Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
De titel zeg het al, ik ga verder met de kikkerdaf.
Ik was er al een tijdje mee bezig en ben gestopt toen Bryan met de zijne begon en daarna Zeger met de AZ.
Maarrrr, nu gaat het over een andere experimentele boeg en heb even het in aanbouw zijnde styreen model aan de kant gelegd.
Hessel tipte mij dat er iemand een 3D cabine aanbood op het Shapeways marktplaats gedeelte.
Nieuwsgierig geworden ben ik in contact gekomen met de modelleur van de DAF, ik kon zien dat er een aantal dingen niet juist waren en hij heeft wat aanpassingen gedaan.
Een tijdje terug heb ik de cabine en grille gekocht met als afspraak dat ik zou testbouwen en de bevindingen op papier zou zetten.
Het Shapewayspakketje had de volgende inhoud:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor mij na wat controlemetingen een model met potentie wat toch ook wel de nodige aanpassingen nodig heeft.
En vooral een 2e kennismaking met 3D geprint materiaal en nu moest ik het bewerken.

Wat in eerste instantie opviel was de resolutie van het printwerk. Het transparante schijnt een hogere resolutie te hebben.
Enige pogingen tot schuren van het materiaal viel zwaar tegen, het kunststof lijkt een soort nylon en is moeilijk te bewerken: vrij hard dus moeilijk te schuren en erg sterk/taai. Anderzijds snijdt het wel weer makkelijk.
Vooral de details maken het moeilijk om lekker te schuren en met schuren moet je veel geduld hebben, ik heb bijvoorbeeld alle opliggende details weggehaald om het oppervlak met een scheermes zo vlak als mogelijk te schrapen. Spuitplamuur zal het trucje verder moeten doen en we gaan daar mee testen maar denk wel dat het een hels karwei zal worden.
Op de foto's van het dak is de laagopbouw ook goed te zien.

Ik ga me dus bezig houden met het aanpassen van de cabine, de wijzigingen bij te houden en door te spelen naar Ad om samen tot een kikkermodel te komen dat later ook door anderen aangeschaft kan worden.
In mijn verzameling van DAF modellen is het een mooie afbouw naar beneden en mijn bedoeling is om via deze 3 serie kikker naar de 2 serie te gaan en te eindigen met de 7 streper.
Zoals de titel aangeeft bouw ik de zwaardere kikkerdaf, de 1800 met de 10 moers velgen, en dan in trekkeruitvoering met een wielbasis van 3 m met een specifieke DAF oplegger erachter waarover later meer.
Wordt vervolgd.

Johannes


Laatst bijgewerkt door ingzagers op vr 13 maart, 2015 10:01 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 15:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
nou johannes als het lukt om daar een mooi model van neer te zetten met deze ontwikkelingsfase ben ik om
ben ik toch al , gaat zeker deze volgen hoe of wat
in ieder geval veel succes met deze icoon van nederlandse bodem
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hoi Johannes,

Kijk aan de DAF collectie terug de tijd in word voort gezet. In je eigen kleuren of in bedrijfs kleuren ?
Een erg mooie en grote uitdaging.
succes met de aanpassingen.

groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Zo dat is een leuk project om te volgen.

Een mooie combinatie, prijsgunstiger groot printwerk van grovere resolutie en kleinere delen van een hogere resolutie.
Ik denk dat dat (voorlopig) wel een hele goede zet kan zijn om zulk soort producties verkoopbaar te maken.
Misschien is het een optie om alle fijne details (scharnieren, roosters, deurklink, dakluik etc als losse hoge resolutie items te vervaardigen?
Dan krijg je een bouwkit waar je probleemloos kunt schuren aan de grote oppervlakken en daarna de kleine details toevoegt.
Maar dat alles is uiteraard mijn eigen invulling :mrgreen:

Ik ben ook erg benieuwd hoe het schrapen met scheermes gaat.
Zou het helpen om het zaakje in de vriezer te leggen zodat het harder is?

Anyhow ik volg het met belangstelling :brouw:

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 22:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Geweldig mooi weer! Mooi als brandweer. Wellicht een idee om die roostertjes, koplampen etcetera uit te voeren in ets deeltjes. Is haarscherp en zeker niet duur. Alleen iemand vinden die het kan ontwikkelen.
Wordt nog een hels karwei om die glad te krijgen. Maar ik weet ook zeker dat het je zal lukken
Volg je als de belastingdienst

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jul, 2014 9:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
r.8erberg schreef:
Geweldig mooi weer! Mooi als brandweer. Wellicht een idee om die roostertjes, koplampen etcetera uit te voeren in ets deeltjes. Is haarscherp en zeker niet duur. Alleen iemand vinden die het kan ontwikkelen.
Wordt nog een hels karwei om die glad te krijgen. Maar ik weet ook zeker dat het je zal lukken
Volg je als de belastingdienst


Voor ets delen kan je kijken op de site van Jan Rosécy (hoop dat ik het goed spel), al denk ik dat Johannes dit al wist. Je kan hem geloof ik emailen met een suggestie.

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jul, 2014 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Jemig wat een karwei zeg :shock:
Maar jij zal er vast een heel mooi model van maken.
Succes :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jul, 2014 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
De uitdaging ligt hier in de afwerking van de oppervlakte.
Ik heb geen ervaring met dit materiaal maar met enig testschuren van het dak was ik er snel achter dat alle oppervlakdetails zoals de deurgrepen, scharnieren en lamellenroosters verwijderd moesten worden om een lekker groot schuuroppervlak te krijgen.
En dat was niet simpel, ontzettend taai materiaal om te snijden en ook om het oppervlak waar onderdelen verwijderd waren weer vlak te krijgen.
Ook de koplampen moesten eraan geloven, deze moeten verder naar binnen en enkele millimeters omhoog.
De koplampen heb ik vervangen door stukjes buis met een diameter van 10 mm, later maak ik nog een vloeiende overgang op de cabine.
Ik had de buisdiameter gebaseerd op een standaard verstraler van Italeri maar het is onbegonnen werk om in dit materiaal te boren als het meer dan 3 mm dik is.
Daar zal ik nog iets voor moeten verzinnen.
De deurnaden waren opliggend en die heb ik dus verwijderd en vervangen door gegraveerde naden. Ook dat was veel werk en behoeft straks na het primeren nog wel wat nawerk.
De basisgrille had ik al eerder gemaakt bij de styreenversie dus die er maar even voor gepast.

Inderdaad wat Frodo aangeeft: zo min mogelijk oppervlakdetails om het schuren mogelijk te maken.
Dit zal weer een blauw-groene uitvoering worden met iets gewijzigde kleurverdeling, ik wil eigenlijk de serie afbouwen naar een blauwe cabine met misschien slechts een groene bumper en/of groen dak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tevens moet ik alle wijzigingen bijhouden om het model 1x te laten aanpassen, op zich ook nog wel een discipline om dat goed te documenteren.
Heren, dit was 'm en ik ga nog even bezig met de spuitplamuur ;-)

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jul, 2014 14:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Vind hem nu al mooi! :lol:

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jul, 2014 15:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
nu is dit natuurlijk een prototype en het ziet er al goed uit
denk ook wel dat de deurgrepen ed later er op gedaan kan worden
wat betreft de naden van de deuren heb je volgens mij wel aardig wat monnikenwerk verricht , zeker als het taai is
voor wat betreft het in de vriezer liggen zoals frodo aangaf denk ik niet dat dat gunstig is voor de kunsstof
[ grote temperatuurverschillen en bros ]
blijf zeker de ontwikkelingen volgen van deze daf
en johannes neem aan dat je hem meeneemt naar gorinchem [ wip ]
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement