Bouwverslag Nr. 3
Afgelopen tijden ben ik druk aan het bouwen geweest, al zie je dat er niet zo van af.
Ik heb erg mijn best gedaan, de banden zo goed mogelijk te laten lijken op de exemplaren uit de oude tijd. Daarvoor heb ik alle randen en opschriften afgeschuurd.
Dat is niet eenvoudig om van 6 banden, dus 12 zijkanten, het rubber eerst af te vijlen en dan te schuren. Hierna kon ik de velgen schilderen. Ik heb eerst moeten puzzelen, wat ik voor kleur zou gebruiken. Ik wil toch wel een mooie klassieke combinatie hebben van carrosserie, chassis en wielen.
Nadat ik vele foto's op het Internet bekeken had, kwam ik tot de keuze van rode velgen met aluminium velg randen, donkerblauwe carrosserie, met zwarte spatborden.
Nu hoop ik, als het model zo'n beetje klaar is, wat leuke opschriften in geel of goud kleur, in van die mooie klassieke schrijfletters, als decoratie op de zijkant, aan te brengen.
Hoe en wat weet ik nog niet. Dat is een zorg voor later. Maar dat is voorlopig het idee.
Even wat plaatjes van de wielen. Ik ben een aardig tijdje bezig geweest om alles goed uit te lijnen, zo dat alles netjes recht op de juiste plaats zat.
Het licht was weer knap beroerd, deze week. Maar beter lukte gewoon niet. Dus de foto's winnen geen schoonheids wedstrijd.
Volgende stapje was het fabriceren van een groot rek achter, onder het chassis. Ik kan me ook nog herinneren, dat vrachtwagens in de oude tijd, op die plek, er vaak een reservewiel was bevestigd.
Volgende karwijtje wat het maken van een uitlaat. Ook weer een kwestie van passen en meten, ook hier bleek ik de diameter een beetje te groot had genomen, dus weer met een dunner gietstaafje opnieuw beginnen.
Ik was toch wel benieuwd, hoe het geheel er uit zou zien met een kleurtje, dus als grondverf heb ik alles met Polly-S acryl alles donkerblauw geverfd. Het fijne van die verf is, dat het op waterbasis is, er geen gevaar is met overschilderen met olieverf. En als je het goed doet, zie je ook geen strepen.
Tussen de bedrijven door, had ik nog de voorbumper gemaakt, uit dunne stripjes, zodat er dat aparte profiel in zat. Typisch, de bumper is smaller dan de spoorbreedte van de wielen.
De uitlaat had ik inmiddels ook van een kleurtje voorzien. Zilver met een tipje roodbruin in nat in nat methode. Dus tegelijk in twee kleuren werken met het penseel.
Nu vond ik het chassis een beetje kaal, dat klopt ook wel, als je zo de foto's bekijkt, de benzine tanks zaten voornamelijk onder de zitting in de cabine, alleen bij de echte long haul trucks zie je vaak een extra tank achten de cabine aan het chassis hangen.
Het leek me wel leuk eens te proberen zo'n oude tank met ronde kanten te maken. Zie het resultaat.
Alvast ook een eerste aanzet voor de opbouw van de laadruimte gemaakt. Ik vermoed, dat in het echt, een houten frame werd gemaakt, waar later de rest van de bovenbouw, werd opgebouwd.
Nog wat overzichts plaatjes, hoe ver we nu zijn.
Tot het volgende verslag maar weer.
Met vr. gr.
JohnH