Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2014 21:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Boenie schreef:
Ik kan niet wachten om verder te gaan met de bulk, maar ik heb mijn tussen-ring nog niet..... :(


Leuk project, volg het met belangstelling.

Als je toch met allerlei plastieken aan het goochelen bent ... is een ring gesneden uit een trechter geen optie?
Gewoon zo'n setje van een paar verschillende maten voor een euro ofzo?

Je krijgt alleen een uitdaging om de verschillende soorten plastic een beetje goed te lijmen.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2014 23:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Dank je.

Zal wel mee vallen.
De buizen en de tussenring zijn allen van pvc, en met hard-pvc lijm zal dat goed te doen zijn.
Aan de kopse kanten laat ik een randje draaien zodat er goeie centrering is en voldoende lijm-oppervlak.

Groet,

Boenie.


Laatst bijgewerkt door Bert op vr 10 jan, 2014 11:29 am, in totaal 1 keer bewerkt.
wanneer vraag en antwoord elkaar opvolgen hoeft doorgaans niet gequoot te worden. Vandaar onnodige quote uit deze posting verwijderd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
hallo,

zo'n trechter heeft geen zin, de zwanehals is konisch, hetgeen inhoud dat de bovenkant vlak is en naarmate je naar beneden komt steeds meer verloop erin komt. Ik heb met deze tank hetzelfde "probleem"gehad. Had de voorzijde doorsnede 80mm en de achterkant doorsnede 100 mm, wat inhoud dat je 20 mm moet overbruggen. Maar die 20mm is alleen aan de onderzijde, naarmate je hoger komt wordt het verloop minder. Heb dat toen opgelost door met papier een soort van mal gemaakt, daarmee passen, knippen, weer passen, overnieuw beginnen en weer passen en knippen etcetera, totdat je de juiste vorm hebt en dan kun je dit stukje papier kopiëren op een dun (0,5mm) styreen en deze dan monteren. Uiteindelijk heb je een halve maan als hij vlak op tafel licht. Gewoon proberen, en nadenken, komtie vanzelf goed.

Afbeelding

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 23:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Dat is een hele mooie Richard, had ik nog niet gezien.
Ik ga van 100 naar 90, en dat doe ik door een stuk PVC van 100 excentrisch conisch te draaien. Dan krijg je bijna het zelfde effect, behalve dat de bovenkant niet helemaal recht wordt, maar in een driehoek loopt. Klopt niet 100 procent. Een tweede optie is CNC frezen, dan kan dat wel in een keer.
We zullen zien waar het schip strandt.

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2014 13:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo,Boeni, het gekrakeel over kleuren en streepjes terzijde schuivend heb ik het liever over bouwen. Op mijn site, www.public.fotki.com/ztbtruckmodels/ zie je twee LAG kipper-bulktrailers, door mij geheel zelf gebouwd naar tekeningen van LAG. De namen zijn helaas omgedraaid, kipper is suikertrailer 45M3, en andersom, 64M3. Wat hier als 'kipper' staat heeft een zwanenhals en een geheel messing chassis. De 'suikertrailer' heet géén zwanenhals maar een afgeplatte onderkant ter grootte van de zwanenhals, waar ook de hefcylinder inzit. Het chassis is geheel van polistyreenplaat gemaakt. Eerst een zuiver rechte bovenkant uitzagen, daarna 'lijf' en onderflenzen en traversen aanbrengen. Voor het maken van een tank kan je op mijn artikel Welgro 28 t0n bulk kijken, zo-ook voor de trechter aan de achterkant tegen de bol. Voor het maken van een tank met zwanenhals doe je als vogt: Neem een stevige houten lat, b.v. 20 x 10 mm, iets langer dan de tank. Zaag uit triplex vier schijven, 2 voor de binnenkant romp en 2 voor de binnenkant zwanenhals. Zaag in de 'bovenkant' van de schijven een inkeping en lijm die aan het latje op de eindpunten van romp en zwanenhals. Zo heb je een geraamte voor de tank. Span een stevig stuk papier om de achterste schijf van de zwanenhals en de voorste schijf van de romp, dan kan je zo met een potloodje de vorm van dat schuine tussenstuk aftekenen (let op materiaaldikte). Plak om het geraamte heen je tank inelkaar, dan weet je meteen dat hij recht is. Het geraamte kan je naar achteren toe er uit halen maar plaats wel styreen schiven om rond te houden. Ik heb wel een foto maar het is mij niet gelukt, die te plaatsen. Voor de voorkant nog dit: sommige mensen verplaatsen in de woonkamer de hanglamp. Het stroompunt wordt dan afgedekt met een bol plaatje. Bij Gamma of Praxis misschien wat voor de voorkant. En een hefcylinder kan je in de boekhandel (of V&D) kopen. Heb je nog problemen dan kom je maar. Ik zal proberen die foto nog te plaatsen.
Oant safier, Theo.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 14:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo brouwers,

mijn tussenring is binnengekomen, dus ik kan aan de slag met de tank.
De buisdelen worden wel op een draaibank nog even vlak en haaks gedraaid, en dan krijg ik ze terug.
De bol voor de achterkant blijkt ook fantastisch aan de maat te zijn, alleen een juiste kopdeksel heb ik nog niet kunnen bemachtigen, wellicht dat ik die toch ook maar op de draaibank maak.
Voordeel is dan dat ik die van PVC kan maken, en dus niet nog een andere soort kunststof.

Afbeelding

De ribbels komen door het frezen, dat is namelijk gedaan met een klein bol freesje, en dat ziet er erger uit dan dat het is, dat krijgen we wel glad.

Aan de binnenkant is goed te zien dat de ring gewoon concentrisch is opgespannen op de freesbank, en toen conisch circulair gefreesd.
Hij is lekker licht, dus daar hebben we straks geen last van extra gewicht.

Afbeelding

Ook nog van de chauffeur die deze wagen nieuw heeft gekregen in 1979 nog enkele foto's gekregen, waar ook goed op te zien is dat de trekker toen is afgeleverd op 1200 X 20 banden, en dat is ook precies wat er in de doos bij is geleverd.
Dat is dus historisch correct, want ik had ze eerst willen omzetten naar de modernere variant, 295-80-22,5.

@ Theo: dank voor je reactie, en ik waardeer je belangstelling en input. Ik had je een privé-berichtje gestuurd, maar wellicht dat je dat nog niet gezien had. Ik ben zeer geïnteresseerd in tekeningen en maten van de achterkant, dus als je me die zou kunnen bezorgen, heel graag!

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Basil,

Het prille begin is er nu, en met de schat aan info en kennis van Theo zal dit helemaal goed komen.
Aangezien ikzelf ook eens een tank gebouwd heb, weliswaar een simpele rechttoe en rechtaan tank, volg ik dit dan ook met veel interesse, succes!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Ik voel een 3D geprinte verloop ring aankomen, welke diameters zijn dan het beste? Deze van 90 naar 100mm of kleiner?

Succes, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Citaat:
Ik voel een 3D geprinte verloop ring aankomen, welke diameters zijn dan het beste? Deze van 90 naar 100mm of kleiner?


André heeft het goed gezien. Ik heb de ring even uitgetekend en dat ziet er dan als volgt uit. Ik heb 90 naar 100mm aangehouden maar dat is eenvoudig aan te passen. De lijmrand is 3mm.

Hessel

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Tsjonge,

daar zou je vrij eenvoudig en voor een redelijke prijs een basisset van kunnen maken voor de gevorderde modelbouwer.
Als je de kopdeksel, de tussenring en de achterkant, eventueel aangevuld met de mangatdeksels en de luchtkranen en aansluitingen in een pakket stopt, dan kan elke modelbouwer van een beetje niveau best eenvoudig een eigen bulk bouwen.
De buizen zijn namelijk gewoon van regenbuis rond 90 en rond 100.
Dan ken je zelf kijken wat je doet; wil je een inwendige hefcilinder, dan doe je dat, wil je die aan de voorkant bouwen, ook goed.
Chassis is niet zo vreselijk ingewikkeld, maar ook daar zou je standaard delen van kunnen maken die je variabel kunt toepassen.
Komt helemaal goed jongens!

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement