Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 6:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: di 26 aug, 2014 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Mooi hoor, en als het straks geverfd is vallen die buisjes ook niet meer op :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2014 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Goeie avond, allen

Ik ben nog altijd bezig met bekabeling te leggen.
Wat er zoal gedaan is , zien jullie op de foto's.
Wat er nog moet gebeuren, maw wat ik nog als laatste wil bijvoegen, is een EBS-module , ALR en een aftakdoos voor de achterlichten.
Ik bedoel daarmee; enerzijds: die bekabeling leggen met die visdraad vind ik bèreleuk maar aan de andere kant zul je op het einde niet veel van zien. :?
Voor de geïnteresseerde techneuten : ALR : automatische lastafhankelijke remkrachtregelaar.
Kort gezegd: automatische regeling van de remkracht afhankelijk van de laadtoestand van de oplegger. Praktisch gezien wordt er een pneumatische regelklep boven een as gemonteerd. Die klep is verbonden met de as dmv een staaf. de remkracht is dus geregeld ten opzichte van de lading: hoe meer lading ( kortere afstand trailer - as ) hoe meer druk op de rempotten.
Ook kan dit systeem gebruikt worden om de vering bij te regelen : Als de oplegger zakt , door toevoeging van lading, wordt de klep gemanipuleerd en wordt er druk op de balgen bijgestoken zodat de oplegger weer een beetje naar boven geduwd wordt.

Deze uitleg is zeer vlug uitgelegd ; ik wil niet tot in detail treden :mrgreen:

De foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit allemaal is wel geen grote update. Ik moet ook alles zelf bedenken hoe het in de werkelijkheid er zou kunnen uitzien.
Het is een soort van modelbouwerlijke vrijheid. :P

Ik vind niet zo snel ref.foto's op het net :oops: ik gebruik waarschijnlijk niet de juiste trefwoorden.
Kunnen jullie tips of hints geven??


Groeten

Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2014 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mac Reel schreef:
Dit allemaal is wel geen grote update. Ik moet ook alles zelf bedenken hoe het in de werkelijkheid er zou kunnen uitzien.
Het is een soort van modelbouwerlijke vrijheid. :P
Ik vind niet zo snel ref.foto's op het net :oops: ik gebruik waarschijnlijk niet de juiste trefwoorden.
Kunnen jullie tips of hints geven??
Ives


Modelbouwerlijke vrijheid is toch een mooi iets ... als je een chassis maakt zoals het jouwe dat al helemaal volgepakt zit met kabels en 'dingetjes' lijkt het al snel 'profi' en heb je het doel bereikt. Denk ik dan. Maar ik weet ook van mezelf dat je daar zelf steeds verder in gaat. Wat ik wil zeggen dat het voor 99% van de toeschouwers niet uitmaakt of een bepaalt dingetje of regelklepje klopt of niet ...

Maar met zoeken heb ik nog wel een tip:
Soms is het zaak iets te vinden dat specifiek naar vrachtauto- trailerchassis gaat leiden. Als je alleen Trailerchassis intikt krijg je ook nog veel personenauto aanhangwagens etc.
Ik heb even gezocht, tikte een groot merk -Schmitz- in, in combinatie met trailer. Toen kwam ik één linkje tegen waarbij er een merknaampje van Schmitz naar voren kwam dit was 'Rotos'. >Hier is dit zoekresultaat<Als je nu met plaatjes verder zoekt op 'Rotos' al dan niet in combinatie met Schmitz kom je specifiek bij bijvoorbeeld trailer-handelaren uit die maken weer meer gedetaileerder foto's van de apparatuur onder een trailer. De koper wil namelijk weten wat de staat van de trailer is.
>Rotos en schmitz ingetikt<
Als je een merknaam van de regelventielen weet kom je misschien ook wel iets verder.

Ik hoop dat ik duidelijk ben, en dat je hier iets aan hebt.

En het wordt echt een hele mooie trailer zo. Ik zou de onderkant van de bak wat lichter grijs maken en als hij af is lekker op een spiegel presenteren. :brouw:

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2014 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Als ik australische voorbeelden zoek kijk ik vaak bij verkoopsites van 2e hands trucks. Die plaatsen vaak heel veel detail fotos voor de koper.
Misschien kun je dat ook vinden voor trailers bij bv kleyn trucks of andere verkopers. Even googlen...

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2014 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
@ Odorf en Christiaan

Lijkt me een goede tip : websites van 2ehands -verkopers :brouw: Thanks


Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2014 22:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 apr, 2009 22:26 pm
Berichten: 210
Woonplaats: Leusden
Hallo Ives, misschien heb iets aan de volgende link:

http://www.cargobull.com/files/nl/filem ... tiv-GB.pdf

Groet, Albert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 21:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo medebrouwers,

De bekabeling is bijna af.

Aftakdoos voor de verlichting
Afbeelding

De ALR : ietwat (veel ) oversized je ziet er niet veel meer van :lol:
Afbeelding

De bedieningsconsole voor de parkeerremmen en luchtvering:
Afbeelding

Gemonteerd ziet er het dan zo uit :
Afbeelding

Een dryfit met de opbouw levert volgende conclusie: de bewering ' Je ziet er niet veel meer van' is unaniem bevestigd !! :lol:

Afbeelding
Het enige wat je nu ziet zijn de remleidingen en da kastje . Daarbovenop zijn de banden, reservewielen en de palletbak nog niet gemonteerd, dus inkijk van rondom rond is er niet.
Het was al een heel klusje om met de camera om op iets goed zichtbaar te zoomen en op beeld te krijgen :wink:

De volgende update zal waarschijnlijk een geschilderd chassis opleveren.
Alhoewel :( het zullen niet direkt spannende en opwindende updates zijn; alles zal very basic zijn.
Als de afwerking van de opbouw eraan komt zullen jullie de eersten zijn die het weten :wink:

groeten,
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 22:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Ziet er goed uit, Ives!

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: ma 29 sep, 2014 8:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Bij modelbouw gaat het toch vooral om je eigen plezier van bouwen. Wat je later (eventueel) niet meer ziet is natuurlijk jammer maar ondergeschikt. Neemt niet weg dat hele mooie details zijn!

Succes met de verf, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koeltrailer Italeri
BerichtGeplaatst: ma 29 sep, 2014 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Mooie details zo met dat leidingwerk.
Het valt mij op dat het tegenwoordig wat vaker in de verschillende topics te zien is. 8)
Voor genoeg referentie materiaal kun je de volgende link aanklikken, http://heavycherry.com/Heavy
Even naar beneden scrollen en je kan de trailers zelf uitkiezen, ga er wel even voor zitten want als je alles bekeken hebt dan heb je een baard waar sinterklaas nog jaloers op kan worden. :mrgreen:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement