Trukker 48 schreef:
Mij was het inderdaad ook niet opgevallen.
Misschien is dat bij de (ex) VSB groep T144 530 longline (dat is een 6x2*4) misschien staat dat * dan voor uitschakelbare aandrijf as? is ook nog een stuuras, wat normaal nooit een aandrijfas kan zijn. vreemd verhaal allemaal.
sorry voor deze vervuiling, ik ga weer B.O.T.
Dat 6x2*4 kun je ook zo omschrijven: 6x2/4.
De 6 staat voor 3 assen, de 2 voor één aangedreven as en de 4 voor het aantal assen die gestuurd zijn. Twee dus in dit geval.
Maar 6x4/2 hoef je niet zo te omschrijven want elke truck heeft minimaal één stuuras. Een 6x4/4 zou weer wél kunnen.
En als je Terberg hebt bijvoorbeeld, die levert/leverde tandemstellen met dubbele aandrijving én de laatste as gestuurd met allebei de assen in dubbellucht maar ook met de laatste as aangedreven én gestuurd in enkellucht ( supersingle ). Als je dan een 4-assige betonmixer hebt bijvoorbeeld krijg je dit: 8x4/6. Natuurlijk zijn er meerdere varianten maar dat gaat voor hier te ver.
Dit even als extra info. Waarom de Scania van Riemersma geen verschillende naven heeft? Om zich te onderscheiden van de rest denk ik.
gr Jeroen