Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 3:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 jan, 2014 23:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Errug mooi gedaan. Ben het met je eens, over het verweren. Daarvoor moet je het juiste gevoel hebben zoals gasten die ook special paint kunnen spuiten. Artiesten zijn het, en ik durf dat ook niet. Je moet wel je beperkingen of talenten kennen. Nu heb jij een mengsel gemaakt voor de chassiskleur, maar hoe bewaar je dat? Bij mij is die speciale, gemengde verf te snel opgedroogd, en later heb je altijd wel iets nodig voor de uiteindelijke afwerking.
Voor de rest, schitterend.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jan, 2014 23:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Het wordt een mooi geheel zo. Chassis ziet er heel netjes en compleet uit.

Verweren is inderdaad. een kunst, zeker om het subtiel te houden.
Wat je ook nog zou kunnen overwegen is om de cabine te polishen.
Niet nog meer bling ... Maar eerst matteren met nat 2-3000 polishpaper en daarna met een autopolish oppoetsen.
Geen wax oid erover. Maar met matteren-polishen krijg je een mooie egale glanzende laag zonder sinaasappelhuid ed.
zonder dat het 'sappig' glanzend wordt. Meer levensecht dus.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan, 2014 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Jeff, ik weet dat men ook 2 persoons banken had maar heb geen idee of die in het origineel zaten. Op referenties van een '65 type 608 model is een bijrijderstoel aangegeven dus dat heb ik maar aangehouden.
Richard, verweren is een kunst op zich en ooit zal ik het ook nog wel een keer doen! Er zijn mensen die het goed en subtiel kunnen maar ik zie op diverse fora en dan met name de Engelse fora teveel overdone viezigheid. Ook ontbreken dan deukjes e.d. en volgens mij hoort juist dat er ook bij. Daarom de keuze voor schone auto's: gebrek aan vaardigheden om discreet te vervuilen. Respect voor degenen die het lef hebben en de vaardigheid.
De chassiskleur is een menging van mat Humbrol 100 roestbruin en Humbrol 20 glans rood afgewerkt met een zijdematte blanke laklaag. De verf meng ik in zo'n glazen onderbekertje en na gebruik draai ik er het deksel met de kurken ring op. De naad aftapen en het gaat echt een hele tijd mee, wel jaren durf ik te zeggen.
Odorf, polijsten van cabines doe ik al vaak. Vooral als de afwerking Humbrol polyurethaanlak is, opschuren me een hele fijne korrel (1000, 1500) om stofjes weg te slijpen en het oppervlak gladder te maken en napolijsten met Commandant. Echter het zal nooit zo glad worden als een 2K gespoten cabine en nadeel van de Commandant bewerking vind ik persoonlijk dat je toch snel hierna op het toch iets vettige oppervlak vingerafdrukken achterlaat wat weer vuil vasthoudt. Ach spuitwerk met een "sinaasappelhuid" hoort ook een beetje bij spuitwerk. De Bedford had ik als finish al een keer afgespoten met zijdeglans blanke lak maar dat is het ook niet, ik hou het maar hierbij. Wel is het zo dat Revell verf van zichzelf veel minder glimt dan Humbrol verf dus spuiten met Revell zonder blanke laklaag geeft al een beetje een zijdeglans afwerking.

De laadbak is een Cargovan aluminium bak, lengte ingekort naar 4,5 m en de typische ribbelbak van de AMT Louisville was wederom weer een mooie basis om vanuit te werken. De voorzijde is ditmaal ook voorzien van ribbels, de Bedford TK had dat ook eigenlijk moeten hebben maar dat is wetenschap achteraf.
Voorzijde dus voorzien van 0,5 x 0,5 strip, achterzijde nieuwe deuren en een onderbumper gemaakt, een nieuwe deur in de rechterkant. Daarna het geheel Humbrol wit gespoten en ca. 2 weken laten liggen. Omdat er veel op afgeplakt moet worden en ik niet het risico wil nemen dat verf met het plakband meekomt heb in na een CIF behandeling de bak wel eerst met Revell Airbrush primer gespoten waar ik goeie ervaring mee heb. Het is een kunststofprimer op basis van oplosmiddelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende updat.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan, 2014 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Klein maar fijn Johannes,

Hoewel niet altijd even tot de verbeelding sprekend zijn dergelijke kleine truckjes ook geweldige modellen. En jij weet er weer iets heel fraais van te maken, ben net oud genoeg om deze nog wel te kennen :wink: .

Het rood staat hem geweldig en voor wat betreft het egaal spuiten, soms gaat het als vanzelf en vloeit alles mooi en soms denk je dat je het voor het eerst doet, dan heb je zakkers, onregelmatige bobbelige laag. inderdaad vooral met Revell zeer wisselende resultaten met dezelfde kleur gehad.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan, 2014 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Mooi bakske Johannes, goede verhoudingen met de AMT opbouw geworden. Ik ken dergelijke truckjes met dito opbouw als bode dienst trucks met zo'n mooie zijdeur erin.
Een mooie lelijke eend in modelbouwland erbij. :mrgreen:
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank voor de reacties, ik ben net ook oud genoeg om deze Neckermannen te hebben zien lopen.
Verder met het spuiten van de geribbelde bak.
Eerst dus wit en daarna lang laten drogen.
Dan de rode band aan de onderzijde, de hoogte heb ik bepaald op basis van de geribbelde band rondom de cabine en afgerond naar een hele ribbel van de bak.
Dan afplakken, valt niet mee met die popnagels maar het lukt met schilderstape.
Daarna de gele wasknijper, ik had de truck 1:1 in Autocad al getekend en m.b.v. de foto's heb ik de vorm herleid.
Afplakken wederom met dun schilderstape en zorgen dat je tussen de popnagels blijft want precies over een popnagel levert overspray op.
Humbrol geel ditmaal, eerst de ene kant en na een dag de andere kant.
De dag daarna de zwarte schaduwrand.
Daarna de rode hoeken, dat werkje heb ik verspreid over 3 dagen omdat het anders giga tijd in het afplakwerk gaat zitten.
Al met al ben ik er best blij mee maar was het een hels karwei.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op enkele plekjes moet ik toch overspray wegwerken maar het is gelukkig minimaal.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Daar heb je toch weer een hels spuitplusje geklaard Johannes.
Het ziet er weer goed uit allemaal, nu de tekst er nog op en en klaar is deze mini Benz weer :mrgreen:.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 22:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Wederom een hoop werk, maar tevens een geweldig resultaat. Echt super. En een beetje overspray heeft, volgens mij, de beste spuiter wel eens last van. Als je direct na het spuiten de tape eraf haalt, dan kun je proberen om de overspray met een wattenstaafje en white spirit het weg te krijgen. Succes met de laatste loodjes.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2014 4:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
hey Johannes,
Loon naar werken hoor ,netjes gedaan. Dat afplakken kost inderdaad even wat tijd , meestal het veelvoud van de tijd dat je werkelijk aan het spuiten bent. (Brouwer Scania cabine striping, 10 tallen uren afplakwerk :wink: )
maar door hier veel aandacht aan te besteden werpt dan achteraf zijn vruchten af.
En ik zie dat de ramen in de cabine ook al gezeemd kunnen worden. :lol: Hij gaat lekker. :D :brouw:
groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2014 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Tja heren, die ribbelbakken zijn niet de makkelijkste bakken om striping op te zetten. Diegenen die Amerikanen bouwen weten hoe dat met die nietjes en ribbels o zo slecht uit kan komen.
Op zich is dat bij mij wel goed gegaan, kleine reparaties blijven er toch al zal het maar door het gebruik zijn.

De decals heb ik dit keer wederom in Wordart gemaakt en besteld bij www.Decals.nl. Mijn eerste contact met Klaas-Jan ging via dit forum en ik had een te groot vooroordeel over mensen die niet reageren op mail. Ik had op mijn telefoontje een vraag gesteld en Klaas-Jan heeft keurig daarop geantwoord wat ik niet gezien had.....wist helemaal niet dat ik Gmail had maar blijkbaar was dat op mijn telefoon geïnstalleerd en zodoende ontstond een groot misverstand.
Is gelukkig allemaal goedgekomen en de decals zijn prima gelukt en ben erg tevreden over de kwaliteit en service. Het wit lijkt iets grijzig op het witte vel en dat is makkelijk bij het knippen, wit is trouwens echt wel wit. De decals zijn dun, dekken goed (wit wel 2 over elkaar doen maar dat moet bij iedere leverancier) en glimmen ook al iets zodat een laklaag niet noodzakelijk is. Doe ik eigenlijk nooit omdat ik bang ben dat het de decals zal aanvreten of het wit juist gelig maakt.
Maargoed, afgelopen vrijdag de spullen ontvangen en in het weekend bezig geweest met "emmers" vol Sol om het om de ribbels en over de nietjes te krijgen.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenste foto is een foto met licht ingestuurde voorwielen, daardoor lijkt het voorwiel niet in het midden van de wielkast maar een oplettend kijker weet inmiddels dat de wielen erg ver binnen de cabine staan bij dit type MB en je daardoor een vertekening krijgt.

Probleem was de bakzijde met de deur, ik had daar oplegscharnieren gemaakt en uiteraard moest er dus een letter pontificaal door dat scharnier wat een onmogelijke opgave is. Bijwerken dus......gelukkig is de macro scherper dan het blote oog maar daar ligt toch wel weer een leermomentje: of vlakke scharnieren of het scharnier dusdanig plaatsen dat je decal er niet overheen hoeft.

Inmiddels ook een bumper gemaakt, het typische LP knikje in de hoogte zit er ook in en heb ik in vorm geschaafd met een mesje. Bocht om d.m.v. van verwarmen van de dikke strip die ik voor de bumper gebruikt heb.

Afbeelding

En dan nog 2 voor Bryan: de grille met de ventilatiestroken...

Afbeelding

Afbeelding

De voorruit zit er inderdaad in Eric, geklikt in het U vormig kader en eigenlijk zonder problemen in de lengte bol weten te krijgen doordat ie in de vorm gedwongen wordt. Eigenlijk maar 2 ruiten hoeven te snijden, op de eerste zat na pas te zijn gesneden een kras dus snel een nieuwe overgetrokken van de eerste.

Nog een dryfit van het geheel:

Afbeelding

Afbeelding

Moet wel vermelden dat ik foto's van erg dichtbij heb gemaakt met een groothoek dus er is wat vertekening bij de foto's opgetreden.
En snel weer aan de slag met de afronding.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement