Zo medeplakkers, wie vroeg ook alweer wat het volgende project kon zijn en liet een brandweerwagen zien?
Geïnspireerd door de bouw van de Hofman TK Bedford liep ik al een tijdje rond met de plannen om de zwaardere versie, de Bedford KM, maar zelf te bouwen i.p.v. te kopen bij KFS. De Euro's kunnen nu beter voor andere dingen besteed worden. Er zitten wat onderdelen in de TK kit die universeel zijn, het stuur, de spiegelsteunen, spiegels, reservewielhouder en BEDFORD badge bijvoorbeeld zit al bij de TK kit of hield ik van de TK kit over.
Na het spuiten van de Hofman bak ben ik dus bezig gegaan met het verzamelen van gegevens voor de KM, basis is de KFS TK cabine en dus is er maatvoering voldoende aanwezig. Bewust ben ik dus niet verder gegaan met de TK omdat je voor het nemen van maten en spullen passen niet teveel dingen aan de cabine gelijmd moet hebben en gezien mijn spaarzame tijd moest ik spijkers met koppen slaan.
Eerst dacht ik, met in gedachten de opmerking van Kruk (Johan) die van een AMT Ford een Bedford had gemaakt, de AMT Ford als basis te kunnen gebruiken omdat in aanzet die nog wel wat lijkt op de Bedford.
Na het ding in tig stukken gesneden te hebben ben ik van die wijsheid afgestapt en heb de platen styreen maar weer opgezocht waarbij ik alleen het frontje van de Ford voor de stevigheid heb gebruikt.
Maargoed, mijn origineel heeft gelopen bij het recentelijk ter ziele gegane transportbedrijf Willems te Beerzeveld die niet bekend stond van het nieuwste materieel te hebben lopen.
Ik heb daar via René Schutte een tweetal bruikbare foto's van gekregen. Die foto's heb ik gecombineerd met de brochures van Kees Kamp en kwam tot de conclusie dat mijn model een Bedford KMS 3 zijden kieper is, 4x2 met een wielbasis van 4013 mm en een achteroverhang van 950 mm.
Over lelijk model cabine gesproken.....
De grootste verschillen met de TK zijn:
- bredere spatborden, grotere spoorbreedte en grotere banden
- dubbele bumper waarbij de bovenste bumper boven de ondergrille staat, een soort van koeienvanger effect zeg maar...
- 4 koplampen i.p.v. 2
Voor de cabine lag een uitdaging in de ondergrille, bij de kit is dat een fotoets deel. Na veel zoeken, passen en meten bleek een Revell Volvo grille de oplossing te zijn. Die heb ik aan de achterzijde afgeschuurd tot het open patroon zichtbaar werd en 2 delen aan elkaar gelijmd omdat de volledige breedte niet in de Volvo grille zit.
Van de grote spatbordflappers had ik geen maten en heb dat op het oog gemaakt en diverse keren moeten corrigeren. Uiteindelijk heb ik toch de spoorbreedte van de vooras weten te vinden en blijkt mijn op het oog werk juist geweest te zijn.
Het chassis is in basis ook makkelijk te doen, het is een recht ladderchassis en de balkmaten voor de chassisrails en tussenliggers waren via de documentatie bekend en vervaardiging van een ladderchassis is hier al een paar keer voorbij gekomen dus behoeft geen nadere toelichting.
De vooras is een witmetalen KFS as die ik nog had liggen en de bladveren op de vooras komen uit de grabbeldoos.
Veel dryfitten om de juiste posities en hoogtes te krijgen...
De typische bumpers met verbindingsstukken...
En zo valt er al iets meer van de richting te zien die ik op wil.
De kiepbak is van dezelfde formule die al een paar keer hier op het forum te zien is geweest. Dit keer met wel erg lage kleppen waar later nog een stuk hout overheen komt.
En dan ziet alles samengevoegd er in verhoudingen zo uit:
Nog veel te doen en ik kan vanaf nu weer aan de beide Bedfords werken ook al is het maar een uurtje per dag...
Johannes