Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 23:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 jan, 2009 16:41 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Oldebroek
Bij dezen, Ik ben al langere tijd lid geweest hier, maar na een paar militaire bouwdoosjes overgestapt naar de twenot, dat bleek toch mijn ding niet echt en ben inmiddels al langere tijd bezig met zelf/verbouw van agrarische machines, hoe kom ik dan bij vrachtwagens terecht?

Ik heb altijd een zwak gehad voor trucks, als kleine uk van 13/14 regelmatig meegereden, ooit een paar kitjes gebouwd, maar verder ook door andere beroepskeuze niet meer mee bezig geweest, tot nu toe, een goede vriend van ons gaat binnenkort trouwen, en aangezien hij het grootste gedeelte van de week op wieltjes verblijft vond ik het een mooie uitdaging om zijn truck na te bouwen, wat gelijk al het eerste probleem opleverde.....de deadline...die gaat intussen al niet meer gehaald worden, deels door het mezelf opgelegde detailniveau, maar goed, ze gaan toch eerst lekker op vakantie, en ik geef liever een model weg waar ik trots op ben dan dat ik het zie en denk: "dat had je beter gekund".

En nu over het project zelf.

Het word een Scania 480 6X2 met liftas, en NCH containersysteem, na wat uitzoekwerk kon ik niet direct een kitje vinden, dus moet er maar gescracht worden....grijns.

als basis de bouwdoos van de 164L V8 van Italeri gepakt, was aftermarket spul als naven, setje luchtvering, lampjes, airco e.d. bij elkaar gezocht en begonnen met prutsen....

eerst het chassis maar eens verlengd voor de goede vooras-trekas afstand

Afbeelding

toen achteraan ook nog een stukje toegevoegd om de liftas kwijt te kunnen
Afbeelding

en het subframe van het NCH systeem
Afbeelding

nu ben ik doende met het hoofdframe kloppend te krijgen, en natuurlijk ook werkend, dit is gelijk de reden dat de deadline van trouwdag niet gehaald gaat worden, waarschijnlijk komt het bouwwerk wel af, maar kom ik in tijdnood met spuiten, en om dat af te gaan raffelen lijkt me geen goed idee, dan maar een weekje langer bezig
Afbeelding
Afbeelding

dat was het voor nu, volgende keer hopelijk een werkende arm, mocht iemand nog goede suggesties hebben mbt tot een containerbak, deze staat ook voor full-scratch in de planning, maar wellicht nog ideeën?

tips danwel kritiek altijd welkom,

mvgr E-J

_________________
WORKING at:
Scania 480 6x2
FUTURE:
Scania T730


Laatst bijgewerkt door Metalhead op do 26 feb, 2015 23:28 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project X
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Interessant project (X) E.J. :brouw:

Welkom op het truckgedeelte.
Maak er wat moois van maar dat gaat helemaal goed komen zo te zien :wink:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project X
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ziet er al goed uit, wordt een haakarm toch??
Ik heb vroeger met een NCH kabel gereden, staat ook nog altijd op mijn to do list.
Ga dit zeker volgen.
mvg christiaan

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project X
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 07 okt, 2008 14:12 pm
Berichten: 110
Woonplaats: Numansdorp
Lijkt mij een kabelsysteem!
Ziet er goed uit, wellicht nog wel even het hulpchassis van de trekker uitvoering verwijderen ter hoogte van de trekas...
Grt Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project X
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 13:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 jan, 2009 16:41 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Oldebroek
kijk, daarom dus inderdaad dit project maar op internet gezet, dank voor de tip!

En dit word het kabelsysteem, althans, dat moet het worden :mrgreen:

_________________
WORKING at:
Scania 480 6x2
FUTURE:
Scania T730


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project X
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 06 feb, 2010 14:10 pm
Berichten: 216
Woonplaats: de wijk
ziet er al goed uit :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jul, 2013 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 jan, 2009 16:41 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Oldebroek
en een paar foto's van de huidige stand van zaken, ben nog niet tevreden over de cilinders, maar ben er nog niet echt over uit wat ik anders ga doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nu eerst maar verder met het liersysteem en de afdeling geleiderollen, en daarna de bak nog "ff" scratchen :lol:

_________________
WORKING at:
Scania 480 6x2
FUTURE:
Scania T730


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project X
BerichtGeplaatst: di 16 jul, 2013 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hoi E.J.

Je bent al goed opweg, het kabel afzet systeem begint al duidelijk herkenbaar te worden.
Voor de cilinders zou je eens bij BEMO Models kunnen kijken ( http://www.bemomodels.com ), die leveren losse cilinders van de Tekno bulktrailers, die zijn ongeveer 5cm lang (ingeschoven).
Op deze manier kan je het frame in elke gewenste kiep stand zetten.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project X
BerichtGeplaatst: do 18 jul, 2013 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Mooi hoor, je zou hem ook gewoon naar beneden kunnen laten zonder werkende cilinders toch??
Denk dat degene waar die voor is er toch niet mee gaat spelen, het kabelsysteem maak je ook niet werkend toch?? Is alleen maar meer kans op schade :wink:
Gr Chris

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project X
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2013 13:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 jan, 2009 16:41 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Oldebroek
Hoi Chris,

Naar beneden laten zou m'n klant niet veel uitmaken denk ik, maar het heeft twee redenen dat iig het kipframe beweegbaar moet zijn.

1. Er komt nog een container op, wanneer die dan naar beneden staat zie je niets meer van het detail in het frame, en dat zou jammer zijn, en om em kippend vast te zetten is geen optie ivm evt de aanhanger bouwen.

2. Omdat het kan :mrgreen: , klinkt afgezaagd, maar ik mag graag ervaring opdoen en grenzen verleggen, daarom zit hier voor mij de grote uitdaging in om zoveel mogelijk stabiel beweegbaar te maken.

En waarschijnlijk ga ik er ook nog 1 voor mezelf bouwen, dus is dit ook mede een leerproject.

@Sebas, 5 cm is net iets te lang, deze die ik nu gemaakt heb zijn 35 mm, maar misschien zijn die van tekno wel in te korten...idee!

Mezl en goed weekend E-J

_________________
WORKING at:
Scania 480 6x2
FUTURE:
Scania T730


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement