Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 20:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 466 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 jan, 2015 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Bedankt Johannes, en ik weet dat ik een telescoop setje heb, met zo'n spiegeltje en magneet. :wink:
Het punt in deze is, dat je 2 setjes moet hebben omdat dit vrij korte stukjes buis zijn en niet genoeg voor 4 cilinders.
Vanuit de metaalbouw had ik al ervaring met dit soort dingen, dus ben eigenlijk vrijwel direct aan deze variant/manier begonnen.
Voordeel is wel, dat je nooit meer afhankelijk van antennes hoeft te zijn en als je het aluminium polijst of met was oppoetst, krijg je op deze manier ook die "shiny"look.
Of gewoon Roestvast staal staafjes kopen en ook deze met styreen busjes verwerken, ach Johannes....zo zie je maar weer, mogelijkheden te over!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jan, 2015 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Je bent (nog steeds) lekker op dreef Hermann. Het ziet er al fantastisch uit. Ga zo door!

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jan, 2015 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Bah, het lijkt jou net als Zeger zo verrekte makkelijk af te gaan...





Maar het ziet er wel donders gaaf uit zeg :mrgreen:

Succes met het verder detaileren, dit gaat echt weer een huzaren stukje worden.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan, 2015 9:49 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Je werk ziet er weer mooi en verzorgd uit Hermann, mooie duidelijke uitleg over hetgeen wat je maakt. het lijkt allemaal zo vanzelf te gaan als je het op de foto's ziet. Wist je al dat deze sideloaders, ongeacht wat voor type ook een nadeel hebben voor de chauffeur(s) en dan met name als zij op de bouw moeten lossen of andere plaatsen waar de ruimte beperkt is, door dit systeem kan de wagen maar over één kant lossen wat vaak de Rechterzijde is, als deze sideloaders ergens "tussen in" moeten lossen, bijvoorbeeld tussen twee containers in wordt de ruimte al snel "krap" omdat zij van de vaste armen afhankelijk zijn en ten alle tijde de volle lengte van de onderwagen ergens "tussen" moeten plaatsen om te kunnen lossen. Ook als zij de portocabines moeten plaatsen in een bepaalde hoek of aansluiting voor het door lopen van de cabines werken zij ook vanaf een plan/tekening om niet zelf klem te komen staan door de beperkte ruimte die ze met dit systeem hebben. In dat opzicht wint de autolaadkraan weer terrein omdat deze wel over twee kanten kan werken.

Maar goed dit is een stukje achtergrond informatie en je bouwt hier weer een dik model, zo'n portocabin zou trouwens ook mooi staan als lading, iets breeder als de wagen zelf, breedte bordje erop.....

Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan, 2015 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
Perfecte uitvoering weer Hermann! De detaillering op de kranen maakt het helemaal af. Ben benieuwd hoe het geheel er met een kleurtje uitziet.
Mooie McPherson veerpoot ook!

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan, 2015 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo mannen, bedankt voor jullie mooie reacties! :brouw:

Sebas,

Ik moet zeggen Sebas, ondanks het gebrek aan tekeningen, mag ik niet klagen met het resultaat.
Zelfs de hoek van de kasten heb ik zowat op de mm- graad goed. :D

Jeff,

Tja......zoals de bekende uitspraak, elk voordeel heeft zijn nadeel en elk nadeel heeft zijn voordeel.
Om te beginnen is het voor een transporteur belangrijk om te weten "hoe" je de Side Loaders in gaat zetten.
Deze manier van transport is vooral bedoeld om containers en/of zware containers vanaf een overslag bedrijf naar een klant te brengen die o.a beperkte ruimte en/of geen laadkade heeft en natuurlijk visa versa.
Denk bijvoorbeeld aan een bedrijven en ook particulieren die een container huren of vanaf het buitenland in ontvangst nemen.
Ook is de tijdsfactor voor laden en lossen een dikke plus.

Het voordeel t.o.v. een autokraan is, dat je binnen 5 minuten een container opgepakt hebt en ook binnen 5 minuten een container afgeleverd hebt, scheelt bijvoorbeeld heel veel tijd in een stad of een woonwijk.
Nu is tegenwoordig voor een automobilist 5 minuten een eeuwigheid, maar toch! :mrgreen:

Het voorbeeld wat jij schetst is helemaal waar, daarom zie je hier je hier in Nederland, nauwelijks Side Loaders bij bouwplaatsen.
Nederland is klein, Nederland heeft van die pieterpotterige steegjes en dus in een aantal gevallen niet geschikt voor Side Loaders.

Des al niet te min zijn er aantal Nederlandse transporteurs die op deze manier van transport zijn ingesprongen, en groeiende zijn.
Onder andere het "bekendste" bedrijf, Gevezet

[youtube]0XbqgHXpEO8&x-yt-ts=1421914688&x-yt-cl=84503534[/youtube]

Maar bijvoorbeeld ook het bedrijf "Hellingman" uit Beemster, "De Jong-Graus" uit Hoogvliet en zo zijn er meerdere.
Het voordeel t.o.v. een autokraan is vooral "tijdswinst", met een autokraan of containerkraan, ben al gauw zo'n 10 tot 15 minuten bezig, eer je weer achter het stuur zit, denk aan het voorbeeld van een drukke straat. :wink:
Voor een transport bedrijf gaat het vooral om flexibiliteit v.s. kosten besparend.
Wél is het voordeel met een autokraan, zoals je aangaf, van het in 2 richtingen werken.
Dus ja... :roll: .... zoals eerder gezegd, het is vooral belangrijk om te weten "hoe" je dit soort equipment in gaat zetten.
Daarom zullen veel van dit soort transport bedrijven zowel met Side Loaders als met gewone kranen uitgerust zijn, optimaal flexibel dus!

Australië en New Zeeland, zijn bijvoorbeeld de landen waarbij dit soort van transport al een hele poos een ingeburgerd begrip is.
Hier in Europa wordt dit soort van transport ook meer en meer, ik zie ze ook steeds frequenter in het Europoort gebied rondtuffen, ondanks dat dit systeem al in de jaren 50 of 60 in Duitsland werd geïntroduceerd door het Duitse merk "Klaus".

Tom,

Ook ik ben nu erg benieuwd naar de kleur, ik zal een mooie rode kleur op zoeken en hoop dat het weer snel minimaal 15 graden wordt.
Die McPherson veerpoot had ik zo'n 8 jaar terug gemaakt, moet weer ontlakt worden en even netjes bij gewerkt worden......voorlopig ligt hij weer in een bakje. :lol:

Hermann.

Edit, Ik was Hooymeyer vergeten. :oops: :mrgreen:

[youtube]CwVZuQA5sSM&x-yt-cl=84503534&x-yt-ts=1421914688[/youtube]

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan, 2015 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Tja, ook ik geniet van elke update! Modellen die niet verkrijgbaar zijn in de winkel en die dan uit niets opgebouwd worden, machtig mooi.
Toch heeft het voor mij een negatief effect op het eventueel laten zien van gebouwde modellen. Hier is een aparte klasse aan het ontstaan en stiekem wordt daar de beoordeling van andere modellen aan af gemeten, denk ik. Een bouwverslag maak ik niet meer, te weinig continuïteit van mijn kant.
Blijft het meekijken wat anderen allemaal maken, ook leuk!

Sorry voor de topic vervuiling Hermann, als je het vervelend vind haal ik dit weg.

Succes verder met je ster :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan, 2015 18:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Onne!

Op de éérste plaats, ik vind het niet vervelend dat je dit bericht plaatst, dus weg laten halen is "out of the question".

Hoe kijk ik hier tegen aan?
Nou Onne, zelfbouw is voor mij al een oud begrip, ik was hier al mee bezig vóór dat ik op dit forum kwam.
Zelfs nog vóór ik überhaupt op een forum keek.
Met de metaalbouw maakte ik al modellen die niet in de handel te verkrijgen waren of zijn en de onderdelen dus al helemaal niet te verkrijgen waren, dus zelfbouw zat er al redelijk vlug in, denk aan de Opel Monza 1/10, de Nascar 1/10 en de Messerschmitt 1/24.

In deze schalen in combinatie met metaal, kon en kan ik lekker los gaan met details en styreen was voor mij toentertijd nog een wazig gebied.
Nu in de vrachtwagen hoek ben ik inmiddels bekend geraakt met dit materiaal en zet deze "oude" tendens zich uiteindelijk weer voort.

Of een model nu r.u.d.d. of scratch is, maakt voor mij niets uit.
Het gaat mij om het model zelf, hoe is het gemaakt, bewerkt en hoe wordt het gepresenteerd.
Zo vond ik het modelletje in Wettringen, "Das Unsichtbare Modell" helemaal te gek, een grondplaatje met 3 landingsgestellen, simpel, origineel en met onderdelen van een kit.
Of een kleine dio met een 2CV bestelwagen, ook r.u.d.d. met een doosje eieren achterin...prachtig!
Dus voor mij zit er geen onderscheid in het beoordelen van modellen met betrekking tot scratch of niet.

Naar mijn mening speelt ook het probleem dat in de truckershoek altijd dezelfde kits worden aangeboden, wat op zich zelf dan weer sneller naar zelfbouw laat leiden althans, bij mij wel want ja......het zijn altijd weer die eeuwige 2 assige trekkers of die altijd en eeuwig voor de tigste keer uitgebrachte trailer. :(
Ook vind ik het leuk om ook eens andere aspecten van transport op de plank te hebben en ja, dan zit je al héél snel in zelfbouw.
Neemt niet weg dat er onder de r.u.d.d. trucks ook hele mooie exemplaren zitten, zie ze tenslotte op diverse beurzen tentoongesteld staan. :wink:

Bij militair en luchtvaart heb je dit veel minder, hier is het assortiment vele malen groter, waarbij er weer méér met dio's wordt gewerkt.
Wil je een SdkFz 251 met Flakpanzer, is te koop...wil je hem met bemanning, is te koop, wil je hem met een groot zoeklicht erop, is te koop enzv.enzv.
Met vliegtuigen hetzelfde laken en pak, hoeveel verschillende Messerschmitts zijn er wel niet te krijgen...het hele arsenaal van de E tot en met de K en dan ook nog eens de andere varianten.
Hier beperk je jezelf hooguit door extra detaillering, maar zit uiteindelijk nauwelijks zelfbouw bij, op een enkeling nagelaten dan.
Het verschil in klasse speelt voor mij niet en speelt dus ook geen rol bij het beoordelen van modellen.
Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan, 2015 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Hoi Hermann,

Ik dacht dat ik kortgeleden tussendoor al had gereageerd, maar blijkbaar niet :oops:
En dat terwijl ik je vorderingen weer subliem vindt!
Het wordt al een levensechte side-loader constructie.

Mooi!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2015 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Aangezien Hermann zelf al uitgebreid heeft gereageerd op het RUDD verhaal denk ik, zonder verdere vervuiling van dit verslag, te kunnen zeggen dat er achter de schermen iets gaande is wat volledig inhaakt op het RUDD probleem. Misschien een te groot woord, probleem, maar het raakt ondergesneeuwd en dat wordt nu opgepikt om wat aan te doen. Dit zowel op het internet als op shows. Zo is er bijvoorbeeld al bekend gemaakt dat er een RUDD wedstrijd category in Gaydon zal zijn. Aangezien ik zelf ook in deze RUDD aanpak verwikkeld ben verwacht ik na het weekend meer te kunnen zeggen over het toekomstige hoe, wat en waarom aan RUDD modeltruck bouw op het internet.

Maar ga gerust door hoor Hermann! :wink:

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 466 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 47  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement