Hallo brouwers, bedankt voor de mooie reacties, en voor Odorf: een Slaapbank ? Dat vind ik een goeie en wil daar wel even op ingaan. Vóór de oorlog mochten in Nederland geen trucks met cabine geleverd worden, dat was voor de carrosseriebouwers. Na de oorlog is dat verandert, misschien mede door de dump-legertrucks die wel een cabine hadden. Tot +_ 1960 waren het eigenlijk alleen torpedo-modellen (veelal nog zonder cabine, b.v. Scania en Volvo), slaapcabines waren zeldzaam en alleen door carrosseriebouwers gemaakt. Voor zowel nationaal als internationaal sliepen de chauffeurs gewoon op de bank en als ze met z'n "tweeën waren, ieder in een hoekje. Wij reden voor de Amstelbrouwerij verplicht met twee chauffeurs op een auto, er waren nog veel particuliere drankenhandels waar we zelf moesten lossen. Wij, uit Friesland, reden vanuit Amsterdam door geheel Nederland, België en naar het Amerikaanse leger in Frankrijk die met 70 bases over geheel Frankrijk verdeeld zat. Om dan onderweg met twee man in de cabine te slapen had ik een "opklapbed" tegen de achterwand bedacht, zoiets als een brancard, van buizen. Door een zeilmaker werd dat frame omkleed met een soort zeildoek met een laag schuimrubber er tussen voor isolatie. Iedere chauffeur kreeg een donzen slaapzak met daarin een speciaal laken. Dit kreeg spoedig navolging bij anderen. Bij de "745" zat achter de chauffeurstoel een bankje waar de bijrijder tijdens rijden/slapen zijn voeten kon leggen. 's Nachts werd er meestal bij chauffeurcafe's geslapen, 1 op de bank, de ander op het opklapbed.
Internationaal transport: Bordeaux 47 km:
En het interieur van een 745 ( ik kon de foto niet kantelen) van de 620 was nog kleiner:
De eerste frontstuurtrucks, +_1957, zoals DAF, hadden ook geen slaapcabine. Van de twee DAF's die in 1960 kwamen zijn de cabines door een carrosseriebouwer doorgezaagd en is er +_60 cm tussen gezet:
Ook de eerste MAN 770 frontstuurtrucks in 1961 hadden geen slaapcabine. De linker 770 is doorgezaagd en verlengd, de rechter is een latere fabriekscabine. De linker heeft een kleiner zijraampje dan de rechter (en ook maar twee ruitenwissers):
Maar het zag er netjes uit en het was goed toeven in deze wagens. Maar let eens op de grote motortunnel die bij onderhoud verwijdert moest worden. Er waren toen nog geen kantelcabines:
Eigenlijk moet ik er nog even bijvertellen dat de wettelijk toegestane maximum snelheid 60 km per uur was, de asbelasting 8 ton, 4-baans wegen een zeldzaamheid en je door iedere stad of dorp moest. Je was véél langer onderweg en dikwijls een hele week of langer van huis.
Oant safier de nostalgie, Theo Zuidema.