Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 330 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 33  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2013 5:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Zoals eerder gezegd, vanaf december een nieuw project.
Er lopen al 2 projecten en bij deze ga ik dan ook gestaag verder, maar in de laatste goede weken van het najaar was ik bezig met wat cabines te spuiten en voor ik het wist was ik alweer bezig met het 3e project. :roll:
Opeens wist ik wat ik met het 2e 20ft chassis van de DMTC aanmoest en wat er voor moest komen.
In de Benzen reeks mag de Eurocab natuurlijk niet ontbreken en leek mij een prima trekker voor het hele span.
Natuurlijk mag dit wederom geen gewone r.u.d.d. trekker worden maar weer 1-tje met de nodige modificaties.
De basis.....

Afbeelding

Deze cabine zal veranderd worden naar een SK van de jaren 95 / 96.
Ik ben alleen nog in dubio of ik de spoilerset erbij zal doen of niet????
Voor de zekerheid wel even meegspoten. :wink:

Afbeelding

Inderdaad heren, zoals hierboven afgebeeld... ook in het groen. 8)
De gestuurde wielen worden supersingles om deze Duitser wat meer uitsraling te geven.(Eric, bedankt voor het op maat snijden van de banden. :brouw: )
Is hiermee de trekker dan klaar.....neeeee... er komt voor de verandering ook een Retarder op de tussenas.( Gerdi, bedankt voor de info van de Telma. :brouw: )

Afbeelding

Tot slot zal er dus wederom een 20ft chassis erachter gezet worden en deze keer een zal er een Flatrack container erbij gescratched moeten worden.
Weer een tanker zou een beetje saai gaan worden. :lol:

Afbeelding

Lading..........nog geen idee, misschien iets uit de industrie of een voertuig voor de export. :?: :roll:
Misschien dat er mensen zijn die een beetje Benzen-moe beginnen te worden, maar helaas heb ik er nog een paar die uit mijn mouw geschud gaan worden. :mrgreen:

Afbeelding

Zo heren, dit was de introductie en binnenkort zullen de 1e bouwfoto's vanzelf volgen.
Tot later.

Hermann


Laatst bijgewerkt door Woefdram op za 15 nov, 2014 11:13 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2013 9:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 02 mei, 2008 21:42 pm
Berichten: 482
Woonplaats: Sint-Kat-Waver (Belgie)
Mooi project, heb ik altijd wel mooie trekkers gevonden die eurocab's
Veel succes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2013 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Deze gaan we zeker in de gaten houden Hermann :brouw: (eigenlijk overbodige post) :lol: :lol: :lol:
Je toont wel een chinese "Telma", wist niet dat de chinezen die dingen ook maken (maar wat maken zij NIET?????).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2013 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
hey Hermann,
Jaaaa daar istiedan, mooi project en ik ben in ieder geval nog niet Benzen moe hoor. Steeds weer verbaasd over je mooie en aparte creaties dus kom maar op.
Goede keuze van zo'n flat track, en iets van vracht erop ?Zou iets van een dikke motor , aggregaat of een oude Benz erop die voor export verscheept gaat worden.
Mooie cabine line-up :D
groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2013 13:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Leuk hoor weer een andere Benz.
Zo lang je ze zelf niet moe wordt heb ik er geen problemen mee hoor!

Interessant zo'n Retarder ... ik had er wel eens vaker van gehoord ... maar wat doet het?
Remenergie omzetten?

Met betrekking tot de FlatRack;
Kleine suggestie ... Misschien gewoon iets groots ondefinieerbaars onder een oud donkerblauw dekzeil.
Dekzeil met reparatievlakken en misschien nog half vergane reclame.
Als je er een gedetailleerd object op gaat zetten trekt dat de aandacht van de trekker/oplegger/container weg.
En met het dekzeil dat ik voor ogen heb en natuurlijk de FlatRack met z'n details kun je toch wel wat detail kwijt.

Zomaar een suggestie hoor ... vooral doen waar jij zin in hebt. :brouw:

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2013 18:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 18:55 pm
Berichten: 1011
Woonplaats: Urk
Misschien kan je hier nog wat mee ???

http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=272922

_________________
...Bergingswagens in Florida...
Lonestar (detail)foto's voor de modelbouwer...
Mijn fotoalbums op Facebook...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2013 1:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Ik heb die flatracks wel meer gezien, bij "ons" hebben ze die niet zo veel, het zijn veel meer "box"containers, maar ik zal mijn ogen eens open houden, al zal dat wel grotendeels maar vanaf eind maart/begin april zijn als de vogeltjes weer vliegen, tijdens de winter kom ik daar niet zo bijster veel (en tegen dan is Hermann al lang klaar met zijn project...).

@ arie: op je foto nr. 2672, is dat een veerblad? en waarvoor dient dat?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2013 3:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Bedankt voor de reacties mannen! :brouw:

Ik zal de reacties samenvatten in 1 antwoord.

Wat de lading betreft is het inderdaad een idee om iets onherkenbaars onder een oud dekzeil te maken om de aandacht inderdaad niet te veel af te laten leiden van de rest, ik zal dit in mijn achterhoofd houden.

De Retarder is zover ik het heb begrepen een electro magnetische rem die vooral in berg gebieden werden gebruikt, heb ik van Gerdi.
Een schakelaar op het dashboard heeft 3 standen zal later hiervan de foto in het verslag posten.
Hiermee kies je de kracht van de rem, stand 3 is de grootste remkracht.
De 8 cylinders die je deels ziet zijn de electromagneten die vast blijven staan in een houder met voor en achter een rem/koeldisc die langs de magneten draaien.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Als je de rem bekrachtigd met de schakelaar dan houden de magneten het draaien van de discen tegen waardoor het als een soort krachtige motorrem functioneerd.
Dus i.p.v. remblokken gebruik je magnetisme, het omgekeerde kan ook, denk maar aan electro magnetische treinen op een monorail.
De energie die hierbij vrijkomt is zo groot dat de discen zelfs roodgloeiend worden.
Hiermee hoef je dus niet op het rempedaal te trappen want de retarder is net zo krachtig of zelfs krachtiger.
De nieuwste electrische auto's hebben ook geen rempedaal meer omdat hier ook een nieuweste versie van een retarder in zit.
Het rempedaal is zelfs optioneel om mensen toch een "veilig gevoel" te geven.
De plaats van de retarder is bij voertuigen ook verschillend, net achter de versnellingsbak, halverwege de aandrijflijn of zelfs op de klok van het diffirentieel.
Zoals jullie begrijpen zal dit apparaat zelf gemaakt moeten worden.

Tja Gerdi, ook in China hebben ze deze apparaten, zoals het Chineese gezegde....beter goed gepikt dan slecht verzonnen. :mrgreen:
Bespaart wel een hoop ontwerp en ontwikkelingskosten. :wink:

De Flat Rack of Flat Track, ( bijde geven dezelfde zoek resultaten) container is er in vele uitvoeringen, vaste eindschotten, neerklapbare eindschotten, geen schotten maar 4 palen op de hoeken, nog een bovenbouw bij transport van yachten en hoge voertuigen, hoge en lage vloerbasis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bladveer op foto 2672 is om het eindschot op te vangen bij het neerklappen, geeft anders zo'n harde klap. :wink:
Zoals jullie zien zijn er diverse mogelijkheden, ik zal hier nog een keuze in moeten maken maar de trekker zal als eerste gemaakt worden dus kan ik tussentijds er eens rustig over nadenken.

De foto's zijn altyd welkom Arie, dus heb ik er inderdaad wat aan. :brouw:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2013 8:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
de retarder hoeft niet altijd op de trekker gebouwd te worden in een aantal gebieden waar ik rondgereden heb zaten ze op de oplegger
heb ze in verschillende uitvoeringen gezien , op de trekker en dus ook op een oplegger
in alle gevallen mag je het gewicht van de retarder aftrekken omdat ze toen aardig aan he gewicht waren [ rond de 800 kilo ]
dus dan zou het betekenen dat je in totaal toen 40800kg mocht wegen [ 40000kg was toen max in diverse landen ]
wat betrefd de flat-rack , ik zie ze haast elke dag voorbij komen met...bakstenen , richting europoort
we gaan het wel zien wat je er van brouwd
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2013 10:01 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Dag Hermannnn,

Verrassend dat je weer een Benz gaat bouwen, wel een hele mooie dit, al zal je nog genoeg extra werk krijgen aan deze Eurocab met je potje plamuur want het plastic in deze versie is zo'n beetje de slechtste uit de ouden Benzen familie.

Een retarder is eigenlijk niets meer dan een elektrische motorrem welke is gekomen toen de aanhanger rem verboden werd. Misschien dat deze er al eerder was maar volgens mij niet, een motorrem werkt volgens hetzelfde principe en heeft ook 3 standen en naar behoefte/omstandigheden in te schakelen. vroeger had je in de trekkende voertuigen nog een aanhanger/trailer rem en deze mocht op de duur niet meer, vandaar ook wat Koos zegt dat deze ook op de trailer konden zitten. Denk hierbij aan landen waar je veel moet "klimmen en dalen" dan is het toch erg fijn als het getrokken gedeelte mee remt en als het ware ook het trekkende voertuig hiermee wat afremt zodat deze niet alle remkracht hoeft te leveren, denk eens hoe warm deze remmen worden. Ook doordat de trailer mee remt voorkom je het scharen van de combinatie omdat je bij plotseling remmen al snel zo'n 18 tot 20 ton achter je heb hangen wat wel door drukt als deze ongeremt is. Ik weet dat ze vroeger bij het bijna scharen van de combi de trailer rem erop gooide, terug schakelen naar een lagere versnelling en de trekker flink lieten trekken en daardoor hield je het span in lijn.

Nog voor deze luxe tijden van airco's en retarders heb ik toch begrip voor de internationale chauffeurs, met 250pk boven zien te komen om daarna nog een veilige daling voor ogen te krijgen, veel op motortoeren rijden om te zorgen dat je remmen niet verbranden en toch je motortempratuur goed zien te houden.

Succes met deze in ieder geval,

Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 330 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 33  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement