Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 21:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 maart, 2014 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 sep, 2013 19:40 pm
Berichten: 12
Omdat er wel wat belangstelling is voor een 'brouwverslag' van een LEGO-vrachtwagen in schaal 1:13 ga ik me eens aan wagen. Van de Kenworths die ik gebouwd heb (en dat m.n. van de flatroof) heb ik aardig wat opbouwfoto's. Van de flatroof heb ik dat expres gedaan omdat die ook voor een artikel gebruikt zouden worden in Auto in Miniatuur.

Hoe bouw ik zo'n LEGO-model? In eerste instantie zoek je naar referenties, foto's, blauwdrukken etc. Van dit specifieke model had ik al wat componenten 'klaar'. Ik wilde van de Holmes 750 twin boom iets ander maken, maar vond het uiteindelijk zonde om die af te breken. Hij stond op een Scania LS141 van Pillen uit Winterswijk.

Afbeelding

Die had ik al sinds begin 2006 en na zes jaar werd het wel weer tijd voor iets nieuws (jazeker, ik breek ze weer af!). Op dat moment (in de zomer van 2011) was ik al begonnen met de K100E Aerodyne van Neil Yates Recovery die ik in Engeland gefotografeerd had. Maar het aantal chromen onderdelen zou zo groot worden dat dat een flinke aanslag op m'n bankrekening werd. Het verchromen is 'custom made' en dat gebeurt per onderdeel.
Toen ik de cabine in aanbouw op het Scania chassis zette zag dat er niet eens zo slecht uit.

Afbeelding

Afbeelding

Alleen het Aerodyne dak vond ik iets te hoog. Ik haalde de opbouw van het chassis en begon een nieuwe te bouwen.

_________________
Mijn website: www.dennisbosman.nl
Volg mij ook op Facebook!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 maart, 2014 23:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 sep, 2013 19:40 pm
Berichten: 12
Van iedere vrachtwagen bouw ik alles van de grond af opnieuw op. Vergelijk het met een 1:24/1:25 model. De details die daar zichtbaar zijn bouw ik ook (assen, veerbladen, luchtbalgen, aandrijflijnen etc. etc.). Jaren geleden had ik twee kits van een K100 staan. Een had ik ooit gekregen nadat een neef van m'n moeder die in een woeste bui van de tafel sloeg. Die had ik weer min of meer hersteld. Een andere had m'n vader gebouwd, volgens mij een AMT kit. Beide modellen heb ik al lang niet meer maar ik kon me nog goed voor de geest halen hoe alles er uit zag.

Het chassis werd dus opnieuw gebouwd. Veel mensen denken dat alles van technisch LEGO is, maar dat is het juist helemaal niet. Het chassis bestaat uit normale LEGO-onderdelen zoals je kunt zien. De Holmes heb ik 1:1 overgezet en nauwelijks aangepast.

Afbeelding

Op de achtergrond zie je het oude achtereind van de Pillen Scania en daarachter staat weer een nieuwe Scania torpedo die ik ook deels van die onderdelen maakte. Dus van een model maakte ik weer twee nieuwe.

_________________
Mijn website: www.dennisbosman.nl
Volg mij ook op Facebook!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 7:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
dit is toch ook een kunst op zich? prachtig. En de schaal zal niet kleiner kunnen ivm de maten van de blokjes, neem ik aan. erg knap gedaan en volg je ook, had er al eens wat van je gezien, weet niet meer waar, er zullen er niet zoveel zijn die deze kunst machtig zijn. voor mij heb je respect. Bestel jij een aantal kilo lego gewoon bij "Bart Smid", of bij Lego zelf in Billund? Lijkt me toch ook niet goedkoop. En een gereed model zal toch ook gauw een paar kilo wegen zeker?

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 15:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ja, prachtig en een kunst op zich.
Is het zo dat je bijna alle modellen weer afbreekt om een nieuwe te bouwen (nadat diverse foto's gemaakt zijn)?

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 21:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 sep, 2013 19:40 pm
Berichten: 12
Ik bewaar ze toch een aantal jaren. De oudste die ik momenteel heb staan is al ruim tien jaar oud, de Scania 111 van Van Elk. In al die jaren heb ik het model ongewijzigd gelaten. De laatste tien jaar heb ik er eigenlijk slechts vier afgebroken. Twee daarvan heb ik weliswaar verbouwd maar die zijn er ook niet meer. Ik heb wel aardig wat LEGO liggen maar de voorraad is niet onuitputtelijk. Momenteel heb ik acht vrachtwagens staan en zijn er nog twee in aanbouw.

Ik moet nog wat foto's uitzoeken om er een echt bouwverslag van te maken.

_________________
Mijn website: www.dennisbosman.nl
Volg mij ook op Facebook!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 maart, 2014 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
Leuk je werk hier te zien Dennis! Al sinds ik truckstar lees ken ik je Legomodellen.
Erg mooie modellen!
Verzwaar je de chassis' ook met ander materiaal dan lego, vanwege de totale massa?

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 maart, 2014 22:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 sep, 2013 19:40 pm
Berichten: 12
Met Truckstar ben ik inderdaad begonnen en daarmee heb ik wel wat naamsbekendheid op gebouwd. De eerste keer dat ik er in stond was in 1988. De laatste jaren stuur ik wat minder op, de zelfbouw rubriek is ook wel erg klein geworden vind ik.

Nee, ik gebruik enkel LEGO onderdelen. Het materiaal is sterk genoeg. Maar een materiaaleigenschap is wel dat het wat door gaat buigen bij een lang model, zoals de bergers die ik heb. Bij trekkers heb ik daar helemaal geen last van.

Nadat ik de kasten van de kraan had overgezet begon ik met het opbouwen van de cabine die ik nabouwde van de rode Aerodyne cabine. Ik ging er een keer een eigen model van maken want ik bouw altijd een vrachtwagen die echt bestaat of bestaan heeft. Nu had ik dus de vrijheid. Maar ik wist nog niet welke kleur ik de cabine wilde geven. De opbouw bleef geel omdat ik ook gebonden was aan de gele delen op de twin boom.
Eerst probeerde ik een gele cabine omdat ik genoeg gele onderdelen had liggen. Ik probeer diverse striping uit, maar die kleuren waren niet krachtig genoeg.

Afbeelding

Let vooral niet op de rode delen in het interieur. Ik wilde het of bruinrood of beige maken, maar sommige onderdelen had ik niet in die kleur. Dus bouw ik het eerst op in een andere kleur en bestel ik later de ontbrekende onderdelen in de juiste kleuren. Overigens is dit nog verre van het definitieve, later zou ik nog heel veel aanpassen. Dat is het voordeel van LEGO, het kan eigenlijk niet mislukken.

Afbeelding

Dat geel vond ik niks en diezelfde avond bouwde ik de cabine in wit. Er moest wel een gele streep in terugkomen omdat die kleur ook in de opbouw zit. Daar moest nog wel een krachtige kleur bij. Ik dacht eerst aan donkerrood, maar dat zou te veel op auto's van Joh. v/d Zand gaan lijken. Groen had ik nog nooit gebruikt, dat werd het uiteindelijk.

Afbeelding

_________________
Mijn website: www.dennisbosman.nl
Volg mij ook op Facebook!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 maart, 2014 0:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Maak je ook eerst een bouwplan op de computer of bouw je alles zo uit de losse pols op en pas je het aan?

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2014 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 sep, 2013 19:40 pm
Berichten: 12
Nee, ik ontwerp niets met een CAD-programma. Er zijn wel software pakketten voor en er zijn er bij die dat gebruiken maar ik bouw liever fysiek aan een model. Dat kost minder tijd en is ook veel leuker. Van tevoren is ook niet in te schatten hoe is er uit komt te zien en of alles wel past. Het is niet een kwestie van stenen op elkaar stapelen en ik kantel onderdelen, draai ze om, kortom, ik gebruik allerlei bouwtechnieken.

Hier heb ik het chassis verlengd en brandstoftanks aan het chassis gehangen. Ik had een voorraadje verchroomde onderdelen binnen dus kon ik daarmee aan de gang. Uitlaten en luchtfilters had ik ook inmiddels grof gebouwd.

Afbeelding

Alles is tijdens het bouwen nog wel vrij kaal. Ik bouw eerst een karkas en daarna voeg ik alles toe (interieur, details in het chassis etc.). Tijdens het bouwen verwijder ik nog wel eens wat onderdelen of haal ik het uit elkaar.

Afbeelding

Het motorblok is wel iets waar ik redelijk snel aan begin. In dit model ligt een CAT 3406, een V8. Er zitten echte cilinders is en het motorblok wordt ook geheel nagebouwd. Dit zijn altijd leuke dingen om te maken, zeker als het in het chassis gezet wordt (altijd een magisch moment!).

Afbeelding

_________________
Mijn website: www.dennisbosman.nl
Volg mij ook op Facebook!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2014 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 apr, 2013 11:20 am
Berichten: 197
Woonplaats: België
Ik verbaas mij altijd wat sommigen met lego kunnen maken :shock: .
En dat op zo'n grote schaal, op het eerste gedacht zou je haast zeggen dat lego te ruw is om een echt gedetailleerd model mee te maken.
Maar je modellen zien er prachtig uit :brouw: .
Doe zo voort.
mvg Bruno


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement