De titel zeg het al, ik ga verder met de kikkerdaf.
Ik was er al een tijdje mee bezig en ben gestopt toen Bryan met de zijne begon en daarna Zeger met de AZ.
Maarrrr, nu gaat het over een andere experimentele boeg en heb even het in aanbouw zijnde styreen model aan de kant gelegd.
Hessel tipte mij dat er iemand een 3D cabine aanbood op het Shapeways marktplaats gedeelte.
Nieuwsgierig geworden ben ik in contact gekomen met de modelleur van de DAF, ik kon zien dat er een aantal dingen niet juist waren en hij heeft wat aanpassingen gedaan.
Een tijdje terug heb ik de cabine en grille gekocht met als afspraak dat ik zou testbouwen en de bevindingen op papier zou zetten.
Het Shapewayspakketje had de volgende inhoud:
Voor mij na wat controlemetingen een model met potentie wat toch ook wel de nodige aanpassingen nodig heeft.
En vooral een 2e kennismaking met 3D geprint materiaal en nu moest ik het bewerken.
Wat in eerste instantie opviel was de resolutie van het printwerk. Het transparante schijnt een hogere resolutie te hebben.
Enige pogingen tot schuren van het materiaal viel zwaar tegen, het kunststof lijkt een soort nylon en is moeilijk te bewerken: vrij hard dus moeilijk te schuren en erg sterk/taai. Anderzijds snijdt het wel weer makkelijk.
Vooral de details maken het moeilijk om lekker te schuren en met schuren moet je veel geduld hebben, ik heb bijvoorbeeld alle opliggende details weggehaald om het oppervlak met een scheermes zo vlak als mogelijk te schrapen. Spuitplamuur zal het trucje verder moeten doen en we gaan daar mee testen maar denk wel dat het een hels karwei zal worden.
Op de foto's van het dak is de laagopbouw ook goed te zien.
Ik ga me dus bezig houden met het aanpassen van de cabine, de wijzigingen bij te houden en door te spelen naar Ad om samen tot een kikkermodel te komen dat later ook door anderen aangeschaft kan worden.
In mijn verzameling van DAF modellen is het een mooie afbouw naar beneden en mijn bedoeling is om via deze 3 serie kikker naar de 2 serie te gaan en te eindigen met de 7 streper.
Zoals de titel aangeeft bouw ik de zwaardere kikkerdaf, de 1800 met de 10 moers velgen, en dan in trekkeruitvoering met een wielbasis van 3 m met een specifieke DAF oplegger erachter waarover later meer.
Wordt vervolgd.
Johannes