Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Vanwege een ander topic na een paar PM reacties en een lange bedenktijd toch maar weer verder op dit forum.
De Bedfords zijn in een ver gevorderd stadium van afbouw, foto's hiervan zal ik later in de desbetreffende topics plaatsen dus tijd voor een nieuw project.
Omdat ik op dit moment met diverse wagens van Hofman transport Vroomshoop aan het bouwen ben en een BIG speelgoedvrachtwagentje met kleine LP machine kon scoren heb ik wat research gedaan naar de mogelijkheden om de BIG om te bouwen naar een 1:24 model.
Problemen bij deze kleine Mercedes zijn: gegevens van het werkelijke voertuig want het betreft een auto uit begin jaren 70, de kleine wielen en de afmetingen van de cabine.
Inspiratie was een oude foto:
De chauffeur op de foto is dezelfde als die van de Mercedes 1213 en ook zijn Volvo F6 heb ik onder handen, allemaal toeval.
Via de Duitse VDA site heb ik een specificatie van een 1965 LP608 kunnen vinden. Allereerst heb ik gekeken naar de bandenmaat, op zich zou dat probleem opgelost zijn door Hessel te vragen wat tekenwerk te verrichten en de banden en velgen 3D te laten printen. Zoeken tussen de resin wielen leverde echter een trailerband van JCL op die exact de juiste maat had: 7,00-16, een oude bandenmaat maar dat is 2x7 + 16 = 30 inch diameter voor het wiel en op schaal teruggerekend bijna 32 mm.
Via collega bouwer Jochen Walz van het Modell Laster Forum die bij MB werkt heb ik een fabriekstekening van een LP gekregen en vergeleken met de BIG cabine. De breedte klopt aardig, de mm verschil is niet de moeite waard om te versmallen. De diepte moest wel aangepast worden door een stuk ter hoogte van de portieren weg te zagen en daarna de delen weer met elkaar te verbinden. Het kunststof van de BIG lijmt gelukkig goed met normale modelbouwlijm. De onderzijde had wat meer zaag- en snijwerk nodig, de glaspartijen kloppen gelukkig en de ingreep voor de basisafmetingen was niet al te groot.
De oude foto heb ik m.b.v. CAD terug weten te construeren naar het platte vlak, vergelijk van die gegevens met de gegevens van de VDA Blätter levert een wielbasis van 3,60 m op met een baklengte van 4.50.
Allemaal erg klein dus, ter vergelijk een DAF 3300 enkelas naast het inmiddels gerede chassis:
Maargoed, in principe stond dus niks meer de bouw in de weg. De decalbelettering heb ik m.b.v. de CAD tekening op de juiste schaalgrootte weten te krijgen en zijn in bestelling bij Decals.nl en verwacht ze 1 dezer dagen. Het rood met de gele wasknijper wordt weer spuitwerk vanwege de nietjes op de bak.
Allereerst de cabine. Het dak heeft opgelegde ribben en dat horen verzonken ribben te zijn dus dat is aangepast.
Verder heb ik dit keer voor de voorruit en achterruit uit geribd Evergreen de raamrubbers gesneden, het snijden dusdanig dat een strip met 1 groef overblijft voor het plaatsen van het glas.
De onderkant van de cabine heb ik pas moeten snijden op basis van de cabinetekening, de achterwand had ook wat detail stripwerk nodig en de BIG grille met bumper kon naar de prullenmand.
Dit is weggelegd om te drogen en bij te plamuren en was het tijd voor het chassis.
Allemaal erg klein allemaal en het ladderchassis is van Evergreen strip. De bladveren en assen komen uit de grabbelton.
De resin wielen zijn voorzien van naven en boutkoppen wat resulteert in een rollend chassis.
Volgende keer meer.
Johannes