Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 dec, 2014 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 19:23 pm
Berichten: 926
Woonplaats: Breezand
Schitterend, die oude plaatjes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 dec, 2014 0:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
JohnH schreef:
....Tja, ik heb geen Büssing aanhanger van Revell, om daar nu speciaal ééntje alleen voor de banden aan te schaffen... :roll: ......


Kan je Revell niet mailen? of een advertentie op mp zetten?

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 dec, 2014 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Tom,

Dank voor je suggestie. Ik ben er inmiddels wel uit. Ik hou het bij de banden, die nu wel naar mijn zin zijn, na het nodige vijl -en schuurwerk. :roll:
Maar je idee was nog niet zo gek, als ik nog eens ander model ga bouwen; het blijft vaak een probleem. Maar ideeën genoeg :D

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 dec, 2014 21:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Dit gaat een hele leuke oldie worden.
Je vliegtuigen zijn ook net zo indrukwekkend gebouwd overigens.
Ik hoop dat je lekker cross-over bezig blijft! :brouw:

Ben benieuwd naar het vervolg.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 dec, 2014 13:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr. 3

Afgelopen tijden ben ik druk aan het bouwen geweest, al zie je dat er niet zo van af.

Ik heb erg mijn best gedaan, de banden zo goed mogelijk te laten lijken op de exemplaren uit de oude tijd. Daarvoor heb ik alle randen en opschriften afgeschuurd.
Dat is niet eenvoudig om van 6 banden, dus 12 zijkanten, het rubber eerst af te vijlen en dan te schuren. Hierna kon ik de velgen schilderen. Ik heb eerst moeten puzzelen, wat ik voor kleur zou gebruiken. Ik wil toch wel een mooie klassieke combinatie hebben van carrosserie, chassis en wielen.

Nadat ik vele foto's op het Internet bekeken had, kwam ik tot de keuze van rode velgen met aluminium velg randen, donkerblauwe carrosserie, met zwarte spatborden.
Nu hoop ik, als het model zo'n beetje klaar is, wat leuke opschriften in geel of goud kleur, in van die mooie klassieke schrijfletters, als decoratie op de zijkant, aan te brengen.
Hoe en wat weet ik nog niet. Dat is een zorg voor later. Maar dat is voorlopig het idee.

Even wat plaatjes van de wielen. Ik ben een aardig tijdje bezig geweest om alles goed uit te lijnen, zo dat alles netjes recht op de juiste plaats zat.

Afbeelding
Afbeelding

Het licht was weer knap beroerd, deze week. Maar beter lukte gewoon niet. Dus de foto's winnen geen schoonheids wedstrijd. :roll:

Volgende stapje was het fabriceren van een groot rek achter, onder het chassis. Ik kan me ook nog herinneren, dat vrachtwagens in de oude tijd, op die plek, er vaak een reservewiel was bevestigd.

Afbeelding

Volgende karwijtje wat het maken van een uitlaat. Ook weer een kwestie van passen en meten, ook hier bleek ik de diameter een beetje te groot had genomen, dus weer met een dunner gietstaafje opnieuw beginnen.

Afbeelding

Ik was toch wel benieuwd, hoe het geheel er uit zou zien met een kleurtje, dus als grondverf heb ik alles met Polly-S acryl alles donkerblauw geverfd. Het fijne van die verf is, dat het op waterbasis is, er geen gevaar is met overschilderen met olieverf. En als je het goed doet, zie je ook geen strepen.

Afbeelding

Tussen de bedrijven door, had ik nog de voorbumper gemaakt, uit dunne stripjes, zodat er dat aparte profiel in zat. Typisch, de bumper is smaller dan de spoorbreedte van de wielen.
De uitlaat had ik inmiddels ook van een kleurtje voorzien. Zilver met een tipje roodbruin in nat in nat methode. Dus tegelijk in twee kleuren werken met het penseel.
Nu vond ik het chassis een beetje kaal, dat klopt ook wel, als je zo de foto's bekijkt, de benzine tanks zaten voornamelijk onder de zitting in de cabine, alleen bij de echte long haul trucks zie je vaak een extra tank achten de cabine aan het chassis hangen.
Het leek me wel leuk eens te proberen zo'n oude tank met ronde kanten te maken. Zie het resultaat.
Alvast ook een eerste aanzet voor de opbouw van de laadruimte gemaakt. Ik vermoed, dat in het echt, een houten frame werd gemaakt, waar later de rest van de bovenbouw, werd opgebouwd.

Afbeelding

Nog wat overzichts plaatjes, hoe ver we nu zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Tot het volgende verslag maar weer.

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 dec, 2014 13:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
De 'looks' kloppen in ieder geval.
Niet dat ik verstand heb van zulke oude trucks maar wat ik zie oogt gewoon goed.
Ook de wielen staan hem goed. Dat het veel werk heeft gekost ben je hopelijk snel weer vergeten. Soms 'moet' dat gewoon zodat het ten goede komt aan het model wat je bouwt.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 dec, 2014 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 19:23 pm
Berichten: 926
Woonplaats: Breezand
Het ziet er al veelbelovend uit zo, Genot voor het oog dit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 dec, 2014 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Normaal gezien volg ik het vrachtwagengedeelte niet maar deze trok wel mijn aandacht. :D
Prachtig staaltje zelfbouw wat je hier laat zien, ik heb het hele topic met open mond doorgenomen! :mrgreen:
In één van je eerste postings had je het over schokbrekers, welnu: die oude trucks hadden dat niet, daarom die zware bladveren (maar ik denk dat je daar intussen ook wel achter bent gekomen).
Dit ga ik blijven volgen want die aloude trucks spreken mij wel enorm aan. :D
Enne ja, die schaal en schaalverhoudingen... er zijn wel meer modellen waar je zo goed als geen schaal op kan plakken en zolang het visueel klopt is het perfect, wie gaat het uiteindelijk tegenspreken? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 dec, 2014 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Mooi John, de AMT wielen laten nu duidelijk zien hoe klein de cabine eigenlijk is en in ieder geval ondergetekende heeft zich daar behoorlijk op verkeken.
Het subframe zal ongetwijfeld hout zijn geweest wat met U-beugels met onderaan de poten draadeinden waarop een plaat past bevestigd op de chassisbalken.
Ik lees olieverf dus je gaat ook bezig met verweren, ik zal daar nooit meer iets over zeggen en ben benieuwd hoe ver je het door gaat zetten.
Succes met de bouwerij.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 dec, 2014 16:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Beste brouwers,

Ik ben blij met jullie reacties. Jullie hebben er duidelijk net zoveel plezier in als ik. Ook de suggesties stel ik zeer op prijs, zo weet ik nu, dat er dus geen schokbrekers gemonteerd waren, dat vermoedde ik al, Koni's moesten nog uitgevonden worden :D
De verhoudingen wielen en cabine zijn op foto's minder goed in te schatten, voor mij is het natuurlijk makkelijker, als je het model in je handen hebt. Foto's kunnen je aardig op het verkeerde been zetten, dat weet ik uit ervaring met vliegtuig bouw.

De opmerking over olieverf. Ik weet nog niet of ik verwering ga toepassen, bij de uitlaat heb ik gewoon Humbrol gebruikt, het is echter wel een techniek, die je bij olieverf schilderen toepast. Ik wil alles toch echter een beetje netjes en nieuw eruit laten zien. Laten we zeggen, dat er een paar duizend km (of te wel mijlen) op zitten, genoeg om de uitlaat wat te laten verkleuren. Ik zit te denken om de louvres aan de zijkant van de motorkap met zwart wat accenten te geven. Dat zien we wel aan het einde. Eerst maar eens die grote doos achterop bouwen.

Als jullie nog suggesties hebben, hoor ik die altijd graag.

Vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement