Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 18:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 nov, 2014 8:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
in een woord: geweldig! prachtig stukje nostalgie en huisvlijt , dit wordt hem wel.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 nov, 2014 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Wat een mooie M.A.N wordt dit.
En de technieken van het vormen vind ik ook erg leerzaam. En duidelijk uitgelegd :brouw:

Slaapbank? Werden deze 'dagcabines' dan ook internationaal ingezet?
Lijkt me erg krapjes :shock:

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 nov, 2014 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo brouwers, bedankt voor de mooie reacties, en voor Odorf: een Slaapbank ? Dat vind ik een goeie en wil daar wel even op ingaan. Vóór de oorlog mochten in Nederland geen trucks met cabine geleverd worden, dat was voor de carrosseriebouwers. Na de oorlog is dat verandert, misschien mede door de dump-legertrucks die wel een cabine hadden. Tot +_ 1960 waren het eigenlijk alleen torpedo-modellen (veelal nog zonder cabine, b.v. Scania en Volvo), slaapcabines waren zeldzaam en alleen door carrosseriebouwers gemaakt. Voor zowel nationaal als internationaal sliepen de chauffeurs gewoon op de bank en als ze met z'n "tweeën waren, ieder in een hoekje. Wij reden voor de Amstelbrouwerij verplicht met twee chauffeurs op een auto, er waren nog veel particuliere drankenhandels waar we zelf moesten lossen. Wij, uit Friesland, reden vanuit Amsterdam door geheel Nederland, België en naar het Amerikaanse leger in Frankrijk die met 70 bases over geheel Frankrijk verdeeld zat. Om dan onderweg met twee man in de cabine te slapen had ik een "opklapbed" tegen de achterwand bedacht, zoiets als een brancard, van buizen. Door een zeilmaker werd dat frame omkleed met een soort zeildoek met een laag schuimrubber er tussen voor isolatie. Iedere chauffeur kreeg een donzen slaapzak met daarin een speciaal laken. Dit kreeg spoedig navolging bij anderen. Bij de "745" zat achter de chauffeurstoel een bankje waar de bijrijder tijdens rijden/slapen zijn voeten kon leggen. 's Nachts werd er meestal bij chauffeurcafe's geslapen, 1 op de bank, de ander op het opklapbed.
Internationaal transport: Bordeaux 47 km:

Afbeelding

En het interieur van een 745 ( ik kon de foto niet kantelen) van de 620 was nog kleiner:

Afbeelding

De eerste frontstuurtrucks, +_1957, zoals DAF, hadden ook geen slaapcabine. Van de twee DAF's die in 1960 kwamen zijn de cabines door een carrosseriebouwer doorgezaagd en is er +_60 cm tussen gezet:

Afbeelding

Ook de eerste MAN 770 frontstuurtrucks in 1961 hadden geen slaapcabine. De linker 770 is doorgezaagd en verlengd, de rechter is een latere fabriekscabine. De linker heeft een kleiner zijraampje dan de rechter (en ook maar twee ruitenwissers):

Afbeelding

Maar het zag er netjes uit en het was goed toeven in deze wagens. Maar let eens op de grote motortunnel die bij onderhoud verwijdert moest worden. Er waren toen nog geen kantelcabines:

Afbeelding

Eigenlijk moet ik er nog even bijvertellen dat de wettelijk toegestane maximum snelheid 60 km per uur was, de asbelasting 8 ton, 4-baans wegen een zeldzaamheid en je door iedere stad of dorp moest. Je was véél langer onderweg en dikwijls een hele week of langer van huis.
Oant safier de nostalgie, Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 nov, 2014 22:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Nog maar even bij de les blijven: Om op termijn verder ter kunnen is het misschien noodzakelijk om het chassis verder af te maken en het te kunnen spuiten. Daartoe is de onderste treeplank gemaakt. De oude Büssing-treeplank is van het spatbord gezaagd en het spatbord afgewerkt. Van ruitjesplaat is een nieuwe treeplank gemaakt die op de nieuwe steun aan de cabinebevestiging en de bestaande Büssingsteun rust.

Afbeelding

Afbeelding

De tweede treeplank bevind zich in de cabine, als de deur geopend wordt. (Een chauffeur die op klompen liep, had daar zijn klompen staan):


Afbeelding

Ook is de aandrijflijn aangepast. De oorspronkelijke as van de Büssing is verleng met Evergreen buis, zodanig dat een passend geheel is ontstaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor een accubak is een nieuwe steun gemaakt:

Afbeelding

Verder zijn van twee MAN brandstoftanks de vuldoppen verplaatst door ze met de figuurzaag van de tank te zagen en weer schuin op de rand te plakken. Dit omdat de vuldoppen anders onder de laadbak komen:

Afbeelding

Afbeelding

De bevestiging van de tanks aan het chassis is hetzelfde als bij de kit. Daartoe zijn op het chassis wel twee strippen gelijmd voor plaatsbepaling en afplakken bij het spuiten . Zie voorgaande foto van de accubak.

Helaas door aanhoudende verkoudheid heeft het spuiten nog steeds niet plaats gevonden.

Oant safier, Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 nov, 2014 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Het wordt een juweeltje zo, de bouw van de cabine is heel verfijnd en mooi uitgevoerd. En die oude foto's zijn echt heel interessant en geven een mooi beeld van die tijd. Zie ik nou een mooi isolatie-dekentje op de motorkap op die foto bij dat bord Bordeaux 47km? Leuk idee om na te maken :wink:

groet,
Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 nov, 2014 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hallo Theo,

Mooie vorderingen weer aan deze nostalgische M.A.N., de vorm zit er nu al goed in
Alles ook weer mooi stap voor stap uitgebeeld en beschreven.

Leuk verhaaltje over vroeger ook, dan zijn we tegenwoordig toch maar verwend :mrgreen:

Groeten Sebastiaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 nov, 2014 23:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Bedankt voor de heldere uitleg ... met hele leuke nostalgische beelden.
Voor een wat bredere chauffeur lijken me zelfs de fabrieksbedden van de 770 nog smal. :shock:
Ik krijg nu nog meer ontzag voor truckers uit die tijd. En dit model gaat hierdoor ook extra 'leven'.

Mooie vorderingen. :brouw:

Bedankt.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 nov, 2014 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Heerlijk stukje nostalgie Theo! Dit model komt echt tot leven zo met die mooie oude foto's.

Succes met de verkoudheid,

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 nov, 2014 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Theo,

Leuk om weer een update te zien van dit stukje nostalgisch vakmanschap.
Dat de bestuurderstoel en bank beweegbaar zijn, is eigenlijk een standaardje in deze schaal. :mrgreen:
Heerlijk om te zien, hoe dit hele model tot stand komt, en de oude foto's dragen ook nog eens een keertje bij aan het sfeertje rondom dit model.
Héérlijk!!!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 nov, 2014 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Laatst met een MACK B61 vanuit Amsterdam terug naar huis mee mogen rijden maar ik was blij dat ik er weer uit mocht...
Ik dacht na een kwartier ook al aan de 'echte' chauffeurs van vroeger hoe die hun werk moesten doen en onder welke omstandigheden. Dan hebben we het tegenwoordig inderdaad niet zo slecht.
De chauffeur/eigenaar van die MACK bleef gewoon slapen in Amsterdam in zijn kleine dagcabine. Gewoon op het bankje. Ging goed zei die..

Wat betreft het model:
stapje voor stapje kom je er wel. Met een zelfbouwprojekt is het altijd even uitvogelen wat je wel en wat je beter niet kunt monteren vanwege het spuitwerk wat nog moet komen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement