Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 20:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 dec, 2014 1:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 22:12 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Wijchen
Ziet er Goed uit Johannes, altijd mooi om te zien die zelfbouw trailers.
ben benieuwd straks naar de combi met de oude DAF ervoor.

Gr, Patrick

_________________
Houdoe Wà


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 dec, 2014 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dankzij de feestdagen weer niet veel kunnen doen.......andere prioriteiten.
Heb me wel bezig gehouden met de "triangel" aan de landingspoot waar Theo ook al naar verwees, een gadget waar ik mijn twijfels over heb omdat het de bedoeling was dat een persoon door het afkoppelen van die triangel onder de reservewieldrager de geparkeerde oplegger handmatig kon sturen om te verzetten. Ik weet niet exact hoe zwaar deze oplegger is maar het is een paar ton en op zo'n stalen wiel zal dat best veel kracht gezocht hebben.
Om de lengte te bepalen moest de reservewieldrager gemaakt worden waar een haak onder komt waar de steel van de triangel in rust.
Tevens de spatborden opgebouwd uit 3 laagjes 0,3 styreen gevormd om de fles van de Revell verdunning welke de juist diameter had, erg raar ogende spatborden omdat ze veel breder zijn dan de normale spatborden i.v.m. een enkele centrale ligger. Tevens moet er weer een stuk uit om het kantelen van de wielen mogelijk te maken. Aan 1 kant past ie nu en de randen moeten nog afgewerkt worden en er moeten nog gaten in voor de borgpen waarvan later uitleg. Tevens moet ik even nadenken hoe dit zo te maken dat het separaat gespoten kan worden en ik straks bijna geen lijm hoef te gebruiken om het vast te zetten.

Nog na te denken over de gaten voor de rongen en hoeveel rongen er op moeten en daarbij hoort ook de lading......maar tijd genoeg om te denken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 dec, 2014 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Netjes hoor, mooi en apart model

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec, 2014 2:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 aug, 2013 11:48 am
Berichten: 64
Erg leuk en geweldig om te zien deze schommelasoplegger. Ik heb er nog een folder van en meen me te herinneren dat de spatborduiteinden weer ietsje naar buiten buigen. Ga je dat hier ook nog maken of…? :D

Koen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2015 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Toch maar even een tussenbericht over de bouw van de trailer.
Nog niet vaak heb ik zoveel tijd in een trailer moeten steken........de ruwbouw is nu wel zover klaar.
Details zoals een kopschot, rongen, het hydraulische remsysteem en nog wat afwerking van de zijliggers blijven nog over en achter in de week wilde het warmer worden en ik wil dan toch zover zijn dat er gespoten kan worden.
Op de langsliggers maak ik later direct van losse dunne balsaplankjes het bed, ik heb getwijfeld over een lading maar besloten toch de gaten voor rongen aan te brengen zodat de trailer voorzien kan worden van een losse lading. Waarschijnlijk boomstammen of hout.

Afbeelding

De afgewerkt met een "handgreep", deze kan later onder reservewieldrager worden opgehangen.

Afbeelding

De kenmerkende achterbumper met geintegreerde achterlichten en kentekenplaatnis gemaakt, de DAF letters d.m.v. stukken uitgetrokken sprue gemaakt. Ik wil nog kijken hoe dat er straks uitziet als er een grondlaag op zit, het moet lijken op opgelaste letters.

Afbeelding

De velgen aangepast naar het type wat op de schommelas zat, de bandenmaat bleek bij nameten in het DAF museum gelijk aan de Italeri rubberbandjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De spatborden afgewerkt, inderdaad met een verzetje onderaan waar later nog schoren aan vastgemaakt worden. Op dit moment even met een plakkertje bevestigd omdat ze los van het chassis gespoten worden. Ook de sparingen en bevestigingspunten van de borgstaven gemaakt die tussen de banden van het wielstel steken. Deze waren nodig om het wielstel in de bochten stabiliteit te geven maar vooral om bij een klapband te voorkomen dat het wielstel wegklapte. De staaf kan tussen de wielen weggehaald worden bij een wielwissel.

Afbeelding

De houders voor de rongen gemaakt van stukjes rechthoekige buis en die in randliggers gemaakt, de rongen worden demontabel en ik zal nog ergens een rongenrek op de kop of onder de trailer moeten maken.

Afbeelding

En een overzicht van het chassis.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2015 18:56 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Dat is een flink stukje modelbouw huisvlijt wat je hier weer neer zet Johannes, je voorliefde voor DAF is nu geen omkomen meer aan :mrgreen: De DAF letters heb je mooi gevonden door het uitrekken van de spreu, ik denk dat je de 1/1 op deze manier goed benadert, mooi.

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2015 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Juweeltje :brouw: , bomvol leuke details.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2015 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
Aan details geen gebrek! Eigenlijk jammer dat DAF tegenwoordig niet meer zulke uiteenlopende machines maakt.
Ga zo door!

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2015 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooi werk Johannes, je steekt een hoop tijd in de details, maar dat levert straks een pracht eindresultaat op.
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2015 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 mei, 2010 14:55 pm
Berichten: 226
Ha Johannes,

Als altijd weer fraai zelfbouw werk.
Een vracht hout met losse afdekzeilen en alles met touwen vastgezet zal hem zeker staan.
Pure nostalgie :D

Groeten Kees.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement