Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 11:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2013 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Ik had het niet over verweren hoor Johannes, volgens mij was dat Richard, maar dat maakt niet uit. De cabine iets minder glanzend maken is wel een idee, want zo lijkt het wel erg blinbling :wink:
Op naar Gorinchem, we hebben goede hoop :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul, 2013 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Weer een stukje verder gekomen deze week.
De laadbak is nu grotendeels af en kan binnenkort naar de spuiter. Op de foto's lijkt de bak zwart maar het is heel donker grijs gelukkig want in combinatie met een zijdemat zwart chassis en zwarte velgen zou het anders wel een heel treurig geheel worden.
De kleppen heb ik voorzien van sluitingen: stukje evergreen buis met een stukje evergreen staf en dat valt weer in een half buisje.
Al met al een behoorlijk gedoe geweest maar ben er zo wel tevreden mee.

Afbeelding

Afbeelding

De opbouw van de bak kon ik grotendeel van de spaarzame foto's halen maar moet het wel combineren met hetgeen ik zeker weet van die bakken. Je ziet ze nog wel eens als kiepertje achter een tractor waarbij het chassis net achter de cabine doorgebrand is en een dissel toegevoegd is.
Maargoed, het is niet zo spannend wat er allemaal moest gebeuren. Problemen was de "schommel" waar de telescoop in moest omdat die net over het differentieel van de achteras moet passen. De telescoop is weer een ingekorte uitschuifbare pen.
De verhoging van de bakranden is van een soort hardhout wat bij de hobbyzaken te verkrijgen is, het zit nog los-vast i.v.m. het spuitwerk
De plaatjes dan maar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende wat moet gebeuren is het chassis afwerken met een accubak. Ook eens nadenken over de hydrauliektank en een motor. En uiteraard weer het nodige loodgieterswerk.
Genoeg te doen dus.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul, 2013 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Lekker bezig Johannes, niet alleen een heel fraai maar ook een heel bijzonder model! Erg mooi ook dat de scratch bak in alle richtingen werkt!!

Lijkt mij zondag een prima spuitdag voor de bak met 28 graden en weinig wind!

Succes, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2013 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Geweldig model Johannes, hoe jij dit neerzet! Ook zonder lak is de bak al uiterst indrukwekkend.
Je hebt schijnbaar, ondanks de luiers, toch aardig wat tijd om te bouwen :wink:
Lekker doorgaan zo, dan heb je weer iets moois om mee te nemen naar Gorinchem :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2013 17:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
ziet er mooi uit johannes
is ook net of ik de kolenboer weer aan ziet komen bij ons
deed met de bedford allerlei transporten
gaaf man
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 aug, 2013 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Hm, viel me eigenlijk nog niet eens tegen dat ik met pakweg een maand na mijn laatste bericht er weer eentje kan plaatsen :mrgreen:
Wat is er gebeurd en wat is er gedaan:
Ik heb me bezig gehouden met het chassis, de cabine staat nu wel zover op "poten" dat tussendoor daar wel dingen aan geprutst kunnen worden maar mijn meeste tijd gaat meestal in het chassis zitten. Opzoeken van ploaties (foto's), naspeuren van documentatie e.d. omdat de KM toch afwijkt van de TK.
De KM heeft luchtdrukremmen en de TK hydraulische remmen en aan bekabelen en het aanbrengen van leidingwerk komt nooit een eind...
Het chassis is nu wel zover dat de airbrush in het zicht komt en ik hoop in Gorinchem dit model toch af of grotendeels af te hebben.

Op de achteras zitten dus remcilinders die luchtdruk bediend worden , de handrem is een luchtdruk-hydraulisch systeem wat werkt met een staalkabel en een mooi mechanisme achter de as welke in 1 beweging via een asje excentrisch de beide cilinders lost.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het kleine tankje aan de rechter voorzijde is het condensatievat om water uit de luchtleidingen te halen. Omdat het alleen achter de gaasgrille aan de voorzijde zichtbaar is komt hier verder geen leidingwerk.
Grappig is de plaats van de schokbrekers waar in mijn beleving ook nog eens een moment op komt.
De vooras is een KFS witmetalen vooras, ik had die nog liggen en dit was een mooie gelegenheid de kwaliteit en mogelijkheden te ontdekken. Pas op met het gebruik van secondenlijm want het lijmt sterk op witmetaal heb ik ervaren.
Op de remcilinders van de vooras maak ik nog een retour luchtleiding, wordt nog wel eens vergeten....

Afbeelding

Voor het chassis heb ik ook fotoets onderdelen van de KFS bedford kunnen gebruiken, Howard heeft een etsfret bijgevoegd waarop EN de TK onderdelen en de KM onderdelen zitten voorzover ze afwijken van de TK. Het deksel van de accubak bijvoorbeeld gebruik ik niet bij de Hofman TK maar kan ik mooi bij de KM gebruiken. De reservewielhouder is dan wel weer een typische KM uitvoering.

Afbeelding

Afbeelding

Het chassis is dus weer een bonte verzameling van materialen: messing voor luchtleidingen, vissnoer voor flexibele luchtleidingen en electra, kabelmantel voor dikkere flexibele luchtleidingen en aansluitstukken, witmetaal vooras, fotoets reservewielconsole en accuafdekplaat, Polystyrol boutkopjes van een zekere firma waarvan ik de naam even kwijt ben (eerste keer dat ik die detaildingen gebruik), styreen natuurlijk en op enkele plekken spullen uit de reservedoos.

Afbeelding

De wielen zijn ook nagenoeg gereed en met de wielen eronder is zowaar een rollend chassis ontstaan.
De motor is nog even los-vast aangebracht voor de passing. Dit keer een PTO met aandrijfas naar de oliepomp voor het hydrauliek gedeelte en ik baseer dat met enige vrijheid op een foto van een hydraulische aandrijving van een tijdgenoot.
De pomp is met een slang aangesloten op het hydrauliektankje en via een register op de kiepcilinder. Tankje voorzien van dop en overloopbuisje (peilglas hydrauliekvloeistof moet er nog op zie ik op de foto's)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De laatste 2 maar even van de "look-a-like" motor (hier nog maagdelijk schoon), i.v.m. het grote gapende gat in de achterwand is er veel van de achterzijde van de motor zichtbaar dus daar iets meer aandacht voor detail aan besteed..
Opvallend voor mij was het luchtfilter, ik heb geen foto's kunnen vinden met een traditioneel filter achter de bumper maar allemaal met of iets naast het blok of iets bovenop het blok.
Naja, ook de kleur is weer typisch iets en ik kan wel leven met dit resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Het verdiepte keepje tussen motor en versnellingsbak is uit noodzaak geboren om de motor iets beter in het chassis te kunnen plaatsen en valt weg door de chassisbalk met de gaatjes.

Volgende keer iets meer kleur te zien alhoewel zwart wel de boventoon zal voeren.....

groetjes, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 aug, 2013 7:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Je maakt je er niet makkelijk vanaf Johannes! Mooi detailwerk.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 aug, 2013 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
In één woord: Prachtig chassis..... Oh nee, dat zijn er twee.... :wink: Maar serieus, het ziet er geweldig mooi uit Johannes. En zie ik nu goed op het motorblok al de eerste sporen van een lichte verwering?????? :wink:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 aug, 2013 19:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Prachtig werk Johannes.....stampensvol met details. Ook leuk dat je 2 verschillende soorten remmen geïnstalleerd hebt op voor- en achteras.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 aug, 2013 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 okt, 2011 19:12 pm
Berichten: 56
Puur vakmanschap! Heel erg mooi.
Gr. Vincent


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement