Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2014 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Woedram schreef:
Kun je mij trouwens vertellen hoe dat met dat driehoekje op het dak zit? Hiermee bedoel ik de functie en wanneer omhoog en wanneer omlaag?

Hermann, voor zover ik weet:
omhoog = met trailer
omlaag = zonder trailer
Hoe dat op de militaire zit, weet ik niet, ik heb dat ook al gezien op de kits van Blitz en Benz.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2014 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo, brouwers, dank voor de belangstelling voor dit project en ik doe mijn best.
Voor wat betreft die driehoek, Hermann, dat was een lengte-driehoek (met verlichting). Als je er een aanhanger of oplegger achter had, moest hij omhoog. Zonder aanhanger naar beneden. Later werd het verboden en moesten er lichtjes op de aanhanger op 1.80 m hoogte. Maar dan kan er geen dekzijl overheen. Dan maar Onder de laadbak. Gaan ze stuk door de spatborden of bindtouwen. Dan maar weer verbieden!!! Je ziet ook geen lampjes onder de aanhanger van de Amstelauto. Een schril contrast met de verlichting van tegenwoordig.
"Ik doe mijn best", Odorf, en niet alleen met bouwen maar ook zal ik zoveel mogelijk proberen,wat extra foto's te maken.

Op de twee laatste foto's waren de bumper, spatborden en tussenschot te zien. Voor de bumper heb ik eerst van een stukje hout een mal gemaakt. Daarna van 1mm polistyreen een boven- en een onderplaat uitgezaagd plus voor de voorkant een strip van 0,5 mm styreen. De twee platen met klemmen aan het blokje geklemd en de strip er voorlangs gelijmd. Dan de bevestiging aan het chassis uitzagen, een trekoog in het midden en twee buisjes in de zijkanten gelijmd voor de breedtestokken.

Afbeelding

En zo ziet het geheel er dan uit:

Afbeelding

Op de Amstelfoto is te zien dat het spatbord tussen koplamp en motorkap, ja, naar binnen buigt? Ik heb daartoe een stukje uit het Büssingspatbord gezaagd en een stuk van een oud spatbord ónder het het spatbord gelijmd en dan het geheel in vorm vijlen, (op de foto het rode stukje). Ook heb ik de rubbermatjes op de spatborden kleiner gemaakt waar tzt een alluminiumstripje omheen moet.

Ook is op de eerdere foto het begin van het tussendeel te zien, het is daar nog 1 plaat van 1 mm. Daar zijn dan nog een paar platen tegenaan gelijmd tot een dikte van 9 mm. Die plaatdelen hebben dan een n-vorm, het loopt over naar de binnenkant van de cabine. En dan komt er een periode van vijlen, aan de buitenkant overlopend van cabine naar motorkap, aan de binnenkant overlopend in de v-vorm van het voorraam. Tenslotte de binnenkant met een freesje uitslijpen voor, zeg maar, het voetengedeelte.

Afbeelding

Moeilijk uit te leggen, ik hoop dat het duidelijk is.

Oant safier, Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2014 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Mooi werk Theo!

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 sep, 2014 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Een mooie bouw Theo, dit wordt weer een uniek model. :brouw:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 11:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo, brouwers, allereerst vraag ik jullie om op "Referenties te land" mijn rectivicatie betreffende mijn foto's op het topic "Kikkerdaf" te lezen.

Nadat het in vorm vijlen van het tussenschot redelijk ver is gevordert worden de zijkanten (deurkozijnen?) gemaakt van 2 lagen 2 mm styreen. Ze zijn uitgetekend aan de hand van de tekening en met de figuurzaag uitgezaagd. Na wat in vorm vijlen worden ze aan het tussenschot gelijmd. Op de foto is ook redelijk goed de vorm van het tussenschot te zien:

Afbeelding

Dan volgen dak, voorraam en achterwand. Het dak is van de Büssingcabine, de lichtbak is verwijderd en er is een stuk tussen tussen gezet omdat het te smal is. Daar het achteraf toch te plat is, heb ik er later nog 1 mm plaat overheen gelijmd en ronder cq boller gevijld. Dan nog een poging voor de voorraam-partij maar blijkt toch later niet geheel goed met de maten. De achterwand is uitgezaagd uit 1 mm styreen, aan de binnen-zijkanten zijn strippen gelijmd om daar 1/4deel van een buis aan te lijmen voor de ronde hoek:

Afbeelding

Nogmaals dak, de achterwand met de ronde hoeken en de binnenwand. Ook is er een begin gemaakt met de cabinevloer:

Afbeelding

Dan een pas-foto van hoe de cabine zal moeten worden:

Afbeelding

De treeplanken zullen tzt moeten worden verandert. Er is aan de hand van foto's een nieuwe treeplanksteun gemaakt waaraan tevens de cabinesteun is bevestigd. Ik heb in die cabinesteun een moertje gelijmd waarmee ik tzt de cabine kan vastschroeven:

Afbeelding

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 12:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
De motor ligt voor een deel in de cabine. De cabinevloer moet daarop worden aangepast en ook het cabinefront met het instrumentenbord moet daarop aangepast worden met een deel motorkap:

Afbeelding

Dan is dit ongeveer de richting waar het heen moet:

Afbeelding

Afbeelding

Ook moet het meubilair er in passen:

Afbeelding

En de motor moet passen:

Afbeelding

En met een motorkap van een stukje carton lijkt het al wat:

Afbeelding

Oant safier, Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
Prachtig werk Theo! Je projecten zijn altijd plezierig om te lezen, door het aantal foto's en vele updates!
Dit belooft weer een mooi wagen te worden.

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 12:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Dat was dus een verkeerde foto. Nu nog de goede proberen:

Afbeelding

Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 13:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 nov, 2006 10:35 am
Berichten: 644
Woonplaats: Lelystad
Gaaf Theo,
Zoals Hessel al schreef dat er menigeen jaloers kunnen zijn. Daar hebben we alle recht toe met dit kunstig bouwwerk en ik schaam mij er ook niet voor.
Geweldig om weer eens iets uit Franeker te zien. Het is toch een plek waar ik mij verbonden aan voel. :D
Groet en succes,
Arthur

_________________
scania v8 modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 aug, 2013 11:48 am
Berichten: 64
Wat een geweldig leuk project :)

Koen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement