Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 18:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2014 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
als je verschillende versies maakt van een stuk kan je er ook een achtervoegsel bijzetten: xx-yyyy-01, xx-yyyy-02, ...

Nummertjes zijn wel handing, bij ons op 't werk hadden we ook dat probleem, vooral met originele namen als: plaat, achterplaat, ... waarbij we ook proberen de namen iets eenduidiger te maken in de vorm van: wielophanging, rechts, montagebeugel veer om het op die manier ook iets eenvoudiger te maken.

Zelf werk ik in een ander pakket (Pro-engineer of nieuwe naam Creo), en heb nog nooit met dit gewerkt. Bij het pakket waarin ik werk is hernoemen vragen om problemen, hopelijk hier niet...

Nog steeds onder de indruk van je werk...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2014 23:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
De verschillende verssies hebben inderdaad dezelfde naam maar wel een oplopend nr

Ach, het is net zoals ik de resst ook geleerd heb en moet gaan leren, we gaan het gewoon uitproberen.
Gewoon een onderdeeltje er aanhangen, gaan benoemen en kijken waar het mis of goed gaat
Ik heb al wel de namen in excell, dus een nr toekennen is een makkie en dan op groep gaan inzetten is ook niet. Gelukkig beheers ik excell beter dan dit, al lijkt het voor sommige al heel wat, maar je moet een zien hoeveel uur ik er al op heb zitten voor dit paar onderdeeltjes.
Ik heb nu een onderdeel onder handen, de reductiebak, waar ik alles moet gaan toepassen van wat ik tot nu toe geleerd heb

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2014 23:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Trukker 48 schreef:
Hallo Bert,

Het is misschien nog een beetje te vroeg, maar heb je al enig idee wat zo'n kitje ongeveer moet gaan kosten?



Uhhh ik heb nu nog geen flauw idee, nou ja, geen dat is niet waar, ik kan een inschatting maken, maar dat is toch best een aardige prijs en dan reken ik alleen materiaalkosten. maar.................ik ga alles ook als tekening uitwerken, dus echt gedetailleerde tekeningen, handige optie van SW overigs gewoon omzetten naar 2D tekening en dan 3 kanten en een 3D tekening incl maatvoering
(oei, dat zal een aardige werkmap worden) dus iemand kan wel vanaf tekening gaan bouwen.

Ik weet dat er een optie in het programma zit om materiaalkosten te berekenen, ik heb me echter nog niet direct in verdiept.

Ik denk dat ik de prijs eventueel zou kunnen drukken door er mallen van te maken en dan in resin uit te voeren, maar ik heb nog nooit met resin gewerkt dus daar zou ik mijn licht eens zo hier en daar op moeten steken.
probleem is alleen dat er ook mensen zijn die weinig hebben met bouwen en die toch een model willen hebben, dan is een resinkit met zoveel onderdeeltjes niet handig en zou ik veel grotere delen in 1 keer moeten laten maken

maar zover is het nog niet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2014 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
Bert Takken schreef:
kan ik btw zo de namen van parts veranderen zonder dat ik de assembly weer opnieuw moet maken?, dus zoiets als in verkenner "naam wijzigen"?


Ja, dat kan. Onder file --> Properties kan je alles aanpassen en instellen (Bouwer, naam model, datum, materiaal, etc etc).
Onder het tabje configuraties kan je het nog een keer doen, "Default" Moet dan worden veranderd naar de naam van het onderdeel (of nummer).

Als je vervolgens de assembly opent zal hij of vragen om "rebuild" of hij zal zeggen dat hij het onderdeel niet meer kan vinden, maar dan kan je hem selecteren en dan plaatst hij hem erin, alles mates blijven behouden.

Mocht je een cursus gaan volgen, neem dan zeker eens contact op met Arnoud Thomassen. Hij geeft ook cursussen, en op mijn school is hij docent (HTS Autotechniek). Van hem heb ik ook SolidWorks geleerd. http://at-designs.nl

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2014 12:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
okee thanks, heb ik weer wat te doen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2014 22:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik volg het nog steeds sprakeloos maar met volle bewondering.
Het lijkt net een echte DAF-fabriek in het klein, ook met de partsnummers enzo. :wink:

Succes,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2014 11:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ai design tables gebruiken in SW is niet mogelijk, ik heb er geen excell opstaan. Nou ja, lijstje gemaakt in Calc van Open office, hou ik dat er wel bij, dan maar geen automatische aanpassingen vanuit de tabel.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2014 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
De manier die Daffie gebruikt, ken ik nog niet, dit is ook een manier:

Rechtermuisknop op de part/assembly waarvan je de naam wilt wijzigen en dan Solidworks > Rename.

Solidworks past dan de naam automatisch aan zonder dat je de componenten hoeft te 'replacen' in de assembly.

Afbeelding

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2014 14:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
De manier van Daffie, daar moet ik nog effe op studeren, want dat werkte nog niet zoals ik wilde

Jouw manier is ook inderdaad mogelijk, maar ik heb in de assemby eens domweg het onderdeel aangeklikt, dan openen via rechtermuisknopmenu, dan opnieuw opslaan en hoppa, werkt ook

Moet alleen nu steeds een spiekbriefje er bij hebben want ik krijg de nummers nog niet in mijn hoofd

heb nu nrsysteen x-y-zzz

X hoofdgroepssembly
Y subgroep onderdelen
zzz onderdeelnummer

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 aug, 2014 14:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Okee, het was even twee dagen worstelen en alleen een 3 tal niet zulke scherpe foto's van de reductiebaken de smeerkaart voor de globale afmetingen, maar ik heb een reductiebak kunnen tekenen. Ik heb gekozen voor 1 geheel, beetje kit zou er 5 onderdelen van gemaakt hebben, maar acht, het moet leuk blijven. gaanderweg leer je weer kleine dingetjes bij (Ik moet alleen nog leren hoe ik nu precies bepaalde onderdelen kan selecteren en copieren..........................en uiteraard op de gewenste plek weer neerzetten. maar och.

Voor de beroepstypes, de reductiebak is part# 2-3-028 :lol: :lol:

Nu nog even de assen goed uitlijnen en dan is het chassisgedeelte toch aardig klaar denk ik.
Het beweegbare aspect is voor de 1/35 schaal niet echt geweldig, het is nogal teer verwacht ik, voor de 1/24 of grotere schalen werkt het wel. Het zal niet op de milimeter kloppen, maar het benaderd de werkelijkheid toch heel aardig (eigenlijk zou ik een dag met een camera, notitieblok en zo'n CSI lineaal rond zo'n bak moeten hobbelen, ik ben alleen bang dat ik dan de hele boel moet overtekenen, dat heb ik alleen al met de reductiebak moeten toen ik hem even dryfitte in het frame. niet alle details heb ik gemaakt, zoals vergrendeling voor de wielaandrijving, het hele onderdeel wordt zo'n 3 cm groot

Okee, nu het plaatje

Ik ben even aan het spelen geweest om het te kunnen renderen en een mooie achtergrond, maar och, eerst zo maar even

Afbeelding

En om te laten zien hoe groot of hoe klein alles wordt even een 1/1 schets gemaakt
Het model meet 12.8 cm over het frame en is 6 cm breed

Afbeelding

Afbeelding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement