Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 14:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2014 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Na de Volvo F12 afgemaakt te hebben, ben ik meteen doorgegaan met de volgende doos, een Volvo F16. Deze zal niet echt out of the box worden, zowiezo heb ik geen tank meer, die was al door de vorige eigenaar op de F12 geplakt (wat ik overigens geen slecht idee vond) dus zou ik de ronde van de F12 op de F16 kunnen zetten. Dit ga ik echter niet doen, want ik vind ronde tanks niet zo mooi, vandaar dat er een mooie vierkante Deense tank op komt, die zelfbouw zal worden. Verder wil ik het chassis opvullen met Deense kisten, ook zelfbouw. Daarnaast wil ik er een Deense bumper op maken met hamburgerlampen erin, wat mij betreft de mooiste achterlampen ooit gemaakt. Ook wil aan de zijkanten lichtlatten maken en ik zit nog te dubben over staande uitlaatpijpen. Van de ene kant wil ik de uitlaat die bij de kit zit er opmaken, aan de andere kant lijkt het me ook mooi om zelf iets te fabriceren waardoor er aan iedere kant een staande uitlaatpijp zit. Bovenop de cabine komt een zeilen rek, misschien dat ik ook nog een trappetje achterop een hoek van de cabine cabine plak om bij dat zeilen rek te kunnen komen. Qua verlichting wil ik op de cabine twee verstralers, een lichtbak en zwaailampen maken en onder de bumper wil ik vier verstralers hangen. Het is ook de bedoeling dat de verlichting echt gaat werken, hiervoor heb ik al LED's en alle andere benodigdheden in huis gehaald. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn plannen vinden.

Het chassis staat al ver in elkaar:

Afbeelding

Afbeelding


Ik ben blij dat ik nog 6 rubberen banden heb kunnen vinden hier en daar, staat toch stukken beter dan de plastic exemplaren die bij de kit zitten.

Afbeelding

Ook de motor is al klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat jullie misschien opvalt is dat de motor nog niet vast in het chassis zit en alle leidingen al aan de motor vastgelijmd zitten. Dit heb ik gedaan om het chassis te kunnen spuiten en de motor apart een kleur te kunnen geven zonder heel veel te moeten afplakken of moeilijk te gaan doen met verven, zoals voorheen. Ik kan de motor nu gewoon uit het chassis halen voordat ik het chassis ga spuiten en kan de motor makkelijk verven zonder chassisdelen die in de weg zitten. Om dezelfde reden zit de radiateur nog los. Dat ik de motor nog uit het chassis kan halen komt omdat ik de steunen die aan de motor zitten wat heb afgevijld en de steunen die aan het chassis zitten boven heb opengevijld (zie onderstaande foto). Ik kan zo de motor van bovenaf in zijn steunen laten vallen.

Afbeelding

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Laatst bijgewerkt door Ronald_V8 op ma 14 jul, 2014 23:10 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F16
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2014 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Lekker bezig Ronald! Eerst een F12 en nu een F16. Het los laten van de motor zal deze keer veel goed maken. Werkt niet alleen makkelijker, tevens zal het resultaat beter zijn. Misschien dat je chassis toch nog iets te veel is opgebouwd voor het spuitwerk maar dat moet nog blijken.

De motor klopt overigens niet zo veel van. Italeri heeft zijn bekende vrije invulling op de D12 motor losgelaten om tot de TD16F motor te komen maar helaas, niet gelukt. Doe je niets aan tenzij je van alles gaat aanpassen. Met de cabine op z'n plek zie je er toch ook niets van.

Blijf lekker plakken, goed voor de ervaringopbouw,

André

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F16
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2014 20:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 jan, 2007 20:12 pm
Berichten: 210
hoi,mooie truck ben je aan het maken,ga zo verder,blijf je volgen,heb de kit ook liggen,zoek alleen nog een plat dak om er een F12 van te maken
gr goofy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F16
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2014 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej André,

Zeker, we hebben er zin in, dus nu lekker door doen! :brouw:
Of het resultaat beter is moeten we nog zien hahaha, maar het werkt inderdaad veel makkelijker, ik kan overal makkelijk bij. Over de kleuren van de motor, ik heb geen ander groen, dit groen komt het dichtst in de buurt, dus dit heb ik voor de F16 ook gebruikt. De koperkleur voor de leidingen is ook de kleur die het dichtst in de buurt komt, maar misschien kan ik er heel lichtjes met een andere kleur overheen gaan om het koper wat af te zwakken? Ik weet niet of iemand daar ideeën over heeft? '
Ik denk trouwens niet dat het chassis al te ver is opgebouwd, er moeten zelfs nog een tank en kisten bij, daarna spuit ik het chassis pas.
Neem ik meteen je andere tips erbij, ik had eerlijk gezegd gedacht dat die krimpdeuk niet zo zou opvallen en in de verf wel zou verdwijnen. Volgende keer zal ik hem dichtplamuren, want plamuur heb ik inmiddels, uit m'n hoofd van Alabastine.
Je commentaar over de raamrubbers had ik inderdaad al in een aantal verslagen gelezen, alleen had ik het al gedaan, dus heb ik het ook maar laten zitten zo. Is het wel zo dat de binnenkant van de stijlen zwart moet zijn, of zie je totaal geen rubber zitten?

Dat de motor niet klopt stoort mij niet zo, deze auto is ver voor mijn tijd, dus ik weet toch niet hoe het hoort. En inderdaad, als ie in de kast staat zie je daar niks meer van.

@goofy
Deze kit heeft een plat dak, ik weet niet welke kit jij bedoeld?
Afbeelding

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F16
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2014 15:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Je kan natuurlijk altijd andere verf kopen. Probeer dan Humbrol te krijgen ipv Revell. Tenzij je liever acrylverf hebt maar daar heb ik weinig ervaring mee. Wellicht kan je het groen wat je hebt mengen met lichtgrijs of wit?

Let er even op dat je plamuur niet het kunststof oplost!

De zijramen hebben aan de binnenzijde ook geen rubber.
De raamstijl (bij de voorruit) is officieel wel geheel zwart afgewerkt, volgens mij zit dat onderdeel ook bij de kit en loopt door boven de zijruit waar het dan de bekleding kleur zou moeten hebben. In dit geval grijs.

Afbeelding

Succes, André

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F16
BerichtGeplaatst: di 11 maart, 2014 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Daar zijn we weer met een update, heeft even geduurd, maar ik heb wat problemen gehad met m'n computer. Om dit op te lossen is ie opnieuw geïnstalleerd, daardoor was ik ook weer m'n foto's kwijt :x
Maar goed, die heb ik weer opnieuw gemaakt, dus bij deze :brouw:

@André
Ik vind het nogal zonde om nieuwe verf te kopen als ik iets heb wat er vrij dicht bij in de buurt komt. Daarbij is het maar de motor, zie je straks niet veel meer van. Nou ben ik zowiezo niet iemand die alles perfect in de originele kleur wil hebben.
M'n plamuur lost geen kunststof op, ik heb er al mee gewerkt. Weliswaar met een dieplader die bij een doos gekregen modellen zat, dus misschien wel ander kunststof dan het Italeri kunststof, maar ik denk dat het wel gewoon samengaat.
Bedankt voor je info, was ook een nuttige foto voor het interieur :D Het onderdeel wat je bedoelt zit inderdaad bij de kit.

Dan door naar de foto's, allereerst de motor die in de kleuren staat:

Afbeelding

Afbeelding

En met de radiateur eraf

Afbeelding

Afbeelding

Dan het interieur, dit vind ik heel erg mooi, ik hou wel van zwart met grijs en rood, is een sportieve stijl en doet me denken aan The A-team 8)
Ik heb het niet origineel gehouden, ik heb over de breedte van het dashboard een rode lijn toegevoegd, een beetje zoals de FH12 modellen een zilveren of blauwe streep hadden.
Verder heb ik in een bouwverslag gelezen dat iemand de stuurkolom van boven had dichtgemaakt omdat die hol was en je dus vanuit de vooruit de stuurkolom inkeek, die tip heb ik aangepakt om de stuurkolom ook dicht te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Een goed beeld van de rode streep

Afbeelding

Het bovenbed heb ik er ook maar ingeplaatst, hier kan waarschijnlijk niemand op slapen, maar het leek me een goede plaats voor spullen van de chauffeur, want veel kasten heeft ie niet.

Afbeelding

Verder ben ik begonnen met de kisten en dieseltank voor aan het chassis, dit is een beetje het idee. Deze is voor aan de chauffeurskant. Aan de bijrijderskant komt nog een kist/dieseltank combinatie.

Afbeelding

Dat was het dan weer, graag jullie commentaar en tips.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F16
BerichtGeplaatst: wo 23 apr, 2014 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Het is een tijdje stil geweest, had het nodige te doen voor onder andere school, maar heb wel wat vrije uurtjes kunnen vinden, dus ik vond het weer eens tijd worden voor een update. Het belangrijkste wat er te melden valt is dat de cabine gespoten is, deze heb ik in twee delen gedaan, het dak als één deel en de 4 cabine zijden als één deel. Normaal ben ik hier niet zo van, maar omdat er nogal wat verlichting op het dak zit (2 verstralers, lichtbak en 5 toplampjes) had ik de nodige weerstanden, ledjes en kabels met elkaar te verbinden. Om hier goed bij te kunnen heb ik de verlichting op het losse dak gemaakt en daarna het dak gespoten. Dit heb ik zo gedaan omdat ik de lichtbak, verstralers en voetjes van de zwaailampen in het wit meegespoten wilde hebben. Ik heb dus voor het spuiten de voorkanten van de verstralers en de lichtbak afgeplakt, want die delen moesten natuurlijk niet gespoten worden, en de toplampjes heb ik afgeplakt. Daarna heb ik het dak tegelijk met het andere cabinedeel gespoten. Toen heb ik ze op elkaar gelijmd en daarna de bovenkant van het dak (waar dus de lichtbak, verstralers en toplampjes op zitten) afgeplakt en nog een aantal laagjes wit over het geheel gespoten zodat de overgang van dak naar cabine (de lijmrand dus eigenlijk) ook netjes wit was. Toen ik de tape eraf haalde kwam er helaas een stukje verf mee terwijl ik wel gewoon hechtprimer had gespoten :( :x
Nu is dit op de rechtse achterste hoek van de cabine, dus misschien dat de luchthapper er nog overheen valt, maar dat moet ik nog even bekijken. Verder is de onderste rand waar de grille in komt doormidden gescheurd toen ik een paar stieken rond de cabine had gedaan om het dak mooi op zijn plaats te houden. Dit randje bleek die spanning niet aan te kunnen.
Verder heb ik deurpanelen en het plafond van de cabine voorzien van verf, daarbij heb ik net als in de rest van het interieur rood, grijs en zwart gebruikt.
Dat was het verhaal, dan nu de foto's:

De deurpanelen en het plafond van de cabine:
Afbeelding

Afbeelding

De cabine rondom:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De beschadiging van de verf, rechtsachter:
Afbeelding

Doormidden gescheurde rand:
Afbeelding

Dan de verlichting op het dak even aan, eerst in de schemer:
Afbeelding

En dan in het donker:
Afbeelding

Dat was hem weer, tot de volgende.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F16
BerichtGeplaatst: ma 14 jul, 2014 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Omdat er weinig interesse was voor de bouw van deze Volvo heb geen updates meer geplaatst. Hij is nu echter klaar en dat wilde ik wel even laten zien. Ik heb voor mezelf namelijk een model neergezet waar ik ontzettend trots op ben, en dat komt vooral door het feit dat ie eigenlijk precies is geworden zoals ik wilde, de schoonheidsfoutjes daar gelaten. Dit heb ik eigenlijk voor de eerste keer en dat geeft me een erg goed gevoel en heel veel zin en motivatie om aan het volgende project te beginnen. Ik moet zeggen, dat is wel eens anders geweest. Ik denk niet dat het heel erg interessant is om nog van alles te gaan vertellen, dus door naar de foto's. En daar heb ik er veel van 8) :brouw:

Allereerst de trekker zelf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen heb ik er een semi-dieplader achter gehangen. Dit is een dieplader die in een doos zat die ik gekregen heb vol met rommel en onderdelen. De dieplader was nog vrij aardig en volgens mij niet afkomstig uit een bouwdoos, maar zelfbouw. Ik heb hem toen gebruikt als project om is wat beter met styreen en plamuur te leren werken en ik heb er werkende verlichting in gemaakt. Ik heb er steeds tussen en tijdens andere projecten wat aan gewerkt, want vreemd genoeg kreeg ik er meestal een hoop motivatie van. De verlichting is ook de reden dat ie achter de F16 komt, daar zit namelijk ook werkende verlichting in. Ik lul alweer teveel, foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen heb ik er de F12 nog even bijgezet, leek me leuk om wat foto's van te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En met de F12 als lading op de dieplader:

Afbeelding

Afbeelding

Toen nog wat foto's van de F16 en F12 samen zonder dieplader:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat waren ze dan. Zoals gezegd hebben de F16 en de semi-dieplader werkenden verlichting, daar ga ik vanavond in de schemer proberen wat goede foto's van te maken.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F16
BerichtGeplaatst: ma 14 jul, 2014 16:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Trots en tevredenheid is toch ook waar het om draait Ronald. Modelbouw doe je voor jezelf en hoe je het zelf leuk vindt. Dat het motiveert naar meer is goed om te horen. Al plannen?

Één probleem wil ik toch even aanhalen; kijk of je de bumper/koplampen partij nog opnieuw kan plaatsen zodat deze beter aansluit bij de cabine. Dit zit nu echt teveel uit het lood dat je het geen schoonheidsfoutje meer kan noemen. :mrgreen:

Succes met je volgende model,

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F16
BerichtGeplaatst: ma 14 jul, 2014 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej André,

Dat is ook zo, maar bij een aantal vorige projecten liep het iets te vaak (naar mijn zin dan) niet zoals ik wilde. En dat zorgde ervoor dat ik weinig motivatie had, maar die is nu wel terug :D
Ik heb ook al plannen, ik ga binnenkort de doos van de Revell dieplader open trekken. Wat daar dan voor moet komen ben ik nog niet helemaal over uit, maar ik denk een DAF XF SSC. Maar eerst voor we zover zijn eerst maar eens de Revell dieplader in elkaar plakken.

Dat is ook een puntje waar ik momenteel mee bezig ben. Ik heb de F16 een dikke week geleden afgemaakt en daarna ben ik op vakantie geweest. De bumper had ik op de dag voor vertrek vastgelijmd. Ik heb ongeveer een uur met de Volvo in m'n handen gezeten, want ik had al gemerkt dat die bumper niet vanzelf ging blijven zitten. Toen ik dacht dat ie bleef zitten heb ik hem vast gemaakt. Toen de dag erna dus vertrokken en ik ben afgelopen zaterdagavond teruggekomen. Gisteren viel me inderdaad al op dat de bumper aan de bijrijderskant gezakt was, dus ik ben nu bezig om iets te verzinnen zodat ie wel blijft zitten. Ik denk een soort van lipje aan de chassisbalk lijmen zodat ie niet naar beneden zakt. Het gekke is namelijk dat ie wel tegen de chassisbalk aan blijft zitten, alleen zakt ie naar beneden. Maar dat gaan we oplossen!

Bedankt André, gaat goedkomen!

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement