Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 jul, 2014 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Succes, Jelmer .
Je zal het nodig hebben na al die foto's en tips van de collega's . weer keuze te over :brouw: Ik kan je helaas geen tips geven want ik wist niet dat er zoveel verschillende modellen, soorten ophangingen,... bestaan/bestonden :shock:
Ik zou wat meer prentjes kijken op het WWW
Mooie keuze van je trekkers, overigens

Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jul, 2014 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Mooie foto vooral de laatste!!

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jul, 2014 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 07 okt, 2008 14:12 pm
Berichten: 110
Woonplaats: Numansdorp
Scania heeft op zijn 1 serie, twee types, dubbel aangedreven tandemstellen gehad.
Het 2 veren systeem en het 4 veren systeem, dat werd door Scania ook zo genoemd.
Het 2 veren systeem is puur bedoeld voor zwaar werk, moeilijker terrein, zware vrachten en de noodzaak voor tractie.
Het 4 veren systeem was meer voor het normale 'highway' werk bedoeld, maar dan ook met de noodzaak voor tractie.
De LKT is, zeker down under, voor 99% met het 4 veren systeem geleverd, net zoals bij ons een sleepas meer gemeengoed was in geval van een 3 assige motorwagen of trekker.
Het 4 veren systeem is in Europa heel weinig geleverd vanweg het ontbreken van de werkelijke noodzaak en cultuur. Als je naar de film Destination Doha kijkt, dan kom je er eentje tegen, de 140 die bv ook op de voorplaat staat van het boek.
Deze dus: http://truckblog.co.uk/2011/11/20/top-3 ... -nvw-484p/
Op en in de Scania folders van die tijd, wordt het 4 veren tandemstel gewoon getoond. Het gaat hier dus echt niet om een specifiek, exotische type uitvoering.
Hier (de groene versie):
http://public.fotki.com/modeltrucks25th ... -0003.html
Een LKS is bij mijn weten nooit geleverd behalve een locale ombouw wellicht. Bovendien is de LK ook nooit officieel geleverd in Europa zao.s Volvo dat wel deed met de G serie.


Laatst bijgewerkt door R. van der Hoeven op vr 04 jul, 2014 0:15 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jul, 2014 0:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
AdV-Online schreef:
Mooie plaat Arjan!! Dit topic maakt wat los! Stiekem willen we natuurlijk allemaal een keer een LK bouwen. :mrgreen:


Oh, absoluut en daar schaam ik me ook helemaal niet voor :mrgreen:

Tom Hogervorst schreef:
Mooi project! En geweldige poster!
Aparte asophanging achter, met die stangen die parallel lopen met chassis (onderdeel van hefinrichting laatste as?).


Tom, dit is om de krachten op de eerste en tweede as te verdelen.....als de eerste as zwaarder belast wordt drukt deze de tweede as naar beneden via die stangen zodat deze meer belasting op zich neemt. Je houdt dan altijd dezelfde hoeveelheid tractie op beide aangedreven assen.

jacobus57 schreef:
maar volgens mij staat de cabine wat hoger op het chassis , is haast bij alle aussies , ik had toen een schitterende poster van brambles en mamford waar een Scania met tankoplegger op stond , daar kon je duidelijk zien dat hij nogal hoog op het chassis staat , en de ruimte tussen het spatbord en wiel was vrij groot


Ik heb nog wat extra informatie in een brochure staan en die zal ik dit weekend 's opsnuffelen.......hier staat ook een tekening bij met maatvoering. Als m'n pc meewerkt, want die is zwaar aan het aftakelen, maak ik ook nog wat scans ( herinner me er even aan want mijn geheugen laat me regelmatig in de steek :oops: ).

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jul, 2014 6:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
odorf ik had een andere , neemt niet weg dat deze ook gaaf is
en wat betreft de vooras , dat was toch een g-formule [ had volvo ook , dacht voor zwitserland ]
ben benieuwd jelmer naar de dagcabine wat daar voor moois uit komt [ de lb81]
en voor wat betreft de chassis , is wel een torpedo. onze kees kamp heeft toch op fotki een brochure gezet met een duidelijke foto
ik ga nu toch de scania dozen te voorschijn halen want het kriebelt [ g..d.. jelmer ]
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jul, 2014 7:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Hier een LKS 140s:

Afbeelding

En hier kun je beide veer systemen zien:
Afbeelding

Ik ga nog steeds het 2 veren systeem bouwen, gewoon omdat die voorhanden is.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 17:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 18:55 pm
Berichten: 1011
Woonplaats: Urk
Een (verkleinde) tekening....


Afbeelding

Uiteraard ook in het groot aanwezig....

EuroBraam uit Wijchen heeft er een ( gehad ?) ..

_________________
...Bergingswagens in Florida...
Lonestar (detail)foto's voor de modelbouwer...
Mijn fotoalbums op Facebook...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 18:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Bedankt Arie!

Iemand die nog een Aussie style bullbar heeft uit de eerste Italeri accessoire doos? Ik heb er 1 maar die is niet meer compleet en krom.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 maart, 2009 20:05 pm
Berichten: 824
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Kwam deze nog tegen in mijn verzameling

Afbeelding

_________________
Check mijn Fotki site voor foto's: http://public.fotki.com/Kevvv/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
WieDrDerJonge schreef:
Hier een LKS 140s:
Afbeelding

Is dat, in tegenstelling tot alle andere foto's, geen braziliaanse?
Want die heeft het stuur links staan, en heeft ook een venster in de slaapcabine (de australische hadden dat bij mijn weten niet).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement