Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 22:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 aug, 2014 6:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
we kijken wel een keer bij een oud beestje als die hier verschijnt
en zal wel eens informeren bij een oudgediende die daar heel veel van op en aangebouwd heeft aan alle soorten en maten van volvo,s
je hoort het nog wel
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 aug, 2014 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Dat zou mooi zijn Koos, doel gerichte foto's van echte voorbeelden zijn nu eigenlijk nog een beetje een hoop waar ik op zit te wachten.
Alleen zie je deze oude VOLVO's bijna niet meer, en zeker niet met het S-ride systeem.
Bedankt alvast voor je moeite.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 23:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 jun, 2013 20:58 pm
Berichten: 6
Dit is een hele mooie truck om te bouwen. Veel succes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 sep, 2015 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Zo, nu de Koolwijk combi op zijn eind begint te open hier ook maar weer wat activiteit.
Zo tussen neus en lippen door hele kleine dingetjes gedaan aan deze wagen, wat voornamelijk bleef bij onderdelen zoeken en apart leggen en nog meer referentie materiaal zoeken.
Inmiddels is het probleem met het assenstel zo goed als opgelost, een mail naar VOLVO Trucks Zweden leverde een PDF tekening van het S-Ride systeem op die vroeger in de fabriek ter assemblage werd gebruikt.
Al met al blijft het nog een klein beetje gok werk, maar met diverse foto's en andere tekeningen kan ik een vrij natuurgetrouw assenstel maken.

Van het deel waar ik het minst van wist hoe het in elkaar zat (wat aan de hand van de tekening uit Zweden helemaal duidelijk werd) maar eens een update dan.
Het is een juk aan het chassis waar de reactiearmen aan vast zitten die straks weer naar de assen lopen.

photo 328522

photo 328523

photo 328524

Vervolgens het blok van de VOLVO wat aangekleed met wat extra leidingen en slangen.

photo 328513

photo 328514

photo 328516

photo 328517

photo 328518

photo 328519

photo 328520

photo 328521

Omdat bij deze VOLVO een CTM set word gebruikt en de gril dus open is moest de radiateur ook wat meer uitstraling krijgen, want die is standaard uit de doos maar gladjes.
Dus de voorkant er uit gesneden en van radiateurs uit de rommeldoos wat nieuws in elkaar geflanst.

photo 328540

photo 328539

Toen wat verder gegaan met detail werk en wat MEG boutjes geplakt.

photo 328526

photo 328525

Na het plakken de jukken aan het chassis gelijmd.

photo 328543

photo 328542

photo 328541

Het chassis is trouwens verlengt met zelf gemaakte u profiel met lijven van 1mm dik en flenzen van 0.5mm dik.

Vervolgens met de velgen bezig geweest en voor de uitstraling gekozen de oude Italeri velgen te gebruiken.
Op de vooras zitten supersingles dus eerst die gemaakt.

photo 328536

photo 328537

In de achteras zijn weer VOLVO naven gemaakt, op het www een plaatje opgezocht en daar de naven van na gemaakt.

photo 328528

photo 328527

De naafkappen zijn van de Italeri naven afgezaagd, alleen die kuiltjes in de midden moeten nog dicht geplamuurd worden.

photo 328530

Na het drogen van de lijm de asjes van 0.88mm op lengte afgesneden en de naafkappen er op gelijmd.

photo 328531

photo 328532

photo 328534

Alles bij elkaar ziet het er dan zo uit.

photo 328535

photo 328533

Uiteindelijk wat onderdeeltjes langs het chassis gelegd en dan krijg je al weer een ander beeld.

photo 328544

Nu het blok in het chassis hangt nog wat extra detail toegevoegd.

photo 328545

photo 328546

En met de radiateur er voor.

photo 328547

photo 328548

Doordat er een CTM set word gebruikt en de gril dus open is moest de onder gril tussen de koplampen natuurlijk ook open worden.
Nu moest die toch verbouwd worden omdat het een F type 2 moet worden.
Daardoor zie je dus ook wat er achter de gril zit... in het echt zit daar een frontplaat in het chassis waar je dan tegenaan kijkt.
Hessel heeft voor mij de plaatjes gefreesd, zelf krijg ik ze nooit zo netjes uitgesneden.

photo 328549

En met de gril/bumper er voor.

photo 328550

Ook aan de cabine is nog wat extra detail werk gedaan, later komt er nog wat meer leiding- en kabelwerk bij.

photo 328552

En het roostertje onder de voorruit ook open gemaakt.

photo 328551

In deze staat komt de ALTA F12 dus mee naar Gorkem waar hij naast zijn broer in de Sties kleuren komt te staan die weer word bijgestaan door de veel modernere SCANIA R480 van Koolwijk met het D-TEC chassis.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 sep, 2015 16:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Mooie update weer Sebas!

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 sep, 2015 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Prachtig detailwerk Sebas :brouw:
Kom het even dichtbij bewonderen in Gorkum.

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 sep, 2015 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Om iets zelf te bouwen waarvan je eigenlijk niet precies weet hoe het er uit moet zien is lastig en zorgt er vaak voor dat een project aan de kant wordt gelegd.
Gelukkig kun jij nu eindelijk verder.

Heb ik nog wel een opmerking en wel over de naven van de aangedreven wielen.
Iets in mij zegt dat de 0,8mm rondstrips eigenlijk gelijk moeten zitten met de boutjes op de naafkappen.
En volgens mij zijn de naafkapjes ook niet allebei hetzelfde. Kijk maar eens naar de boutjes.
Ook al zal het straks niet zozeer opvallen en misschien vindt je het zelf niet storend maar ik meld het toch...:roll:

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 sep, 2015 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ik denk dat je er later niet veel van zal zien Jeroen maar inderdaad hoort elk halfrondstripje onder een boutkopje te zitten.
Maar tel ook de boutjes eens....het zijn er 12 en bij de DAF 95 die ik bouwde moester er dat 10 zijn en ik vermoed dat meerdere merken met 10 bouten werken.
Maar mooie doorstart met weer veel details. Laat je niet teveel leiden doordat je geen technische gegevens hebt van wat je wilt bouwen want dan komt het model in de hoek te liggen.
Succes.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 sep, 2015 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Ik wist dat ik deze opmerking ging krijgen :mrgreen:.
De tekst en de foto's kloppen niet helemaal, inmiddels zijn de naafdeksels dus wel vast gelijmt, maar op de foto's nog niet, natuurlijk weet ik dat het boutkopje op zo'n rib hoort te zitten :wink:

Het aantal van de boutkopjes heb ik net even na geteld en dat zijn er bij de VOLVO naaf toevallig 12 en kom ik dus goed weg.
Had ook niet gedacht dat jullie zo scherp zouden zijn :oops:

photo 276027

Ook zijn inmiddels de kuiltjes in het midden van de naafkappen dicht geplamuurd.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2015 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
hoi Sebas,
Een mooie update / doorstart van dit project. En zoals al eerder gezegd , wat een details werk zit er al weer in. :D :brouw:
groetjes Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement