Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 5:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 jul, 2014 15:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Bert schreef:
Bert Takken schreef:
In de tussentijd maar eens verder gaan bouwen aan mijn virtuele model. Uh, mods, mag dat eigenlijk wel hier? ha


Een misstap en je zit in diepe problemen Mr. Takken. Ik heb je in het vizier.
Tis dat er al plastic in het topic verwerkt zit, dus ga vooral zo door!


:lol:

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2014 13:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Meneer Mod Bert...........................er zitten stukjes plastic bij, echt waar

Zo, het was weer even graven naar dit topic, maar weer een update.

Zoals jullie weten ben ik bezig om de Daf te digitaliseren (ben er achtergekomen dat heel veel onderdelen opnieuw getekend moeten worden omdat bij het in elkaar "plakken"de boel toch niet goed pastte. Ach, zo leer je wel om te gaan met zo'n 3D pakket, al gebruik ik daar maar 10% van denk ik op dit moment.

Ook heb ik contact opgenomen met Shapeways, althans een order geplaatst om wat onderdelen te laten uitprinten met zo'n 3D printer.

Opnieuw, ik weet dat er een groep modelbrouwers is die daar nogal op tegen is, maar dit is niet domweg copieren van een bestaand en uitgekauwd model, maar echt een nieuw iets en daar is dit een mooi medium voor, zeker als er belangstelling bestaat voor het model uit een groep die niet zoveel met modelbouwen heeft maar meer met het in de vaart houden van een 1/1 model.
Nu is dat nog wel een flinke stap verder, ook prijstechnisch denk ik want ik schat dat een model toch best wel wat moet gaan kosten, om alleen het materiaal er uit te krijgen.

Maar goed om terug te gaan naar het onderwerp, ik zit een beetje te twijfelen of ik een geheel nieuw topic zal gaan opstarten over mijn project of juist hiermee door zal gaan omdat het toch 1 grote wandeltocht is.
Ik bedoel, ik heb in principe een master gemaakt........uhhh beter gezegd een prototype want de afwerking laat nog wel wat te wensen over, ook bouwtechnisch zijn er dingen die beter kunnen en konden, maar daar kom je pas achter tijdens de bouw.
Ik verwerk dus de practische problemen in mijn tekeningen en probeer hier een betere oplossing voor te vinden.

Voorbeeldje; Op mijn model zakken de wielen onderuit doordat de ophanging niet goed is, ik heb daar bij het digitale model rekening meegehouden

Ik heb dus een beugel getekend, bijna zoals het 1/1 model

Afbeelding

en op het frame komt het er dan zo uit te zien, zodat de draagarm er zo in komt te hangen (en eventueel los, zodat er een echte vering ontstaat)

Afbeelding

Maar om het verhaal even weer een andere kant op te sturen, ik heb na veel mailwisselingen mijn proefdrukonderdelen binnen, ik heb gekozen voor de goedkoopste oplossing, de flexibel en strong, nadeel is wel dat de diverse wanddiktes en zo wat dikker moeten zijn.
Ik heb dus wel het een en ander opnieuw getekend, maar niet alles wilde ik aanpassen. Nu kan je bij Shapeways voor de optie EIGENWIJS kiezen.....uhm, zij noemen dat Print it anyway. Het betekent niets anders dat je dus gewoon eigenwijs wilt zijn en toch alles wil laten printen ondanks het feit dat de techneuten daar zeggen dat het niet kan/wil/ lukt. je neemt wel een risico want als er iets breekt of zo, is voor eigen rekening. So be it.
Je wordt keurig op de hoogte gehouden van het proces (ik weet dat er meerdere met Shapeways in zee gegaan zijn, alleen lees je daar niet zoveel over en dat is jammer want het is een goed bedrijf waar eigen inbreng heel erg meetelt en voor een hoop mensen het gehele proces best interessant kan zijn of lijken).


Ik heb de onderdelen dus binnen en bekeken en ik moest zeggen dat ik toch aangenaam verrast was, want hoewel niet alle details meegekomen zijn, niet alle randjes heel scherp, viel het mij zeker niet tegen, geen breuk of wat dan ook. Alleen je moet dus alles gaan schuren, zoals ook te lezen is in het verslag van de kikkerdaf van Ingzagers.

Okee, jullie zijn weer toe aan een aantal plaatjes............nu is er wat veranderd in de instellingen van mijn camera en ik weet nog niet precies wat, dus het wit is wel erg wit.

Dit is wat er terugkwam, een paar postings terug staat het digitale pakketje wat ik opstuurde

Afbeelding

Even een paar dichtbijfoto's, je ziet het korrelige oppervlakte en de typische werking van een 3D printer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een paar foto's met het prototype er bij (zeker de strakheid van het takkenrek valt op, al zijn de spijlen nog iets te dik

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels ben ik bezig met het wat meer detailleren van een aantal onderdelen, waaronder het frame hoewel ik uiteraard nog wel wat mogelijkheden tot zelf plakken overhou

Afbeelding

Het lijkt al heel wat, maar er ligt nog heel veel werk te wachten en dat alles op een low budget laptop en tijdens van alles en nog wat

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2014 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
Zeer mooi werk, Bert. Ik volg je werk op de achtergrond, maar wat een niveau van scratchbouw laat je zien! En dat gecombineerd met Solidworks. Het is niet het makkelijkste programma om mee te werken (ik heb heel wat lopen vloeken om met dat programma te kunnen werken), maar als je er eenmaal aan gewend bent, wil je niet anders meer. (Als technisch tekenaar ken ik meerdere programma's, maar Solidworks werkt wel het prettigst!)

Een kleine aanvulling op je beugel:

Afbeelding

De schoor die je tussen de twee ogen hebt gemaakt, ik neem aan dat dit een geheel moet worden, m.a.w. woorden, de vlakken van de schoor liggen aan de vlakken van de cilinders? Zie het verschil in de afbeelding tussen het linker en het rechter plaatje.

Zo te zien is de schoor later getekend en "ge-extrude", belangrijk hierbij is dat de optie "merge" wordt aangevinkt, hierbij wordt het nieuw gemaakte deel als het ware een geheel gemaakt met het oudere deel. Zodra de optie "merge" wel is aangevinkt, kan het zijn dat het nieuwe deel alsnog niet een geheel wordt. Dit komt omdat bij het tekenen van de sketch de 'coincidents' niet op de contouren liggen van de cilinders (zodra dit wel het geval is, kleurt je sketch zwart!). In dit geval zal het schoortje tangentieel met de cilinders verbonden dienen te worden.

Bij het tekenen van snijdelen die digitaal worden uitgesneden is belangrijk dat dit gebeurt, want de lasersnijder volgt de contouren van het onderdeel. De lasersnijder zou in het geval van jouw beugel het onderdeel opdelen in 5 stukken. (Echter, bij 3D printen denk ik dat dit niet heel belangrijk is)

Misschien wel een erg technisch verhaaltje, maar aanschouw het maar als een tip! Succes!!

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2014 11:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
ha Tom

Thanks, ik zal het nog wel een paar keer goed moeten lezen, maar dit zijn tips die voor mij uitermate waardevol zijn. Het meeste snap ik, dus dat scheelt. Ik zal het eens gaan proberen.

het is inderdaad bij de 3D printer niet zo van belang, die volgt puur het plaatje, maar als het digitale onderdeel verbeterd kan worden dan moet ik dat zeker gaan doen (al denk ik dat er wat meer van die foutjes zo her en der inzitten)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2014 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Citaat:
Bij het tekenen van snijdelen die digitaal worden uitgesneden is belangrijk dat dit gebeurt, want de lasersnijder volgt de contouren van het onderdeel. De lasersnijder zou in het geval van jouw beugel het onderdeel opdelen in 5 stukken. (Echter, bij 3D printen denk ik dat dit niet heel belangrijk is)

Inderdaad leerzaam de tips die je geeft. Een 3D printer snijdt echter geen materiaal maar bouwt op. Het SLS principe waar Shapeways mee werkt is als het ware met een grote bak met poeder waar dan met een X-Y-Laser het model in wordt geprint.
Heb je de spullen gepolijst besteld of ongepolijst? Het ziet er zeer fraai uit. Zou wat zijn om dit om te zetten naar 1:24. Kan in Solid Works volgen mij wel simpel.

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2014 12:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb de meest goedkope, dus de strong en flexibel, dan is het nog ongepolijst. Als je het laat polijstten in zo'n bak met korrels weet ik niet of alles heel blijft.

Ik wil binnenkort als mijn frame klaar is een poging wagen voor het wat duurdere spul, kan ik gelijk zien of of de pasgaatjes voor de diverse onderdelen meekomen. Je heb dan gelijk het voordeel dat de wallthickness van 0.7 terug mag naar 0.2 en datt is toch mooier voor sommige onderdelen en details, ik ben benieuwd.

maar met het maken van allerlei detailonderdelen ben ik lekker bezig, het moet wel een soort bouwkit blijven he.

ik zal eens proberen of het omschalen wil, wel als tekening, als part of assembly heb ik nog niet uitgeprobeerd

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2014 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
Bij dit soort onderdelen is het makkelijk om de maten te laten refereren naar een andere maat. bijvoorbeeld Balk X is de helft van balk Y. Zo kun je door de maat X aan te passen, direct ook maat Y aanpassen zonder extra handeling.

Het mooiste is dan om afzonderlijke configuraties te maken. 1:35, 1:24, 1:1 :mrgreen: .

Er zit in het sketch gedeelte ook een "Scale" functie. Hier ben ik zelf niet zo weg van (doet niet altijd wat ik wil) maar wellicht dat dit handig kan zijn.

Als aanvulling op de opmerking van Tom hierboven:
Tom Hogervorst schreef:
Dit komt omdat bij het tekenen van de sketch de 'coincidents' niet op de contouren liggen van de cilinders (zodra dit wel het geval is, kleurt je sketch zwart!). In dit geval zal het schoortje tangentieel met de cilinders verbonden dienen te worden.

Het beste is om altijd te werken in een fully defined sketch. Zorg er altijd voor dat je sketch fully defined is. Dit voorkomt veel problemen.


De bouten en moeren zou ik uit de toolbox halen, dit werkt prettig als je er eenmaal aan gewend bent!

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2014 16:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ja eigenlijk wel, maar werkt dat ook in de Student variant?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 aug, 2014 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
Bert Takken schreef:
Ja eigenlijk wel, maar werkt dat ook in de Student variant?


De Toolbox? Bij mij wel, ik heb ook de student versie.
Je kan hem standaard laten inschakelen onder options.

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 aug, 2014 12:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Okee, ga ik eens uitproberen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement