Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 466 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2015 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Bedankt weer voor jullie reacties! :brouw:

Daffie,

Het maken van de kozijnen vind ik zelf een betere keuze omdat...
1) realisme
2) geen gedonder met lijm op transparante delen.
3) in het geheel een betere afwerking zodat we weer op punt 1 uitkomen. :wink:

In principe is het een eenvoudige werkje.
Met een 2,5mm x 0,5mm styreen strip, de rubberrand aan de binnenkant van het raamkozijn volgen.
Dit is ook ietwat verdiept om het raampje er normaalgesproken in te plakken.
Dan de brede rand die je uiteindelijk in het interieur ziet, op maat vijlen zodat het kozijn mooi overal op aansluit.

Hieronder is de blauwe lijn het deel wat gelijmd wordt, en de rode lijn, het deel waar het raam precies tegenaan komt te zitten, en dus hierop geklemd wordt.

Afbeelding

Let wel, het is veel passen, meten en vijlen. :wink:

Zo heren, dan nog even wat kleine detail vorderingen.
De motor en de aandrijfas van het tussenlager naar de versnellingsbak is nu ook geplaatst althans, na een klein tegenslagje dan.
Tijdens het plaatsen van de as kwam ik maar liefst 6mm te kort... :shock:
Nu viel er in de eerste instantie even een stilte aan de werktafel........

Afbeelding

Heb ik iets verkeerd gemeten?.....heb ik iets verkeerd gesneden?......wat doen we hier nu nie goed?

Vervolgens ontglipte mij even een heel kort woordje, kennen we waarschijnlijk wel, dus hoef ik dat hier niet te gaan vermelden. :wink:
Dan opeens denk je hier aan....
Johannes schreef:
Had je die aandrijfas nou niet uittrekbaar gemaakt want dan past ie ook nog eens altijd en kun je met nokken werken op het differentieel en versnellingsbak...... ik denk dat je hebt vergeten dat te melden :mrgreen:

Laten we even opnieuw beginnen.......ahem.......Hallo brouwers!
Had ik al verteld dat ik de tweede aandrijfas uitschuifbaar had gemaakt?
Neeeeeee.....nou bij deze dan, de tweede aandrijfas is uitschuifbaar gemaakt zodat deze altijd past.Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan de tankbanden afwerken en zal later nog een tankdop en wat leidingen op komen te zitten

Afbeelding

Dan de hitteschilden met een folie op gemaakt.
In de eerste instantie heb ik alufolie geprobeerd, maar dit viel af omdat alufolie niet zo heel rekbaar is.
Deze folie scheurt nogal gauw en aangezien er veel vormen in een klein oppervlak zitten, had ik dus iets anders nodig.
De keuze is uiteindelijk gevallen op de folie die in een sigarettenpakje zit.

Je kan nog zo goed schilderen of spuiten, maar naar mijn idee geeft deze folie een veel realistischere look dan dat je met schilderen of spuiten bereikt althans, is mijn mening in deze.Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan even het geheel.....

Afbeelding

Als laatste, de koplampen in de bumper alvast met BMF behandeld.

Afbeelding

Zo heren, dit was het weer voor even, en we gaan gewoon rustig verder met het afwerken van het chassis.
Try and error gehalte is wel erg hoog bij dit model, maar we blijven gewoon rustig doorademen en met enige volharding komen we er uiteindelijk ook.Afbeelding
Ach heren, de pret is er heus niet minder om en ik ben nog net zo enthousiast als in het begin van dit project.
Trouwens, de euro-5 set is sinds gisteren onderweg naar ome Woefdram, ben benieuwd. :mrgreen:

Afbeelding
Bron: Panothos

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2015 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Erg gaaf chassis geworden zo. Met veel oog voor detail. Jammer toch dat het straks toch wegvalt onder de cabine.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2015 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
Altijd mooi om je chassis' te zien, Hermann!! Wat een details!
Nog even over de aandrijfassen, de as tussen versnellingsbak en tussenlager is vaak een vaste as, t.h.v. het lager heeft de as een kleinere diameter (t.b.v. het lager). De as tussen tussenlager en differentieel is lengtecompenserend, zodat de as de op en neergaande bewegingen van de achteras kan volgen. Ter verduidelijking heb ik even een DAF chassistekening geplaatst (bron: DAF bodybuilder) Deze opstelling geldt voor voertuigen met een lange wielbasis, waarbij de afstand tussen versnellingsbak en differentieel zo groot is, dat er een tussenlager toegepast dient te worden in de aandrijflijn, zo worden trillingen voorkomen en de levensduur van de assen vergroot.

De vaste as staat in lijn met de motor, de tweede aandrijfas loopt vervolgens naar het diff in de z.g.n. Z-opstelling. De uitgaande flens van het diff staat dan ook altijd onder dezelfde hoek als de motor. Sorry voor mijn theoretische geneuzel.

Zo te zien bestaat jouw aandrijflijn uit drie assen, waarbij de vaste en lengtecompenserende assen juist zijn omgedraaid.

Afbeelding

Succes met deze prachtige Benz!!

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2015 0:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooie vorderingen weer Hermann,

Het wordt een schitterende MB, Lakwerk ziet er erg goed uit,
maar ook de details zijn zeer overtuigend!

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2015 8:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Dank u, Dank u heren! :brouw:

Tom,

Bedankt voor de tekening die je gepost hebt.
Zelf had ik hier niet zo bij stil gestaan, en in dit stadium het nog even veranderen is eigenlijk rijkelijk te laat.
In dit stadium zou ik meer schade aanbrengen dan dat ik goed zou doen, maar neem dit wel mee in de toekomstige Actrossen.

Bij deze Actros is het tussenlager inderdaad een soort verkapte 3e as, toch moet ik zeggen dat bij de NG/SK dit niet ongebruikelijk is.
Dit zat namelijk nog een beetje in mijn achterhoofd.....

Afbeelding

Zoals je ziet, hieronder ook een 3e as, maar niet helemaal helder of dat het lager nu 'op de as zit, of dat het lager ook als een soort stuwlager fungeert. :?

Afbeelding

In ieder geval bedankt voor de info, is altijd welkom!
Dat het een Daf is, ach Tom .....de andere truck fabrikanten nemen de innovatie van Benz altijd netjes over op hun merken.Afbeelding Afbeelding....ja ik weet het.....dit is hééél flauw.Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2015 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Mooie vorderingen weer Hermann. Ook netjes opgelost met je folie. Staat erg strak. Ook wel handig dat je aandrijfas uitschuifbaar is. Hoe kom je op het idee zeg :lol: . Succes maar weer.

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 maart, 2015 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Zeg Hermann, is die ster nou nog niet klaar? :shock:
Ik dacht dat je er al verder mee stond, valt een beetje tegen.....

:lol: :lol: :lol:

Maar ja, dat krijg je met al die details. Mooi man, wat je weer van de vakmanschapstafel laat zien, gewoon nog ff doorbijten en dan kun je hem je vitrinekast zetten!
:brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2015 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers!

Heren, bedankt voor jullie reacties en complimenten!Afbeelding

Zo heren, vandaag weer een update van een aardig formaatje.
Om te beginnen, heb ik van de week de uitlaat/motor set binnen gekregen.
Was wel een aardig gewicht zo bij elkaar. :?

Afbeelding

Afbeelding

Voor deze Actros heb ik alleen de uitlaatdemper nodig en zal de add-blue zelf gemaakt worden, omdat deze iets anders van vorm is dan die bij de bijgeleverde onderdelen zit.

Afbeelding

De complete motor zal uiteindelijk gewoon weer van de hand gedaan worden, want deze maak of verbouw ik liever zelf.

Vervolgens heb ik het glas van het dakluik bewerkt met een "smoke" ruitje.
Deze op maat geknipt en zal gewoon los in het glazen dakluik komen te zitten.
Wederom geen lijm, en met het zwart schilderen van zijrandjes van het glazen dakluik, lijkt het alsof het een standaard getinte ruit is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder zien jullie ook dat de zelfgemaakte gordijnrailsen zijn geschilderd en geplaatst.

Afbeelding

Hierna ben ik verder gegaan aan het afwerken aan het chassis.
Het reservewiel geplaatst en met een dun stroomdraadje, de kabel gemaakt zoals die ook in het echt zit.
Afbeelding
Bron: Patrick Baron

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De reflectoren die ook zelf gemaakt zijn van een transparant plaatje, BMF en Tamiya-clear.......

Afbeelding

Dan de bevestiging van de uitlaatdemper zelf.
Bij de bovenste bevestigingssteuntjes heb ik een pen-gat verbinding gemaakt en aan de onderkant een beugel gefabriceerd om de nogal zware demper te ondersteunen.
Of dit in het echt ook zo zit weet ik niet, maar vond dit bouwtechnisch de beste oplossing om dit zware blokje resin te ondersteunen.

Helaas moest de accubak ietwat verplaatst worden omdat de demper wat forser was dan verwacht.
tja, het zal eens een keer vlekkeloos gaan. :lol: :lol: :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk ben ik er dik content mee, wat betreft het ets setje, had ik het zelf nooit zo mooi gekregen.

En dan even alles tezamen.......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze rode cabine heb ik even voor de verhoudingen gepakt, omdat het interieur bij de elfenbein cabine maar 1x geplaats kan worden en loshalen nogal lastig gaat worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja heren, het gaat steeds meer naar een eind toe.
Toch zit er nog hier en daar wat werk aan het chassis en zal de add-blue tank nog geplaatst worden.
Deze zal wat lager komen te hangen dan de brandstoftank, omdat je anders met de steunpoot van de sideloader in de weg zit, heb ik referentie foto's ook op die manier gezien. :wink:

Verder nog hier en daar wat penseelwerk en dan kan de sideloader definitief geplaatst worden.
zo al met al komt er toch een fors en een zwaar apparaat op tafel te staan.

De ontwikkelingen bij P&B Models omtrent de Euro-5 demper en add-blue gaan ook zeer snel.
Zij hebben momenteel al een master liggen van de Euro-5 uitlaat en vond de 1e beelden er erg overtuigend uitzien.
Deze zal nét even wat gedetailleerder worden dan deze resin uitvoering.
Laatste update van vandaag staat hier....http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=72&t=45428

Oh ja, voor ik het vergeet.........dinsdag is het Toet Toet dag!Afbeelding
Uiteraard zal er hierover bericht gaan worden! :P

Nou heren brouwers, tot de volgende maar weer en een vrolijk Pasen allemaal. :brouw: :brouw:

Afbeelding
Bron: zetwet.com

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2015 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Gaaf zeg, dit model word toch wel de mooiste die ik van jou gezien heb.
Rare constructie van het reservewiel, kende ik nog niet.
En netjes gedaan met je gordijnrails, vakwerk hoor.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2015 21:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
G E W E L D I G - M O O I

Echt heel erg treffend allemaal Hermann, kleurencombinatie Sideloader en Chassis is weer een hele mooie.
En de cabine zal daar ook mooi bij staan. Al die details ... alles klopt gewoon

Al bekend wat voor container erbij komt :?: ... of ben ik dat alweer vergeten? :oops:

Succes!
Odorf

(die echt aan de slag moet met een serie chinese dozen) Sorry.

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 466 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 47  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement