Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 1:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mercedes LP 6x2
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 okt, 2011 19:12 pm
Berichten: 56
Van het ene speelgoed naar het andere speelgoed. Was m'n Magirus een Hammer plastics "zandbakauto", deze Mercedes van Wader is oorspronkelijk ook bedoeld als speelgoed voor de allerkleinsten. Ik ga weer trachten met redelijk eenvoudige ingrepen er weer wat leuks van te maken. Dit keer niet met emek onderdelen maar met italeri en revell restanten.

Het model moet straks de LP van Transag (tegenwoordig Bertschi) uit Zwitserland worden. Dat wordt overigens wel wat pionieren, aangezien ik weinig gedocumenteerd ben. Alleen onderstaande foto's en dat is het dan wel. Mocht iemand informatie of foto's hebben van deze Zwitserse Merc (of een andere 6x2) dan houd ik me aanbevolen.

Vincent

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes LP 6x2
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Foto 1 heeft een kantelcabine, foto 2 niet.
Je model lijkt me van het type foto 2.
De grille zit er op z'n kop in als ik zo naar de ster kijk.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes LP 6x2
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo Vincent,

Ik heb alleen documentatie van een 6x2 trekker, maar jij maakt er eentje met een naloper.
Misschien dat je hier dan wat aan hebt, Mercedes LP, zijn wel 120 pagina's dus je kan even vooruit. 8)

Let er trouwens wel op dat alle "Zwitserse" LP's, NG's en SK's trilex velgen op de vooras en dunne cabine spatborden hadden.
Deze dunne spatborden zaten op alle cabine varianten en het 1e plaatje in je topic met de dikke spatborden is dan ook een Italiaan en geen Zwitser.
Dit even puur ter info.

Succes met deze mooie oldie.

Hermann.

Edit: Ik zie nu ook dat jouw uitvoering geen kantel cabine is, dus de spatborden zijn sowieso ok.


Laatst bijgewerkt door Woefdram op za 22 jun, 2013 23:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes LP 6x2
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 23:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 okt, 2011 19:12 pm
Berichten: 56
Ondanks dat de cabine het meest lijkt op het eerste type, denk ik toch dat het het tweede type moet worden aangezien ik de dikke spatborden gebruik van een SK.
Ik heb nog de nodige SK onderdelen liggen, dus daar ga ik wel het nodige van "lenen". Is het echt een italiaan Hermann?, zit wel Zwitsers kenteken op.
Ga inderdaad nog wel even trilex velgen bestellen.

Vincent

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes LP 6x2
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Vincent,

Tja het was even verwarrend maar het is inderdaad een Zwitsers kenteken. :?
Dat betekend in jouw geval dan vrijheid. :lol:
Nog even wat 6x2 uitvoeringen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een Zwitser.....met inderdaad weer de smalle spatborden op de kantelcabine.

Afbeelding

Hermann,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes LP 6x2
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2013 9:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 07 okt, 2008 14:12 pm
Berichten: 110
Woonplaats: Numansdorp
De laatste foto en waarschijnlijk de tweede van de combi's van Transag lijken '230 cm' uitvoeringen te zijn, vandaar de afwijkende spatborden. Op sommige wegen in Zwitserland is (was?) er een maximale breedte van 230 cm toegestaan.
Truckfabrikanten hebben daar meestal ook aangepaste modellen voor geleverd, Scania's hadden bv smallere bumpers, spatborden en dieper gewerkte deur handles, Volvo had de CH230 uitvoeringen, eerst als smalle F88/89, later een F7 hok op een F10/12 chassis en nog later een FL6 hok er op. Maar meestens werden Trilex velgen gemonteerd vanwege de gereduceerde breedte zonder daarvoor de standaard vooras zelf aan te hoeven passen. De echte kenners zullen vast nog wel beter aan kunnen geven hoe het precies zit met de Zwitserse wetgeving vwb breedtes.
Grt Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes LP 6x2
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2013 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Nou Vincent, aan info ontbreekt het je in elk geval niet. En dan heeft Gerdi zijn bibliotheek nog niet geopend :mrgreen:
In elk geval een mooi voorbeeld om na te bouwen.
Gezien het succes met je Magirus, lijkt me de LP ook in orde te komen. Je bent door die Magirus ook weer wat wijzer geworden en dat is altijd handig!
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes LP 6x2
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2013 19:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 okt, 2011 19:12 pm
Berichten: 56
Nu al bedankt voor jullie info. Ik ga toch voor het type 2 met kantelcabine, kan ik ook een V8 toepassen i.p.v. een 6 cilinder. Verder heb ik nog een Scania 6x2 chassis liggen wat ik ga gebruiken met delen van een Mercedes SK. Ook voor het interieur van de LP wil ik in basis een SK interieur gebruiken wat ik vervolgens ga aanpassen naar de LP. Het dashboard wordt dan weer zelfbouw. Zal nog wel het nodige passen en meten worden, maar qua detaillering mooier dan de op m'n Magirus toegepaste emek onderdelen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes LP 6x2
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 7:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Korrelexpress schreef:
dan heeft Gerdi zijn bibliotheek nog niet geopend

Onne, Gerdi had het nog niet gezien want hij zat in "la douce France" met "zijn" gevederde lading.....
Nu even een snelle reactie, moet straks gaan werken, vanavond kom ik hier wel uitgebreider op terug.
Alpina C: je haalt beide LP modellen door elkaar.
De grootste verschillen: die met kantelcabine heeft lange deuren, die met vaste cabine heeft korte deuren (instaptreden zichtbaar).
De rest van de verschillen (bumper, spatborden, dak, enz...) zal ik vanavond eens uit de doeken doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes LP 6x2
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 okt, 2011 19:12 pm
Berichten: 56
Volgens mij zijn de verschillen tussen het eerste en tweede type op onderstaande foto treffend in beeld gebracht.

Tweede type (met kantelcabine) heeft een hoger dak, aparte clignoteurs en andere spatborden en inderdaad doorlopende deuren zonder zichtbare opstap. Ik dacht ook dat het type 1 alleen met 6 cilinder motoren leverbaar was en type 2 ook met achtcilinders.

Afbeelding

Iemand tips hoe ik dak hoger kan maken, wil nl. toch graag het type 2 nabouwen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement