwplannen achter een grijs kadertje gezet.
Toch heeft mr. Taleri een paar serieuze kansen laten liggen :
Kale spatborden: niet volgens een modern model
Afbeelding

En dan het interieur :evil:
Zo zou ik het wel willen:
Afbeelding

Maar zo kreeg ik het
Afbeelding
Afbeelding

Stoelen trekken op niks qua model. En een vlakke vloer in de cabine is niet te zien. Daaraan zal mijn pseudo-Dremelmachientje wel zijn werk aan hebben.
Het dashboard is wel redelijk correct. Enkel die driehoekige verzonken vergaarbak is er niet.
De bovenkasten laat ik oob , die zie je toch niet zo goed.
Nog zo iets:
Afbeelding
Wie heeft het in zijn hoofd gehaald om die blauwe lip op de raamlijst te zetten??? Die lip moet eraf en van de uitsparing in het deurpaneel komt er dan een stukje plastic-card met bedieningsknopjes voor de ramen.

De cabine
Afbeelding

Nog een tip voor de toekomstige bouwers van dit model : er is een fout in de bouwplannen; met name het stukje voor de handgreep achter de zijfender.
De beugels moeten omgewisseld worden, want anders past de luchthapper niet meer op zijn plaats.
Afbeelding

Zo, de kop is eraf. Ik weet weer wat te doen in mijn 'mancave' 8)

Tips en kritiek ( goed én slecht ) ?? Ik hoor het graag.
Tot de volgende.

groeten,
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 maart, 2015 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi project Yves,

ik heb ook nog een FH16 liggen, dus kan mooi met je meekijken :wink:

Succes,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 maart, 2015 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Ives, een tip: probeer eens op een rommelmarkt zo'n Dickie FH te vinden, die kosten nieuw in de winkel vanaf 20 euro, hangt ervan af welke uitvoering, en op de rommelmarkt zijn die dan meestal wel goedkoper. Die heeft een veel beter interieur. Ik heb er hier al een staan zonder deuren (tja, opengaande deuren, die kleine gasten sleuren dat er zo af en in het beste geval belandt de truck dan voor een paar euro op de rommelmarkt, in het andere geval in het cilindrisch archief.....) met de bedoeling om die verder te slopen en de bruikbare onderdelen aan te passen en te gebruiken in een Italeri versie.
En goed dat er eens een Westvlaamse truck gebouwd wordt, zo zie ik het graag :brouw:
En je hebt ook nog pb van me.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2015 2:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Ik snap het niet helemaal wat je wilt.
Op je foto is een FH2 Globetrotter euro 5 en de doos is een FH2 XL en Euro 3.
Verder is die tunnel makkelijk aan te passen door het er af te zagen een er een platte plaat op te lijmen.
Doe dit op die hoogte anders past het blok er niet onder.

Alles wat niet klopt kun je vervangen door het bestellen van resin onderdelen.
Zoals,
- de spatborden
- dieseltank
- adbleu systeem
- globetrotter dak met spoiler
- lucht geveerde achteras
- volgens mij ook de stoelen.
Hierdoor kun je hem zo krijgt als hij in het echt is.
Het kost een paar centen maar je zult er geen spijt van krijgen geloof mij.

Dus ik vind het jammer dat je je eigen truck wilt bouwen maar niet het uiterste er uit haalt.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2015 16:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hoi, Remon.

Citaat:
Dus ik vind het jammer dat je je eigen truck wilt bouwen maar niet het uiterste er uit haalt.

Ik begrijp je reaktie
in mijn beginpost vermeldde ik dat ik geen exacte kopie van een origineel maak. Dat doe ik trouwens met al mijn modellen.
Ik probeer enkel wat aanpassingen te doen die op het eerste zicht in het oog springen.
Ik wil een reaktie van ' Die camion herken ik , das die firma die....' Of er nu blad- of luchtvering vb. onderzit , dat heeft een toevallige passant (annex leek) niet gezien.
Het moet voor mij ook leuk blijven om er een klein beetje werk in te steken. zoals vb die spatborden of interieur.
Resin en afterkits zijn (nog) niet voor mij. Ik probeer het met kleine ingrepen met onderdelen uit de rommeldoos van spareparts van oude modellen.

mvg
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2015 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Mac Reel schreef:
Afbeelding
Wie heeft het in zijn hoofd gehaald om die blauwe lip op de raamlijst te zetten??? Die lip moet eraf en van de uitsparing in het deurpaneel komt er dan een stukje plastic-card met bedieningsknopjes voor de ramen.

Het is nu al een tijdje geleden dat ik nog eens met een FH gereden heb, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik denk dat de bedieningsknoppen voor de ramen meer naar voren zitten op het deurpaneel. Ik zou die blauwe lip laten zitten, wat putty op de naden en meeschilderen met het paneel van de deurbekleding, geeft hetzelfde resultaat. En dan de knoppen op de juiste plaats, als je toch beslist om die te maken, maakt het geen verschil uit of die op deze plaats komen of een centimeter meer naar voren. En als je knoppen maakt voor electrische ramen, vergeet dan niet de draaihendels weg te doen/laten (ik weet niet of ze erop zitten of niet bij het model).

Edit: had ik wat beter naar de foto gekeken, dan had ik gezien dat er geen opdraaihendel op het deurpaneel zit...... En ik denk dat die knoppen in die bocht zitten, in dat voorste stuk van het deurpaneel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2015 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej Ives,

Om je even wat duidelijkheid te verschaffen over het deurpaneel, dit kan je zien op je eigen foto van het interieur:
Afbeelding

Je moet dus de blauwe lip weghalen en in de ruimte die dan ontstaat een rechtop staand hendeltje maken om de deur mee open te doen. De knopjes zitten net voor de ruimte die ontstaat als je de blauwe lip weghaalt.

Even een foto van Truckstar ter verduidelijking:
Afbeelding

Succes met de bouw.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 maart, 2015 22:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Ene kleine up-date kan ik jullie aanbieden:

Ronald en Aerodyne, bedankt voor de tips en foto :brouw:

de deurpanelen heb ik zo een beetje uitgevoerd:
Afbeelding

en gemonteerd zou dat er zo moeten uitzien
Afbeelding

Met het dashboard ben ik er nog niet uit :?
Afbeelding

Ik had eerst dat bovenliggende 'aflegbak' uitgesneden en achteraf gezien dat het gat eigenlijk te groot is :?
Ik probeer dat nu wat te camoufleren met het uitgesneden bakje terug te monteren.
Het kan mij niet echt bekoren :?
Wat vinden jullie?

mvg
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 maart, 2015 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Ives, dat kleine vakje is niet erg groot hoor. Ik legde daar altijd mijn gsm en mijn autosleutels in en het lag vol. Misschien wat camoufleren door daar ook een en ander in te leggen (de nieuwste rage hier op het forum is autosleutels maken..... :lol: )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 maart, 2015 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Ives,

tenzij je voor een cabine gaat met openstaande deur of afneembaar dak en speciaal afgewerkt interieur, zou ik me verder dan de aanpassingen die je al gedaan hebt, niet te veel zorgen maken over de details van het interieur. Gewoon omdat je er veel tijd in steekt er later (bijna) niets van ziet.

Al moet ik er wel bij zeggen dat dan wel weer leuk is voor jezelf, om te weten dat al die details er zijn :)

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement