Hm, viel me eigenlijk nog niet eens tegen dat ik met pakweg een maand na mijn laatste bericht er weer eentje kan plaatsen
Wat is er gebeurd en wat is er gedaan:
Ik heb me bezig gehouden met het chassis, de cabine staat nu wel zover op "poten" dat tussendoor daar wel dingen aan geprutst kunnen worden maar mijn meeste tijd gaat meestal in het chassis zitten. Opzoeken van ploaties (foto's), naspeuren van documentatie e.d. omdat de KM toch afwijkt van de TK.
De KM heeft luchtdrukremmen en de TK hydraulische remmen en aan bekabelen en het aanbrengen van leidingwerk komt nooit een eind...
Het chassis is nu wel zover dat de airbrush in het zicht komt en ik hoop in Gorinchem dit model toch af of grotendeels af te hebben.
Op de achteras zitten dus remcilinders die luchtdruk bediend worden , de handrem is een luchtdruk-hydraulisch systeem wat werkt met een staalkabel en een mooi mechanisme achter de as welke in 1 beweging via een asje excentrisch de beide cilinders lost.
Het kleine tankje aan de rechter voorzijde is het condensatievat om water uit de luchtleidingen te halen. Omdat het alleen achter de gaasgrille aan de voorzijde zichtbaar is komt hier verder geen leidingwerk.
Grappig is de plaats van de schokbrekers waar in mijn beleving ook nog eens een moment op komt.
De vooras is een KFS witmetalen vooras, ik had die nog liggen en dit was een mooie gelegenheid de kwaliteit en mogelijkheden te ontdekken. Pas op met het gebruik van secondenlijm want het lijmt sterk op witmetaal heb ik ervaren.
Op de remcilinders van de vooras maak ik nog een retour luchtleiding, wordt nog wel eens vergeten....
Voor het chassis heb ik ook fotoets onderdelen van de KFS bedford kunnen gebruiken, Howard heeft een etsfret bijgevoegd waarop EN de TK onderdelen en de KM onderdelen zitten voorzover ze afwijken van de TK. Het deksel van de accubak bijvoorbeeld gebruik ik niet bij de Hofman TK maar kan ik mooi bij de KM gebruiken. De reservewielhouder is dan wel weer een typische KM uitvoering.
Het chassis is dus weer een bonte verzameling van materialen: messing voor luchtleidingen, vissnoer voor flexibele luchtleidingen en electra, kabelmantel voor dikkere flexibele luchtleidingen en aansluitstukken, witmetaal vooras, fotoets reservewielconsole en accuafdekplaat, Polystyrol boutkopjes van een zekere firma waarvan ik de naam even kwijt ben (eerste keer dat ik die detaildingen gebruik), styreen natuurlijk en op enkele plekken spullen uit de reservedoos.
De wielen zijn ook nagenoeg gereed en met de wielen eronder is zowaar een rollend chassis ontstaan.
De motor is nog even los-vast aangebracht voor de passing. Dit keer een PTO met aandrijfas naar de oliepomp voor het hydrauliek gedeelte en ik baseer dat met enige vrijheid op een foto van een hydraulische aandrijving van een tijdgenoot.
De pomp is met een slang aangesloten op het hydrauliektankje en via een register op de kiepcilinder. Tankje voorzien van dop en overloopbuisje (peilglas hydrauliekvloeistof moet er nog op zie ik op de foto's)
De laatste 2 maar even van de "look-a-like" motor (hier nog maagdelijk schoon), i.v.m. het grote gapende gat in de achterwand is er veel van de achterzijde van de motor zichtbaar dus daar iets meer aandacht voor detail aan besteed..
Opvallend voor mij was het luchtfilter, ik heb geen foto's kunnen vinden met een traditioneel filter achter de bumper maar allemaal met of iets naast het blok of iets bovenop het blok.
Naja, ook de kleur is weer typisch iets en ik kan wel leven met dit resultaat.
Het verdiepte keepje tussen motor en versnellingsbak is uit noodzaak geboren om de motor iets beter in het chassis te kunnen plaatsen en valt weg door de chassisbalk met de gaatjes.
Volgende keer iets meer kleur te zien alhoewel zwart wel de boventoon zal voeren.....
groetjes, Johannes