Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 jul, 2014 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec, 2008 22:42 pm
Berichten: 1210
Mooi model geworden, jammer dat je geen updates had geplaatst.
Echter is de zij verlichting heel erg fel, deze horen minder fel te zijn dan koplampen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jul, 2014 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej medebrouwers,

@André
Hahaha, ja een beetje wel natuurlijk. Technisch gezien ben ik nog een tiener André, ik ben 19 :brouw:

Scheelt inderdaad een hoop. En gelukkig zonder schade, maar hij ging schuin hangen omdat ie met hobbylijm vastzat. Om diezelfde reden was ie relatief makkelijk los te halen en opnieuw te lijmen (toen wel met modelbouwlijm gedaan).

@Jeroen
Het is inderdaad wat extra werk, maar voor mij is het dat meer dan dubbel en dwars waard! :D

Dat is inderdaad een goed punt, ik heb nog te veel dat ik gewoon doorplak, maar soms moet je even stoppen en vooruit denken. Dat is wel iets wat ik leer door er verlichting in te maken, want dan ging ik wel eerst even zitten bedenken waar ik de kabels ging laten en langs liet lopen.

Aha, ik vond inderdaad al wel dat er typische kit onderdelen op de dieplader zaten zoals de achterbumper, chassisbalken en tussenbalken en de zijkanten met de ronde vormen voor de wielen. Ik twijfelde alleen omdat ie inderdaad nogal simpel is en weinig detailering kent. Nu ik jouw foto zie, zo heb ik hem dus gekregen, alleen dan in een vervallen staat. Het uitschuif mechanisme zat niet lekker meer in elkaar, dus heb ik hem op het zicht in een bepaalde stand uitgeschoven en toen het open stuk dicht gemaakt. Verder heb ik aan de achterkant een stuk erbij gezet en het bed boven de schotel heb ik langer gemaakt.

@Daniel
Ik ben er inderdaad ook blij mee. Updates heb ik niet geplaatst omdat er in het begin niet echt veel belangstelling voor was, dus heb ik toen besloten verder niks meer te plaatsen, alleen het eindresultaat wilde ik wel laten zien.
Zijverlichting is inderdaad te fel, daar zitten weerstanden met een te lage weerstand aan. Die op de dieplader zijn wel goed. Ook zitten ze vrij dicht bij elkaar op de trekker, waardoor ze ook al wat feller lijken. Maar het is voor mij niet zo storend, dus dat laat ik zo. Al was het maar omdat ik dan waarschijnlijk de kisten en dieseltank moet slopen.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jul, 2014 17:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hoi Ronald.

Dat zijn nu trucks met een ietsje meer, die verlichting. :brouw:

Ik heb dat vroeger ook eens geprobeerd ( ik was dan ook 19 en student elektronica).
Als bekabeling kan je flatcable gebruiken. Een platte ( meestal grijze) band met draadjes naast elkaar geplakt . Je scheurt de nodige draadjes (meestal 2 per lampje :wink: ) er gewoon af.
Dat kan je zo kopen in een goede elektronicazaak of in een oude afbraakcomputer vindt je dat
Zo'n kabeltjes zijn dun en uiterst soepel. Je kan ze als het ware tussen cabine en interieur plaatsen.

En er bestaan ( denk ik ) ook knipperledjes , die kan je dan gebruiken als zwaailichten.
Ik gebruikte intijde een (zelfbouw)printplaatje van Velleman die ervoor zorgde dat 2 gewone led afwisselend knipperen. Dat printje was 5 op 5 cm en had ik gewoon tussen de chassis balken geplaatst .

Ik zal eens proberen foto's te maken en plaatsen van een model dat ik voorzien heb van leds.

groeten
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jul, 2014 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo
Ronald,

Ik heb hier een paar foto's van 'zwaailichtjes' die ik op mijn ( toevallig dat jij ook dat model begonnen bent :lol: ) Revell dieplader.

Afbeelding

Dat is hier dat printplaatje waarover ik het had. Ik weet niet of Velleman dat nog maakt of verkoopt.
Afbeelding

Misschien eens informeren bij een goede electronicazaak of op het www.
Het betreft wel een zelfbouwpakketje ( om in de modelbouwwereld te blijven :mrgreen: ) Je moet dus al die componentjes nog op het printje solderen. Maar iemand met een beetje goede wil zou dit moeten kunnen.
Voila , ook een tip voor andere brouwers. :brouw:

groeten
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jul, 2014 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 dec, 2011 15:54 pm
Berichten: 198
Er bestaan ook knipperleds.
http://www.leds-buy.nl/componenten/losse-leds/3mm/oranje-knipper-led-80-graden-3mm.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jul, 2014 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

@Ives
Allereerst, bedankt voor je informatie! :brouw:
Ik wilde ook een truck met ietsje meer, en ik dacht dat verlichting wel haalbaar moest zijn, dus een setje gekocht van modelbrouwers voor een trailer en die in de dieplader verwerkt. Toen dacht ik experiment geslaagd, dus nu een compleet span maken en daar was dan de Volvo F16.

Goeie tip van die flatcable, kan misschien wel eens stukjes gebruiken voor moeilijk bereikbare plaatsen. Voorlopig heb ik kabel zat, ik heb zo'n 15 meter rode en 15 meter zwarte kabel liggen :D

Wat betreft de zwaailampen, ik heb er nog over gedacht om er inderdaad knipperledjes in te doen. Ik heb ook wat op een forum gezien over onderdelen die je nodig had om ze om en om in een bepaald patroon te laten knipperen. Dat printplaatje ben ik toen niet tegengekomen, is wel stukken makkelijker, dus zal eens kijken of ik wat kan vinden.
Het plaatje dat jij hebt gebruikt heeft inderdaad een mooi formaat, is mooi tussen de chassisbalken te steken.

Het punt voor mij is echter dat als ik de zwaailampen werkend maak, ze alleen maar knipperen. Ik zou dan graag écht een ZWAAIlamp willen hebben, dus draaiend. Daarbij zou ik dan de zwaailampen zowiezo op een aparte schakelaar zetten, zodat ze ook uit kunnen. Want, en dat is mijn grootste punt, ik denk dat het wat te druk wordt met zwaailampen. Ik heb nu zo'n beetje elke dag de verlichting van de Volvo F16 wel aan, en als dat zo staat vind ik dat mooi. Ik denk dat er met zwaailampen te veel 'actie' is om zo weg te zetten. Ik zit er nu wel aan te denken om het bij deze dieplader en de trekker die ik ervoor maak gewoon te proberen (als dat niet al te moeilijk wordt) en dan de zwaailampen op een aparte schakelaar zodat ik ze uit kan laten als ik het niets vind.

@MrSvennie93
Bedankt voor het meedenken! Is toevallig ook de site waar ik tegenwoordig mijn ledjes vandaan haal :brouw:

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jul, 2014 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec, 2008 22:42 pm
Berichten: 1210
MrSvennie93 schreef:


Ik zoek knipper leds als SMD, hele kleintjes dus voor mijn 1:18 model.
Zijn deze er eigenlijk wel om bijvoorbeeld knipperlicht te maken in een 1:18 auto?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2014 14:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Toch nog goed gekomen met je bumper dan :brouw: .

Mooi model geworden, en met werkende verlichting zien we hier niet zo vaak.
Moet eerlijk zijn dat ik het toch wel mooi vind hoor. Niet om in elk model te bouwen, maar ik loop zelf ook met het idee om dit ooit eens te proberen met een Scania.

Succes met je volgende project.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 aug, 2014 8:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
@Daniel
Ik gebruik niet zoveel smd led's dus daar weet ik niet heel veel van, maar ik geloof niet dat er knipper smd led's zijn. Misschien dat je eens kunt kijken of er modules zijn waar je smd led's op kunt aansluiten zodat ze wel knipperen.

@Eddy
Gelukkig wel, ben blij dat ik hem eerst met hobbylijm had vastgezet!

Klopt, ik kon ook niet heel veel vinden met werkende verlichting hier.
Ik vind het ook geslaagd, en jij zegt niet om in ieder model in te bouwen, maar ik denk dat ik nu toch in ieder model verlichting ga maken. Ik heb in ieder geval de dieplader nog, twee DAF's en een Scania.

Komt goed! :brouw:

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2014 15:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 04 apr, 2014 16:56 pm
Berichten: 9
mooi werk is dat verlichtten moeilijk en hoeveel kost dat?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement