Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 5:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 11 jul, 2014 18:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Is dat hele witte ding (met zonneklep erbij) het tropen dak, of alleen wat er boven op ligt?

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jul, 2014 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dat wat er bovenop ligt is de airco.
Het tropendak is inderdaad dat deel waar ook de zonneklep meteen aan vast zit.
LPG opleggers hebben ook een hitteschild boven op de tank. Daar raakt het zonlicht het eerst en voorkomt dat de tank zelf waar in het LPG zit te warm wordt waardoor dat gaat uitzetten. Door de ruimte tussen de tank en het hitteschild blaast dan tijdens het rijden de wind en koelt het zaakje weer wat af.
Zo ongeveer zal het tropendak van MAN ook bedoelt zijn.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jul, 2014 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 maart, 2009 20:05 pm
Berichten: 824
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Jaaaa die gele, zo bedoelde ik hem, met vier ronde lampen, gaas ervoor.
Van het tropendak heb ik goede foto's.
Mocht je die nodig hebben dan hoor ik het wel zal ik ze hier plaatsen.

_________________
Check mijn Fotki site voor foto's: http://public.fotki.com/Kevvv/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jul, 2014 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
moddertrukker schreef:
Zo leer je nog eens wat hier op Modelbrouwers.
Daarvoor zijn we er toch hé Jeroen :brouw:
moddertrukker schreef:
De spoiler zoals ie in de doos erbij zit zou op je MAN in mijn ogen niet misstaan.
Die dakspoiler zou inderdaad wel goed staan, maar niet in combinatie met het tropendak, ofwel het een ofwel het ander.
Die dakspoiler is trouwens zoals op echte gestaan heeft, is m.a.w. een origineel MAN onderdeel.
Die spoiler stond vooraan op het dak, dus als je er de airco ook op zet, moet je een hap uitzagen onderaan uit de spoiler voor de airco (gebeurde in het echt ook).
Italeri heeft dezelfde spoiler ooit ook bij een paar andere trucks bijgevoegd, ik dacht op die blauwe Scania R142 en de Renault R365, maar daar hadden ze de bal volledig misgeslagen, want dat trok op niets.
De wieldeksels zijn ook origineel MAN (staat er trouwens op), zag je wel eens in Duitsland, maar niet zo bijster veel in onze lage landen.
En die hoekschildjes uit de eerste accessoiredoos zijn ook origineel MAN (ik kan nu niet van buiten zeggen of ze in deze kit ook zaten of niet). Bij het model zoals in de doos stonden de pinkers ter hoogte van die "band" onder de ramen en de hoekjes eronder, bij de latere facelift stonden de pinkers helemaal onderaan de cabine (waren ook iets groter) en de hoekjes erboven tot haast tegen de ramen (waren dus bijna dubbel zo lang).
Die rij gaatjes onder de grille was alleen voor de 361pk motor, omdat die wat hoger was dan de 321 en die cabine dus wat hoger stond
moddertrukker schreef:
Ik dacht dat het tropendak alleen op de verlengde cabine verkrijgbaar was maar blijkbaar toch niet.
Meest voorkomend bij MAN was de korte dagcabine en de slaapcabine. De verlengde versie was er bij uitzondering en heb ik eigenlijk meest gezien op de tanktransporttrekkers van het leger. Raar maar waar. Waarschijnlijk stond hier een rij zetels voor de tankcrew in plaats van een bed.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jul, 2014 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 maart, 2009 20:05 pm
Berichten: 824
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Er zijn ook een aantal zwaar transport trekkers (civiel) die het tropendak bezitten.
Onder andere de 48.700 VFAS van Frasers zuid Afrika en de 48.525 VFAS van Voss International.
Zal er morgen even foto's van plaatsen.

_________________
Check mijn Fotki site voor foto's: http://public.fotki.com/Kevvv/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jul, 2014 0:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Het tropendak van de MAN is dan nog een beetje ingebouwd, DAF had op de 2800 tropenversie een extra 2800 dak op pootjes als een soort van zonnescherm. Er is midden jaren 80 een grote tropenorder geannuleerd en die trekkers zijn op de Nederlandse markt gekomen van ca. 1985 tot de introductie van de 95. Niet herkenbaar aan het extra dak want die zijn er afgehaald of nooit geplaatst maar aan de afwijkende vorm van de dieseltank, standaard staande uitlaat en plaats en afmeting van de luchtketels incl. accubak achter de cabine op het chassis. Uiteraard zijn de auto's verder waarnodig aangepast aan de klant en zijn trekkers bijvoorbeeld verlengd naar motorwagens maar in detail zijn ze altijd herkenbaar gebleven.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jul, 2014 6:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Kevvv schreef:
Er zijn ook een aantal zwaar transport trekkers (civiel) die het tropendak bezitten.
Onder andere de 48.700 VFAS van Frasers zuid Afrika en de 48.525 VFAS van Voss International.
Zal er morgen even foto's van plaatsen.

inderdaad, ook civiel was het tropendak te verkrijgen. Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk warm kon worden in zo'n cabine. Oorspronkelijk had die rondom vensters zitten, zodat het ahw een serre is (bij de Italeri is de achterwand reeds dicht), en die zwaartransporters rijden meestal ook maar met een slakkegangetje, dus meer dan waarschijnlijk was dat tropendak een aanvulling dan op de dakairco.
Maar momenteel zijn er op het www ook vele foto's te zien van een gerestaureerde Büssing met tropendak (witte cabine met blauwe striping), en ik betwijfel (zeer) sterk of dat die origineel zo geleverd geweest is, ik vermoed dat ze dat tropendak er bij de restauratie opgezet hebben omdat dat iets speciaals is.
Mooi vind ik het op die Büssing alleszins niet (maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak natuurlijk).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jul, 2014 18:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
voor wat betreft het m.o zijn er nog wel een aantal nederlandse bedrijven geweest die er naar toe reden , rynart , wat te denken van weys inter-europa uit siebengewald
wim vos , vlatrex en centrum natuurlijk en ookl zag je veel denen met de Scania 141 en de Volvo,s f88-89 en astran uit de uk
er zijn er nog wel een aantal op te noemen zoals frederichi met de kenworths en legio duitse en Oostenrijkse bedrijven
voor wat betreft de spatborden bij de een zit alles nog redelijk goed bij de andere is alles verwijdert , ligt er aan welke moeilijkheden je had om ergens uit te komen [ kettingen leggen , uitgraven , klapper ] en veel wrakken die je tegenkomt of beneden liggen
is natuurlijk ook wel wat als je vanuit het niets een bord tegen komt mat dammam 1000km rafha maar 260km
en dan de wegen zwarte olieachtige substantie dat zodra het een beetje nat word een roejstbaan word , glibber je alle kanten op
voor wat betreft het tropendak op de m.a.n die heb ik daar nooit gezien [ misschien waren ze er wel ]
zal eens kijken of er nog ergens foto,s liggen van uit mijn jonge avontuurlijke jaren maar denk dat ik die na een paar verhuizingen kwijt ben [ sommige ben ik blij dat die weg zijn :brouw: ]
op sommige buitenlandse site,s kom je nog wel wat tegen dus zou daar eens kijken
was altijd blij weer thuis te zijn en het zand overal uit te kloppen enz , m,n vader en moeder vonden het maar niks , jongen toch , ben je wel goed bij je hoofd ,ach je ben jong zullen we maar zeggen
groeten koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jul, 2014 12:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Het leeft wel ... dit onderwerp.
Hieronder een uitgebreid Engels draadje met veel foto's van o.a Astran chauffeurs en hun belevenissen.
>Hier is het begin<
Het zijn een hele hoop pagina's. Maar de verhalen zijn soms best spannend en interessant.
Sommigen verhalen zijn als in een leuk jongensboek. :lol:
Hieruit ook een MAN met airco (en maar 2 ruitenwissers). Voor wat betreft de vervuiling is in het draadje ook wel wat inspiratie te vinden.
Afbeelding
>Bron halverwege pag.<

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jul, 2014 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hé Eddy!

Mooi project wat je hier op poten zet.
Om alvast nog verder in de stemming te komen..........http://www.toprun.ch/truck/2008-03/bwi/index.html
Veel kijk plezier en blijf dit topic natuurlijk volgen, is eigenlijk overbodig om te melden. :mrgreen:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement