Hallo brouwers!
Gerdi schreef:
Bij mij staat zo'n lage Actros ook wel in de planning, ik heb het nog niet echt goed bekeken, alleen vluchtig, maar is een MP2 niet gemakkelijker te verlagen dan een MP1 (op het niveau van de opbergkasten onder het bed), of heb je dat zelf ook nog niet bekeken Hermann?
Dit was de vraag in het begin van dit topic en heb nu een véél concreter antwoord dan de 1e keer.
In de 1e instantie dacht ik dat de verbouwingen gelijk waren, maar dit is niet helemaal waar.
De Actros MP1 is eigenlijk eenvoudiger te verbouwen dan de MP2 en de MP3, hiermee bedoel ik dat de cabine platen niet zo rigoureus verzaagd hoeven te worden.
De bodemplaat is dan weer wel hetzelfde als de MP2 en3, hiermee ga ik er even voor het gemak van een totale verbouwing uit.
De keus is natuurlijk aan de bouwer om dit wél of niet te doen.
Om te beginnen hoeft er aan de grill helemaal niets te gebeuren, deze blijft zoals die is.
Op de bumper moeten alleen de knipperlichten nog uitgevijld worden.
De zijplaten moet de onderste rand gewoon blijven zitten en zelfs achter het voorwiel door verlengd worden.
De uitsparing voor het voorwiel moet er lichtjes in gevijld worden en hiermee wordt de onderste rand van de deur wat langer dan bij de MP2 en 3.
Voor een Lowliner/Megaliner is er een uitzondering.
Hier ga je van een L-cabine uit maar bij deze L-cabine is de ondertse rand hetzelfde als bij de S en M-cabine.
Ook moet bij deze uitvoering én de Baumaschine uitvoeringen, de onderste rand van de bumper weggezaagd worden.
Hiermee bedoel ik de rand met de mistlampen.
Bij de achterwand hoeft er maar heel weinig gezaagd te worden.
De onderste rand hoef je alleen een inkeping te vijlen die weer netjes aansluiten op de zijplaten.
Bij de MP2 heb ik die onderste bultjes er zelf op gezet.
De uitsparing van de tunnel komt wel iets hoger te zitten, maar heb dit verder nog niet op de rode cabine verbouwd, omdat dit project voorlopig nog niet aan de orde is.
Toch heb ik dit even er tussendoor gedaan om alvast eventuele Actros verbouwers op deze punten te wijzen, twijfelaars over de streep trekken noemen we dit.
De opstap treden blijven aan de bumper vast zitten en de cabine kantelt dus
zonder opstap treden.
Houd er echter wél rekening mee dat als je een MP2 of 3 cabine naar een S of een M-cabine verbouwd, dat de achterplaat van een MP1 gebruikt moet worden.
Deze 2 cabine varianten hebben dus géén bult in de achterwand zitten.
Zo heren, dit plaats ik expres om te laten zien wat de verschillen zijn tussen de MP1 en de MP2/3 verbouwingen.
Scheelt misschien een hoop zoekwerk voor de aankomende Actros verbouwers.
Dan nu nog even de "kleine" vorderingen van deze Actros.
De accubak die achter, tussen het chassis zit volgens tekening, komt te vervallen.
Dit is alleen bij de trekkers, de motorwagens hebben gewoon een normale accubak aan de zijkant.
Toch moet deze ook ietwat aangepast worden.
Bron, Patrick Baron
De motor en bak worden natuurlijk ook weer verder bewerkt met extra details.
Aangezien de bak elektronisch aangestuurd wordt, moest er natuurlijk nog wat door geborduurd worden op de bestaande, toch redelijk goed gedetailleerde, versnellingsbak.
En natuurlijk mogen de brandstofleidingen niet ontbreken.
Zo heren, dit was het dan weer en tot de volgende maar weer!
Voor als het echt zwaar werk gaat worden is er uiteindelijk maar 1 keuze mogelijk.
Hermann.