Ik ga proberen hier een verslag te maken van de herbouw van mijn 126. Ik heb dit in 2003 ook al eens gedaan, maar dat is dus niet gelukt, althans ik was er niet tevreden mee.
Eerst maar even een stukje geschiedenis van de Daf
In de jaren vijftig van de 20e eeuw ontstond bij de Koninklijke Landmacht de behoefte om het rijdend materieel, te vervangen.
De tot dan toe gebruikte voertuigen waren na de Tweede Wereldoorlog door de Landmacht tweedehands verkregen via het MDAP uit de voertuigdumps van de Geallieerden, maar doordat deze voertuigen een mix van Engelse en Amerikaanse voertuigen was, bleek het onderhoud en aanvoer van reservedelen een logistiek probleem en standaardisatie was daarom noodzakelijk.
Op 20 december 1951 ontving DAF een grote regeringsorder van 175 miljoen gulden voor de levering van, in eerste instantie,3.600 stuks voertuigen aan de Koninklijke Landmacht.
Er werden twee verschillende voertuigen ontwikkeld: de YA-318/328 en de hier beschreven DAF YA-126, waarvan er totaal 3.496 stuks gebouwd en geleverd zijn.
De YA-126 was bedoeld ter vervanging van de Dodge "Beep" WC 51 die werd gebruikt voor het transporteren van zes personen met hun uitrusting en waarvan ook een ambulance-versie bestond.
De waarde van de 126 bedroeg 25.000 gulden
In soldatentaal had de YA-126 de bijnaam eentonner, maar ook kortweg Wep (afk. van (en) weaponcarrier: (nl) wapendrager).
De officiële typeaanduiding (YA-126) is op de volgende manier samengesteld;
Y = militair voertuig
A = algemeen,
1 = laadvermogen in tonnen,
2 = de serie,
6= het aantal, draaiende, wielen
In dit geval zes omdat de twee hooggeplaatste reservewielen meegeteld worden, daar deze vrijdraaiend gemonteerd zijn en als nevenfunctie dienen als zg. "steunwielen".
Van deze totaal zes wielen worden op de weg alleen de twee achterwielen aangedreven en in het terrein vier wielen via de extra inschakelbare voorwielaandrijving.
De Wep was voorzien van de, door Hub van Doorne gepatenteerde H-aandrijving.
Uitvoeringen
De Wep is geleverd/omgebouwd als:
Vrachtauto Algemeen (de standaard Weapon Carrier).
Ambulance YA126 GWT (gewonden transport) voorzien van een gesloten opbouw.
Het chassis was hiertoe verlengd middels een met bouten bevestigd verlengstuk. De GWT was voorzien van kachels voor- en achterin, hetgeen bijzonder is want een normale Wep was niet voorzien van verwarming.
Radiowagen met huif.
Radiowagen met stalen opbouw.
In 1979 zijn 296 stuks (algemene vrachtauto) Wep's omgebouwd tot YA-126 EZB (Enkelzijbandmodulatie) en 176 stuks tot YA-126 FM (Frequentiemodulatie .
Werkplaatsauto met verhoogde huif.
Brandweerwagen.
De Wep werd vanaf 1980 gefaseerd vervangen en in 1997 was er geen Wep meer in dienst en ook niet meer in de mobilisatiecomplexen.
Voor de Wep is geen directe opvolger aan te wijzen, deels omdat de organisatiestructuur van de Kon. Landmacht gewijzigd is in de jaren en deels omdat de opvolger van de Jeep, de 110" Land Rover meer toepassings-mogelijkheden biedt dan de Jeep. Voor een aantal taken is de WEP dus opgevolgd door de Land Rover en voor een aantal andere taken door de DAF YA 4440 / 4442
Veel Wep's zijn via de Dienst Domeinen naar de burgermaatschappij verkocht en zijn een geliefde hobby-auto. Vooral omdat hij met een (klein) rijbewijs B bereden mag worden.
Hier even de drie types (de brandweeruitvoering even buiten beschouwing gelaten evenals de toolset)
De wapendrager
De radiowagen (waren twee types. de FM en de EZB)
en de ambulance uitvoering
Hoewel er veel foto's te vinden zijn van de 126 als referentiemateriaal, zijn er dus geen bouwtekeningen te vinden op een paar wazige maatschetsjes of de tekeningen van de 116, nu zullen de oorspronkelijke tekeningen nog wel ergens bestaan, maar ik ben ergens wel gewend om puur vanaf foto's te werken, er zijn altijd zaken waarvan de afmetingen bekend zijn.Ik ben dus begonnen om enkele zaken uit te tekenen, want je weet nooit. Nu zijn deze tekeningen geen exacte maatgebonden zaken en zal een andere bouwer ongetwijfeld verbeteringen zien.
Even een paar plaatjes van het eerste model waar ik aan begonnen was.
Deels plastic, deels karton. Gebouwd vanaf de foto's in de TM en afgeschreven van de Daf voor de deur (zaten dus veel maatverschillen in, daarom klopte dit model niet helemaal)
Nu dus overnieuw begonnen en eerst eens een schetje gemaakt, je ziet dus ook de vele omrekeningen op het navolgend plaatje
Ben eerst begonnen met de bouw van het frame, in het eerste model was ik begonnen met de opbouw.
Ik ben begonnen met foto's maken toen de reductiebak er ook in zat. Niet geheel zoals het 1/1 model, maar het ziet er wel aardig uit zo. Ook de torsiestangen vand e achterwielen er op gemaakt
Oei, plaatjes kunnen wel wat groter, straks eerst maar even aanpassen. De maatverdeling is in de modelbouwwereld redelijk universeel en elk vakje is 1 bij 1 cm. Zo weet je direct de afmetingen van het modelletje
Ook maar wat dichterbij bij de reductiebak
Zo her en der zit nog wat scheef, maar dat pas ik gaandeweg steeds aan.
Ook zijn de 1e torsiedraaiassen te zien, die bevielen mij niet, dus heb ik ze weer verwijderd en nieuwe gemaakt
En ook maar even mijn werkplek en gereedschap wat ik gebruik, tis echt minimaal, mesje, paar vijltjes, potlood, lineaal en een pincet. En uiteraard mijn tablet met veel foto's
Tussendoor maar eens Sketchup gedownload, met het oog op een mogelijke toekomst en dat maar eens uitgeprobeerd of ik het snap
Goed de nieuwe torsieassen zitten er op en ben ik bezig geweest met het maken van de torsiearmen. Ik monteer ze nog niet, moet eerst de wielen klaar hebben
De wormkasten zijn ook al gemaakt, alleen de kleine details nog
Goed, eerst maar even plaatsen voor alles weer overnieuw moet