Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 jul, 2014 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Omdat de vd Veen Stralis bijna klaar is begon het toch te kriebelen om aan het volgende project te beginnen. Ik zei dat ik eerst de Stralis af wou hebben maar ik kan even niet spuiten dus de laatste dingen wachten heel even.

Het volgende project wordt een Scania LB 81s en een Australische LKS 141s. Beide worden uiteraard op basis van de Heller 141.

Ik heb even wat foto's van internet geplukt.

Eerst de LB81s, dit wordt een 4x2 trekker met dag cabine (Scania leverde geen slaapcabines, deze zijn allemaal eigenbouw). Welke kleuren weet ik nog niet, misschien wel demo kleuren.

Afbeelding

En dan de LKS141s, dit is een LB(S) met vooruit geplaatste vooras welke vooral in Brazilië reed maar ook in Australië voorkomt. De mijne wordt een Ausie style LK met ronde tanks, Aussie style bullbar en lucht inlaat. Ik weet niet of er wel 6x2's reden in Australië maar de mijne wordt dat wel (anders wat het een LKT141s).

Afbeelding

Maar eerst de LB81s. Ik heb een fabrieks tekening van de 4x2 trekker in 1:24 uitgeprint en vrijwel alle Heller onderdelen komen overeen. Het chassis is iets langer i.c.m een langere wielbasis dus die wordt ingekort. Chassis breedte en hoogte, luchttank en accu bak locatie, voor en achterveer lengte en cabine steun plaats zijn exact gelijk!

Afbeelding
Afbeelding

De cabine is smaller en lager maar spatborden zijn weer exact even groot.
Afbeelding
Afbeelding

Doordat de cabine lagere ruiten heeft is het dak bijna op maat qua breedte omdat de cabine taps toeloopt naar boven en dus breder als je naar beneden gaat. Je dus kunnen zeggen dat de cabine een ge-topchopt is! :lol:

Afbeelding

Verder zijn de deuren even lang en zit de deurklink op de zelfde plaats vanaf de deur ruit gezien dus is de cabine nog een keer lager gemaakt onder de deurklink maar wel met de zelfde spatborden.
Het front wordt het moeilijkst want dit is smaller en op allerlei plekken lager.

Ik heb al 1 deur ingekort, maar deze is nog niet afgewerkt:

Afbeelding

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jul, 2014 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Ben benieuwd!! :wink: moet goed komen denk ik!

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jul, 2014 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Ik hoop het! Ik zag trouwens net dat ik niet vermeld had dat de vooras smaller is en de achteras even breed dus dat moet ook aangepast worden.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jul, 2014 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Leuke projecten.

Dit zijn weer van de vrachtwagens die ik vroeger enorm lelijk vond en nu steeds mooier vind worden.
Ook leuk dat je meteen twee verschillende types aanpakt.

Wat voor uitdossing heb je voor de LS 81 voor ogen? Zo'n mooie engelse?

Wel opvallend dat Heller de maatvoering van het chassis destijds zo goed had :brouw:

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jul, 2014 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Ambiteus plan, 2 Scania 1 serie verbouw projecten tegelijk, maar erg leuk! En al goed op weg, zo'n maattekening helpt altijd erg goed.

Heller maakt(e) altijd wel mooi gedetailleerde kits maar meestal zijn ze ook lastig te bouwen en/of fragiel. Maar die 141 van hun blijft een schot in de roos. Jammer dat ze er niet verder mee zijn gegaan met bijvoorbeeld een Volvo F88 of een DAF 2600.

Succes verder, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jul, 2014 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Klopt de 0 en 1 serie zijn eigenlijk gewoon lelijk vooral de V8 torpedo (140-141) maar toch vind ik ze weer heel mooi ook!

De kleine LB weet ik nog niet wat voor kleuren ik ga gebruiken maar sowiezo wordt het een trekker met de wielbasis als op de tekening.
En inderdaad, de Heller is kit is wat teer op sommige punten en de banden vind ik niks maar de details zijn wel heel goed en de vorm is ook perfect!

Ik wil ook ooit eens een LB110 maken met de koplampen in de bumper, daar is nu een PE set voor te krijgen.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jul, 2014 9:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
WieDrDerJonge schreef:
Klopt de 0 en 1 serie zijn eigenlijk gewoon lelijk vooral de V8 torpedo (140-141) maar toch vind ik ze weer heel mooi ook!

De kleine LB weet ik nog niet wat voor kleuren ik ga gebruiken maar sowiezo wordt het een trekker met de wielbasis als op de tekening.
En inderdaad, de Heller is kit is wat teer op sommige punten en de banden vind ik niks maar de details zijn wel heel goed en de vorm is ook perfect!

Ik wil ook ooit eens een LB110 maken met de koplampen in de bumper, daar is nu een PE set voor te krijgen.


Klopt die zijn niet erg mooi, de 110 Super is een stuk mooier vind ik (o.a)

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jul, 2014 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Wow mooie projecten, de australische LKT141 wil ik ook binnenkort aan beginnen.
Maar nu kan ik mooi bij jou afkijken haha.
Of er in australie ook van de 141 serie 6x2 trucks hebben gereden weet ik niet, wel 4x2.

Afbeelding

De 142 en 143 scania's reden er wel als 6x2.
Onder andere IPEC had 6x2 scania's.

Deze wil ik gaan bouwen. Maar ik weet nog niet hoe ik het bladgeveerd tandemstel ga bouwen, of helemaal scratch of weer een Daf verbouwen.
Afbeelding

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jul, 2014 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Prachtige foto die laatste!

Op de Fotki site staan ook een aantal foto's van een LK uit Australië, deze is naar NL gehaald!
Wat betreft het tandemstel, ik heb voor mijn P113E 8x4 ook een DAF tandemstel gebruikt maar met de Scania assen, mischien maak ik toch iets anders omdat het toch heel anders is als een Scania dubbel aangedreven tandemstel.

Edit. Ik heb de MAN formel 6 eens bekeken en deze achteras opbouw komt aardig in de buurt van de Scania vering en laat ik daar nou net een slopertje van staan hebben!

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jul, 2014 11:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
http://public.fotki.com/modeltrucks25th ... ia-lk-141/

En nog een andere link met brochure foto's:

http://www.heavygoods.org.uk/images/Eba ... /?sortby=9

En uit een LK specsheet in bovenstaande link kwam ik er achter dat er een RB652 achterophanging gemonteerd kan zijn.
Deze lijkt heel erg veel op de bladveren ophanging in de Revell Volvo F12 kit. De foto toont die van een 3-serie maar veel zal daar nooit aan veranderd zijn.

Afbeelding

Doe er je voordeel mee :wink:

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: scalecruiser en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement