Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 21:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Volvo F7
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2014 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Ik was in het verleden al eens met een Heller Renault G260 begonnen te verbouwen tot Volvo F7.

Afbeelding

Zoals de meesten wel weten is de F7 gebaseerd op de club van 4 cabine van de Volvo, DAF, Renault en Saviem. De F7 cabine is echter breder en heeft een hoger front. Alleen Volvo en Renault hebben de club van 4 cabine verbreed en de Heller G260 is de juiste breedte voor een F7 dus dat komt mooi uit. Ik heb het front er uit gesneden en een nieuw front er in gelijmd.

Afbeelding
Afbeelding

Het opklapbare deel tussen het raam en grille heb ik los gemaakt door een plaatje 0,5mm styreen te voorzien van een raamwerk/kader van 0,5mm wat daarna is afgestreken met een styreen papje voor een vloeiende overgang. Als grille gebruik ik een Revell F12 grille welke in van André heb gekregen. Het moeilijkste is de grille delen rondom de koplampen maar dat wil ook al aardig lukken. Ik heb een plaatje in de juiste vorm gesneden, een stukje styreen buis van 9,5mm schuin afgesneden en dit op het plaatje gelijmd waar de koplamp hoort te zitten. Daarna styreen pap rondom het buisje gedrupt en dat vloeide aardig makkelijk in de juiste vorm! Het zakt wel wat in en 1 hoek is nog niet gedaan omdat ik het daar vast hield maar volgens mij gaat dit goed werken.

Afbeelding

Dit is eerst nog maar een cabine verbouwing, wat voor opbouw e.d weet ik nog niet wat het wordt. Mischien een veewagen of een oprij truck.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Laatst bijgewerkt door WieDrDerJonge op do 13 aug, 2015 21:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F7
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2014 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Jelmer,

Gaaf dat je een totaal andere truck bouwt.
Deze heb ik hier op het forum nog niet voorbij zien komen.
Succes met de grill. :brouw:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F7
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2014 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom we dit model niet vaker zien op de forums. Zowel de Bobkit, Heller maar ook de Italeri brandweer DAF/Volvo/Iveco hebben de brede cabineversie waarbij je dus al een heel eind bent.
Of de Volvogrille wel zo passend is moet nog blijken, bij mijn F6 heeft Hessel een tussenstukje getekend en 3d laten printen.
Succes Jelmer, je hebt wel erg veel onderdoor de laatste tijd :wink:

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F7
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2014 23:56 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
René Schutte heeft ooit eens deze cabine verbouwd, was dan wel een DAF cabine maar deze heeft hij in de breedte ingekort om aan de goede maat te komen, ik meen dat dat 6mm was. Als de Volvo/Renault cabine inderdaad breder was kom je hier mooi mee weg en scheelt je een hoop werk. Vraag me trouwens nu gelijk (weer) af hoe het met René is...

Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F7
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2014 9:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Ik heb vanochtend voor het werk even snel gekeken en het styreen was niet veel ingezakt en de vorm zit er al heel goed in! Morgen nog een beetje styreen er bij en dan een paar dagen laten drogen/uitharden. Een grilletje door Hessel laten tekenen kan inderdaad ook maar alles zelf maken is ook leuk.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F7
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2014 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 okt, 2006 23:15 pm
Berichten: 242
Woonplaats: Vroomshoop
Ik leef nog Lang niks aan modelbouw gedaan de reden zet ik hier niet neer. Ik heb toen de italeri cabine 8mm smaller gemaakt om er een club van 4 cabine van te maken.

gr Rene


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F7
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2014 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Citaat:
Een grilletje door Hessel laten tekenen kan inderdaad ook maar alles zelf maken is ook leuk.
Inderdaad Jelmer, het moet wel leuk blijven en de grille van de F6 is zo fijnmazig dat ik al een paar jaar regelmatig zat te googlen op mesh e.d. omdat zelf maken niet lukte en het project dus niet kon starten. En dan is dat printen een uitkomst.
De F6 is in breedte trouwens 198 cm dus versmallen van het voor- en achterpaneel.
Succes.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F7
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2014 10:25 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Jelmer,

is het trouwens niet zo dat de club van 4 cabine is gebaseerd op Daf/Volvo/Renault/Iveco Renault heeft destijds Saviem overgenomen en zijn nog wel met hun cabines doorgegaan maar dan onder de merknaam Renault.

Een oude oprijwagen zou inderdaad een leuk alternatief zijn voor dit model al zie je een veewagen ook niet veel in deze tak, zou leuk zijn met zo'n verhoogd stuk boven de cabine.

Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F7
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2014 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Nee, de club van 4 is die smalle versie die door DAF, Magirus, Volvo en Saviem is ontwikkeld. Een aantal jaren later hebben Volvo en Renault (omdat Saviem en Berliet toen door Renault zijn overgenomen) een brede versie gemaakt en die bouw ik dus. Ik hoef dus niks te versmallen.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F7
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2014 13:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Mocht je het grilletje willen dan hoor ik het wel. Ik kan hem zo weer bestellen. Als Johannes nog op of aanmerkingen heeft hoor ik het graag, dan kan ik nog iets aanpassen.

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement