Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 9:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Scania R 730
BerichtGeplaatst: wo 11 jun, 2014 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
In onafgewerkte printversie ziet het er toch al aardig uit. Naaf e.d. boor je later uit?

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R 730
BerichtGeplaatst: wo 11 jun, 2014 19:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
Ziet er heel goed uit voor een trial, vooral het spatbord en de velg zijn een mooie sprong voorwaarts, ik denk dat je het wel mag vergelijken met de leercurve van het zelf mallen maken en gieten van resin onderdelen. Ik denk ook dat dit de toekomst is en we mensen als jij hard nodig hebben als thuispionier.

Wat betreft de copyright en licentie vragen is het heel interessant om te zien hoe fabrikanten hier mee om zullen gaan in de toekomst. Ik denk dat bv een Ferrari dat nu overal al een duurbetaalde "official Ferrari" licentie op wil hebben wel dwars zal gaan liggen. De grote vraag wordt dus hoe andere fabrikanten hier straks mee om gaan als het over een jaar of 5 toegankelijker wordt en de techniek voor thuisgebruik kwalitatief hoog en betaalbaar genoeg is.

Echter is er denk ik al wel iets van een precedent in de gamewereld en met wat veel game modders daar doen.

Voorbeeld:
Je mag van spel A niet uit de bestanden van dat spel een bestandsitem kopieeren (gameassets) en dit in spel B zetten (afhankelijk van de spelontwikkelaar zelfs ook niet in games van dezelfde ontwikkelaar). Wat je wel mag doen is het item dat je graag in een ander spel wilt hebben helemaal zelf namaken in een 3d programma, de skin tot in detail zelf namaken en dan in spel B zetten en delen.

Vooral voor de spellen van Bethesda (Morrowind, Oblivion, Skyrim, Fallout 3 & Fallout New vegas) is een enorme mod community die duizenden & duizenden unieke en bestaande items digitaal namaken en in het spel plaatsen. Bethesda staat de uitwisseling van bestanden tussen haar spellen onderling officieel niet toe (er zijn juridische omwegen voor een paar mods waar ze niets tegen kunnen doen, maar daar zal ik niet op ingaan)

CDprojekt de ontwikkelaar van de Witcher games heeft er, nadat het hen gevraagd is, echter geen probleem mee dat de 3d modellen en texture bestanden van items en uitrustingen 1 op 1 uit hun spel gehaald worden, vervolgens geconverteerd worden naar Bethesda bestanden, en deze met de wereld gedeeld worden en door iedereen in Skyrim geplaatst kunnen worden. Omgekeerd staat Bethesda het niet toe en zit hun juridische afdeling er bovenop.

Binnen de mod community zelf wordt goed gekeken dat men geen werk van elkaar zonder toestemming gebruikt. Ik kan dus een uniek item maken (of zelfgemaakt 3d bestand van een bestaand voorwerp, bijvoorbeeld een exacte 3d kopie van een M16) en dit delen, maar een andere modder mag mijn item (ook die M16) niet in een eigen mod gebruiken zonder mijn toestemming (tenzij hij zelf een M16 3d maakt). Uiteraard is het moeilijk tegen te gaan maar de meeste en beste mods staan op 1 enkele site en daar wil je als modder niet gebanned worden en bekend komen te staan voor het stelen van andermans werk. Je wordt daar ook streng gecontroleerd dat je de bestanden zelf hebt gemaakt en niet zo uit een andere game geconverteerd hebt. Ontwikkelaars zijn goed op de hoogte van die site en houden ook goed in de gaten wat modders doen en dus niet hun bestanden simpelweg converteren. (Voor de liefhebbers van Bethesda games: http://www.nexusmods.com/games/? )

Maar goed, terug naar modelbouw en wat dit volgens mij betekend,

Zoiets zal ook in dit geval gaan gelden denk ik. Je mag niet een bestaand model van bijvoorbeeld Burago uit elkaar halen of een sprue van Italeri gaan 3d scannen en het bestand dan delen met vrienden of verkopen. Wat wel mag is dus volgens mij het zelf helemaal in 3d maken en dan delen. Op dat moment, ook al is het uiterlijk een exacte kopie van een Scania, zijn het jouw unieke bestanden en werk en daar mag je in principe mee doen wat je wil. Ik denk dat pas op het moment dat je er echt groots commercieel mee gaat er wel aan de bel getrokken gaat worden.

Wat niet mag is dus een 3d bestand van een Scania op de kop weten te tikken (uit een game als Euro Truck simulator bijvoorbeeld, of een auto uit Gran Turismo etc.) en dat 1 op 1 geschikt maken voor 3d printen en gaan delen, ook al heb je zelf de schaal aangepast en de verschillende onderdelen "geknipt". (Het mag wel voor prive gebruik ;-) hint, hint, hint, hint!!!!)

Wat je volgens mij dus wel mag als je het wil delen is zelf, "pixel voor pixel" een exacte kopie in 3d software maken aan de hand van foto's, werkplaatshandboeken andere door Scania vrijgegeven werktekeningen en wat al niet meer, met alle toeters en bellen die jij wil tot in het kleinste detail, zolang het dus maar volledig uniek en eigen gemaakt digitaal 3d werk is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R 730
BerichtGeplaatst: za 14 jun, 2014 12:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 sep, 2008 0:12 am
Berichten: 15
Woonplaats: Beerzel
Een stukje band geprint:

Afbeelding

Grtjs,

David


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R 730
BerichtGeplaatst: za 14 jun, 2014 13:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Leuk

Grtz,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R 730
BerichtGeplaatst: za 14 jun, 2014 21:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Inderdaad leuk.
Maar eerlijk gezegd ben ik even de draad kwijt waar je nu naar toe wilt werken en wat je wilt laten zien.
Je begon met een 3D tekening en een print waarbij ik dacht dat het 1:24 was. Blijkt dan 1:50 te zijn, je geeft dat ook netjes achteraf aan. Nu wordt het uiteindelijk toch de Scania maar in 1:14. En je denkt nog na over het chassis wat na een nachtje slapen dan toch een meer Scania look-a-like chassis wordt.
Op zich volgens mij nu wel duidelijk wat je wilt maar een beetje met een omweg? Nu plaats je foto's van een spatbord, velg en een band, mooi geprint met een home made printer. Maar is het niet beter om eerst alles in Solid Edge uit te tekenen, de problemen op te lossen en dan te gaan printen of is het allemaal nog experimenteren en proefballonnetje oplaten?
Hoe dan ook veel succes.

gr. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R 730
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2014 0:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 sep, 2008 0:12 am
Berichten: 15
Woonplaats: Beerzel
Johannes,

inderdaad. het moet haalbaar zijn, ik wil de lat hoog leggen maar ook niet te hoog om dan achteraf met een slecht gevoel het project stil te leggen. Daarom even wat korte testen om te zien, van wat ik wil ook haalbaar is.
Lukt het, in mijn ogen, dan ga ik voluit. Normaal toch dat ik het met een beetje gezond verstand aanpak.

Grtjs,

David


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R 730
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2014 1:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Hoi David,


marklinrijder schreef:
Normaal toch dat ik het met een beetje gezond verstand aanpak. Grtjs,David


Daar is helemaal niks mis mee. :wink: Maar vertel dan eens wat je achterliggende gedachte is, om bijvoorbeeld van schaal te veranderen? 1:24 oh nee het was 1:50 :| naar 1:14 ?

En misschien is het wel net zo beleefd om als iemand een vraag stelt of reageerd deze te beantwoorden/ toelichten.
(het hoeft officieel niet, maar toch.) :wink:

Je moet niet vergeten dat 3D printen iets nieuws is in de modelbouw wereld en we allemaal erg nieuwsgierig zijn hoe je het allemaal doet en aanpakt. Met andere woorden vertel er eens wat meer bij dan alleen wat foto's te plaatsen. Begrijp me niet verkeerd ik ben n.l best wel geïnteresseerd in je bouwverslag van dit 3D model. :brouw:

succes met het vervolg,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R 730
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2014 2:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 sep, 2008 0:12 am
Berichten: 15
Woonplaats: Beerzel
Ik wil volledig open communiceren, geen probleem mee ;-)

De bedoeling is om het model ook rijdend te maken.

Aanvankelijk heb ik mijn idee gestart om op de schaal 1/14 wat te gaan bouwen, daar dat de meeste kits hierin zijn gemaakt.
Toen ik in mijn zoektocht naar een motorisatie opmerkte dat hiervoor helemaal niks bestond ben ik maar een andere weg in geslagen.
Hierbij kwam eerst het idee een goedkope Rc vrachtwagen op schaal 1/50 te demonteren om zo een aandrijving te recupereren.
In een later fase zag ik dat het meer gebruikelijk is EN gemakkelijker naar schaal 1/24 te gaan daar de meeste RC trucks in deze schaal zijn. Een Tamiya aandrijvig heb ik ondertussen reeds in huis, samen met wat servo's, ontvanger en rijreglaar.

De verdere ontwikkeling kan dus gaan plaats vinden de komende week, weken, maand......

Nog een klein aantal testjes vooraleer ik echt van start ga, bekijk het dus een beetje als een koude start.
Als ik daadwerkelijk aan een definitief model begin zal ik zeker de stappen tonen.

Grtjs,

David


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R 730
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2014 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Oké David, Now where talking :brouw: :mrgreen: :wink:

Als je dit nu in het begin had uitgelegd dan was het voor ons ook wat duidelijker waar je naar toe wilt met dit verslag. :wink:

Ben benieuwd naar je volgende update. :wink:

Groet,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R 730
BerichtGeplaatst: di 17 jun, 2014 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Duidelijk verhaal nu maar toch nog een vergissing. De Tamiya RC schaal is 1:14 en de gebruikelijke (euro) modelbouw schaal is 1:24.

Ik neem ook even aan dat je het werken met Solid Works al een tijdje doet? Een cabine tekenen met alle specifieke rondingen en details is nog niet zo eenvoudig.

Blijft evengoed allemaal zeer interessant!

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement