Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 6:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 feb, 2014 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ook hier is het genieten. Chips erbij en lekker plaatjes kijken.
Ben ook even gaan googelen op Fuso's en wat je dan allemaal tegenkomt ... :mrgreen:

Wellicht nog een overbodige tip, net zoals het boren ... :oops:
Maar ik zou niet alles uit (laagjes) dunnere plaat opbouwen.
Ook wat dikkere plaat gebruiken (bijvoorbeeld voor de vloer en achterkant van dashboard
Zo creeër je wat stevigheid en verband in de cabine. Ook met de lijmverbindingen.

Maar het is een waar genoegen!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2014 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Wederom bedankt voor jullie complimenten en interesse! :D

@Odorf,

Als je "Fuso" gegoogled hebt dan moet je ook eens voor de gein naar Isuzu Gigamax en Nissan Diesel googlen. :wink:
Geheid dat je de hele avond niet meer voor je scherm vandaan komt... :lol: ...achter je scherm zie je alleen maar kabels. :lol: :lol:

Wat de wanddikte betreft, de cabineplaten worden opgebouwd uit 2 plaatjes van 0,5mm, wordt dus 1mm, en is dik genoeg voor de stevigheid.
Zo gauw het dak erop word gelijmd, wat ik nog moet maken, krijg je al een stevig verband.
De bodemplaat zal gecombineerd worden met 0,75mm voor de bodem en 0,5mm voor de motortunnel.
Dus wat lijmbevestigingen heb ik contact genoeg.

Dan nog even wat plaatjes van de achterwand.
Dit moet geheel op basis van foto's gemaakt worden.
Het voordeel is wél, dat de Japanners de foto's van recht van voor, opzij en van achteren nemen, en hierdoor nagenoeg geen vertekening heeft op de vlakke delen.
Hiermee reken ik de schaal van de foto uit naar werkelijke maat en dan weer terug naar 1/24, dit continu tot ik alle gegevens bij elkaar heb gerekend.

De foto....

Afbeelding

Het styreen....

Afbeelding

De achetrwand wordt opgebouwd uit 3 lagen van 0,5mm, 1 volledige dichte plaat waarop de cabinedelen worden gelijmd en 2 lagen met de contouren van de constructie.
Héél veel meten en snijden met het bekende "pizzames", werk nog steeds met het 1e snijwieltje.
De bovenkant is 1,5mm dik en moest boven de achteruit, schuin weggeschuurd worden.

Afbeelding

Dan even met tape fixeren om te zien hoe het eruit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog de onderste uitstulpingen op maat snijden uit 1 mm styreen en 8 reepjes onder de achterruit plaatsen.
Zo al met al ben ik voorlopig nog wel even bezig met de achterwand, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik er ontzettend veel plezier in heb met het maken van deze cabine, ok, het gaat wel eens even mis met snijden, maar dat hoort er allemaal bij.
Bij de metaalbouw was dit ook niet anders. :lol:
Heren.....tot de volgende!

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2014 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dat doe je netjes zo! Alsof je het vaker hebt gedaan. De vormen heb je goed te pakken.

Om nog even terug te komen over de stevigheid. De achterwand zal geen problemen geven, denk ik. Maar de zijwanden zouden na verloop van tijd krom kunnen trekken. Heb ik ook gehad bij mijn FTF. Toen moest ik een truc toepassen met de binnenpanelen om die kromming weg te krijgen.
Dit probleem kwam pas aan het ligt toen ik de draad weer oppikte toen ik het motorblok eindelijk binnen kreeg. De rest van de onderdelen hadden toen al langer gewoon maar liggen wachten in de doos.

Succes met de rest. Samen met de mooie velgen moet dit weer een interessant eindresultaat opleveren!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2014 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Jeroen, bedankt voor de tip en zal hier inderdaad rekening mee gaan houden.
De cabineplaten worden voorlopig nog niet aan elkaar gelijmd, dit gebeurd pas als alle platen gereed zijn.

Wat betreft de Fuso....ik had in de opening van dit topic al gezegd dat ik een "zwak" had voor de Fuso.
Sind van de week begrijp ik ook "waarom" ........ :mrgreen:

Afbeelding

Inderdaad mannen, de afdeling van Mitsubishi Fuso trucks schijnt dus een afdeling van het Daimler concern te zijn. :brouw:
Dan gaan we nu even naar de trage vorderingen.
Er werd al door diverse mensen gezegd dat de voorkant een aardig werkje zou worden, nou heren, de achterwand is er niet minder om.
De 1e poging werd een flop, ik heb op het net nog wat foto's opgezocht en diverse foto's van de achterwand ingezoomd en onder verschillende hoeken bekeken.
De achterruit blijkt een soort quasimodo bult te wezen. :lol:

Afbeelding

Dit betekende dat er opnieuw getekend en gesneden moest worden.
In totaal werden dit 3 raamplaten en 2 volledige achterwand platen.
Dan met de schuifmaat alle wandstijltjes uitmeten en op maat snijden.
Rekening houden met de lichte kromming van de achterwand en alvast een 1e dakgedeelte er bovenop lijmen.
De zijkantjes die aan de bovenkant uitsteken, worden later netjes schuin weggeslepen, dit kan alleen als de zijpaneeltjes van het dak er op gelijmd zitten.

Afbeelding

Alles wederom met dubbelzijdig tape vast gezet en kijken of alles nog een beetje wil kloppen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo alles bij elkaar was dit aardig wat reken-, snij-, en plakwerk, maar ik ben er nu veel meer content mee.
Tja, liever even overnieuw dan verder prutsen aan datgene wat al niet helemaal jofel is of was.
Nu moeten er alleen nog hele dunne stripjes op de dunne profielen onder het raam komen en dan is de achterwand zover gereed.
Zoals jullie zien is er hier en daar nog een beetje met putty nagelopen om alles helemaal strak en glad en rond te krijgen.
De achterruit wordt er pas uitgesneden als de cabine in elkaar geplakt zit. :wink:

Volgende stap wordt nu het front..... :roll: .....kijken hoe dit gaat worden, want zoals Zeger al zei: hier moet het werkelijke "gezicht" erin komen.
Heren tot de volgende.

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2014 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
mooi tot nu toe Hermann, inderdaad zelfbouwcabines is vallen en opstaan.
En een goeie tekening en referentiemateriaal is het halve werk.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2014 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Zooo Hermann, een complete truck scratchen. Het stopt niet hè :mrgreen:

Je bent wel al zeer goed op weg. De basis van de cabine is al grotendeels klaar.
Niet alles zal van eerste keer lukken, maar een detailfreak als jij begint dan gewoon opnieuw met dat onderdeel te maken.

Chapeau voor je durf, en succes verder.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2014 18:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Johannes, en Eddy, het is inderdaad vallen en opstaan met dit soort projecten.
Als het mislukt dan is het inderdaad gewoon, zonder mokken, referentie materiaal erbij en weer opnieuw beginnen.

Nu ik even de achterplaat laat liggen voor het uitharden, ben ik maar eens even over de voorkant gaan buigen.
Het éérste wat mij gelijk opviel was dat er dikke letters en een dik Mitsubishi logo op de frontplaat zaten.
Een gewone decal zou in dit geval dus niet volstaan. :roll:
Na een "sleutelbosje gemaakt te hebben, moest dit uiteindelijk ook geen probleem worden.
Even het gereedschap erbij pakken wat speciaal voor het ultrafijne werk bestemd is.

Afbeelding

Ik hoor jullie denken.........een dremel met een cirkelzaag!!! :shock: .........inderdaad, een dremel met een cirkelzaag. :mrgreen:
Hiermee kan ik hele fijne sneetjes maken in het dunne 0,4mm styreen, de volgende foto's laten zien dat dit bij de letter "F" en de letter "S" is gebeurd.

Afbeelding

Vervolgens het buitenste plaatje van de frontplaat gemaakt.
Hiervoor heb ik een foto verkleind naar de schaal 1/24 en de frontplaat even qua maat vergeleken met de blue print.
Op de blue print zie je de naden van de frontplaat aansluiten op de ronde hoeken.
Hiermee had ik dus de lengte en de hoogte en dit zo op de foto verkleind dat dit exact overeen kwam met de blue print.

Afbeelding

De letters liggen er nog los op, maar het embleem zit wél al gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Tot nu toe gaat het naar wens, de pannellijn nog een keer netjes nalopen en dan de achterste plaat gaan maken voor de stevigheid en voor de hechting op de ronde hoeken, die later ook nog moeten komen.
Ik zit alleen even in dubio of ik dit gelijk door zal trekken met deze 2e plaat, of hiervoor aparte hoeken moet maken.
We gaan er eens even over verzinnen.

Oh ja, voordat de afsluitfoto komt nog even een paar kiekjes van een kermis Fuso, die ik zelf ter plaatse gemaakt heb. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Heren....tot later!

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2014 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Heb je die letters/embleem hobbel ook gehad. Ach, het kan ook wel met een X-acto mesje i.p.v. het zware gereedschap :mrgreen: , ik snij bijvoorbeeld de DAF letters elk uit 1 stuk en die letters zijn 3 x 6 mm.
Die grille lijkt me toch wel de grootste uitdaging maar dat zal ook wel goed komen.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2014 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 apr, 2013 11:20 am
Berichten: 197
Woonplaats: België
Kan op z'n minst zeggen dat dit een aparte truck is maar daardoor zeker niet minder mooi.
en dat je die letters zo mooi kan maken, monnikkenwerk.
Ik denk dat ik eerder in m'n vingers snij of dat ik de letters netjes heb uitgesneden :roll: .
Nog veel succes met je bouwproject.
mvg Bruno


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 maart, 2014 13:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo Johannes en Bruno!

Deze letters zijn 3x7mm, deze zijn zeg maar wat "langer uitgerekt" dan de DAF letters.
Al met al viel dit klusje eigenlijk 100% mee, vergt alleen een hoop geduld, maar daar is deze hobby dan ook op gebasseerd. :wink:
De grille valt op zich wel mee, is zo te zien niet zo'n gecompliceerd iets, ach we gaan het vanzelf ondervinden.

Tussentijds heb ik de achterwand voor de zekerheid even in de primer gegooid om te kijken voor verborgen oneffenheden.
Uiteindelijk viel dit ontzettend mee en moest er hier en daar een frutseltje plamuur bij.
Ook ziet het er opeens héél anders uit, zo in de primer. :)

Afbeelding

Wordt vervolgd.

Afbeelding

Voor de Aussie leifhebbers. 8)

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement