Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 19:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 jan, 2014 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank voor de toch wel warme reacties! Bevestigt dat terugkomen op een eerder genomen besluit toch goed is....
Verder met de cabine.
Koos, ik heb het truckie voorzien van chassis en klein kiepbakje op MP gekocht voor ik dacht 6 of 7 Euro en ze zijn echt wel zeldzaam hoor. De cabine heb ik erafgehaald (was zelfs een kantelcabine 8) ) en de rest ligt op de vuilnisbelt.
De stijl in de portieren heb ik eruitgesneden want die stond niet goed en was veel te dik, die stijl plak ik met tape terug op de beglazing. Oplettende kijker heeft gezien dat ik rondom de portierruiten een sponning heb gemaakt.
Ook nog wat andere carrosserie typische dingen gemaakt zoals het radiator vulklepje en wat "inkepingen" bij de spatborden.
Omdat het groen een verschrikkelijke kleur is om met rood over te spuiten eerst alles grijs gemaakt en gekeken waar plamuur nodig was. Plaatjes maar weer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De grille van de BIG was niet bruikbaar dus gekeken of er ribbelplaat was wat gebruikt zou kunnen worden, het aanbrengen van ventilatieopeningen daarin moet ik nog bekijken hoe en wat. Het is allemaal zo verschrikkelijk klein dat het mij aan 1:35 bouwen doet denken.

gr. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jan, 2014 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hoi Johannes

Zo in de primer is het ineens een heel andere cabine, en lijkt het net een flink doorgedacht resin model.
Kortom, het lijkt helemaal niet meer op een speelgoed cabine.
Goed bezig weer.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jan, 2014 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Johannes,

Voor de grill kun je eerst de gaatjes heel kort op elkaar boren met 0,5 mm.
Dan even in de beauty-case van je vrouw even kijken naar een metalen nagelvijltje, zo'n kleine, hele platte met 2 ruwe kanten. :wink:
Met een mesje de restjes een beetje wegsnijden en de rest met het nagelvijltje de openingen glad vijlen.

Dit heb ik ook op deze manier gedaan bij de NG grillen waar ik met 0,8mm voorgeboord heb, en ook wel eens bij het 1/35 spul.
Het is onder andere een manier, maar misschien heb jij wel een ander of beter idee.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jan, 2014 16:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 18:55 pm
Berichten: 1011
Woonplaats: Urk
Het is maar wat je klein noemt....

Maar het is wel een leuk project...

_________________
...Bergingswagens in Florida...
Lonestar (detail)foto's voor de modelbouwer...
Mijn fotoalbums op Facebook...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jan, 2014 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Hermann, het is een optie maar je NG grilles zijn van "hard" plastic en ik heb een Evergreen ribbelplaatje met hele kleine lamellen. Als je gaat boren dan is hetgeen wat blijft staan zo zwak en dun dat het alle kanten opwiebelt en trekt. Had ik al ervaren en heb ook al zwarte decalstrepen geprobeerd en de grille heel donkergrijs gemaakt om het zwart dan op te laten vallen. Maar ook dat is een onmogelijke missie, tot op heden heb ik met een zwarte stift de openingen gesimuleerd en ik denk dat het dat ook wel blijft, misschien met de Rotring 0,35 nog een keer zwarte inkt trekken. Maar ik zoek nog wel...

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jan, 2014 21:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Wat een aardig project weer.
Vroeger ... toen ik jong was ... vond ik die(deze) -toen- alledaagse truckjes helemaal niets.
Toen fietste ik kwijlend -met een ritsrats camera met 110 fotocassette (wie kent dat nog?)- om een net nieuwe 4 assige Titan van Zwagerman.
Maar nu vind ik deze Benz ook alweer leuk.

Ben benieuwd wat het verder gaat worden.
Maar je bent goed op weg. :brouw:

Ook een erg slimme tip voor de wielen overigens. Thanks!
Ben benieuwd hoe dat gaat werken met de raamrubbers, klinkt ook doordacht
En in vergelijk met de Daf lijkt het chassis inderdaad op 1:35 ofzo :lol:

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2014 11:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Johannes, over je grille: Op onderstaande foto zie je goed dat er maar een klein deel werkelijk lucht doorlatend is. Is het een manier om eerst een vlak plaatje te nemen, de rechthoekige opening daar uit te snijden en dan dunne, kleine ribben er over de hele lengte op te plakken?

Afbeelding

Succes, André.

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jan, 2014 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
tja, inderdaad vond ik dit ook altijd lelijke auto's maar ik ben de laatste tijd ook alleen maar bezig met lelijke vrachtwagenmodellen bouwen: de Bedford TK en KM zijn niet moeders mooiste en deze MB past er mooi bij.
De grille heeft me nog wel goed bezig gehouden. Toch de stoute schoenen maar aangetrokken en een avond gespendeerd om de grille open te snijden. Ik heb dus van dat Evergreen ribbelplaat als basis gebruikt, met een 0.8 mm boortje de einden van de sparingen gemarkeerd en met een nieuw mesje de sleuven van 0.8 mm gesneden. Menigmaal spijt gehad van deze poging en mijn eerdere grille is gesneuveld maar na veel zweten en verwensingen is de nieuwe er zo uitgekomen. Ik moet nog kijken of de Mercedesster voldoende stevigheid aan de sleuven geeft of dat er toch een heel dun plaatje achter moet maar op zich ben ik er tevreden mee. Beter dan met zwarte inkt een streepje tekenen op de donkergrijze grille.

Afbeelding

Poeh, de macrostand kan ik mooi gebruiken als vergrootglas.....
De koplampunits zijn dus ook klaar m.u.v. de koplamplens. Omdat er veel chroom op zit heb ik Humbrol zilder gebruikt en tjonge het resultaat is nog beter dan Alclad... Vanavond de zaak maar eens bijwerken met een stukje schuurpapier en de grille zijdeglans zwart spuiten.

Het chassis is verder gedetailleerd, het remsysteem is wederom luchtdruk hydraulisch bekrachtigd op de voor- en achterwielen.
Bijzonder is de stabilisatorstang op de voor- en achteras, die zitten precies verkeerd op t.o.v. de verwachting en die van de achteras is voorzien van een bocht voor de aandrijfas. Maar ook hier zeggen plaatjes meer dan woorden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de moeilijke plekken al een begin gemaakt met de hydrauliekleidingen, dit zal nog verder doorgevoerd worden.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jan, 2014 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Niet eens zo slecht Johannes, die grille. En jou kennende zal de helft van jouw tevredenheid voor de meeste van ons al goed genoeg zijn dus zal de grille er straks piekfijn uit zien.

Het chassis vordert ook al lekker. Erg mooi hoe je de afgeronde tank hebt gemaakt!

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jan, 2014 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Ah, toch maar gaan boren en snijden. :mrgreen:
Ook ik heb dit gehad bij het kleine onder roostertje van de NG, was een plaatje van 0,5mm en ook ik heb 1 plaatje verknald.
Het ziet er in ieder geval veel realistischer uit!
Misschien toch het nagelvijltje??????
De koplamp units en de randjes met zilverpaint van Humbrol zien er ook héél goed uit , misschien ook maar eens een potje aanschaffen.
Het chassis ziet er ook al weer gelikt uit.

Eeeehhh, de krassen in de tafel?.....was dit tijdens de verwensingen er in gekomen of was dit voordien al zo? :?

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement