Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 5:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Misschien had ik het eerder moeten roepen maar ik had niet door dat er al iets gefreesd werd. Zo'n verloopring komt zeker altijd van pas en is volgens mij ook het lastigste onderdeel waardoor je niet veel van deze tanktrailers ziet. Valt altijd verder te ontwikkelen tot een soort van basis set.

Alleen vraag ik me af of het verkleinen tot 90mm wel voldoende is om tot op schotelhoogte te komen?

André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
En dank zij de computer.........gaat de echte modelbouw naar de bliksum!!!!!

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Emotionele reactie Theo, en niet terecht, we gaan met de tijd mee of zit je thuis ook nog bij kaarslicht te bouwen?

En wat is "echte" modelbouw? Volgens mij kan je daar geen graad aan geven, iedereen doet het op zijn manier.

André :wink:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Laatst bijgewerkt door AdV-Online op do 16 jan, 2014 0:50 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 23:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo brouwers en André, noem het maar een emotionele reactie. Maar het is wel zo ik denk en het aanvoel. Als je teruggaat naar de jaren van 1990 tot, zeg maar 2007, dan is mooie van tentoonstellingen en vriendschap van die tijd allemaal verdwenen, vraag maar aan je vriend Hessel. Op 1 : 24 is in Nederland niks meer. Dat CNC en 3D de toekomst zijn weet ik heel goed maar zal jammer zijn voor degenen die dat niet kunnen.En wat échte modelbouw is? Dan heb je blijkbaar mijn topic over mijn bulktrailer niet goed begrepen. Ik plaats dat speciaal om aan te tonen dat men het zelf kan maken en niet hoeft te kopen terwijl dat ook nog veel meer voldoening geeft. Dat geld ook voor mijn reactie op dit topic maar Boenie kiest voor PVC buis en dat is zijn recht en keus. En hier wil ik het maar bij laten.

Oant safier, Theo.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Ik begrijp eigenlijk niet wat je wil zeggen Theo, blijkbaar heb je een bepaalde ontevredenheid over de huidige gang van zaken binnen de 1:24 truck modelbouw maar om dat af te rekenen op het gebruik van moderne technieken vindt ik niet kloppen. Daarnaast vindt ik juist wel dat de modeltruck hobby de afgelopen 5 tot 10 jaar enorm gegroeit is en zijn mijn vriendschappen er ook door toegenomen. Hessel heb ik er juist door leren kennen. Ik email dagelijks met mijn clubgenoten over de hobby. We bezoeken minimaal 3 shows per jaar, er zijn er meer, allemaal in 1:24. Het is maar net hoe je het zelf beleefd denk ik.

Ik heb jouw topic heel goed begrepen. En natuurlijk mag je laten zien hoe je alles zelf kan maken, heel knap werk ook, ik kan het niet. Of dat de "echte" modelbouw is laat ik in het midden, het is jouw manier van modelbouw, er zijn gelukkig vele manieren die voldoening geven, en aan iedereen zijn keus en voorkeur. CNC en 3D is alleen maar een aanvulling, niet een vervanger voor wat dan ook. En voor diegene die er niet mee overweg kunnen zal de hobby heus niet ophouden te bestaan. Net zoals de hobby niet is opgehouden voor diegene die niet met resin gieten of messing solderen overweg kunnen.

Mijn 3D voorstel is nooit bedoeld om Boenie zijn werkmethode te bekritiseren. Als hij zijn gefreesde pvc ring wil gebruiken dan prima en volg ik het met veel interesse wat ik sowieso al doe.

Het spijt me dat ik er hier in het verslag van Boenie zo op in ga. Maar om de knuppel in het hoenderhok te gooien en dan te eindigen met "hier laat ik het bij" vond ik ook weer niet kunnen. Ik wil er graag eens onder een borrel met je over discuseren Theo, blijkbaar denken wij totaal anders over onze hobby, en dat mag. Toch?

Nogmaals excuses Boenie, succes verder met je Plutrans combinatie!

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Laatst bijgewerkt door AdV-Online op do 16 jan, 2014 0:13 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2014 0:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Heren, heren, ik leer van iedereen, en er leiden vele wegen naar Rome. Ieder zijn eigen manier, en ieder zijn eigen beleving. Voor mij hebben de nieuwe technieken er in elk geval voor gezorgd dat ik de hobby weer na jaren heb opgepakt. Theo heeft me een voorbeeld en motivatie verschaft, en van André en Hessel krijg ik steeds meer ideeën om moderne technieken te gaan gebruiken. Zo kan ik nog meer namen noemen van bouwers die mij allemaal motiveren. Hermann, Zeger, Odorf, en noem maar op. Hobby, muziek en sport verbroederen toch alleen maar. Mooi toch?

Groet,

Boenie.


Laatst bijgewerkt door Boenie op do 16 jan, 2014 11:56 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2014 8:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Citaat:
Mijn 3D voorstel is nooit bedoeld om Boenie zijn werkmethode te bekritiseren


Ik heb Boenie eerst gevraagd of ik de plaatjes mocht plaatsen. Hij reageerde met 'graag'. Ik heb vroeger (toen ik nog niet zo kon bouwen als nu :oops: ) ook eens een dergelijke trailer gebouwd. Twee pvc buizen en veel plamuur aangezien ik het verloop ook niet voor elkaar kreeg. Ik ben nu meer in de VS trucks maar zoek nog steeds naar technieken om spullen te maken die niet te verkrijgen zijn. Anderen profiteren daar allemaal van naar mijn mening. Ik heb al veel velgen, banden en andere spullen voor mensen mogen maken. Dat dat via PC gaat á la die keus maak ik. Hier laat ik het verder ook bij.

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2014 9:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Blijft nog wel mijn vraag of een verloop van 100 naar 90mm voldoende is om op schotel hoogte te komen?

Zou wat vervelend zijn als je er achterkomt dat het niet klopt als je de trailer achter je Scania hangt.
Of is dit geheel onder controle Boenie?

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2014 11:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Nou André dat is nog niet zo zeker.
Ik heb het chassis genomen van de Italeri container oplegger, en de voorzijde is ogenschijnlijk gelijk aan de voorkant van de LAG.
De chassisbalken worden na de schotel meer dan 10mm hoger, en dat heb ik als uitgangspunt genomen.
Ik kan daar nog een beetje mee variëren.
Er zijn LAG-s die vooraan helemaal rond zijn, maar ook met een afgeplatte onderzijde.
Daar heb ik dus nog een mm of 3 marge.
Bovendien moet het chassis grotendeels gescratcht worden.
We kunnen dus nog alle kanten uit.
Ik ben ook nog aan het overwegen om de Trailor van Heller te nemen als basis van het chassis.
Daar zitten de juiste wielen en steunpoten bij, en meer onderdelen die ik goed kan gebruiken. Bovendien houd ik dan een huif over om ooit eens op een bakwagen te bouwen of zo.
Als ik kijk naar de vloeistoftank van Richard eerder in dit topic, dan zit daar een verval in van 20mm, maar die tank is dan ook bijna helemaal zelfdragend. Die wetenschap geeft mij in ieder geval het vertrouwen dat het in elk geval optisch goed komt.
En dat is mijn "kick" in modelbouw, als het er maar goed uit ziet aan de buitenkant, en de binnenkant, of het functioneren is voor mij minder belangrijk.
Ik vind het belangrijk dat een model je terug brengt in de sfeer van de tijd en de omstandigheden waarin het voorbeeld heeft gewerkt.

Ben wel benieuwd naar het ontwerp van de achterkant van zo'n bulk van jouw en Hessel!

Adieje wa! (ja ja, ik ben ras Limburger!)

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2014 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Het is inderdaad wel een verschil of de tank zelfdragend is of niet. Het heeft tenminste je aandacht en dat was mijn punt.

De algehele uitstraling vindt ik bij mij eigen modellen ook het belangrijkst. Welke mate van detailering en/of functionerende onderdelen hangt dan weer af van de motivatie.

Het Heller trailor chassis vindt ik persoonlijk mooier dan die van Italeri. Tevens heeft die beweegbare assen zodat de wielen, bij het iets schuin staan van de trailer, nog allemaal de grond raken. De middelste as zit vast in de ophanging, die er voor en er achter kunnen iets op en neer schuiven.

Begrijp ik het goed dat Hessel heeft aangeboden om nog wat meer 3D onderdelen te tekenen? Daar heeft hij toch ook meer kaas van gegeten dan ik, 2D cnc tekenwerk gaat mij beter af. Ik kan me voorstellen dat je de mangatdeksel van onze cementtrailer wel kunt gebruiken, die zijn in CNC uitgewerkt. We hebben daar een 3D ring bij voor de opstaande rand die dan mooi aansluit op de ronding van de tank.

Afbeelding

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement