Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 23:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 aug, 2014 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Johannes,

Dat is inderdaad ontzettend veel schuurwerk wat je hebt gehad.
Het resultaat na al dit werk ziet er ontzettend netjes uit.
Zoals je weet, heb ik de laatste geprinte velgen met 3 lagen auto spuitplamuur gespoten en geschuurd om ze glad te krijgen en vraag mij nu af of het misschien ook een idee kan zijn om
spuitplamuur of zelfs spuitfiller te gebruiken voor zo'n cabine.
Deze producten hechten zéér goed op de geprinte delen en kunnen naar mijn idee een net zo'n glad resultaat afleveren tegen minder werk.
Des al niet te min vind ik deze cabine er ontzettend netjes uit zien.
Ik neem aan dat de bandjes er puur voor de passing er op zitten. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2014 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
En weer keert iemand het nobele ambacht de rug toe :( En terecht, dit ziet er toch heel mooi uit en die techniek wat betreft het oppervlak zal heus nog wel verbeteren.

Toch bekruipt me steeds het gevoel dat we straks geen modelbouwers meer zijn maar tekenaars.

Hoe dan ook de Daf ziet er al tiptop uit en met een "period" trailer wordt het een plaatje.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2014 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
rolf mulder schreef:
Toch bekruipt me steeds het gevoel dat we straks geen modelbouwers meer zijn maar tekenaars.

Tja, het lijkt me dat je op den duur een nog duidelijker afscheiding krijgt van dozen bouwers en tekenaars...
En niets ten nadele van een van de twee groepen hoor, ieder zijn mogelijkheden :wink:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2014 20:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Jongens, kunnen jullie mij dan een bouwdoos laten zien van een Daf YA126?

Nee, dus dan moet je die zelf maken

En dat gaat eigenlijk op de dezelfde manier als het ontwerpen voor modellen zodat jullie die uit de doos zo weg kunnen bouwen.

Okee, met de nodige aanpassingen, dat dan weer wel.

Maar...........voor dat iemand kan tekenen zal er eerst een prototype gebouwd moeten worden, dus meten, passen, aanpassen, nog een keer meten, zoeken naar referentie en dan wel de technische details en niet de uiterlijkheden.
Dan aan de hand van het model kan er getekend worden en voor mij is dat ook een soort scratchen, want ik ken het programma nauwelijks en je moet alles in elkaar zetten, okee, het is digitaal.
maar voor mij is het ook een stukje hulpzaamheid voor een aantal eigenaren van een Daf die de hobby modelbouw dus niet beheersen, (al kan ik jullie verwijzen naar verslagen waarin ze zo'n voertuig werkelijk geheel tot de laatste schroef uit elkaar halen, opknappen vervangen en weer opbouwen.) zodat zij ook een model kunnen hebben.

Nu moet ik wel zeggen dat ik een aantal onderdelen maak, maar bijvoorbeeld het plaatmateriaal gewoon op tekening zet zodat dat zelf wel uitgesneden moet worden. Er blijft nog steeds heel veel ruimte voor eigen inbreng en met de onderdelen op tekekning is het ook te verschalen naar de hier normale schaal van 1/24

met andere woorden, er wordt getekend, maar ik vind dat je nog echt wel al je modelbouwkennis er bij moet houden om er iets aantrekkelijks van te maken.

O ja, heb ik onderdelen klaar, dan moet ik het nog steeds in elkaar zetten om te kijken of alles klopt en geloof me, dan heb je liever een zelf gekochte bouwdoos in je handen.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2014 20:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Bert was me net voor.
We overlappen een beetje maar ik plaats het toch:

Even hierop in hakend ... ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen.
Ja er zullen nieuwe technieken worden toegevoegd.
Maar het frezen of laseren bestaat nu al een aantal jaren.
Heeft dat alles op z'n kop gezet en laat iedereen nu bijvoorbeeld z'n chassis of bakopbouw uit plaatmateriaal frezen of laseren?
In principe zou iedereen ook thuis zelf kunnen etsen, er zijn huis tuin en keuken setjes voor.
En iets dat nog meer binnen handbereik is printen van bijvoorbeeld decals.
Ook hieraan zitten haken en ogen (Laserprint dekking niet optimaal, inkt-jet die ook nog geseald moeten worden etc.)
Dat zul je met digitaal 3d printen ook houden.

Het digitale is een mooie toevoeging waarbij een aantal mensen dadelijk bijvoorbeeld leuke cabines kunnen tekenen.
Die anderen weer af kunnen nemen. Maar als ik zie hoeveel werk het is, en dat teken en puzzelwerk blijft, om een compleet model te tekenen.
Dan denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen en dat het modelbouwlandschap echt niet volledig veranderd.

En ten overvloede: Dit is mijn persoonlijke mening en ik wil daarbij niemand tegen de schenen schoppen.

On topic:
Ik vond de basis-cabine al aardig lijken, maar de toevoegingen en verbouwingen maken er een hele echte Kikker-Daf cabine van. Vooral de taps toelopende koplampen zijn erg goed gelukt en een enorme verbetering.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2014 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Tja, als er iemand kritisch is t.a.v. het 3D gebeuren ben ik dat wel. Modelbouw blijft het natuurlijk altijd.
Scratchbouw..........wanneer is scratch nog scratch? Volgens mij was het criterium bij competities "uitsluitend gebruikmaking van standaard banden". Technieken?
Dit is een nieuwe techniek die kwa uitvoering nog maar in de kinderschoenen staat want de printers zijn nog niet van dien aard dat het oppervlak zo glad als de onderdelen van een spuitgiet bouwdoos zijn. Lasersnijden of CNC frezen ook scratch? Voor mezelf is het niet meer het met de hand maken van iets met de bijbehorende afwijkingen maar een kille reproductie van een materiaalvorm m.b.v. een CAD tekening met toleranties onder de 0,5 mm. De Ford D cabine die ik eigenlijk had willen maken ligt grotendeels lasergesneden hier in onderdelen klaar, had ik ook met een mes kunnen snijden maar nooit zo maatvast. Is die cabine dan ook scratch straks?
Ach, iedereen mag er het zijne van denken, voor mij is het een uitstapje. Deze cabine is een prototype en een eerste kennismaking voor mij met de mogelijkheden van 3D printen. Als de aanpassingen doorgevoerd zijn in het definitieve model zal pas een oordeel geveld kunnen worden over de afwerkmogelijkheden en dus de bruikbaarheid van 3D printen voor het vervaardigen van cabines op dit moment.
Het maakt een exclusief model wel bereikbaar voor mensen die niet het geduld, aanleg, tijd of wat dan ook hebben om die cabine zelf te bouwen. En daarbij heb je geen dure siliconenmallen nodig om te reproduceren en ook niet een minimaal aantal om kostendekkend te werken. En inderdaad, wie heeft die DAF YA 126 en wie wil 'm niet in 1:24 bijvoorbeeld.
Het printgebeuren opent een nieuwe wereld met meer mogelijkheden, laat ik het daar voor mezelf op houden.

Hermann, deze banden komen er wel onder hoor. Dit is het zwaarste type "kikkerdaf"" en de bandenmaat is precies goed (de maatvoering die Italeri op de zijkant vemeld trouwens niet maar dat is een ander verhaal)

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2014 17:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Ik ben het met lof aan het volgen, wat een schuurwerk allemaal....!

Misschien een "domme" vraag, maar waarom noemen ze deze Daf 'Kikker Daf?

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 aug, 2014 1:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 24 jul, 2008 18:20 pm
Berichten: 624
Woonplaats: Menheerse
Ik denk dat de cabine van de kikkerdaf op een ..........lijkt :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
Wim
VISBEEN/////
Nieuwe-Tonge Holland
1925-heden
88 Jaar een begrip in Transport,60 jaar feedback voor DAF


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 aug, 2014 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Als je naar de uitpuilende koplampen kijkt en naar de grijns van de grille kom je met een beetje fantasie bij de kikker uit.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2014 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Nou Johannes, chapeau hoor.
Toen je de eerste foto's plaatste van de ruwe cabine had ik niet verwacht dat je hem nog zo strak zou krijgen. Veel werk heb je eraan gehad, maar het is dus mogelijk om ook met geprinte cabines een mooi resultaat neer te zetten.
Heb zowel vorig jaar als dit jaar in Jabbeke naar MAN V8 velgen gekeken die door DMTC werden aangeboden. Die zijn ook 3D geprint, maar ik vind ze te 'grof' van structuur. Velgen zijn dan ook niet handig glad te schuren natuurlijk.

De dryfit met die grote wielen geeft al een mooi idee van waar je naar toe wilt. Succes verder.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement