Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 17:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Vanwege een ander topic na een paar PM reacties en een lange bedenktijd toch maar weer verder op dit forum.
De Bedfords zijn in een ver gevorderd stadium van afbouw, foto's hiervan zal ik later in de desbetreffende topics plaatsen dus tijd voor een nieuw project.
Omdat ik op dit moment met diverse wagens van Hofman transport Vroomshoop aan het bouwen ben en een BIG speelgoedvrachtwagentje met kleine LP machine kon scoren heb ik wat research gedaan naar de mogelijkheden om de BIG om te bouwen naar een 1:24 model.
Problemen bij deze kleine Mercedes zijn: gegevens van het werkelijke voertuig want het betreft een auto uit begin jaren 70, de kleine wielen en de afmetingen van de cabine.
Inspiratie was een oude foto:

Afbeelding

De chauffeur op de foto is dezelfde als die van de Mercedes 1213 en ook zijn Volvo F6 heb ik onder handen, allemaal toeval.

Via de Duitse VDA site heb ik een specificatie van een 1965 LP608 kunnen vinden. Allereerst heb ik gekeken naar de bandenmaat, op zich zou dat probleem opgelost zijn door Hessel te vragen wat tekenwerk te verrichten en de banden en velgen 3D te laten printen. Zoeken tussen de resin wielen leverde echter een trailerband van JCL op die exact de juiste maat had: 7,00-16, een oude bandenmaat maar dat is 2x7 + 16 = 30 inch diameter voor het wiel en op schaal teruggerekend bijna 32 mm.
Via collega bouwer Jochen Walz van het Modell Laster Forum die bij MB werkt heb ik een fabriekstekening van een LP gekregen en vergeleken met de BIG cabine. De breedte klopt aardig, de mm verschil is niet de moeite waard om te versmallen. De diepte moest wel aangepast worden door een stuk ter hoogte van de portieren weg te zagen en daarna de delen weer met elkaar te verbinden. Het kunststof van de BIG lijmt gelukkig goed met normale modelbouwlijm. De onderzijde had wat meer zaag- en snijwerk nodig, de glaspartijen kloppen gelukkig en de ingreep voor de basisafmetingen was niet al te groot.

Afbeelding

Afbeelding

De oude foto heb ik m.b.v. CAD terug weten te construeren naar het platte vlak, vergelijk van die gegevens met de gegevens van de VDA Blätter levert een wielbasis van 3,60 m op met een baklengte van 4.50.
Allemaal erg klein dus, ter vergelijk een DAF 3300 enkelas naast het inmiddels gerede chassis:

Afbeelding

Maargoed, in principe stond dus niks meer de bouw in de weg. De decalbelettering heb ik m.b.v. de CAD tekening op de juiste schaalgrootte weten te krijgen en zijn in bestelling bij Decals.nl en verwacht ze 1 dezer dagen. Het rood met de gele wasknijper wordt weer spuitwerk vanwege de nietjes op de bak.

Allereerst de cabine. Het dak heeft opgelegde ribben en dat horen verzonken ribben te zijn dus dat is aangepast.
Verder heb ik dit keer voor de voorruit en achterruit uit geribd Evergreen de raamrubbers gesneden, het snijden dusdanig dat een strip met 1 groef overblijft voor het plaatsen van het glas.
De onderkant van de cabine heb ik pas moeten snijden op basis van de cabinetekening, de achterwand had ook wat detail stripwerk nodig en de BIG grille met bumper kon naar de prullenmand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is weggelegd om te drogen en bij te plamuren en was het tijd voor het chassis.
Allemaal erg klein allemaal en het ladderchassis is van Evergreen strip. De bladveren en assen komen uit de grabbelton.

Afbeelding

De resin wielen zijn voorzien van naven en boutkoppen wat resulteert in een rollend chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende keer meer.

Johannes


Laatst bijgewerkt door ingzagers op di 18 maart, 2014 15:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 11:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
jemig knap hoor zoals je dit doet :shock:
Lijkt ook allemaal zo makkelijk hoe jullie zo van scratch wat bouwen....

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 11:55 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Johannes,

ik heb destijds openbaar gezegd wat me dwars zat, niet dat ik hier nu op verder wil gaan, maar ik wil wel zeggen, dus ook openbaar dat je hier met een nieuw niet alledaags project gaat beginnen, mooi! Succes met deze bouw.

Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Blijven leuke projecten, de ombouw van een speelgoed cabine, jammer dat je ze niet veel meer vindt, of zoek ik verkeerd?

Succes, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 14:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
ook dit zal zeker een mooi exemplaar worden , daarvan ben ik overtuigd
andre , je komt ze regelmatig tegen , ook op mp [ ze durfen ook wel de hoofdprijs te vragen ]
juist om dat ze moeilijk te vinden zijn
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Weer een mooie gouwe ouwe apparte verschijning in modelbouwland Johannes. Al leuke vorderingen gemaakt met de basis , vind je cabine aanpassingen in ieder geval weer veel belovend.
groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep, 2007 14:54 pm
Berichten: 1022
Woonplaats: Waddinxveen
Ha johannes ,

Is alweer een hele tijd geleden , ben druk met andere dingen , de bouwlust is er niet . Maar hoop het weer eens op te pakken ,Nog de beste wensen ,en nog veel dank
voor de grill die voor mijn midden oosten daf 2800 gemaakt hebt .

Geweldige vrachtwagens heb je allemaal gemaakt ,ik volg je nog steeds .


Groetjes Gerard

_________________
viewtopic.php?f=32&t=29970&hilit=DAF 1600 bibliotheek

viewtopic.php?f=32&t=32471&hilit=daf+geest


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Johannes,

Leuk dat je weer terug bent, en wat lees ik.....een LP!!
Interesse is natuurlijk gelijk gewekt en de éérste grote ingrepen zijn inmiddels al weer gedaan.
Héél leuk model en zoals we van jougewend zijn zal ook dit weer een juweeltje gaan worden.
Volg deze wederom met veel interesse.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hoi Johannes

Mooi dat je toch hebt besloten je projecten met ons te blijven delen.
Zo'n LP zie je inderdaad niet veel voorbij komen, en je hebt er zo te zien al flink wat aan verbouwd.
Ook de toevoeging van het styreen doet een hoop aan detail voor de wagen.
Ik zal deze oude Benz dan ook weer blijven volgen.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Ik ben ook blij verheugd dat je jouw bouwkunsten weer hier wil vertonen. Kan iedereen veel van opsteken. En ook nog een mooi nostalgisch model ook nog eens. Lelijk, dat dan weer wel, maar daarom niet minder interessant. Volg je als de belastingdienst.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jantje1964 en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement