Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 4:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 120 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2013 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo mede brouwers,

Op mijn verjaardag heb ik jullie verteld dat ik het een beetje rustiger aan ga doen met het bouwen. Ik was zeer ingenomen met al jullie felicitaties en reacties. Toch wil ik een van mijn laatste brouwsels met jullie delen in een brouwverslag. Het gaat om de Welgro 28 tons bulktrailer. Bezoekers van beurzen hebben hier al het een en ander van kunnen zien, want ik ben in de afrondende fase. Het origineel:

Afbeelding

Een paar jaar geleden heb ik van WELGRO een tekening in BRUIKLEEN gekregen die ik heb overgerekend naar 1:24 en de tekening vlgs afspraak teruggebracht.Onderstaande foto is een ontwerptekening van een vorig model om een idee te krijgen.

Afbeelding

Hierop kun je dus duidelijk de verschillende compartimenten zien.
Na het tekenwerk begint de bouw van de tank. Van een grote plaat polistyreen wordt een stuk gesneden voor de romp, een paar centimeter groter dan nodig om na het buigen de randen recht af te kunnen snijden.

Afbeelding

Op de plaat wordt een uitslag van de romp en de locaties van verschillende onderdelen getekend. Daarna wordt de plaat gebogen. Voor het buigen heb ik een stalen buis van 11,5 cm diameter. De plaat wordt dmv. stroken blik om deze buis geheel ingeklemd en daarna in bijna kokend water verwarmd.

Afbeelding

De plaat om de buis.

Afbeelding

Verwarmen.

Afbeelding

Resultaat.

Oant safier, Theo.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2013 7:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Sjocht d'r wer geweldig ut Theo. We wolle graach mear witte. (Ziet er weer geweldig uit Theo, we willen graag meer weten) Voor de buitenlanders :lol: :lol:

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2013 11:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 jul, 2011 21:09 pm
Berichten: 68
Jaaaa, een bulkwagen!! Mijn interesse heb je!!
Volgens mij heb ik jou creaties wel eens zien staan (oa bij de open dag van Wierda in Drachten??)
Ik ben wel benieuwd naar de tekening, maar helaas doen de foto's het hier niet... :(

Succes met de (af)bouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2013 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Zie je wel Theo, stoppen met de modelbouw lukt nooit!! Leuk man! En ja, deze heb ik in 2011 al in aanbouw gezien. Zoals gewoonlijk weer erg fraai met messing chassisdelen en met werkende sturing! Kunnen we de kleuren al raden of ga het deze keer iets heel anders worden? Mooi blauw is ook niet lelijk!

Afbeelding
Afbeelding

Groet, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2013 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo allemaal, bedankt voor de reacties. Helaas kan ik vanavond niet verder gaan want er zijn wat problemen met de foto's. Uit de reactie van Johan blijkt dat niet iedereen alle foto's ontvangen heeft, ik heb zelf wel alles ontvangen maar er wordt aan gewerkt. Ook kan ik op onze site op Fotki geen foto's krijgen, vreemd.

Voor de vraag van Hessel is het wel mijn bedoeling een compleet beeld te geven van de bouw van deze trailer. Dit is nog maar het begin, het mooie moet nog komen. Ik hoop de trailer vóór Modelbouw Veendam, eind November, klaar te hebben.
En Johan, foto's komen en mijn auto's stonden inderdaad bij de opening van Wierda.
Wat André betreft, ja zo lag hij toen in Jabbeke en helemaal stoppen doe ik ook niet, ik moet nog wat afmaken. De kleur kun je wel raden denk ik, die heeft hij al. Maar de wagens van for Farmers zijn ook al weer anders want die is nu samen met Hendriks.
Ook de Agrifirm-auto's zijn weer anders en zo blijf je bezig. Dat is wel mede een reden dat ik voor mijn eigen kleuren gekozen heb.
Oant safier, Theo.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2013 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Fokti doet bij ons ook vreemd. Men meld sinds 28 september dat men aan het verhuizen is naar een nieuwe server en we daardoor tijdelijk sommige files of mappen niet kunnen inzien. Hoe lang dat gaat duren is niet bekend maar het moet veel sneller gaan dan de vorige keer. Aldus Fotki volgens deze pagina: http://journals.fotki.com/fotkicom/fotk ... qgwrwddws/

André

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 okt, 2013 17:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo allemaal, na het debacle met de foto's op Fotki hebben wij opnieuw foto's op Fotki geplaatst en ga ik trachten, mijn verhaal af te maken. De eerste foto is wel geplaatst, de tweede toont de voorbeeld tekening voor een trailer met 6 compartimenten.

Afbeelding

De volgende foto toont het snijden van de plaat voor de romp van de tank.

Afbeelding

Op de vierde foto wordt de plaat om de buis gebogen en met stroken blik vastgezet.

Afbeelding

Vervolgens wordt het geheel verwarmd zodat de plaat zijn vorm krijgt. Zie het resultaat.

Afbeelding

Tot zover de foto's die horen bij het begin van mijn bouwverslag.
Oant safier, Theo.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 okt, 2013 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Afbeelding

Dit is nog de verloren foto van het verwarmen van de "ingepakte" plaat om de romp van de tank te vormen.

Na het buigen kan dan de romp op maat gesneden worden op de in eerste fase getekende lijnen. Daarna wordt de ondernaad van de tank gelijmd en aan de binnenkant een smalle, dunne versterkingsstrip geplakt. Om de tank rond te houden worden schijven van 1mm styreen gezaagd die dan later als tussenschot dienst kunnen doen. Ik heb een heel eenvoudig draaibankje met een schijf en een boorkop ipv een klauwplaat waar ik de schijven op vast-schroef en ronddraai. (Ook kan in het centergat een bout geschroefd en dan in de boormachine mooi rond vijlen).

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 okt, 2013 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Voor de einddeksels heb ik een mal die met verwarmen de schijven een bolle vorm geven.

Afbeelding

Op de bolle einddeksels wordt een binnenschijf gelijmd (Incl. bevestigingsboutjes', daaromheen een ring als tankdiameter. Daarin wordt een ring gelijmd die de tankdop later centreert op de tank. Dan wordt de omtrek van de tankdop op draaibank of boormachine afgewerkt.

Afbeelding

Als die rand afgewerkt is, kan de binnenschijf met een fraisje of een boortje worden weggefraisd

Afbeelding

De voorste tankdop kan in de tank worden gelijmd.

Oant safier, Theo.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2013 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Gaat helemaal goed komen Theo. Natuurlijk heb je de ervaring maar het is elke keer wel weer genieten als ik de vaardigheden zie.

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 120 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement