Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 18:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 466 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 okt, 2014 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Hermann, om die uitdrukpunten weg te schuren het ik van een stuk rondhout een tool gemaakt. Met secondenlijm schuurpapier opgelijmd en daarna om het rondhout afgesneden. Inderdaad hebben die nieuwe velgen daar veel last van, ik gebruik eerlijk gezegd ook liever die oude velgen en vooral de ring omdat je dan meer zicht aan de band overhoudt en het niet lijkt of je met verlaagde bandenmaat rijdt. Omdat ik een 8 wielbouts velg nodig had is het me niet opgevallen dat de oorspronkelijke wielmoeren t.o.v. de gaten juist zaten, zal dat nog t.z.t. nog eens bekijken.
Zal allemaal wel goed komen :brouw:

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 okt, 2014 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Johannes,
Dat is inderdaad ook een idee, :!: , Tussentijds ook een manier gevonden met de hulpmiddelen die ik heb. :wink:

Hallo brouwers,

We maken er maar gelijk weer een update van.
Na wat zoeken heb ik heb ook een manier gevonden om dit soort lastige karweitjes op te lossen.

Afbeelding

Van de Dremel een schroefstokje pakken met daarop een soort schuurschijf die ik veel voor de metaalbouw heb gebruikt.
Deze ietwat op maat afgeslepen, daarna een schuurpapier er tussen geklemd en met de schaar op maat geknipt.
Schuurpapier zit niet geplakt maar gewoon geklemd.
Met de schuurschijf hou je ook een vast verband en met schuren en of water proofen gaat dit dan ook ontzettend goed.

Afbeelding

Zo, eindelijk eens een oplossing voor dit gebeuren...... :roll: ........ dat ik hier niet eerder aan gedacht heb. :oops:

Het 1e kabelboompje heb ik nu ook geplaatst, dit kan al gebeuren omdat de meeste dragers en alle 2 de hoofdassen op hun plek zitten.
Met secondelijm de diverse plekjes aantippen en vastmaken maar.

Hieronder zitten de éérste 2 vertakkingen naar de ABS sensoren.....

Afbeelding

Dan de achteras waar ook 2 ABS sensoren zitten en nog wat kabels bij benadering die ik van een foto heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja, nu zullen wat mensen vertwijfeld naar deze foto's zitten kijken, er is iets veranderd........ :?
Inderdaad heren, de luchtveren van de achteras zijn anders.
In de 1e instantie had ik een veren pakket van een trekker er onder gezet, maar een 6x2 heeft op de trek-as. dubbele luchtveren per kant.
De schokdemper houders heb ik zelf gemaakt voor een beter detail.
Weer een les geleerd! :oops:

Dan de kabelboom die via een gat in de bodemplaat de cabine in gaat.

Afbeelding

Hiermee blijf ik wel "achter" het dashboard.
Later zal de andere kabelboom ook gelegd gaan worden en hiermee komen de verlichting en wat kabels naar de bak, aan bod.

Nu hebben we het veel over de kleur gehad, dus deze wil ik jullie niet onthouden. :mrgreen:
In de tussentijd had ik de cabine al een aantal lagen gespoten en voor de laatste laag er op komt, even heel de cabine gepolijst.
Helaas werken de weergoden vandaag niet mee, dus even een beeld van de spuitwerkzaamheden tot nu toe en de bumper en 1 spatbord voor het contrast met het donkergrijs.

Afbeelding

Afbeelding

Zo heren, dit was hem weer voor even en dan ga ik tussentijds de velgen even opnieuw doen.
Johannes had natuurlijk wel gelijk en kan het beter nu doen dan wanneer de truck af is.
Ik zal gelijk eens even kijken naar de kleppen van de North Benz, deze liggen al een paar weken tussen een paar zware boeken. :wink:
Heren, tot de volgende!

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 okt, 2014 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Werkelijk weer een aantal zeer super mooie vorderingen en hulp tools voor je Benz Hermann, of moeten we nu zeggen "Willie Wortel". :lol:
Vooral die kabelboom is weer een zeer realistische aanvulling op een nu al zeer bijzonder model in wording.
En een goede keuze van kleur op de cabine , straks mooi met het rood van de armen van de side loader.
giddy up go Hermann.

groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 okt, 2014 16:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Goe bezig Hermann,

Komt er ook een remluchtleidingboom in?? :lol:
Onderschat het aantal leidingen en kabels in een moderne vrachtwagen niet! Met al die elektronische snufjes en kleine kabeltjes...
Het is verleidelijk om alles te willen kableren, want het geeft toch wel een hoog detailwaarde aan het model.

Succes verder.

Groeten,
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 6:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 dec, 2013 15:06 pm
Berichten: 71
Net volledig topic door geploeterd.

Duurzame bouwtijd ben ik er door kwijt :mrgreen: :lol:

8) 8) :shock: 8) 8)

Word hier stil van.

Mooi en wat een details. Lijk direct een beginnerken met mijn bescheiden scratch build.

Petje af Hermann.

Succes met de bouw.

_________________
Mijn websites:
http://www.vazily.be/
http://www.s14motorsport.be/

Mijn projecten:
Ford C-600 AMT
Freightliner FLC Italeri


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
Prachtig werk aan deze Benz, je overtreft jezelf iedere keer, Hermann. Bij elk project ga je weer een stapje verder.
Je modellen benaderen de werkelijkheid zeer goed, zelfs aan de dwarsbalken kan je zien dat het een Benz is.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ga je de cabine nog kantelbaar maken? Dan komen de details zoals de kabelboom helemaal tot hun recht natuurlijk!
Ga zo door!! (als je maar nooit een chrome Actros maakt :lol: :mrgreen: )

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Prachtig weer Hermann! Jouw bouwverslagen vind ik het mooist om naar te kijken!

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Eric, Ives, Carl, Tom en Jelmer, bedankt voor jullie mooie complimenten! :brouw:
Voor de overige toeschouwers, bedankt voor jullie interesse! :brouw:

Eric,
Inderdaad Eric, met de rode Side-Loader armen geeft dit een heel mooi contrast met deze lichte cabine kleur en zoals eerder vermeld, is dit een wat zachtere overgang t.o.v. een witte cabine.

Ives,
Een luchtleidingsysteem komt er zéker in en de bekabeling zal een beetje globaal blijven.

Tom,
De cabine wordt inderdaad kantelbaar.
Het kantelsysteem is van deze nieuwere kits een stuk beter dan die van de oudere Benzen.
Toch is bij dit mechanisme het een en ander veranderd, maar dat neemt niet weg dat ik wel zicht wil geven op de motor en de bekabeling en natuurlijk ook de onderkant van de bodemplaat.

Zo brouwers, eindelijk een mooie spuitdag, iets waar ik even op zat te wachten om de cabine de laatste laag te geven.
Misschien een handigheidje voor spuitbus gebruikers......Motip heeft verschillende spuitmondjes en een pistool die goed werken.

Afbeelding

Met het pistool heb je meer controle op het spuiten dan met de vinger op de spuitcap.
Tja, AB gebruikers zullen misschien gekrulde tenen krijgen, maar voor mij is dit ideaal omdat ik eigenlijk alleen met spuitbussen werk en andere zaken liever met de kwast doe.
Een AB heb ik nooit aangeschaft en zal waarschijnlijk ook niet gebeuren, want eer je goed kan airbrushen ben je ook weer een aardige poos bezig, afgezien van het verf mengen, waar ik niet zo'n held in ben, spuitcabine maken voor de bedwelmende luchtjes en dan heb ik het nog niet over het schoonhouden van deze apparaten gehad....pfffffff, :|
Nee, geef mij maar mijn Motip lakjes en hoef alleen maar een kleurenwaaier bij de hand te nemen, busje kopen, dan even pssshhhh, psssshhhhh, busje op z,n kop en dan weer pssshhh, psssshhhh, busje terug leggen met de kop schuin naar beneden en klaar is Woedram. :P

Goed, hier dan even de cabine.....

Afbeelding

En natuurlijk kon Woedram weer niet van het plastic afblijven.
Het prille begin van de luchtvering van de Naloper en de naloper zelf.
Eerst even het voorbeeld....

Afbeelding
Bron, Patrick Baron

Afbeelding
Bron, Patrick Baron

En het styreen......

Afbeelding\

Afbeelding

Afbeelding

Het begin van de as zelf die gemaakt is van 4,8 x 4,8mm tube waarbij aan 2 zijde nog eens 2 strippen van 0,5 x 4,8mm is geplakt om de as wat rechthoekiger te maken.
Eerst de bovenkant.....

Afbeelding

Onderkant......

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien zijn de plastic asjes van de normale achteras gebruikt.
Dit kan gewoon omdat deze redelijk ver de as in komen te zitten, dus geen risico op schuine wielen oftewel een waterend hondje zoals we dit wel eens noemen.
De remboosters komen nu aan de voorkant te zitten omdat de ophanging van de schokbrekers aan de achterkant komt te zitten, en de remboosters in de weg zouden zitten.

Vervolgens even een oplossing voor de centrale hefbalg gevonden.
Een luchtketel op maat slijpen en dan met een messing as de voet maken.
Ik zit wel even te prakkiseren om de naloper echt bewegend te maken, dan moet er een veertje in de balg komen om de as naar beneden te houden en omhoog moet ik nog even wat verzinnen om te borgen... :roll: ....ja jongens.....ik kan nog even niks beloven. :?

Afbeelding
Bron, Patrick Baron

Afbeelding

De cardanas op maat maken, dit is het gedeelte van de achteras naar het tussenlager die later op de dwarsdrager komt te zitten.
De cardanas naar de bak moet dan ook even vermaakt worden.

Afbeelding

Dan de luchtketels die aan de zijkant, buiten het chassis komen te zitten.
Deze van een SK bouwkit gepakt en de randen er af geslepen en de gekke gaten weer gevuld.
Bij de 1e serie MP2 zit op deze plek normaal gesproken het reservewiel, vanuit de fabriek dan. :wink:
Ook staat de accubak schuin op het chassis, d.w.z. dat de accubak met de vernauwwing in het chassis meeloopt en bij de MP2-euro-5 en MP3 zit deze accubak gewoon recht, dus zal er een langer steuntje erbij gemaakt moeten worden.

Afbeelding

En heren..........de verbeterde velgjes.......bedankt Johannes, ziet er inderdaad een stuk beter uit.
Nu nog de ventielen. :mrgreen:

Afbeelding

Zo heren, weer een update van formaat dacht ik zo.
Ik hoop jullie weer pleziert te hebben en ik zou zeggen.......tot later!

Onder het mom van "Woedram is niet flauw"

Afbeelding

Inderdaad, voor de Scania liefhebbers met een mooie achtergrond. :mrgreen:

Hermann.





H


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Prachtig chassis, echt 100% replica van het origineel. Ik denk dat ik voor mijn F7 ook maar een chassis scratch... :mrgreen:

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2014 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Die Scania heb ik jarenlang gezien bij mijn werkgever tegenover..

Maar mooi om te zien dat je eigenlijk álles aanpakt om 'n natuurgetrouw model neer te zetten. Heb je dan iets niet goed gedaan dan gewoon opnieuw beginnen. Petje af voor je geduld en passie!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 466 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 47  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement