Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 14:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Volvo F16 klaar
BerichtGeplaatst: ma 14 jul, 2014 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Seconden lijm kan helpen. Of de bumper ondersteunen tot de lijm droog is.

Succes, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F16 klaar
BerichtGeplaatst: ma 14 jul, 2014 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 apr, 2014 18:52 pm
Berichten: 211
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgenland
Mooie truck! Het is met rede dat je mag trots zijn op je werk!

Groeten Pieter :brouw:

_________________
Klik hier om m'n builds te zien!
Builds:
- 1/24 Oldtimer Garagediorama (Werkbank)
- 1/24 1966 Tamiya VW 1300 Kever Lowrider
Wishlist (Geen bepaalde volgorde) : - 1/24 1967 Hasegawa VW T1 Pickup - 1/24 1966 Tamiya VW Karmann Ghia - 1/24 1969 Fujimi Porsche Carrera


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F16 klaar
BerichtGeplaatst: ma 14 jul, 2014 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
voor het uitlijnen van de bumper op het chassis heb ik het zo al eens opgelost:
Afbeelding

2 stukjes styreen gewoon op het chassis gelijmd, waar dan de bevestiging van de bumper onder komt.
(dit is wel van toepassing voor een FH bumper, ik weet niet direct hoe de achterkant van de F16 bumper er uit ziet)
Maar dit in combinatie met secondelijm moet wel lukken.

Die F12 vond ik al mooi, en deze F16 mag zeker wezen.

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F16 klaar
BerichtGeplaatst: ma 14 jul, 2014 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Ronald, ik zou met die bumper aanpassen maar oppassen. Als die met modelbouwlijm verlijmd is aan het chassis krijg je hem er niet zonder breken terug af.
Ik zou eerst eens naar de cabine kijken. Volgens mij staat je cabine namelijk ook wat scheef.
De bijrijderskant staat hoger dan de bestuurderskant. Kun je goed zien aan deze foto's, en dan met name de aansluiting van de cabinespatborden op de chassis spatborden:

Afbeelding
Afbeelding

Dat probleem heb ik ook gehad met mijn F16. Bleek uiteindelijk dat de turbo contact maakte met de motortunnel. De turbo er terug afslopen en iets lager aan het blok teruglijmen heeft mijn probleem opgelost. Tevens maakte de radiator ook contact met de motortunnel, dus daar heb ik aan de bijrijderskant ook nog wat afgevijld. Maar vooral die turbo zorgde ervoor dat de cabine scheef op het chassis stond. Dit is mijn topic: klikkerdeklik (pagina 4 en 5).
Succes met de aanpassingen, en een volgende keer misschien meer dryfitten. Dan had je dit al eerder opgemerkt :!: .

Verder staat hier wel een heel nette F16 hoor :brouw: . Ben benieuwd naar je volgende project.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F16 klaar
BerichtGeplaatst: ma 14 jul, 2014 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Ik heb André z'n tip gebruikt, onder de verstralers onder de bumper pasten precies een aantal knijpers, heb eerst de bumper vastgehouden tot ie in ieder geval niet meer van de chassisbalken af viel en toen de Volvo weggezet met de knijpers onder de bumper zodat de bumper niet naar beneden zakte. Is dus allemaal aardig gelukt.

@Eddy
Ik had de bumper niet met modelbouwlijm vastgezet, maar gewoon met hobbylijm. Dit had ik in eerste instantie gedaan zodat de verf van de chassisbalken en de bumper niet aangefreten zou worden. Loshalen ging dus vanzelf, want hobbylijm blijft eigenlijk altijd "elastisch", dat is denk ik ook de reden dat ie naar beneden is gezakt, door de druk van de kabeltjes voor de verlichting (die moest ik namelijk iets ruimer houden om uiteindelijk alles nog aan elkaar te kunnen solderen en om de cabine kantelbaar te houden, waardoor ze eigenlijk als een soort veren werken en de bumper omlaag duwen). Voordeel was dus wel dat de bumper makken los te halen was, gewoon voorzichtig duwen en met een mesje de lijm doorsteken tot de bumper los is en dan alle lijm er goed af steken. Ik heb de bumper daarna weer vastgezet met modelbouwlijm, zodat ie niet nog is naar beneden zakt.
Dat de cabine scheeft staat heb je denk ik ook gelijk in, dat komt door de steunen. Ik weet niet welke, die aan het chassis of aan de bodemplaat, maar ik moest nogal wringen om de chassissteunen tussen de bodemplaatsteunen te krijgen. Er is in ieder geval niks wat de bodemplaat raakt, want daar heb ik nog een stuk uitgehaald omdat die de het motorblok raakte.

In het algemeen iedereen bedankt voor de tips, zijn altijd welkom! :brouw:

Dan nu de foto's waar het allemaal om draait, de plaatjes in het donker/schemer met de verlichting aan.

Eerst de losse trekker (nu mét rechte bumper):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan heb ik er nog wat gemaakt met de dieplader erachter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Had bij deze foto's veel last van strepen van licht, ik weet niet hoe het komt, maar heb foto's genomen met allerlei verschillende instellingen, dit waren de beste.

En als laatste zoals ie binnen staat:

Afbeelding

Dat waren ze dan, ik vind hem prachtig zo. Was toch altijd een droom om een model met werkende verlichting te hebben en die is nu uitgekomen. Sommigen noemen me een klein kind als ik dat zeg, maar dan ben ik maar een klein kind :twisted: :brouw:

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jul, 2014 9:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
We zijn toch allemaal nog grote kinderen met deze hobby! :mrgreen:
Positief bedoeld natuurlijk, nu bouwen wat je als kind/tiener voor onmogelijk hield.

En een wereld van verschil met de bumper nu mooi recht.
Goed dat dit zonder schade gelukt is.

Groet, André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jul, 2014 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Mooie Volvo heb je gemaakt.
Ook altijd een heel karwei met die werkende verlichting.

Een belangrijke tip voor een volgend truckmodel werd al gegeven namelijk vóór het spuitwerk zoveel passen en eventueel aanpassen. Maar dat betekent dat je de bouwtekening in sommige gevallen niet letterlijk moet opvolgen maar je eigen idee erop na houden. Wél rekening houden met alle nog te volgen stappen. Ik probeer de truck al op wielen te kunnen zetten voordat ik aan het spuitwerk ga beginnen. Je kunt dan de 'look' beter bepalen. Natuurlijk kom je altijd naderhand nog wat dingen tegen die je van tevoren niet aan kunt zien komen. Dat zij dan zo.

Wat betreft de dieplader, deze is grotendeels zelfbouw maar met gebruik makende van een dieplader van VH-modelbouw.
Een vrij simpel model maar beter dan niks. Hij was er in een 3- en 4-assige variant.
Dit is de mijne:
Afbeelding

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jul, 2014 10:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Toch mooi dat je de foutjes opgelost hebt!

Die VH semi dieplader heb ik ook, ze zijn inderdaad niet echt spannend.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jul, 2014 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Die HAD je Jelmer :lol: , hij staat mooi in de stolp op de vitrinekast en gaat volgend jaar mee naar Jabbeke voor een VH show.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jul, 2014 14:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Haha, nee die HEB ik nog steeds! Jij hebt de complete VH demo van me overgenomen, ik heb nog steeds een semi van VH.
Trouwens een leuk idee, zo'n VH special! Ben blij dat jij de VH demo nu hebt, dan is'ie in goede handen!

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement