Zo, nu de Koolwijk combi op zijn eind begint te open hier ook maar weer wat activiteit.
Zo tussen neus en lippen door hele kleine dingetjes gedaan aan deze wagen, wat voornamelijk bleef bij onderdelen zoeken en apart leggen en nog meer referentie materiaal zoeken.
Inmiddels is het probleem met het assenstel zo goed als opgelost, een mail naar VOLVO Trucks Zweden leverde een PDF tekening van het S-Ride systeem op die vroeger in de fabriek ter assemblage werd gebruikt.
Al met al blijft het nog een klein beetje gok werk, maar met diverse foto's en andere tekeningen kan ik een vrij natuurgetrouw assenstel maken.
Van het deel waar ik het minst van wist hoe het in elkaar zat (wat aan de hand van de tekening uit Zweden helemaal duidelijk werd) maar eens een update dan.
Het is een juk aan het chassis waar de reactiearmen aan vast zitten die straks weer naar de assen lopen.
Vervolgens het blok van de VOLVO wat aangekleed met wat extra leidingen en slangen.
Omdat bij deze VOLVO een CTM set word gebruikt en de gril dus open is moest de radiateur ook wat meer uitstraling krijgen, want die is standaard uit de doos maar gladjes.
Dus de voorkant er uit gesneden en van radiateurs uit de rommeldoos wat nieuws in elkaar geflanst.
Toen wat verder gegaan met detail werk en wat MEG boutjes geplakt.
Na het plakken de jukken aan het chassis gelijmd.
Het chassis is trouwens verlengt met zelf gemaakte u profiel met lijven van 1mm dik en flenzen van 0.5mm dik.
Vervolgens met de velgen bezig geweest en voor de uitstraling gekozen de oude Italeri velgen te gebruiken.
Op de vooras zitten supersingles dus eerst die gemaakt.
In de achteras zijn weer VOLVO naven gemaakt, op het www een plaatje opgezocht en daar de naven van na gemaakt.
De naafkappen zijn van de Italeri naven afgezaagd, alleen die kuiltjes in de midden moeten nog dicht geplamuurd worden.
Na het drogen van de lijm de asjes van 0.88mm op lengte afgesneden en de naafkappen er op gelijmd.
Alles bij elkaar ziet het er dan zo uit.
Uiteindelijk wat onderdeeltjes langs het chassis gelegd en dan krijg je al weer een ander beeld.
Nu het blok in het chassis hangt nog wat extra detail toegevoegd.
En met de radiateur er voor.
Doordat er een CTM set word gebruikt en de gril dus open is moest de onder gril tussen de koplampen natuurlijk ook open worden.
Nu moest die toch verbouwd worden omdat het een F type 2 moet worden.
Daardoor zie je dus ook wat er achter de gril zit... in het echt zit daar een frontplaat in het chassis waar je dan tegenaan kijkt.
Hessel heeft voor mij de plaatjes gefreesd, zelf krijg ik ze nooit zo netjes uitgesneden.
En met de gril/bumper er voor.
Ook aan de cabine is nog wat extra detail werk gedaan, later komt er nog wat meer leiding- en kabelwerk bij.
En het roostertje onder de voorruit ook open gemaakt.
In deze staat komt de ALTA F12 dus mee naar Gorkem waar hij naast zijn broer in de Sties kleuren komt te staan die weer word bijgestaan door de veel modernere SCANIA R480 van Koolwijk met het D-TEC chassis.
Groeten Sebas.