Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 6:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 dec, 2014 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Toevallig zei m'n vader gisteren precies hetzelfde Arthur :lol:
Hij kwam even kijken en hij zei we kunnen beter die dieplader van jou beneden zetten in plaats van de kerstboom, zie ik veel liever 8)

Nou moet ik in alle eerlijkheid wel even bekennen dat nu de ledjes er allemaal inzitten, ik het zelf eigenlijk wel een beetje 'too much' vind. Er zitten er nu 14 per kant in, maar ik denk dat rond de 11 al meer dan genoeg was geweest, voor het mooi zijn. :oops:

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 dec, 2014 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Leuk project. Maar inderdaad too much. Breedte verlichting straalt naar binnen toe uit. Dat hoort echt niet. En dat los je niet op met een paar laagjes verf. Wellicht een zware weerstand ertussen. Je hoeft er ook geen licht van te hebben maar is contour verlichting. Je zult er vast wel een oplossing voor vinden. Succes verder

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 dec, 2014 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej Richard,

Ben ik met je eens. Het is alleen wel de bedoeling dat dat probleem met verf verholpen wordt. Misschien bij toekomstige projecten inderdaad zwaardere weerstandjes gebruiken. Bij mijn vorige dieplader en de Volvo F16 heb ik dezelfde weerstandjes gebruikt en ik vind niet dat die teveel licht geven. Nu zitten ze dichter op elkaar en dan lijkt het ook alsof ze feller zijn. Ik moet wel zeggen dat ik me er een beetje op verkeken heb, want tussendoor, tijdens het solderen van de ledjes, gebruik ik een 9V batterij om te testen. Het wordt alleen tijd voor nieuwe, want die batterij geeft dus geen 9V meer, want tijdens het tussentijds testen waren ze veel maar dan ook veel minder fel.
Bedankt, komt goed! :brouw:

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2014 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Ik heb weer wat verder geknutseld aan de DAF, de dieplader blijft voorlopig zo liggen. Het chassis heeft nu de juiste lengte voor een voorloper met wielbasis 4,10 m. Ik heb hiervoor chassistekeningen van André en Sebas gebruikt, heren, bij deze nogmaals mijn dank!! :brouw:
Voor de verlenging heb ik de achteras plus toebehoren en de bladveren van de vooras aan het chassis geplakt. Zo kon ik de vooras los in de bladveren hangen waardoor ik de wielbasis op kon meten en een juiste verlenging van het chassis kon bewerkstelligen. De bijbehorende foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik 4 supersingle banden plus velgen gemaakt. Hiervoor heb ik het bouwverslag van Philippe z'n DAF XF105 SSC FTM erbij gepakt, hierin staat een duidelijke beschrijving voor het maken van supersingles. Ik heb echter niet precies dezelfde wijze aangehouden. Ik heb namelijk niet heel veel velgen over, nieuwe dan, oude Italeri velgen heb ik wel veel (die voor de plastic banden). Dit betekent dat ik dus geen velgringen over had. Om ze wel over te hebben heb ik oude velgen uit elkaar gehaald en hier de ringen van gebruikt op de velgen waar deze niet in het zicht komen (dus de achterkanten van de 4 supersingles en de twee binnenste trekasvelgen). Hiervoor moesten de nieuwe soort velgen wel iets uitgeschraapt worden, anders pasten de velgringen er niet op. Een foto ter verduidelijking:

Afbeelding
Helemaal links en helemaal rechts de 'nieuwe' trekasvelgen met de 'nieuwe' velgringen. In het midden links en rechts de 'nieuwe' trekasvelgen met de 'oude' velgringen, deze komen toch niet in het zicht.

Dan de supersingles zelf:

Afbeelding
Ik heb twee 'oude' voorvelgen gebruikt (links, te zien is dat er wieldoppen afgehaald zijn). Ik denk dat je wel kunt zien dat het andere velgen zijn, dus ben ik van plan om twee 'oude' velgen aan één kant te houden en twee 'nieuwe' velgen aan de andere kant, zodat het verschil niet opvalt.

Afbeelding
De naden zijn wel goed zichtbaar. Ik denk dat straks in de spatborden de naad niet meer te zien is, want ik heb de naad niet in het midden, maar verder aan één kant zitten. Dit komt omdat ik voor twee supersingles 3 banden heb gebruikt. De reden hiervoor is dat ik niet breed in de banden zit, zelfde verhaal als de velgen. Voordeel van deze manier is denk ik wel dat de naad verder in het spatbord verdwijnt en dus minder in het zicht komt.

Ik ben voor de eerste keer supersingles maken niet ontevreden, maar ik heb de banden uit de losse pols gesneden en dat is wel te zien. Beter was het om iets van een mal te maken denk ik. Weer een volgende stap in het leerproces, ik denk zomaar dat er nog vele zullen volgen :roll:

Het volgende is de vooras sturend maken en het chassis glad maken. Dan is het wachten op de spatborden, die heb ik vandaag besteld bij Schaper. Ik heb ook Overbeek geprobeerd, daar kreeg ik vrij snel een mailtje terug met de vraag welk onderdeelnummer de spatborden precies, dus dat mailtje meteen beantwoord. Dat was afgelopen maandag, maar daarna kreeg ik geen reactie meer. Vandaag dus een bestelling bij Schaper geplaatst.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 dec, 2014 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Je moet er toch een keertje doorheen als je iets anders wilt dan standaard. En dat is je goed gelukt.
Je zou de naad in de banden misschien nog op kunnen vullen met lijm en daarna de loopvlakken met dunne matzwarte verf af kunnen werken.

Heb je nog meer oude velgen liggen?
Bij de binnenste wielen van de achteras heb je nu een nieuwe en een oude velg gecombineerd. Bij de oude velgen zit de banden 'om' de velgrand heen en bij de nieuwe zit de band 'binnen' de velgrand.
Zoals jij je velgen hebt verbouwd zou het kunnen gebeuren dat de band niet goed op de velg blijft zitten.. Hopelijk gebeurd dat niet maar anders misschien gewoon een complete oude velg gebruiken als binnenste wiel?

En wat betreft de verschillende velgen op de stuurassen. Het maakt denk ik niet veel uit.
Afhankelijk van welke as als eerste de banden moet vervangen zou er gewoon 'uit het rek' een nieuwe ( lees: andere ) set genomen kunnen worden en die wordt dan gemonteerd.
De afgenomen velgen worden dan voorzien van nieuwe banden en die komen dan op een volgende truck die zijn banden vernieuwd moet hebben. Zo gebeurt dat veel bij grote bedrijven met een eigen werkplaats.
Ruilsysteem zeg maar en zo zou het heel goed kunnen van die verschillende velgen op één vrachtwagen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 dec, 2014 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

@Jeroen
Ik vond het inderdaad tijd om een stap te zetten en ik ben blij dat ik dat gedaan heb en dat het zo gaat. Misschien had ik het al eerder moeten doen, maar misschien was het dan een stuk minder goed gegaan. In ieder geval bedankt voor je compliment, dat geeft weer moed om door te gaan! :brouw:
De tip over de lijm inderdaad moet ik eens proberen, dat zou al een veel beter gezicht kunnen zijn.

Scherp dat je het probleem met de velgen in de gaten hebt! Gelukkig blijft de band goed op de velg zitten, volgens mij is een 'oude' velg eigenlijk net iets te groot voor een rubber band, dus hij klemt een beetje en daardoor blijft ie zitten. Anders zou ik eventueel ook nog wat stukjes styreen op de velg kunnen lijmen zodat één kant van de band vast zit tussen de velgrand en stukjes styreen, dan glijdt ie er aan aan de andere kant ook niet meer af.

Het ruilsysteem wat jij beschrijft zou inderdaad een goed 'excuus' kunnen zijn, ik ken het ook; het wordt bij ons op het werk ook toegepast. Echter, alleen op de trailers. De trekkers houden doorgaans hun eigen velgen, banden worden dan rechtstreeks bij de bandenboer verwisseld.
Maar, omdat eigenlijk al mijn modellen in (zo goed als) nieuwstaat worden gemaakt, zou twee verschillende velgen toch een beetje vreemd zijn. Nu wil ik even kijken hoe ze eruit zien na het spuiten, ik denk namelijke dat ze dan al niet meer uit elkaar te houden zijn.
Bedankt voor het meedenken!


Ik heb ook nog wat gedaan aan de DAF, zoals gezegd is het chassis glad gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik de vooras uit de kit sturend gemaakt door middel van twee stukjes styreen en een vrij dik stuk ijzerdraad als stuurstang. Ik wil dit ijzerdraad misschien ook gebruiken als stuurstang naar de voorloopas, het is namelijk goed te vervormen met twee tangen en ook lekker stug, dus eenmaal in vorm zal het niet snel een eigen vorm aannemen als gevolg van de eventuele krachten die erop komen.
Afbeelding

Ook heb ik in een doos met oude modellen een DAF stuuras gevonden (er zat nog een velg met een DAF wieldop aan) welke ik wil gebruiken als voorloopas.
Afbeelding
Er mist één reactiestang, ik wil nog eens gaan kijken of ik die ook nog kan vinden in de doos.

Daarna even de bandjes op de assen geschoven en de stuurassen gepositioneerd voor een fotootje.
Afbeelding

Afbeelding

Helaas nog zonder de andere twee spatborden, want ik heb vandaag mijn bestelling van Schaper binnen gehad, maar er zaten verkeerde spatborden bij. Het nieuwe type, die van de XF106. :(
Beetje jammer dus, hopelijk kan ik ze snel terugsturen en de juiste spatborden ontvangen.
Heren, tot de volgende update en alvast prettige kerstdagen!

Afbeelding

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 dec, 2014 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Het mooie van de oude Italeri velgen vind ik juist dat ze de band optisch groter laten lijken. Dat kan bij een stoere werktruck nét wat mooier staan. Heb je een 'gewone' truck dan kunnen de nieuwere velgen ook prima.
Laten we zeggen het verschil tussen 295/80/22,5 en 315/70/22,5. Allebei erg gangbare maten maar de 295-ers zijn groter dan de 315-ers. Die laatste heb ik op mijn ( echte ) DAFje zitten en ooit zou ik graag nog eens niet van die speelgoedbandjes eronder willen hebben liggen...

Wat misschien nog wel een idee is, is om de naaf in de achteras voor de helft verder naar binnen te plaatsen.
Aan de achterzijde van de velg het plastik wegschrapen of boren en het naafje de helft korter maken. Dan een passend ringetje eromheen lijmen zodat het gat in de velg ( welke bij die nieuwere velgen heel mooi rond te krijgen is ) weer opgevuld wordt.

En denk aan de overbrenging van de vooras naar de voorloopas. De tweede stuurt veel minder scherp in dus je moet een soort overbrenging maken zodat de stuuruitslag van de voorloopas minder is dan de vooras. Tip van mijn kant.

En zo blijf je uiteindelijk bezig :lol:.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2015 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Allereerst voor iedereen de allerbeste wensen voor 2015, dat er maar weer veel moois gebouwd mag worden! :brouw:

@Jeroen
Ik snap wat je bedoeld, bij de de oude velgen valt de band over de velg in plaats van andersom (zoals bij de nieuwe) dus je ziet dan meer rubber. Ach, speelgoedbandjes... Als dat al speelgoed is wil je niet weten hoe sommige mensen mijn modellen noemen! :lol:

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoeld, maar heb je misschien foto's ter verduidelijking? Ik heb jouw verslag opgezocht, maar daar zijn helaas alle foto's uit verdwenen.

De overbrenging was ik tijdens de vorige update al mee bezig, het resultaat staat hieronder :D

Ach ja, we zijn er mee van de straat he 8)


Ik ben weer wat verder gevorderd met het chassis van de DAF, na een aantal pogingen stuurde de voorloopas zoals ik wilde, dus de twee stuurassen zitten nu onder het chassis. Eerst twee foto's van het geheel zover:

Afbeelding

Afbeelding

Dan wat detailfoto's. Het zal allemaal niet correct zijn, maar ik heb gekeken hoe het er allemaal uitzag bij Sebas z'n Mooy DAF en ik heb op m'n gemak eens een (hefbare) sleepas onder één van onze motorwagens bekeken en aan de hand daarvan heb ik grofweg alles wat ik zag nagemaakt. Er zal dus niet veel van kloppen, maar je ziet er straks toch weinig van en ik heb voor mezelf een poging gedaan om het te maken. De luchttanks zijn nog in de maak, verder is de voorloopas compleet volgens mij, zo niet dan hoor ik het graag van jullie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen even de bandjes eronder

Afbeelding

Afbeelding

En vervolgens de wielen in ingestuurde positie, op het zicht leek de verhouding wel ongeveer te kloppen vond ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan kan ik me nu bezig gaan houden met de onderdelen aan het chassis.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2015 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een tijdje met een grotere maat banden rondgereden om het stuurgedrag te testen. Met aluminium velgen zijn 315/80/22,5 en op de andere foto de standaard banden 315/70/22,5.
De grotere banden vind ik de vrachtwagen meer uitstraling geven dan die kleine. Vandaar dat ik ze 'speelgoedbandjes' noemde.

Toen ik de eerste foto zag van je voorloopas ingestuurd dacht ik dat klopt niet helemaal.
Maar op de andere foto's is te zien dat het met de stuuruitslag wel goed zit.
Controleer misschien wel even of de voor- en voorloopas in rechtuitpositie goed recht staan. Staat de voorloopas al iets ingestuurd dan zal de stuuruitslag naar links en/of naar rechts nooit helemaal gaan kloppen...

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan, 2015 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Je verhaal qua bandenmaat begreep ik, ik bedoelde eigenlijk of je foto's had van de aangepaste trekasvelgen.

Dat had je goed gezien want er klopte ook iets niet. Ik kon zelf eerst niet thuisbrengen wat, want ik ging het probleem zoeken in de constructie van de stuurstangen. Ik ging er namelijk vanuit dat de voorloopas goed was, omdat ik daar een complete vooras voor had genomen. Echter, toen ik hem gisteren nog eens goed bekeek zag ik dat als het ene wiel recht stond, de andere te ver naar naar binnen stond. Dat betekent dus dat de stuurstang te lang is. Nu komt die uit een kit, dus zal dat het probleem niet zijn, dan zal eerder de as ergens te kort op elkaar gelijmd zijn of iets in die richting. De makkelijkste oplossing hiervoor leek mij de stuurstang doorsnijden, er iets afvijlen en weer aan elkaar lijmen, dus zo gezegd zo gedaan en volgens mij is het nu beter. Bedankt voor je scherpte! :brouw:

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement