Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 nov, 2013 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Ik neem aan dat het 2K lak is, heb je daar ook verdunner bij??
Dan is het misschien een idee om het zo te verdunnen dat het met een AB te spuiten is.
Het is jammer dat nu de verf strepen te zien zijn, mits de eigenaar zich daar geen zorgen om maakt natuurlijk.

Ik heb het chassis van mijn DEKKER SCANIA streamline (1:24) ook met 2K lak in de AB in DAF beige gespoten.
Dus het is te doen, alleen daarna wel gelijk super goed je AB schoon maken.

Verder ziet het er zo in kleur al weer heel anders uit, gaat goed komen.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 nov, 2013 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Ik heb wel een ab-set maar weet niet in welke verhouding het verdunt moet worden. Bij de 2e laag zie te nagenoeg geen strepen meer. Op de foto was de verf ook nog nat. Na drogen is het behoorlijk glad.

Gr. Johan

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 nov, 2013 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Het is inderdaad waar dat foto's erg vertekenen, dus dan moet ik je op je woord geloven.
En wat ik zei, als jij en de toekomstige eigenaar er tevreden over zijn is het goed toch.

De verhouding neem ik meestal met een korreltje zout.
Als je er te veel harder bij doet droogt het als een tierelier en word de verf gou plakkerig, als je er anderson te weinig in doet droogt het niet snel genoeg.
Dat is dus even een kwestie van proberen.
Voor in de AB moet de verf iets van melk dik zijn, maja, wat is melk dik???, daar heeft dus ieder zijn eigen mening over.

Mocht je in het vervolg nog een keer met 2K lak gaan werken en je wil overwegen met de AB te spuiten zou ik zeggen, 1 deel verf op een half deel harder met een half deel verdunner, mocht het dan volgens jou mening nog te dit zijn doe je er nog wat verdunner bij.
Mocht het te dun zijn doe je er wat verf en verharder bij.

Ik neem aan dat er hier ongetwijfeld mensen zijn die hier wat meer verstand van hebben, die wellicht andere theoriën er op na laten.
Wellicht dat die zich hier melden??

Nu kwam ik er de laatste keer dat ik met 2K lak werkte ook nog achter dat je niet zomaar een blik herder kunt pakken en bij je verf kan gooien, schijn je ook weer verschillende basis in te hebben (aldus het schade bedrijf waar ik om harder vroeg).
Dus even navragen bij de verf leverancier welke soort harder geschikt is voor de lak/verharder die je gebruikt.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 nov, 2013 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 jun, 2011 11:06 am
Berichten: 41
Sebas bij ons aan boord hebben we verschillende soorten 2k verf staan en alles met eigen verharder en thinner ik ben af en toe net een alchimist.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 nov, 2013 0:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Als je AB teflon ringetjes heeft (bijvoorbeeld een Evolution) dan kan daar gewoon 2K lak in.
(AB met rubber afdichtingen kan ook, maar dan is de levensduur van de pakkingen ernstig korter.)
En inderdaad iedere 2K lak heeft zijn eigen harder. Vaak is de verdunner iets universeler maar ook apart.
Dus verf+harder is vaste verhouding. Verdunner apart toevoegen 'naar smaak'.
Soms gaat verdunnen met thinner ook. Maar het kan dan ook misgaan en een mistig uiterlijk geven.
(Sowieso proberen op een teststuk (of binnenkant model) met dezelfde onderlaag.

Tip: na het spuiten de AB doorspuiten met spoelthinner. En daarna bij voorkeur alle delen als nozzle etc ...
maar in ieder geval de naald! uiteennemen en alles goed schoonmaken met ook weer spoelthinner.
Naald invetten met zuurvrije, én siliconenvrije vaseline en pas later weer terugplaatsen.
Als je iets niet goed schoon hebt gemaakt en je plaatst de naald meteen terug zit hij echt zo vast als een huis.

-Kans op serieus vastzitten geldt overigens ook voor bijvoorbeeld Uretaan-acrylics zoals Vallejo Primer en Vallejo Premium.-

Mochten bij dit geschilderde model de verfstrepen te erg zijn kun je na droging ze wellicht nog polijsten met 1500-3000 grid
(of naar wens fijnere stappen) NAT polijstpapier, en daarna een autopolish. 2K lak kun je namelijk prima polijsten.

Succes,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 nov, 2013 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Heren,

Allen dank voor uw reacties en tips. Heb net van opdrachtgever gehoord dat het 1K lak is. Dan zou het met alleen thinner moeten lukken om het spuitbaar te krijgen volgens mij. Ga ik vanavond of in het weekend maar eens proberen. Jullie zullen wel zien of het werkt.

Gr. Johan

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2014 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Weer wat spaarzame tijd gevonden in de altijd hectische maand januari:

Traanplaat op brandstoftank en accubak gemaakt
Afbeelding

En overal rondom nu de blauwe kleur in een eerste laag
Afbeelding

Afbeelding

En een dry-fit van de huidige stand van zaken
Afbeelding

Afbeelding

Op de oplegger een ladder gemaakt tegen het chassis aan.

Hoop snel weer verder te gaan.

Gr. Johan

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2014 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec, 2008 22:42 pm
Berichten: 1210
Ziet er leuk uit.
Maar.... die blauwe lak is geloof ik veelste dik!
Dit heb je zeker met een kwastje geverfd?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2014 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Even een update:

Heb gisterenavond de cabine weer helemaal kaal gemaakt. Het was totaal niet naar mijn zin geworden. De decals lukten ook al niet. Krijg het grijs niet op de juiste kleur geprint. Wordt allemaal een soort rose. Dus dan maar heel rigoureus de lak er af, uithuilen en opnieuw beginnen. Het onderstel is gelukkig wel gelukt en kan mooi in takt blijven. Binnenkort weer foto's.

Gr. Johan

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 mei, 2014 8:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Klaar met huilen. Gisterenavond grill vastgelijmd en cabine gespoten in de grondlaag:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna decals op de trailer geplakt en er vaste een kant en klare trekker voor geplaatst:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de decals op het afgeronde deel van de trekker geplakt:
Afbeelding

Afbeelding

En een dry-fit van de huidige stand van zaken. De eerste grijze laag zit er al weer op. Het blauw was te fel. Gaat er dus weer af.
Afbeelding

Gr. Johan

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement