Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 1:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 466 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 sep, 2014 0:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
:lol: :lol: :lol:

Hermann,
Hoeveel referentiemateriaal heb jij wel niet? Maar dit creatuur mag je met recht een 'Triebkopf' noemen.
Ik vermoed een luchthaven sneeuwschuiver/blazer?

Mooi actie van de Mercedes dealer.
Dat is nog eens SERVICE!

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 sep, 2014 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Je bent maar weer druk bezig Hermann. Is hij af 13 september? :lol:

Gr. Johan

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2014 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Bedankt mannen! :brouw:

De service van deze dealer is inderdaad erg goed, terwijl je eigenlijk helemaal niets te repareren hebt of in mijn geval, geen 1/1 Benz hebt.
Het is daarom erg leuk dat dit enthousiasme door deze mensen gedeeld wordt. 8)

Wat betreft de militaire Actros, daar heb ik nog een leuk filmpje van gevonden.
https://www.youtube.com/watch?v=djzRWIhiD00&feature=player_detailpage

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2014 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers,

Vandaag weer even wat plaatjes van de vooras.
Met de tekeningen van Hogenbirk en met de referentie foto's in de aanslag, heb ik de vooras dan nu zover gereed.
Het stak uiteindelijk best wel simpel in elkaar.
Alleen de halve maan achter de vooras heb ik nog een keer opnieuw gedaan omdat ik er nu beter foto materiaal van heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En even met de motor op zijn plaats om te kijken of alles mooi vrij hangt, en dat doet het ook.

Afbeelding

Uiteindelijk de grijs/groen gevlekte cabine met de witte styreenplekken , even een primer laagje gegeven.
Ziet er allemaal strakker uit dan verwacht.
Alleen hier en daar nog een héél klein ieniemienie afwerkingkje plegen en dan is de cabine zover spuit klaar.
De spatborden zitten momenteel nog met plakband aan de cabine geplakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zover ik het referentie materiaal bekijk dan zit er vaak op deze L-cabine geen zonneklep.
Aangezien ik een beetje een Pietje standaard ben, zit ik er over te dubben of ik deze er helemaal af zal laten of toch maar niet. :roll:
Op de S en de M-cabine zie je de zonneklep vaker op het dak bevestigd zitten dan op de L-cabine.
Zal er tussentijds er maar eens even mijn gedachten over laten gaan.
Dit was hem weer voor even en ik zou zeggen, tot de volgende!

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2014 21:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Netjes hoor, maar als je hem toch in een wirtschaftsfarbe spuit zou ik er ook geen zonneklep op doen.
Spaart weer marken euh euros hé.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Gerdi schreef:
Bij mij staat zo'n lage Actros ook wel in de planning, ik heb het nog niet echt goed bekeken, alleen vluchtig, maar is een MP2 niet gemakkelijker te verlagen dan een MP1 (op het niveau van de opbergkasten onder het bed), of heb je dat zelf ook nog niet bekeken Hermann?
Dit was de vraag in het begin van dit topic en heb nu een véél concreter antwoord dan de 1e keer.
In de 1e instantie dacht ik dat de verbouwingen gelijk waren, maar dit is niet helemaal waar.
De Actros MP1 is eigenlijk eenvoudiger te verbouwen dan de MP2 en de MP3, hiermee bedoel ik dat de cabine platen niet zo rigoureus verzaagd hoeven te worden.
De bodemplaat is dan weer wel hetzelfde als de MP2 en3, hiermee ga ik er even voor het gemak van een totale verbouwing uit.
De keus is natuurlijk aan de bouwer om dit wél of niet te doen.

Om te beginnen hoeft er aan de grill helemaal niets te gebeuren, deze blijft zoals die is.
Op de bumper moeten alleen de knipperlichten nog uitgevijld worden. :wink:

Afbeelding

De zijplaten moet de onderste rand gewoon blijven zitten en zelfs achter het voorwiel door verlengd worden.
De uitsparing voor het voorwiel moet er lichtjes in gevijld worden en hiermee wordt de onderste rand van de deur wat langer dan bij de MP2 en 3.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor een Lowliner/Megaliner is er een uitzondering.
Hier ga je van een L-cabine uit maar bij deze L-cabine is de ondertse rand hetzelfde als bij de S en M-cabine.
Ook moet bij deze uitvoering én de Baumaschine uitvoeringen, de onderste rand van de bumper weggezaagd worden.
Hiermee bedoel ik de rand met de mistlampen. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Bij de achterwand hoeft er maar heel weinig gezaagd te worden.
De onderste rand hoef je alleen een inkeping te vijlen die weer netjes aansluiten op de zijplaten.
Bij de MP2 heb ik die onderste bultjes er zelf op gezet.
De uitsparing van de tunnel komt wel iets hoger te zitten, maar heb dit verder nog niet op de rode cabine verbouwd, omdat dit project voorlopig nog niet aan de orde is.
Toch heb ik dit even er tussendoor gedaan om alvast eventuele Actros verbouwers op deze punten te wijzen, twijfelaars over de streep trekken noemen we dit. :mrgreen:
De opstap treden blijven aan de bumper vast zitten en de cabine kantelt dus zonder opstap treden.

Afbeelding

Houd er echter wél rekening mee dat als je een MP2 of 3 cabine naar een S of een M-cabine verbouwd, dat de achterplaat van een MP1 gebruikt moet worden.
Deze 2 cabine varianten hebben dus géén bult in de achterwand zitten.

Zo heren, dit plaats ik expres om te laten zien wat de verschillen zijn tussen de MP1 en de MP2/3 verbouwingen.
Scheelt misschien een hoop zoekwerk voor de aankomende Actros verbouwers. :wink:

Dan nu nog even de "kleine" vorderingen van deze Actros.
De accubak die achter, tussen het chassis zit volgens tekening, komt te vervallen.
Dit is alleen bij de trekkers, de motorwagens hebben gewoon een normale accubak aan de zijkant.
Toch moet deze ook ietwat aangepast worden.

Afbeelding
Bron, Patrick Baron

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motor en bak worden natuurlijk ook weer verder bewerkt met extra details.
Aangezien de bak elektronisch aangestuurd wordt, moest er natuurlijk nog wat door geborduurd worden op de bestaande, toch redelijk goed gedetailleerde, versnellingsbak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk mogen de brandstofleidingen niet ontbreken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo heren, dit was het dan weer en tot de volgende maar weer!
Voor als het echt zwaar werk gaat worden is er uiteindelijk maar 1 keuze mogelijk. :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

Hermann.


Laatst bijgewerkt door Woefdram op do 25 sep, 2014 22:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 11:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Mooie vorderingen en uitleg Hermann!

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 sep, 2014 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Tom, bedankt voor je reactie!

Stel je voor!
Bergen en bergen referentie materiaal over van alles en nog wat, cabines, chassis, assen, versnellingsbakken enzv, enzv.
Ben je lekker met de versnellingsbak bezig en het motorblok ben je ook lekker een beetje aan het opleuken.
Fotootjes schieten, postje plaatsen zowel op het Nederlandse als het Duitse forum en het resultaat alvast tonen, waar je zelf wel aardig mee in je nopjes bent.
Dan komen er natuurlijk wat reacties en dan krijg je uiteindelijk deze reactie onder je neus geschoven......

Lukas schreef:
Aber mal eine Frage der 2544 hat doch einen V6 Motor oder hat es einen bestimmten Grund das du den V8 einbaust.
Het éérste wat in je op komt is, hij zal toch geen grapje maken! :? .....even googlen....... :o :| ...het is inderdaad een 6 cylinder. :(
Nu heb ik heel even héél hard geroepen dat ik dit...... heel "naar" vond.
Ook heb ik even geroepen dat ik een....... niet zo'n héél goed oplettende modelbouwer was.
Ja och, en maar blijven roepen dat modelbouw zoveel ontspanning geeft. :|

Door het project van de Eurocab, wat ook een 2544 is, ging ik er automatisch van uit dat bij de Actros dit ook een 8 cilinder was.
Dan heb je 2 keuzes, of het moet minimaal een 2550 worden, dus andere decals, of je bouwt het motorblok om naar een 6 pitter.
Met de 440 Pk motor zit ik namelijk net op de grens naar een 8 cilinder, wat een toeval!
Dussssss...............

Afbeelding

Afbeelding

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. :lol:
Aangezien ik nog geen 6 cilinder in de collectie heb staan, is dit natuurlijk de gelegenheid bij uitstek.
Als klapper op de vuurpijl ben ik momenteel bezig met een aquatarder die er ook nog eens aan de bak wordt bevestigd.

Afbeelding

Afbeelding

En zo gaan we dan weer rustig verder.
In de tussentijd nog even een bestelling gedaan bij Schaper.
Het gaat om 2 andere soort stoelen en 4 Michelin trek-as banden.
Ik vind het mooier als op de aangedreven wielen een ander soort profiel zit.
Wat de stoelen betreft, door de spoilertjes op de voorruit stijlen, heb ik ongemerkt het lot van dit project bezegeld.

De verdere uitvoering van deze MP2 wordt eigenlijk een gedeeltelijke MP3, dus met ad-blue tankje, andere uitlaat, het vervallen van het luchtfilterhuis aan het chassis en natuurlijk andere stoelen.
Heren, dit was het weer voor even en ik zou zeggen, tot de volgende!

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 sep, 2014 23:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Wat een geinige auto transporter! jaren '50 / '60?

wat is een aquatarder?

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 sep, 2014 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Whaha grappig zeg, goed dat er dan nog mensen opletten.
Op dit forum was het dus ook niemand opgevallen.
Goh wat zal je raar opgekeken hebben haha.
Maar je hebt het mooi opgelost, mooie motor.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 466 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 47  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement