Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 jun, 2014 7:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 jun, 2014 6:43 am
Berichten: 23
Hallo allen,

Stef Boekweit, aangenaam.
Ik ben nieuw op dit forum, maar dacht mijn bouwverslag hier ook maar eens te plaatsen.

Een week of 4 geleden ben ik begonnen met het op schaal nabouwen van mijn vader zijn Scania T 143H.

Tekno heeft al eens een serie gemaakt van de Scania Vabis 76 van Boekweit, en een model van een nieuwere Scania. Dus ik vond dat de V8 torpedo aan de beurt was!

Heb vroeger wel eens wat aan modelbouw gedaan, maar dan praat ik echt over een jaar of 10 geleden.
Was dus erg benieuw of ik de modelbouw skills nog in me had, en ik moet zeggen dat het niks tegen gevallen is.
Na een weekje mezelf er in verdiept te hebben, mede veel info uit andere bouwverslagen gehaald! Besloten om het een en ander te bestellen en aan de slag te gaan!


Ben nu al redelijk ver gevorderd in het project, en ben zeer tevreden met het resultaat zo ver.

De truck waar het om gaat:
Afbeelding



Heb de volgende bouwdozen gebruikt:
De cabine van de 143 gebruikt, en het chassis uit de 142 bouwdoos :)
Afbeelding

Aangezien ik de T142 doos via ebay amerika heb besteld, duurde het nogal een tijd voor deze binnen was.

Ik ben dus direct aan de cabine etc. begonnen, zodat tegen de tijd dat het chassis binnen was ik het "moeilijkste" deel al klaar had.

Alles eerst in de grondverf gezet
Afbeelding

Afbeelding

En erna gespoten, geschuurd, en weer gespoten, resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hierna kwam het helse karwei van het stickeren, en na een aantal uurtjes werk zat ook dit er aardig op:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Opbouwen cabine :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En natuurlijk de V8 ook al klaar! :

Afbeelding

Bijna de dag nadat ik de cabine zover klaar had als dat dat kon, kwam het pakketje met de T142 doos.
Dus kon ik mooi verder gaan met het chassis.

Dit was vrij snel gepiept, het chassis lichtgrijs gespoten en de motor erin gehangen:

Afbeelding

Afbeelding

Tandemstel enigsinds verbogen gemonteerd, zodat de achterste sleepas omhoog komt.
Afbeelding

Afbeelding


Cabine vast getestfit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het is nog even wachtten op de volgende doos met onderdelen, kom namelijk 2 velgen en een set banden te kort haha.
Maar die zijn besteld, ook de rest v/d accesoires om het model identiek aan het echt te maken 8)

Het merendeel heb ik uit mijn hoofd gebouwd, en van foto's. Maar ga deze week toch maar even langs om wat foto's te maken voor de echte details.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Onderstaande foto's geven weer hoever ik inmiddels ben, ook heb ik een italeri conversion kit besteld. Ben nog in twijfel of ik de bijgevoegde kraan ga monteren, maar denk dat dat erg mooi zal gaan staan. Dus als deze van de week binnenkomt dan ga ik daarmee aan de slag.

Verder moet ik nog spatborden, lichtbalk, luchtslang steun en luchtslangen, en nog een hoop andere dingetjes bestellen.
Maar dat komt goed :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Voor als nu ben ik zeer tevreden met het resultaat, het is mooier geworden dan ik had gedacht eerlijk gezegd.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik zal volgende week nog eens een update doen wanneer ik weer wat verder gevorderd ben.

Mvg Stef


Laatst bijgewerkt door S.Boekweit op ma 06 okt, 2014 19:35 pm, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jun, 2014 8:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Dat is een prachtige T143! En je model gaat ook de goede kant op!

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jun, 2014 9:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Helemaal niet slecht Stef na 10 jaar niks aan modelbouw te hebben gedaan! De lagen spuitverf zijn misschien wat dik maar ik heb wel erger gezien en de uitlaat achter de cabine ziet er zo laag gemonteerd wat gek uit. Op het web vindt je wel het e.e.a over deze Scania wat ook een hele andere uitlaat toont. Misschien kan je het nog aanpassen?

Voor de rest helemaal niet gek, ga lekker zo door, succes,

En natuurlijk "Welkom" hier!

