Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 4:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2013 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zo medeplakkers, wie vroeg ook alweer wat het volgende project kon zijn en liet een brandweerwagen zien?
Geïnspireerd door de bouw van de Hofman TK Bedford liep ik al een tijdje rond met de plannen om de zwaardere versie, de Bedford KM, maar zelf te bouwen i.p.v. te kopen bij KFS. De Euro's kunnen nu beter voor andere dingen besteed worden. Er zitten wat onderdelen in de TK kit die universeel zijn, het stuur, de spiegelsteunen, spiegels, reservewielhouder en BEDFORD badge bijvoorbeeld zit al bij de TK kit of hield ik van de TK kit over.
Na het spuiten van de Hofman bak ben ik dus bezig gegaan met het verzamelen van gegevens voor de KM, basis is de KFS TK cabine en dus is er maatvoering voldoende aanwezig. Bewust ben ik dus niet verder gegaan met de TK omdat je voor het nemen van maten en spullen passen niet teveel dingen aan de cabine gelijmd moet hebben en gezien mijn spaarzame tijd moest ik spijkers met koppen slaan.
Eerst dacht ik, met in gedachten de opmerking van Kruk (Johan) die van een AMT Ford een Bedford had gemaakt, de AMT Ford als basis te kunnen gebruiken omdat in aanzet die nog wel wat lijkt op de Bedford.
Na het ding in tig stukken gesneden te hebben ben ik van die wijsheid afgestapt en heb de platen styreen maar weer opgezocht waarbij ik alleen het frontje van de Ford voor de stevigheid heb gebruikt.

Maargoed, mijn origineel heeft gelopen bij het recentelijk ter ziele gegane transportbedrijf Willems te Beerzeveld die niet bekend stond van het nieuwste materieel te hebben lopen.
Ik heb daar via René Schutte een tweetal bruikbare foto's van gekregen. Die foto's heb ik gecombineerd met de brochures van Kees Kamp en kwam tot de conclusie dat mijn model een Bedford KMS 3 zijden kieper is, 4x2 met een wielbasis van 4013 mm en een achteroverhang van 950 mm.
Over lelijk model cabine gesproken.....

Afbeelding

Afbeelding

De grootste verschillen met de TK zijn:
- bredere spatborden, grotere spoorbreedte en grotere banden
- dubbele bumper waarbij de bovenste bumper boven de ondergrille staat, een soort van koeienvanger effect zeg maar...
- 4 koplampen i.p.v. 2

Voor de cabine lag een uitdaging in de ondergrille, bij de kit is dat een fotoets deel. Na veel zoeken, passen en meten bleek een Revell Volvo grille de oplossing te zijn. Die heb ik aan de achterzijde afgeschuurd tot het open patroon zichtbaar werd en 2 delen aan elkaar gelijmd omdat de volledige breedte niet in de Volvo grille zit.
Van de grote spatbordflappers had ik geen maten en heb dat op het oog gemaakt en diverse keren moeten corrigeren. Uiteindelijk heb ik toch de spoorbreedte van de vooras weten te vinden en blijkt mijn op het oog werk juist geweest te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het chassis is in basis ook makkelijk te doen, het is een recht ladderchassis en de balkmaten voor de chassisrails en tussenliggers waren via de documentatie bekend en vervaardiging van een ladderchassis is hier al een paar keer voorbij gekomen dus behoeft geen nadere toelichting.
De vooras is een witmetalen KFS as die ik nog had liggen en de bladveren op de vooras komen uit de grabbeldoos.

Afbeelding

Afbeelding

Veel dryfitten om de juiste posities en hoogtes te krijgen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De typische bumpers met verbindingsstukken...

Afbeelding

En zo valt er al iets meer van de richting te zien die ik op wil.

Afbeelding

Afbeelding

De kiepbak is van dezelfde formule die al een paar keer hier op het forum te zien is geweest. Dit keer met wel erg lage kleppen waar later nog een stuk hout overheen komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan ziet alles samengevoegd er in verhoudingen zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog veel te doen en ik kan vanaf nu weer aan de beide Bedfords werken ook al is het maar een uurtje per dag...

Johannes


Laatst bijgewerkt door ingzagers op di 18 maart, 2014 15:40 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2013 23:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 07 jan, 2012 15:03 pm
Berichten: 170
Woonplaats: Moordrecht
Waar een foto van een brandweerwagen al niet toe kan leiden.
Dan word het een kipper, logisch toch. :lol: :lol: :lol:
Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat.
En als ik je nu een foto van een Bedford kipper laat zien, ga je dan stiekem een brandweerwagen maken?

Groetjes Rob

PS. Ik liet eigenlijk de Bedford brandweerwagen zien en vroeg toen misschien een volgend project?
Of vroeg ik..............? :( :( :( :( :( :( :( :( nou ja laat maar.

_________________
Er zijn 2 dingen waar je mank aan gaat als je ouder word, het ene is vergeetachtigheid
en het andere,..........dat ben ik vergeten.

Mijn bouwverslagen:
viewtopic.php?f=32&t=36043
viewtopic.php?f=32&t=36054
viewtopic.php?f=32&t=39414
viewtopic.php?f=32&t=35153

Mijn Fotki adres:
http://www.public.fotki.com/1Beemer3


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2013 7:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Gaaf man, ziet er al heel goed uit. We hebben hier een tweede Zeger geloof ik :wink: .
Jammer dat die Willems ook ter ziele is, vond dat knappe blonde meisje op die dikke Terberg altijd een machtig gezicht :brouw:
mvg christiaan

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2013 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Kijk, dit is er weer één die ik met belangstelling ga volgen. :D Complimenten voor je cabine Johannes, hij is "goed getroffen" zoals dat heet. Eén klein dingetje wat me alleen opviel, zijn de hoeken boven de koplampen. Dat lijkt bij de echte iets meer direct naar beneden (onderkant deur) te lopen als jij nu gemaakt hebt. De echte cabine is inderdaad niet moeders mooiste, maar ik moet zeggen, hij heeft wel wat. Voor mij in ieder geval heel herkenbaar.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2013 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Maar hier heb je al een aantal uurtjes jezelf lekker op uit kunnen leven Johannes. Ik vind het een zeer mooie basis die je hier neer zet.
giddy up go. :lol:
Oh euh jij hield toch niet van koeienvangers. :mrgreen: :lol:
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2013 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Nog speciale velgen nodig :wink: :wink: Je weet dat ik bijna hofleverancier ben. Kosten zijn het niet zo. Kan ik nog wel eens naar kijken.

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2013 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ik ben natuurlijk al iets verder en het verslag is ook niet real time dus er kan nog wel eens ergens een onlogische vorderingsfoto opduiken in dit verslagje.
Rob, was maar een grapje hoor maar vond erop inhaken met dit projectje wel een leuke woordspeling. Een brandweeruitvoering zal er nooit komen, dat is wel zeker.
Citaat:
vond dat knappe blonde meisje op die dikke Terberg altijd een machtig gezicht
Ik ken die foto ook maar kan nog niet goed plaatsen waar ik die dan gezien heb, waarschijnlijk een Truckstar ofzo?
Citaat:
We hebben hier een tweede Zeger geloof ik
Denk het niet want Zeger's kunsten staan op eenzame hoogte, hou het maar op een "eerste Zagers" :lol: :lol: (die namen worden ook nog wel eens door elkaar gegooid) Interesse van Zeger en ondergetekende liggen wel ongeveer op hetzelfde vlak en niet toevallig gebruiken we allemaal wit styreen :mrgreen: .

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik dus eigenlijk de cabine van KFS kopieer past de KM cabine ook op het KFS TK onderstuk. Zeger, als dat aflopen van de grille naar het portier niet goed lijkt dan moet het gezichtsbedrog zijn of een in commissie gemaakte fout. Er zitten trouwens wel meer afwijkingen in de cabine met die van KFS maar ik heb daar niet zo'n probleem mee.

En koeienvangers Eric, inderdaad nu je het zegt lijkt het net een koeienvanger. Blijft een raar apparaat en de reden waarom.... Ik hou niet zo van dat spul maar op een volgend project komt zeker een bullbar (iets Australisch en wederom in resin..)

Bedankt Hessel voor het aanbod, inderdaad zitten er met name op de vooras aangepaste velgen. Voor de banden kan ik die rubber dingen van Italeri gebruiken.

Afbeelding

Heeft wat freubeltijd gekost, de moeren heb ik zelf gesneden. Ik heb Hex profiel maar dat ligt nog tussen de verhuisspullen ben ik bang. De achteras is niet zo spannend want de nieuwe naven van Italeri zijn toepasbaar, ook daar maar wat tijd in het maken van de moeren en bouten steken. Alhoewel.....alles wordt zwart en of het dan nog opvalt.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2013 22:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 07 jan, 2012 15:03 pm
Berichten: 170
Woonplaats: Moordrecht
Hallo Johannes,

Dan zijn we allebei grappenmakers.
En dat moet ook wel, want volgens mij zitten we allebei in hetzelfde schuitje, heel veel vrije tijd.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk door dezelfde omstandigheden.
Maar bouw lekker verder, het is altijd mooi om naar te kijken en te bewonderen.

Groetjes Rob

_________________
Er zijn 2 dingen waar je mank aan gaat als je ouder word, het ene is vergeetachtigheid
en het andere,..........dat ben ik vergeten.

Mijn bouwverslagen:
viewtopic.php?f=32&t=36043
viewtopic.php?f=32&t=36054
viewtopic.php?f=32&t=39414
viewtopic.php?f=32&t=35153

Mijn Fotki adres:
http://www.public.fotki.com/1Beemer3


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2013 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Ah weer een Bedford Johannes!
Je voegt er weer mooie details aan toe zoals de kleppen van de bak die neer kunnen klappen
en de voorvelgen zien er ook heel gedetailleerd uit.
Wat ik mij afvraag.....moeten de bouten niet hexadiogonaal zijn en de ringen rond.. :roll: ...of zijn dit een soort van bolkop moeren?

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2013 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
#Rob, als je bedoelt dat we de grootste "werkgever" van Nederland hebben dan heb je het juist (jammer genoeg, mijn bedrijfstak bloedt langzaam maar zeker dood) Tijd...........nou als huisvader met een baby heb je dus wel tijd om te kijken naar je project maar nauwelijks tijd om eraan te werken.

#Hermann, ik denk dat je de bouten met ronde doorsnede wilt hebben en de moeren hexadiagonaal :lol: :lol: en dat er aan de velgzijde nog een aangegoten "ring" aan de moer moet zitten. Dat laat ik aan de echte detaillisten onder ons. Dat kan ik gewoonweg vanwege de geringe afmetingen niet met het handje snijden.
Ik kijk trouwens bij Tichy trains nog naar boltheads with washer dus wellicht kan er nog wat veranderen in de toekomst als dat spul in Europa voor een schappelijke prijs te krijgen is.

Maargoed, de afgelopen dagen tijd gevonden om de dieseltank te maken. De kopschotten hebben een profilering met een ronde verdieping voor de stevigheid. Voor de rest niet zo spannend allemaal.
De cabine is nu zover dat er t.z.t. een paar lagen grain filler primer over kan, jaja ik heb liters en liters Humbrol verf op de kop weten te tikken en er zat ook een fillerprimer bij. Maar eens proberen dat spul :brouw: .
Maar genoeg gezwam nu, ploaties.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Doet kalm aan, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement