Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 16:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ik heb wel eens gelezen dat deze cabine in elkaar kan voordat je het interieur erin schijft.
Alleen moeten de spatborden er dan eerst afgezaagd worden geloof ik.
Ik heb deze kit ook nog liggen, maar niet veel zin in door de compleet vervormde cabinedelen.
Jammer want het is zo'n mooie truck.
Veel succes ermee, ik blijf je volgen...

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Mooi model aan het worden!

Is alleen de motor niet in de verkeerde kleur groen?

Ik gebruikte daar eerst een 70/30 mix voor van Revell 50 (lichtblauw) & Revell 61 (smaragd groen), maar sinds kort gebruik ik daar RAL 6000 voor (dat is de originele kleur die Volvo gebruikt, volgens de autolak winkel) chassis gebruik ik ook een RAL nr. voor, maar die weet ik zo niet dat zal ik nog wel kijken mocht iemand die willen weten.

Ik heb het laatst voor het eerst gebruikt maar op de 1 of andere manier vreten de lagen elkaar op. ('t is gaan ''rimpelen") ben er nog niet helemaal achter wat de fout is.

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ik denk niet dat het echt handig is om het interieur en bodemplaat later in deze cabine te schuiven.
Eerder heb ik mijn werkwijze al omschreven en de bodemplaat is daar erg belangrijk omdat daardoor de panelen enigszins in vorm worden gedwongen. En blijven passen en meten want de vloerplaat heeft ook wat aanpassingen en snijwerk nodig maar Boenie is daar ook al achter.

Joahnnes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 23:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
De methode om de spatborden af te zagen heb ik overwogen, maar de bodem is essentieel voor het hele model. De boel staat wel redelijk onder spanning.
De kleur van het blok vind ik niet zo spannend, ik heb veel verschillende tinten gezien, dat ik het wel goed vind zo.

De 141 komt in elk geval helemaal in orde.

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 9:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
hoi Boenie,
Jammer van de beschadiging. En zoals Johannes al schrijft de bodem plaat is erg belangrijk voor de vorm en stevigheid van overige onderdelen, Niet aan de mooie vormen van je spatborden gaan rommelen om je interieur erin te schuiven dus!!
ook jammer dat je de originele , te grote, Heller banden gebruikt,
Italeri banden en velgen helpen dit fraaie model naar een betere Look.

groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 9:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Door de slimme constructie kun je het interieur zelfs afbouwen als de cabine op het dak na klaar is. Dakje erop en tuffen maar.
Wat bijna Abraham Eric aangeeft :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: die banden........Als je een setje Italeri sloffen en velgen hebt zou ik overwegen die toe te passen.
Maar ziet er in de kleurstelling al fraai uit. Succes met de striping!

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 10:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Over de banden heb ik best lang getwijfeld, en ze lijken ook veel te groot.
Toen kwam ik een foto tegen uit 1980, toen de wagen net een paar maanden oud was, juist ja, met de originele velgen en banden uit die tijd. Dat waren toen 1200 x 20, en vrij kort daarna werd de vervanger, 295 -60-22,5 zo'n beetje de standaard.
Ik zal die foto straks even posten.
De originele banden van Heller zijn dus naar mijn mening historisch correcter.
Dat was voor mij belangrijk. Ik denk ook dat het assenstel van de Trailor de basis gaat vormen voor de bulk, inclusief de wielen.
Nog veel te doen, en de tijd zal het leren.

Groet,


Boenie.

Afbeelding
Doordat de velgen veel kleiner zijn dan de modernere variant, 20inch in plaats van 22,5inch, krijg je dus een band die meer op een ballon lijkt. Lijkt knullig, maar het klopt wel. Ik meen me nog te kunnen herinneren dat deze ook nog in een uitvoering met binnenband waren. Correct me if I'm wrong....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Die op de foto heeft splitringen dus met een binnenband maar ik zie ook op die foto geen gelijkenis met de Heller ballonbanden.
Wat de nieuwe Italeri velgen wel hebben is dat vervelende opstaande randje waardoor de zichthoogte van de van de banden kleiner wordt en dat vind ik dan weer knullig. Ik zou zelf de oude Italeri velgen met de rubber banden gebruiken.
Maar je zal je research goed gedaan hebben dus go with it en laat iedereen maar lullen. :wink:

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Boenie,

De kleur is erg mooi gekozen!
Ik hoop dat je de beschadiging nog mooi weg krijgt.

De decal gewoon met blanke vernis aan de achterkant insmeren, terug plaatsen, beetje aanrollen met een wattenstaafje hij komt nooit meer los.
Tijdens het drogen ziet de decal er een beetje oneffen uit, maar dit trekt helemaal glad bij. :wink:

Wat de banden betreft, ik heb inderdaad van meer mensen gehoord dat deze wel degelijk op de echte lijken, toendertijd.
Zoals Johannes al zei, je zal je research wel goed gedaan hebben.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania 141 Plutrans
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2014 10:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Beetje pech met de 141, verdorie, wil niet vlotten.
Ik had de cabine mooi afgeplakt, geschuurd, en voorbewerkt om opnieuw te spuiten.
Beschadigingen mooi vlak gekregen, dat wel, maar.........

Afbeelding

Ik had de ramen afgedekt met een stukje papier, zonder er rekening mee te houden dat de thinner daar doorheen zou trekken. Met alle gevolgen van dien dus.....

Afbeelding
Afbeelding

Maar ja, de nieuwe laag lak goed laten uitharden, en aan het einde van de week polijsten.
Ik doe dat ook met de ramen, en met mijn MAN van Opreij was het me ook aardig gelukt om de ramen weer transparant te krijgen. Moet hier eigenlijk ook mee lukken.

Laten we hopen dat ik met de oplegger meer geluk heb...

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement