Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Humbrol clearcote is mooi dun en naar 2 laagjes heb je een perfecte dekking.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2014 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo

@André : de accessoire-doos heb ik ook en die sprue ligt ook op mijn werktafel als back-up ( 2e optie) . Die achterlichtjes passen niet ten volle over de voorziene plaats op de bumper. Ze zullen een kleine aanpassing nodig hebben.
Die stiften heb ik ook zien liggen in de DIY-zaak. Ik zal er eens een rooien en oranjen kopen.

@ Nico : Tja , soms valt een plotse ingeving wel eens mee, bedankt

@ griffioen72 : Ik gebruik Revell clearverfpotjes en aangezien je er niet veel nodig hebt per model, gaan die potjes dus hééééél lang mee. :wink:
Bij mij is die verf ook erg stroperig en als je niet tijdig je penseel opheft vanop het geschilderde onderdeel, krijg je van die ambetante drendels. (Slierten in NL)

@ Woaterman : inderdaad soms is de old fashion way meestal nog de simpelste manier 8)


Groeten,
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: di 11 nov, 2014 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo medebrouwers,

Een updatetje is nu wel gepast :wink:

Ondertussen is het chassis afgewerkt namelijk met de achterpartij:

Afbeelding

bumper ontbreekt nog wel ; dat kan achteraf er makkelijk 'opgeklikt' worden


de opbouw heeft al zijn witte basiskleur gekregen.
plamuren, primer en 2 à 3 lagen witte spuitbusverf. Ik kon, tijdens het spuiten, een beginnende uitzakker waar nemen. Een spuitlaag teveel zou faliekant geweest zijn.
Na het drogen kon ik die uitzakker wegwrijven ( + vele stofjes) met 600; alles nog eens naschuren met 2000 en dan nog eens 2 laagjes witte lak.
De definitieve lak zou eigenlijk nog een extra laag mogen hebben want hij ziet en voelt een beetje korrelig. Ik laat het echter zo want ik ben bang dat ik zou kunnen verknoeien met uitzakkers :oops:
De bijgevoegde foto is genomen tijdens de eerste spuitbeurt.

Afbeelding


Intussen al begonnen met details

Afbeelding
De foto is een beetje gelig uitgeslaan :?


groeten

Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: wo 12 nov, 2014 1:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Ives

Ik denk dat je te snel hebt willen spuiten.
Volgende keer dunne laagjes spuiten, het geeft niks als de 1e, 2e of zelfs 3e laag nog niet helemaal dekkend is.
Tussen de lagen ook goed laten drogen, 3 dunne laagjes gelijk over elkaar is gelijk aan 1 dikke laag (dus kans op druipers/zakkers).

Jammer want je hebt veel details in het chassis gestoken en dat ziet er dan ook netjes uit.

Succes verder.

Groeten sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: do 13 nov, 2014 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 maart, 2013 11:35 am
Berichten: 125
Woonplaats: belgië
op de spuitfoutjes na echt heel knap gedaan ik ben er zeker van dat het goed komt

doe zo verder en je krijgt een pracht exemplaar

groetjes Bart

_________________
tips en tricks altijd welkom......


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo mede-brouwers,

Deze up-date is een niet zo'n goede update :evil:

Laat mij het uitleggen :

Door het antwoord van Bazz ben ik beginnen twijfelen of ik de opbouw nog een extra laagje wilde geven.
Knoop doorgehakt en alle grote vlakken opnieuw met 600 mat schuren en nog een laagje erop.

Gisteren dus gespoten: 4 laagjes met tussenpozen van 4 minuten ( vlg info op spuitbus ) rustig-aan gesproeterd.
Na een tijdje viel mij op dat de verf reageerde met de onderliggende laag op en rond de koelunit vooraan. Ik dacht dat dat wel kon weggewreven worden dus geen probleem.

Vandaag nader inspektie en al direkt begonnen met die koelunit met 600 wrijven.
Geen vuiltje aan de lucht MAAR DAN.... :evil: :evil: :evil: :evil: :x :x sprong er een vel verf op de zijkant. :?: raar :?:
Bleek dat de primer niet op het plastic bleef plakken :?: raar :?:
Als dat stukje niet plakt ? hoe zit het dan met de rest ??

Met een naaldpincet kon ik als het ware de verf MET onderliggende primerlaag afpelen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het blanke plastic wel heel glad had gewreven met scotch-brite.
Misschien is het daardoor dat de primer niet blijft plakken? lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk :?

Kijk en huiver :twisted: liefhebbers van perfekte laklagen : gelieve U eventjes af te wenden :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nochtans is er eerst een laag Motip -primer opgespoten
Afbeelding

Na de nodige niet-christelijke verbale uitspraken, heb ik dan besloten om alles proberen af te halen door middel van het remolie-bad .
Ik weet nu ondertussen al dat remolie niet werkt op spuitbusverf; maar nu is het met het gedacht van: de olie kan nu onder de verf kruipen en misschien los de verf nu wel.
Niet simpel want een traileropbouw van +/- 50 cm kan niet in een emmertje van 20 cm diameter en 15 cm diepte. 'kzal iets anders moeten zoeken :wink:

Met deze dikke tegenslag en de tijd die zal nodig om de opbouw te 'ontverven' , zal ik mijn modelbouwgoesting op een klein pitje zetten.
Maar moest het toch nog beginnen kietelen; ik heb nog een restauratie-projektje en een Scania op de kast staan 8)

groetjes

Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Aiaiai, dat doet pijn....
Ik zorg zelf altijd eerst voor een dunne laag kunststofprimer, ook van Motip, niet meer schuren, en dan pas de grijze primer.
Uithuilen, en verder. Kom op, you can do it!

Groet,


Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Acryl................prachtig spul en snel droog.
Succes uithuilen en opnieuw beginnen, remolie doet inderdaad erg lang over het strippen van acrylverf.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: do 20 nov, 2014 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Altijd vervelend zoiets...

Maar is de verf er niet als een lap af te pellen? Het is op zich een best dikke laag geworden en hoe meer lagen hoe makkelijker het in zijn geheel verwijderen van dat 'vel' verf zou kunnen zijn. Anders met een kleiner plamuurmesje 'eronder' proberen te steken.

Maar ik zie in de tekst het één en op de foto iets anders staan.
Je vermeldde dat je met Motip primer bent begonnen maar ik zie een spuitbus van Duplicolor staan.
Ga ik af op de tekst op de spuitbus dan denk ik dat je hier een bus grondlak laat zien.
Als je wilt dat de lak blijft zitten op de model dan dient er vóór de grondlak eerst hechtprimer gespoten te worden.
Deze is doorzichtig en daarvan zo'n 2 laagjes spuiten.
Ik gebruik deze primer niet voor álle onderdelen maar voor grote vlakken en delen die afgeplakt moeten worden wél.

Heb je misschien anders Motip en Duplicolor door elkaar gebruikt? Daar kan het ook aan liggen want hoewel ze uit dezelfde fabriek komen zijn ze niet samen te gebruiken.
Alhoewel..., de ene kan wél op de andere maar niet andersom of zoiets. Maar welke?

gr Jeroen

ps: ben voorzichtig met het 'onderdompelen' van de koelbak. Heb je niet alle naden helemaal goed dichtgelijmd dan zit er straks IN je koelbak allemaal rotzooi wat er dus ook weer uit kan lekken als je pech hebt.
Ik kreeg Motip lak wél verwijderd met remolie maar MrMuscle ovenreiniger werkt ook.
Grote ( opberg-)bak nemen, bodem inspuiten met de ovenreiniger. Koelbak erop leggen en de kant die dan boven ligt ook alvast inspuiten. Luchtdicht afsluiten en een dag wachten. Volgende dag een andere zijde op dezelfde manier behandelen totdat je zo de hele bak gehad hebt. Als je óók kopschot en achterzijde deels inspuit, neem je dat ook mee met het losweken. Daarna met een sopje en tandenborstel alles goed napoetsen.


Laatst bijgewerkt door moddertrukker op do 20 nov, 2014 0:30 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: do 20 nov, 2014 0:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Ik zet het meestal in de blauwe Blue wonder, is bij mij na enkele dagen schoon. (is wellicht eerder kaal, maar ik vergeet dan gewoon het eruit te halen omdat ik dan weer aan iets anders bezig ben...... :lol: )

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement