Omdat de vd Veen Stralis bijna klaar is begon het toch te kriebelen om aan het volgende project te beginnen. Ik zei dat ik eerst de Stralis af wou hebben maar ik kan even niet spuiten dus de laatste dingen wachten heel even.
Het volgende project wordt een Scania LB 81s en een Australische LKS 141s. Beide worden uiteraard op basis van de Heller 141.
Ik heb even wat foto's van internet geplukt.
Eerst de LB81s, dit wordt een 4x2 trekker met dag cabine (Scania leverde geen slaapcabines, deze zijn allemaal eigenbouw). Welke kleuren weet ik nog niet, misschien wel demo kleuren.
En dan de LKS141s, dit is een LB(S) met vooruit geplaatste vooras welke vooral in Brazilië reed maar ook in Australië voorkomt. De mijne wordt een Ausie style LK met ronde tanks, Aussie style bullbar en lucht inlaat. Ik weet niet of er wel 6x2's reden in Australië maar de mijne wordt dat wel (anders wat het een LKT141s).
Maar eerst de LB81s. Ik heb een fabrieks tekening van de 4x2 trekker in 1:24 uitgeprint en vrijwel alle Heller onderdelen komen overeen. Het chassis is iets langer i.c.m een langere wielbasis dus die wordt ingekort. Chassis breedte en hoogte, luchttank en accu bak locatie, voor en achterveer lengte en cabine steun plaats zijn exact gelijk!
De cabine is smaller en lager maar spatborden zijn weer exact even groot.
Doordat de cabine lagere ruiten heeft is het dak bijna op maat qua breedte omdat de cabine taps toeloopt naar boven en dus breder als je naar beneden gaat. Je dus kunnen zeggen dat de cabine een ge-topchopt is!
Verder zijn de deuren even lang en zit de deurklink op de zelfde plaats vanaf de deur ruit gezien dus is de cabine nog een keer lager gemaakt onder de deurklink maar wel met de zelfde spatborden.
Het front wordt het moeilijkst want dit is smaller en op allerlei plekken lager.
Ik heb al 1 deur ingekort, maar deze is nog niet afgewerkt: