Bedankt voor de reacties mannen!
Ik zal de reacties samenvatten in 1 antwoord.
Wat de lading betreft is het inderdaad een idee om iets onherkenbaars onder een oud dekzeil te maken om de aandacht inderdaad niet te veel af te laten leiden van de rest, ik zal dit in mijn achterhoofd houden.
De Retarder is zover ik het heb begrepen een electro magnetische rem die vooral in berg gebieden werden gebruikt, heb ik van Gerdi.
Een schakelaar op het dashboard heeft 3 standen zal later hiervan de foto in het verslag posten.
Hiermee kies je de kracht van de rem, stand 3 is de grootste remkracht.
De 8 cylinders die je deels ziet zijn de electromagneten die vast blijven staan in een houder met voor en achter een rem/koeldisc die langs de magneten draaien.
Als je de rem bekrachtigd met de schakelaar dan houden de magneten het draaien van de discen tegen waardoor het als een soort krachtige motorrem functioneerd.
Dus i.p.v. remblokken gebruik je magnetisme, het omgekeerde kan ook, denk maar aan electro magnetische treinen op een monorail.
De energie die hierbij vrijkomt is zo groot dat de discen zelfs roodgloeiend worden.
Hiermee hoef je dus niet op het rempedaal te trappen want de retarder is net zo krachtig of zelfs krachtiger.
De nieuwste electrische auto's hebben ook geen rempedaal meer omdat hier ook een nieuweste versie van een retarder in zit.
Het rempedaal is zelfs optioneel om mensen toch een "veilig gevoel" te geven.
De plaats van de retarder is bij voertuigen ook verschillend, net achter de versnellingsbak, halverwege de aandrijflijn of zelfs op de klok van het diffirentieel.
Zoals jullie begrijpen zal dit apparaat zelf gemaakt moeten worden.
Tja Gerdi, ook in China hebben ze deze apparaten, zoals het Chineese gezegde....beter goed gepikt dan slecht verzonnen.
Bespaart wel een hoop ontwerp en ontwikkelingskosten.
De Flat Rack of Flat Track, ( bijde geven dezelfde zoek resultaten) container is er in vele uitvoeringen, vaste eindschotten, neerklapbare eindschotten, geen schotten maar 4 palen op de hoeken, nog een bovenbouw bij transport van yachten en hoge voertuigen, hoge en lage vloerbasis.
De bladveer op foto 2672 is om het eindschot op te vangen bij het neerklappen, geeft anders zo'n harde klap.
Zoals jullie zien zijn er diverse mogelijkheden, ik zal hier nog een keuze in moeten maken maar de trekker zal als eerste gemaakt worden dus kan ik tussentijds er eens rustig over nadenken.
De foto's zijn altyd welkom Arie, dus heb ik er inderdaad wat aan.
Hermann.