Ziet er heel goed uit voor een trial, vooral het spatbord en de velg zijn een mooie sprong voorwaarts, ik denk dat je het wel mag vergelijken met de leercurve van het zelf mallen maken en gieten van resin onderdelen. Ik denk ook dat dit de toekomst is en we mensen als jij hard nodig hebben als thuispionier.
Wat betreft de copyright en licentie vragen is het heel interessant om te zien hoe fabrikanten hier mee om zullen gaan in de toekomst. Ik denk dat bv een Ferrari dat nu overal al een duurbetaalde "official Ferrari" licentie op wil hebben wel dwars zal gaan liggen. De grote vraag wordt dus hoe andere fabrikanten hier straks mee om gaan als het over een jaar of 5 toegankelijker wordt en de techniek voor thuisgebruik kwalitatief hoog en betaalbaar genoeg is.
Echter is er denk ik al wel iets van een precedent in de gamewereld en met wat veel game modders daar doen.
Voorbeeld:
Je mag van spel A niet uit de bestanden van dat spel een bestandsitem kopieeren (gameassets) en dit in spel B zetten (afhankelijk van de spelontwikkelaar zelfs ook niet in games van dezelfde ontwikkelaar). Wat je wel mag doen is het item dat je graag in een ander spel wilt hebben helemaal zelf namaken in een 3d programma, de skin tot in detail zelf namaken en dan in spel B zetten en delen.
Vooral voor de spellen van Bethesda (Morrowind, Oblivion, Skyrim, Fallout 3 & Fallout New vegas) is een enorme mod community die duizenden & duizenden unieke en bestaande items digitaal namaken en in het spel plaatsen. Bethesda staat de uitwisseling van bestanden tussen haar spellen onderling officieel niet toe (er zijn juridische omwegen voor een paar mods waar ze niets tegen kunnen doen, maar daar zal ik niet op ingaan)
CDprojekt de ontwikkelaar van de Witcher games heeft er, nadat het hen gevraagd is, echter geen probleem mee dat de 3d modellen en texture bestanden van items en uitrustingen 1 op 1 uit hun spel gehaald worden, vervolgens geconverteerd worden naar Bethesda bestanden, en deze met de wereld gedeeld worden en door iedereen in Skyrim geplaatst kunnen worden. Omgekeerd staat Bethesda het niet toe en zit hun juridische afdeling er bovenop.
Binnen de mod community zelf wordt goed gekeken dat men geen werk van elkaar zonder toestemming gebruikt. Ik kan dus een uniek item maken (of zelfgemaakt 3d bestand van een bestaand voorwerp, bijvoorbeeld een exacte 3d kopie van een M16) en dit delen, maar een andere modder mag mijn item (ook die M16) niet in een eigen mod gebruiken zonder mijn toestemming (tenzij hij zelf een M16 3d maakt). Uiteraard is het moeilijk tegen te gaan maar de meeste en beste mods staan op 1 enkele site en daar wil je als modder niet gebanned worden en bekend komen te staan voor het stelen van andermans werk. Je wordt daar ook streng gecontroleerd dat je de bestanden zelf hebt gemaakt en niet zo uit een andere game geconverteerd hebt. Ontwikkelaars zijn goed op de hoogte van die site en houden ook goed in de gaten wat modders doen en dus niet hun bestanden simpelweg converteren. (Voor de liefhebbers van Bethesda games:
http://www.nexusmods.com/games/? )
Maar goed, terug naar modelbouw en wat dit volgens mij betekend,
Zoiets zal ook in dit geval gaan gelden denk ik. Je mag niet een bestaand model van bijvoorbeeld Burago uit elkaar halen of een sprue van Italeri gaan 3d scannen en het bestand dan delen met vrienden of verkopen. Wat wel mag is dus volgens mij het zelf helemaal in 3d maken en dan delen. Op dat moment, ook al is het uiterlijk een exacte kopie van een Scania, zijn het jouw unieke bestanden en werk en daar mag je in principe mee doen wat je wil. Ik denk dat pas op het moment dat je er echt groots commercieel mee gaat er wel aan de bel getrokken gaat worden.
Wat niet mag is dus een 3d bestand van een Scania op de kop weten te tikken (uit een game als Euro Truck simulator bijvoorbeeld, of een auto uit Gran Turismo etc.) en dat 1 op 1 geschikt maken voor 3d printen en gaan delen, ook al heb je zelf de schaal aangepast en de verschillende onderdelen "geknipt". (Het mag wel voor prive gebruik
hint, hint, hint, hint!!!!)
Wat je volgens mij dus wel mag als je het wil delen is zelf, "pixel voor pixel" een exacte kopie in 3d software maken aan de hand van foto's, werkplaatshandboeken andere door Scania vrijgegeven werktekeningen en wat al niet meer, met alle toeters en bellen die jij wil tot in het kleinste detail, zolang het dus maar volledig uniek en eigen gemaakt digitaal 3d werk is.