André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jun, 2014 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 nov, 2012 22:24 pm
Berichten: 785
Woonplaats: Somewhere on a junkyard, tryin' to build a RatRod.
Zeer mooi! En als je de bumperstokjes gaat doen, ik heb een goedwerkende tip voor jou:
Je neemt koperdraad die gebruikt word bij elektrische installaties in huis (1,5mm of 2,5mm, hangt van jou af).
Je steekt deze in een bankschroef en trekt deze recht met een combinatietang.
Daarna kan je deze afknippen en plooien met een punttang.
Hoop dat je er wat aan hebt, ik ben tevreden over de techniek. :brouw:

_________________
What do you choose? Going fast or look good? Like we always say 'going fast IS looking good!'
David Freiburger, editor from Hot Rod Magazine


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jun, 2014 12:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 jun, 2014 6:43 am
Berichten: 23
Bedankt voor de feedback!

@ Andre, klopt, uitlaat moet nog onder handen genomen worden. Heb deze te snel willen monteren, en domweg niet echt naar de hoogte gekeken. Aangezien deze ook aan de cabine gelijmd zit wordt dit nog een gevaarlijk klusje.

@ Jamie, bedankt voor de tip! Gaat zeker weten van pas komen.

Heb nog een vraag, tijdens het spuiten heb ik de ruiten afgeplakt met maskeer tape van Revell, deze zou geen lijmresten etc. achter laten... na het verwijderen hiervan zit dus 1 zijruit helemaal vol met lijmresten. Iemand een tip om dit te verwijderen??
Zeer welkom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jun, 2014 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Je kunt proberen dit met een ander stukje tape te doen. Even erop plakken en aanwrijven en er direct weer afhalen. Meestal neemt de tape de lijmresten mee.
Verder zou ik eerst de cabine spuiten, dan de raamrubbers matzwart maken en dan pas de ruiten erin zetten.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jun, 2014 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Ik plaats ook pas de ruiten nadat het schilderwerk geheel klaar is.
Je kan kijken of het met wasbenzine lukt, test dan eerst even op een afval stukje voordat je ruiten ondoorzichtig worden.
Zeker geen terpentine gebruiken! Wasbenzine tast de verf en het kunststof veel minder of niet aan als je voorzichtig te werk gaat.

André.

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jun, 2014 17:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Mooie vorderingen al.

Heb je ook foto's van het interieur, of moet je die nog verven?

Ik zou persoonlijk de motor met glanzend blanke lak spuiten, in het echt is het volgens mij ook niet mat. Is het chassis niet een te lichte kleur grijs? Ik heb een RAL nr. voor je als je die wilt, die moet ik dan even opzoeken. De motor is iig RAL 6000.

_________________
Groetjes,

Tom


Laatst bijgewerkt door Trukker 48 op vr 27 jun, 2014 9:52 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jun, 2014 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 jun, 2014 6:43 am
Berichten: 23
Een kleine update, heb de kraan geassembleerd en deze passend gemaakt:


Afbeelding

Afbeelding

Kwam er toen eigenlijk achter dat de schotel niet op de juiste plek gemonteerd dat, zou allemaal veels te dicht op elkaar komen.
Dus heb ik hier een oplossing voor bedacht, schotel naar achter geplaatst, precies tussen het tandemstel.
En deze op een hulp chassis gezet :

Afbeelding

Aangezien het chassis eigenlijk te licht was, was dit een mooi excuus om het gelijk over te spuiten in Scania grijs. ( nog bedankt voor het RAL nummer Tom.)
Mooi alles afgeplakt en het gehele chassis herspoten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik de uitlaat nog aangepast, hoger gemonteerd en een bocht erin gemaakt.
Kraan is gespoten, morgen ga ik deze verder opbouwen en even kijken hoe het gaat staan.
Het gedeelte tussen het kraan hulpframe en de schotel bouw ik dicht met traanplaat, dus van de oude montage plek van de schotel zie je later niets meer.


Daarna is het afwachtten op de spatborden etc..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jun, 2014 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Aha, nu een kraan.....had het origineel op je foto's nog niet (kenteken is ook anders) :mrgreen:
Ik zou wel even kijken naar die stempelpoten van de kraan want die steken nu te ver uit bij de dieseltank. Als het een vrije interpretatie van de truck is dan kun je de poten omhoog zetten en d.m.v. een scharnier naar beneden laten klappen. Zodoende kun je de poten ver genoeg inschuiven. Andere optie is een kortere tank of een hap uit de tank maar aangezien je al aan het spuiten bent zal die optie wel problemen opleveren.
Dit soort bouwwerken kun je ook het het best helemaal d.m.v. passen en meten (dryfitten) als soort voormontage bouwen en als alles past dan pas gaan spuiten.
Succes, enne hoe is het met plakbandresten afgelopen?

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement