Scania heeft op zijn 1 serie, twee types, dubbel aangedreven tandemstellen gehad.
Het 2 veren systeem en het 4 veren systeem, dat werd door Scania ook zo genoemd.
Het 2 veren systeem is puur bedoeld voor zwaar werk, moeilijker terrein, zware vrachten en de noodzaak voor tractie.
Het 4 veren systeem was meer voor het normale 'highway' werk bedoeld, maar dan ook met de noodzaak voor tractie.
De LKT is, zeker down under, voor 99% met het 4 veren systeem geleverd, net zoals bij ons een sleepas meer gemeengoed was in geval van een 3 assige motorwagen of trekker.
Het 4 veren systeem is in Europa heel weinig geleverd vanweg het ontbreken van de werkelijke noodzaak en cultuur. Als je naar de film Destination Doha kijkt, dan kom je er eentje tegen, de 140 die bv ook op de voorplaat staat van het boek.
Deze dus:
http://truckblog.co.uk/2011/11/20/top-3 ... -nvw-484p/Op en in de Scania folders van die tijd, wordt het 4 veren tandemstel gewoon getoond. Het gaat hier dus echt niet om een specifiek, exotische type uitvoering.
Hier (de groene versie):
http://public.fotki.com/modeltrucks25th ... -0003.htmlEen LKS is bij mijn weten nooit geleverd behalve een locale ombouw wellicht. Bovendien is de LK ook nooit officieel geleverd in Europa zao.s Volvo dat wel deed met de G serie.