Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: di 17 dec, 2013 13:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Ben nog even aan het snuffelen geweest op het WWW, en toen kwam ik ook deze nog tegen.

http://www.wesje.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=3603

Zag er niet gek uit, en er staan wat leuke tips in.
Ben ook bezig met LAG om wat fotomateriaal te krijgen en wat globale maten, hoef niet alles in detail, maar buitenmaten en chassismaten zijn wel handig.

Heb er zin in!

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2013 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Hoi Boenie, mij voorkeur gaat ook uit naar de striping van Plutrans, eigenlijk om dezelfde reden als Gerdi al aangeeft.
Maar..., het is jouw model...en kies voor wat jezelf mooi vindt.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: vr 20 dec, 2013 10:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo brouwers,

het chassis van de trekker begint al aardig vorm te krijgen, maar ik zal jullie niet stalken met plaatjes voordat het helemaal is opgebouwd met compressor en hydroliek-tank en toestanden.
Cabine wordt van binnen zo veel mogelijk origineel gemaakt, met interieurvlokken over de motortunnel en nog meer details.
Ik ben ook al spullen aan het verzamelen voor de oplegger.
Ik ben alleen nog op zoek naar een deksel voor de voorkant, en ik denk dat ik daar al iets voor weet, maar ik weet nog niet of dat past bij de buisdikte aan de voorzijde.
Voor de achterkant heb ik plastic halve bollen besteld bij Pipoos, en het chassis ga ik grotendeels zelf bouwen met evergreen.
Op het web nog representatieve plaatjes gescoord, en als ik de uiteindelijke lengte-maat heb bepaald, gaan we daar eens aan beginnen.
Deze lijkt er nog het meest op (een hele ouwe De Rijke):

Afbeelding

Dan nog twee keer ex-Driessen, komt ook goed in de buurt:

Afbeelding
Afbeelding

En een vreemde, maar voor het kontje wel de juiste:
Afbeelding

De railing op langs het bordes was voeger nog niet uit te zetten, dat kwam pas halverwege de jaren '80, dus dat wordt gewoon vast. "Veiligheid?" Je moest maar gewoon uit je doppen kijken!
Fietsenrek was toen ook nog niet verplicht, komt er dus ook niet op.

Wordt een hele kluif, maar wel een leuke uitdaging!

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: vr 20 dec, 2013 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Boenie, er bestaan ook van die halve bollen in de ovale vorm zoals de voorkant van de tank op de originele foto. Kan ze op het interweb zo snel niet vinden maar ik heb ze bij een frutselwinkel in m'n handen gehad. Deze waren echter wel 9cm in doorsnede, wellicht zijn ze ook in 10cm verkrijgbaar?

Mooi project, succes, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: vr 20 dec, 2013 15:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Dank je voor het mee denken André.
Ik heb een dekseltje gevonden van en potje van een of andere crème, en die is perfect van vorm, en die is ook iets meer dan 9cm.
Als je de trailer van Hannink bekijkt, dan zie je dat het eerste gedeelte dunner is, en in verhouding zou dat wel een s geweldig goed kunnen uit komen.
Die van Hannink komt ook het dichtst in de buurt van die van Plutrans.
Als je dat dekseltje nog eens tegen komt houd ik me echter wel aanbevolen.
De bollen van Pipoos zijn inmiddels ook binnen, en die zien er goed uit, nu nog passen op de buis van 100.
Voor de lostrechter heb ik een stuk gevonden van een broeskop van een gieter, en die lijkt ook in de juiste vorm te zitten.
Moet ik nog aanpassen aan de bol, en dan kijken hoe het er uit gaan zien.
Ik zie steeds meer potentieel!

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: vr 20 dec, 2013 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hoi Boenie

Mooie plannen hier, en zeker de moeite waard om te volgen.
Die bollen zijn inderdaad mooi spul, heb er zelf ook 4 (2 van 120mm en 2 van 100mm) voor een toekomstig project, ook bij pipoos vandaan.
Met de onderdelen die je nu vergaard hebt moet je denk ik aan een goede basis kunnen komen voor een leuke trailer.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2014 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo allemaal, en de beste wensen nog voor het nieuwe jaar 2014!
Laat dit een jaar worden met veel gepruts en gefröbel in welke schaal dan ook!

Ik heb een klein beetje vorderingen geboekt met de trekker, en dan met name de binnenkant van de cabine.
Ik heb geprobeerd om een deur scharnierend te maken, maar ik heb de pech dat ik een exemplaar heb met een dramatische pasvorm.
De interieurvlokken heb ik niet in de juiste kleur kunnen krijgen, en eerlijk gezegd vind ik het ook wel goed zo, wordt straks toch dicht geknutseld met details, en dan zie je er toch al haast niets meer van.

Afbeelding

Alle papieren liggen er nog los in, dus dat kan nog alle kanten op.
Het chassis staat ook al grotendeels in elkaar, evenals de compressor met de PTO die achterop de versnellingsbak is bevestigd.
Zodra dat in elkaar staat volgen ook daar de foto's van.

De oplegger is al grotendeels uitgetekend, maar ik moet nog even wachten op het verloopstuk van de buis van 100mm naar 90mm.
Als dat er is kan k de tank op maat maken, en dan de chassismaten goed bepalen.
Is wel allemaal te tekenen, maar ervaring leert dat de praktijk wel eens kan afwijken van de theorie......

Afbeelding
Afbeelding

Wordt wel een heel gevaarte zo!
Dinsdag ben ik waarschijnlijk in de gelegenheid om lak te laten mengen in de juiste kleur, en dan is de buitenkant van de cabine aan de beurt.
Ben er alleen nog niet over uit hoe ik de grijze biezen op de cabine ga maken.
Ik wil wel eens iets proberen met decals, maar ik kan dat niet ontwerpen met mijn PC, ik heb daar gewoonweg geen software voor.
Bovendien vrees ik dat het grijs niet voldoende dekkend zal zijn over het blauw heen.
Met stickerfolie werken is ook niet echt te doen, want er loopt een blauw biesje langs de rand van maar een halve millimeter.
Tsja, weer voldoende hoofdbrekers voor dit nostalgisch werkpaard!

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2014 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Basil,

Plannen zijn gemaakt en hop.....bouwen maar!!!
De cabine ben je al aan het inrichten zie ik, misschien nog een beetje bijvlokken in de randen van de motortunnel, want je ziet het witte plastic nog een beetje doorkomen..... :roll: ....of met een beetje verf camoufleren.
Wat de bulktrailer betreft, zul je hier nog aardig wat werk aan hebben maar dan heb je op het eind wel een mooie combi.
Succes met de bouw van deze mooie oldie.

Hermann.

PS. Wat zijn mijn chauffeurs toch opgeruimde mensen. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2014 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo brouwers,

Woedram schreef:
misschien nog een beetje bijvlokken in de randen van de motortunnel, want je ziet het witte plastic nog een beetje doorkomen..... :roll: ....of met een beetje verf camoufleren.


Nee hoor Hermann, gelukkig heb jij meer verstand van Mercedes :wink: :brouw:
De vloer van deze Scania was gewoon grijzig wit, en daar lag vloerbedekking overheen voor zover ik me deze nog kan herinneren. Diverse restauratiefoto's op het web tegen gekomen die dat ook bevestigen.
In mijn beleving waren de bevestigingen waar de stoelen op stonden ook wit, maar ik zie ze op die zelfde foto's eigenlijk overwegend in het donker grijs.

Maar we gaan verder met de buitenkant;

chassis in elkaar gezet, en daar hoeft niet zo heel veel aan te gebeuren.
De linkerkant blijft ongewijzigd, terwijl de rechterkant wordt voorzien van hydroliektank en compressor.
Lang moeten zoeken om foto's tegen te komen van de compressoren die toentertijd gebruikt werden.
Dat waren nogal lawaaierige lompe schroefcompressoren. Nu zijn ze allemaal geïsoleerd en mooi achter een kast weggemoffeld.
Maar ik denk dat ik redelijk in de buurt kom met mijn creatie:

Afbeelding

Afbeelding

Met wat DAF-onderdeeltjes en ook enkele Scania-onderdeeltjes van modellen waar ik vroeger standaard de laatste as van verwijderde, heb ik van de PTO en compressor een redelijke look-a-like gefabriceerd vind ik zelf.

Afbeelding

Volgende stap is al spuiten, maar eerst moet het chassis helemaal af zijn.
Er zitten veel oneffenheden op, en die moeten eerst weg.
Dan de spatborden en de bumper er op, en kan de primer er overheen.

Dan zal ik in een keer de cabine mee in de primer spuiten, en zodra daar de kleur op zit, volgen weer foto's.

Ik kan niet wachten om verder te gaan met de bulk, maar ik heb mijn tussen-ring nog niet..... :(

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2014 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Boenie schreef:
Alle papieren liggen er nog los in, dus dat kan nog alle kanten op.

En dat gaan ze zeker doen. De eerste bocht naar links en alles ligt voor de voeten van de bijrijder/passagier (spreek uit ervaring met dat soort auto's zonder "middenvak" :mrgreen: ). Meestal was er in die tijd (in optie) een documentenvak of -bak verkrijgbaar, al dan niet met een deksel afsluitbaar (bv bij Mercedes), ik gebruikte aanvankelijk een gewone kartonnen bak (zo'n fruitkist), nu heb ik er een in 2 gezaagde plastieken bidon in liggen, gaat niet meer kapot (en het mocht geen geld kosten van de baas). Misschien kan je dat ook proberen na te maken.
Verder ben ik wel benieuwd naar die bulkoplegger hoor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement