Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 15:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 466 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 11:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Nog even een klein beetje aan de achteras geprutst en de plastic asjes er af gesneden en vervangen door een messing buis.
Dit doe ik tegenwoordig standaard, zodat ik zéker ben dat de wagens absoluut recht blijven staan op de assen cq wielen.

De reacties tangen met de armen zijn nu ook compleet
en gemonteerd en wachten nu alleen nog op de plaatsing op het chassis.

Afbeelding

Zoals jullie zien, is er ook een begin gemaakt met wat leidingwerk.
Tevens zal er, met dunner draad, een kabelboom tussen het chassis komen te zitten, want het chassis blijft namelijk open en zal alles zichtbaar blijven.

Afbeelding

Ook alvast een paar dwarsdragers gemaakt en op een messing profiel van 6,3mm klem gezet en laten drogen.
Hiermee voorkom je dat de boel gaat kromtrekken, want het is allemaal maar 0,5mm dik.
De chassisbalken klem ik ook op deze manier in.

Afbeelding

Vervolgens de velgen gemaakt voor de trek-as.
De naven in de kit zijn te iel voor Mercedes Naven.
In de onderdelendoos heb ik 2 reservewiel velgen gepakt en wat denk je.....hier zaten de boutjes versprongen. :D
Vervolgens van een ouder type Italeri velg de dikkere nafen uitgesneden..... :wink: ....de velg om de naaf heen weg gesloopt :lol: ......vervolgens met een stripje van 0,4 x 1.0mm een rand om de naaf geplakt zodat de naaf perfect in de velg past.

Afbeelding

Afbeelding

Het witte op de naafkoppen is een sprue-papje.
Dit gedaan om er een bolvormige kop op te maken, gewoon het papje op de naaf laten zakken en met een kwastje langs de rand tippen.
De oppervlaktespanning van het papje doet de rest. :wink:
Deze keer geen styreen papje omdat ik ondervonden heb dat een sprue papje sneller uithard dan een styreen papje.
Ook is na het drogen het kunststof wat harder/ minder flexibel dan het styreen papje. :wink:
Nou heren, dat was het voor vandaag en tot de volgende!

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 18:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Hermann,

Het zit je ook niet mee zeg.....eerst de motor te lang en nu het chassis weer opnieuw. Maarja, we weten allemaal wel dat jij je niet snel uit het veld laat slaan en dat is hier ook weer te zien want je gaat weer lekker door :brouw:.

odorf schreef:
ook veel kleine details die het hem doen, zoals het beschermschildje van de turbo. :brouw:
Edit: sorry compressor in dit geval.

Helaas....het is de turbine....de compressor zit aan de andere kant :mrgreen:.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar welke maat messing buis heb je voor de assen gebruikt?

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 sep, 2014 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo heren,

Arjan,

Het zit met deze Actros inderdaad even niet zo heel erg mee, maar ik ben inderdaad niet zo snel uit het veld te slaan. :mrgreen:
Toch vind ik de info die gegeven wordt beslist niet vervelend, wordt de truck alleen maar realistischer van.
Het enige vervelende is als je bijvoorbeeld de motor en het chassis net in elkaar hebt zitten en het blijkt niet goed te zitten.
Dan valt er even een heel klein "kort woordje", maar dan beginnen we gewoon weer van voor af aan, je krijgt hierdoor wel handigheid in het bouwen, dat dan weer wel. :lol:

Tom,

Je hebt er niet overheen gelezen, maar ik heb het niet vermeld omdat deze diameter hetzelfde is als dat van de plastic asjes, 4mm. :wink:

Tja, nu ik hier toch antwoord zit te geven......de naven waren goed gelukt, maar toch was er een twijfel.
Het waren de referentie foto's op het eind van de berichten die mij deden twijfelen.
Je ziet namelijk nauwelijks de naven op de trek-as. :?
Maar eens even zoeken op "Actros 2544" en wat denk je!
Zitten er op de 2544 van die korte naven op de assen die ook op de trekkers zitten. :oops:

Geen paniek....even scharrelen in mijn onlangs aangeschafte Italeri accessoiresdoos met velgen en spatborden voor trailers en.......hebbes!!!
2 paar naven voor een M.A.N of oude NG en 2 paar naven die ik nodig heb voor deze Actros. :D
Even op maat slijpen, beetje schuren en even een beetje lakken.

Afbeelding

Gelijk de buitenste velgen onder handen genomen met hexadiogonaal profiel....hoop dat het zo goed getypt staat..... :roll: .......en met 1 mm asjes de draadeindjes gesimuleerd.

Afbeelding

Zijn de andere naven dan weggegooide tijd, neeeee....de MP 1 en MP 2 hebben ook deze langere bolkoppige naven maar de 2544 dus even niet.
Het is bij dit type allemaal net even anders dan anders, ook moet ik er rekening mee houden dat deze MP2 een Euro 4 truck is, of anders gezegd, qua chassisbouw gewoon een MP3 aanhouden.
Dit betekend o.a. een add-blue tankje, andere uitlaatpot en er zullen zich vast nog wel meer van zulk soort fratsen zich voordoen.

Ja heren, de fouten toon ik ook in dit topic en als er mensen zijn die nu met gekrulde tenen voor een Actros kitje staan....geen nood want de V6 is gewoon te koop bij KFS of MG Moulding, de stoelen, uitlaatpot, naven en add-blue tankje zijn ook gewoon in resin verkrijgbaar, en wil je een MP3 en je wilt de kit niet aanschaffen dan is er nog een MP3 frontje met bumper bij o.a. Schaper te bestellen. :wink:
Dit was het weer even voor vandaag en ik zou zeggen, tot de volgende!

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 sep, 2014 23:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Mooie vorderingen Hermann!
Ondanks de tegenslagen, maar inderdaad, het wordt er alleen maar realistischer van.
Wat zijn die trek-as banden mooi hè?!

Ik blijf je volgen. (Ondanks dat het Mercedes is :brouw: )

Groet,


Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 sep, 2014 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Eerlijk gezegd ben ik blij dat er bij jou ook wel eens wat mis gaat :mrgreen:
Soms lijkt het dat alles bij je lukt en niets moeilijk is en dat ik zelf alleen maar tegenslagen heb met modelbouw :roll:
Niettemin, je steekt er weer enorm veel tijd en aandacht in en laat je ook nog inspireren door anderen en dat maakt dat deze ster er ook weer mag zijn straks!
Als hij weer staat te blinken in de vitrine, ben je al dit ge-etter weer vergeten :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 sep, 2014 7:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Mooie update weer Hermann. Waar heb je die hexadiogonaal profiel staafjes vandaan? Ik kan ze nergens vinden.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt, 2014 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Goede avond heren!

Boenie,
De trek-as banden zijn inderdaad erg mooi om te zien, ook de kwaliteit is goed.
De "wash", geloof dat dat zo heet, is ook erg makkelijk te verwijderen.
Nog een beetje met as behandelen en dan zien ze er ook gelijk wat reëler uit.

Onne,
Het kan inderdaad niet altijd goed gaan, toch zijn het zéker geen onoverkomelijke dingetjes.
Ook moet het weer niet te makkelijk gaan worden natuurlijk, een beetje uitdaging heb ik wel nodig om het voor mijzelf interessant te houden.
We zullen gaan zien wat dit project allemaal nog in petto heeft.

Jelmer,
Dit profiel heb ik in een grote modelbouw en modelspoor winkel gekocht.
Wat ik gebruik is een ABS hexagon rod, op het net vind je ook diverse resultaten hiervoor.
Ik weet dat je deze ook van styreen hebt, maar zover ik het kon vinden, is deze alleen in Engeland te koop.
Anders misschien andere forumleden die hier op een andere manier aangekomen zijn. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt, 2014 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
abs of asa of styreen, maakt voor deze doeleinden niet veel uit. ABS moet je met speciale lijm verlijmen, maar kan ook met normale modelbouwlijm, zolang er geen spanning of druk op staat. Bij Peperkamp in Ede kun je de ABS variant kopen, is van nederlandse makelaardij. Raboesch, even googlelen en je weet waar te koop

Afbeelding

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 okt, 2014 8:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Er bestaan ook "Punch & Die" sets waarmee je de hexagon vormpjes uit plaatmateriaal kan "punchen".
Zie volgende link voor uitleg en foto's, geen idee wat zoiets kost overigens?

http://www.rptoolz.com/?p=202

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 466 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 47  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement