Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 7:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Moet er weer een 'echte' Brouwersdag komen?
Ja, naast de Modelbouwdag wil ik ook een Brouwersdag 45%  45%  [ 25 ]
Nee, de Modelbouwdag is voldoende 42%  42%  [ 23 ]
Ik wil gewoon stemmen, maar voor de rest heb ik er niets mee 13%  13%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 55
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 20:47 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Allen,

Een meedenkend forumlid benaderde ons op de modelbouwdag en kaartte het probleem aan dat 'we te groot' worden. Dat waren niet de letterlijke woorden, maar daar komt het wel op neer.

De brouwersdag is flink gegroeid - bij de eerste edities was het aantal aanwezigen bijna te tellen op twee handen en het vond plaats in de Brouwersshop. Als ik terugkijk naar die verslagen, dan is het echt gezelligheid en intimiteit troef, iedereen kende elkaar vanop het forum. Daarna is het wat gaan groeien en moesten we verhuizen naar een grotere locatie (De Ark in Schoonhoven), maar nog steeds hadden we daar hoofdzakelijk Modelbrouwers forumleden die hun modelletjes tentoonstelden en lekker bijpraten. Sinds een jaar of drie terug is het allemaal wat groter gaan worden en worden om diverse redenen waar ik het fijne niet van weet ook externe handelaren en clubs uitgenodigd.

Dit laat ons toe om te groeien, en daarom heet het sinds dan ook 'Modelbouwdag' omdat het meer een promotie-event voor de modelbouw als hobby is dan nog puur een 'Brouwersdag'.

Dus, terugkomend op mijn eerste zin, het voorstel dat nu speelt is dus om naast de Modelbouwdag ook weer een echte Brouwersdag te houden. Dit zou waarschijnlijk ergens in het eind van de winter ingepland worden zodat de twee events wat gelijkmatig gespreid zijn over het jaar. Op die brouwersdag zou dan een locatie gehuurd worden en is het doelpubliek weer dit forum. Buitenstaanders mogen natuurlijk ook komen, maar die gaan we niet actief uitnodigen. Het idee is dan om weer gezellig modellen te showen en ondertussen wat lekker te kletsen, brouwen en demo's geven.

Wij zijn ook heel benieuwd naar jullie meningen/visie hierrond, en argumenten waarom het zus of zo zou moeten volgens jullie. Dit topic zal waarschijnlijk grotendeels eenrichtingsverkeer worden - de opmerkingen en poll-resultaten worden op een later moment geëvalueerd.

Ik hoop dat er een constructief topic ontstaat ;)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 20:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb de vorige edities niet gekend. Ik vond het concept zoals het nu is prima, al was het spijtig dat ik wat schatplichtig was aan BSMC en dus aan hen vasthing voor transport en standplaats. Daardoor kon ik niet mee achter jullie tafel kruipen. Een belangrijk punt dat van deze discussie nog los staat is dat sommigen bepaalde modelbouwthema's zeiden te missen, die er dan waarschijnlijk de vorige jaren nog wel stonden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ik snap eigenlijk het probleem niet zo goed met groter groeien en "intimiteit". Ik ben zelf vrachtwagenbouwer en het groepje van betrokkenen is nagenoeg altijd hetzelfde bij de grotere shows en het handjeschudden, bijkletsen, live bekijken van modellen, uitwisselen van info, mekaar zonodig voorzien van onderdelen/bouwdozen en de oude-jongens-krentenbrood zaken is bij de Brouwersdag niet anders dan bij de IPMS show in Nieuwegein of de "On the roadshow" in Jabbeke (dan noem ik gemakshalve de show die ik als displayer meeneem) of een SIG meeting van de IPMS. Wel zit de brouwersdag of modelbouwdag dicht op de IPMS show in Nieuwegein die de laatste zaterdag van Oktober gehouden wordt terwijl ik persoonlijk iets groots mis in de maanden juni-juli. Ik weet dat dat een rotperiode is i.v.m. vakanties.... Dat er bezoekers komen om modellen te bekijken en die soms ook nog eens wat vragen of waar je een ander praatje mee kan maken doet voor mij geen afbreuk aan de omgang met de bouwers van onze eigen vrachtwagen groep dus wat mij betreft geen probleem om groter te groeien zonder extra dag in het leven te roepen. En een soort van kruisbestuiving van verschillende modelbouwdisciplines zal er denk ik niet zoveel zijn, ik mag graag bij de andere modellen neuzen op de brouwersdag omdat ik toch ook redelijk over de brouwerssite cross maar zou contacten niet missen. Maar dit is uiteraard mijn persoonlijke mening, ik ken ook de periode Schoonhoven en deze locatie en ambiance in Gorinchem is een stuk beter. Trouwens ook een compliment voor de regeling hoe de modellen binnengebracht konden worden en ook hoe na afloop van het publieke deel we via de grote deuren snel naar de auto konden. Ik heb me daar n.a.v. mijn ervaring van de vorige keer kritisch over uitgelaten maar nu ging het perfect alhoewel de vorige keer door toedoen van wegomleggingen ik ook later dan 10 uur arriveerde.

Johannes, ingzagers


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Op zich ben ik wel voor een 'speciale' brouwersdag, echter niet in het najaar, maar in het voorjaar. Zo wie zo is het leuk om met gelijk gestemden samen te zijn en over de hobby te praten. Ik ben afgelopen zaterdag voor het eerst op de 'brouwersdag' geweest en heb een aantal nieuwe gezichten leren kennen achter de nick-names, eigenlijk mijn voornaamste reden om eens de brouwersdag te bezoeken. Ik vind het leuk om ook de bouwers een beetje te kennen, vandaar dus ook mijn voorkeur voor die speciale brouwersdag.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 23:13 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik heb gestemd voor een aparte Brouwersdag. De reden hiertoe is lastig uit te leggen, maar ik ga het proberen.
In het kort is het het verschil tussen Schoonhoven en Gorinchem (old time's sake?)
Ik heb een aantal Brouwersdagen meegemaakt in Schoonhoven. Het was daar een stuk kleiner, maar desondanks (of misschien wel daarom) was het erg huiselijk. Ik moet eerlijk zeggen, met de andere handelaren vind ik het te commercieel voor wat ik van de Brouwersdag gewend ben. Van de ESM weet je dat je doodgegooid word met handelaren, maar van de Brouwersdag ben ik gewend dat het een relatief klein clubje is wat het meegenomen werk bespreekt en verder lekker slap lult.
Ik ben van de Brouwersdag gewend dat als je iemand zoekt je die met 2 tellen hebt gevonden, en je niet 10 minuten door de zaal moet lopen.

Het komt er op neer dat de Brouwersdag een heel stuk kleiner was dan de ESM, en dat verschil is de laatste 3 jaar een stuk kleiner geworden. Aan de ene kant goed, maar aan de andere kant ook weer jammer, omdat ik vind dat het juist de huiselijkheid van de Brouwersdag zoals in Schoonhoven aanwezig was hetgene is waar ik gek op was.

Ik zal natuurlijk wel blijven komen naar de Modelbouwdag, maar het voelt heel anders aan dan de jaren in Schoonhoven.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12236
Woonplaats: Eibergen
Danny het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk uit te leggen.
Ik heb dezelfde situatie meegemaakt bij de Twenot, jarenlang in een klein gebouwtje de club meetings gehad je kon iedereen bijna.
Uiteraard groeide ook de Twenot en werd het gebouwtje te klein en verhuisden we naar een grotere locatie waar meer mensen in konden en toen merkte je al bijna direct dat de sfeer minder was dan voorheen.
Zoals je al aangaf die huiselijke sfeer was verdwenen :(

Ik heb ook op een aparte dag gestemd ook al zal ik er nooit komen gezien de afstand die voor mij te ver is helaas.

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 0:07 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Daar komt het inderdaad op neer Ronald.
Dat de sfeer helemaal is verdwenen wil ik ook weer niet zeggen, maar het is wel een heel stuk minder vergeleken met Schonhoven.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 7:05 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb nog niet gestemd maar dit wel al met Hanjo en Arno besproken.....................uhhh, het gesprek kwam daar zo op.

Ik weet niet, ik heb de Havenstraatbijeenkomsten meegemaakt en toen we naar de Ark gingen werd het al anders vanwege de externe inloop.
Ik denk dat je die huiselijke sfeer dus nooit meer terug zou krijgen. Wat ik mij dan afvraag, zullen er meer naar zo'n "familiedag" gaan dan naar Gorichem? Ik denk het niet. Als mensen er heen willen waren ze toch wel gekomen, nu zijn het toch voornamelijk weer de die-hards die je altijd tegen komt.

Ik weet hoe of wat, maar ik denk dat een evenement op de zondag toch net even meer mensen gaat trekken, vaak moeten mensen op zaterdag toch dingen doen waar ze door de week niet aan toe komen en toch afgehandeld dienen te worden. Denk aan huishoudelijke taken, denk aan sporten (ik heb op de zaterdagochtend vaak een competitiewedstrijd voor mijn sport)

Tuurlijk, ik vond de meetings in het magazijn de leukste, klein, intiem, maar vaak erg leerzaam. Maar als ik nuchter en zakelijk blijf, dat krijg je nooit meer terug, de club is gewoon te groot geworden.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 nov, 2012 17:03 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Drenthe
Ik ben het niet eens met de mensen die zeggen dat de brouwersdag te groot aan het worden is.
Vorig jaar waren wij er ook ( mijn zoon en ik ) en ook dit jaar waren we weer van de partij.
Daarnaast vond ik het vorig jaar ook veel drukker dan dit jaar.
En ik moet zeggen dat ik NIEMAND heb gezien die ik van het forum ken.

Wij zitten het meeste op het gedeelte met auto's en motoren.
Het enige wat er stond was 99% militair spul en vrachtwagens bouwers.
Ook het wedstrijd gedeelte bestond voor het grootste deel uit militaire modellen.
Was dus niet moeilijk te raden welke modellen er met de overwinning vandoor gingen.

Kortom, ik denk dat de brouwersdag pas te groot wordt als er meer leden op deze dag verschijnen.
Daarnaast denk ik dat wanneer de dagen worden gesplitst er een tweedeling ontstaat.

Ik hoop juist dat er volgend jaar nog meer mensen aanwezig zullen zijn in Gorichem.
Want als er niet meer mensen komen met dezelfde interesses als wij zal volgend jaar de laatste keer zijn voor ons.

gr. modellmaker

_________________
Afbeelding
Inmiddels ook te vinden op Facebook en Instagram
https://www.instagram.com/modellmaker/ https://www.facebook.com/rene.vanderbe.7


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 11:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Ik kan modelmaker geen ongelijk geven ik ben juist naar Mol geweest er stonden misschien twintig auto's en een dertigtal vliegtuigen en de rest de rest was militair niet dat ik er iets tegen heb want de stukken die ik daar gezien heb waren echt de moeite maar waar ik voor gegaan ben was er niet veel . Nu ben ik nog niet op een Brouwersdag geweest maar ik kan er inkomen dat er niks anders staat en er waren mensen vanuit de uithoeken van Europa
Dus de automannen " mannen zet uw modellen ook ten toon " er zijn toch genoeg mooie bouwers als ik dit zo zie op dit forum er zijn echte kunstenaars tussen
Grtz Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement