Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2013 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Na Jabbeke heb ik een idee opgepakt waar ik al een tijdje mee liep. Vorig jaar had ik al de Saviem ets set van CTM gekocht en natuurlijk is dan de Italeri MAN de juiste donor kit. Maar ik wilde er een 4x2 van maken en voor het gemak het liefst een bladveren ophanging van een andere donor kit. Om het binnen de "familie" te houden kwam ik op de Heller Renault G260 zodat ik meteen ook de typische Renault spatborden heb voor de juiste "Franse Look"!

De twee chassis zijn ondertussen samengevoegd op een wielbasis van 3,3m en voorzien van wat extra flenzen. De motortunnel is aangepast, het dashboard is aardig op weg en de onderzijde van de cabine is aangevuld waar Italeri er geen zin meer in had! De bumper, waarvan het spoilerdeel is afgezaagd, wil ik nog wat meer naar achteren hebben zodat deze beter onder de cabine hangt en de voorwielen moeten ook nog iets meer naar binnen onder de spatborden staan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het wordt geen 100% exacte kopie maar de Saviem moet wel de typische jaren 70 Franse Look gaan krijgen. Met name de kleuren zullen daar belangrijk bij zijn. Ben daar nog niet uit.

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Laatst bijgewerkt door AdV-Online op do 13 maart, 2014 22:38 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saviem SM260
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2013 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 07 jan, 2012 15:03 pm
Berichten: 170
Woonplaats: Moordrecht
Ik ben benieuwd, leuk om te volgen en weer eens wat anders.

Groet Rob

_________________
Er zijn 2 dingen waar je mank aan gaat als je ouder word, het ene is vergeetachtigheid
en het andere,..........dat ben ik vergeten.

Mijn bouwverslagen:
viewtopic.php?f=32&t=36043
viewtopic.php?f=32&t=36054
viewtopic.php?f=32&t=39414
viewtopic.php?f=32&t=35153

Mijn Fotki adres:
http://www.public.fotki.com/1Beemer3


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saviem SM260
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2013 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Aha, kijk eens aan! Precies wat ik ook ga doen! En bij mij ligt de CTM kit er ook sinds vorig jaar!

Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saviem SM260
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2013 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
hey Andre,
Mooi project weer , met een goed begin .En met de ets set van CTM erbij gaat dit helemaal goed komen.
In mijn beleving hadden veel franse Saviem trucks vaak een cabine geheel in 1 kleur. Maar kan er naast zitten.
succes met de bouw .
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saviem SM260
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2013 14:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Inderdaad, de cabine in één kleur. Het invullen van de cabine profilering zag je meer bij Duitse of Oostblok trucks, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Ik denk dan ook aan een lichtgrijze cabine met een rood chassis. Weinig poespas maar die gele verstralers doen het wel goed al kan dat ook een beschermkap zijn:

Afbeelding

Waar ik nog mee tob zijn de achterruiten. Iedere Saviem die ik gezien heb heeft die. Echter is het plastic van de cabine juist daar het dikst en dus niet zo eenvoudig er uit te snijden. Al helemaal niet nu de cabine al in elkaar steekt. We denken nog na!

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saviem SM260
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2013 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Mooi project André, iets voor Jabbeke 2014...
Die achterruiten zou ik er toch maar uitsnijden, beetje geduld en een paar scherpe mesjes en het lukt je wel.
Mooie oplossing trouwens voor het opvangen van die hogere chassisbalken van de Bobkit.
Succes.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saviem SM260
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2013 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Mooi project André!
Tijdsbeeld en truck spreken mij ook heel erg aan. :D
De achterruiten is vrij eenvoudig op te lossen.
Met de NG cabines heb ik dit ook aan de hand gehad die ook wel behoorlijk dik zijn aan de zij en achterkant.
In de hoeken gaatjes boren en als je hebt met een dremel, of een andere multitool, en een metalen cirkelzaag de ruitstukken eruit zagen.
Het meer intensieve werk is om langs de ruitrand allemaal gaatjes te boren en later dit netjes glad vijlen.
Wat ook een oplossing kan zijn is om een mesje heet te stoken en hiermee de stukken eruit snijden.
Of misschien heb je inmiddels zelf al een manier gevonden.
Succes met deze oldie.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saviem SM260
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2013 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
AdV-Online schreef:
Waar ik nog mee tob zijn de achterruiten. Iedere Saviem die ik gezien heb heeft die. Echter is het plastic van de cabine juist daar het dikst en dus niet zo eenvoudig er uit te snijden. Al helemaal niet nu de cabine al in elkaar steekt. We denken nog na!


Valt mee hoor André, ik heb het bij mijn MAN ook gedaan. Ik heb met een dremel het plastic weg gefreesd tot ongeveer een mm vanaf de raamrand en daarna met een vijltje verder netjes afgewerkt. Voor de hoeken met een ronde vijl. Het is even een geduldig werkje, maar goed te doen.

Mooi project trouwens zo'n Saviem, is weer eens wat anders en daar hou ik wel van..... :)

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saviem SM260
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2013 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Dat knaagt dan aan me, dat een beetje plastic het van me dreigt te gaan winnen :evil: Dus er even goed voor gaan zitten en viel het uiteindelijk reuze mee om de achterruiten er uit te snijden. Het grootste deel eerst met de dremel met een cirkelzaagje en daarna met een rond sleutelvijltje en een strookje schuurpapier geplakt op een halve knijper de opening netjes tot aan het rubber op maat gemaakt. Ikke blij :D

(en terwijl ik dit schreef geven Hermann en Zeger precies dezelfde oplossing; Great Minds Think a-Like :brouw: )

Afbeelding

Dat de chassis delen netjes aansluiten is meer geluk dan wijsheid Johannes. De MAN heeft al zo'n verhoogde flens maar net niet hoog genoeg, een nieuwe was snel gemaakt. Met de onderflenzen gelijk staat hij mooi horizontaal op zijn wielen. Al denk ik er wel over de achterophanging 2mm op te hogen zodat hij iets voorover staat zoals op de meeste foto's.

Kortom; we zijn lekker bezig :wink:

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Laatst bijgewerkt door AdV-Online op di 26 maart, 2013 18:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saviem SM260
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2013 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
leuk voertuig andre zo,n kalkoenenbak
doet aan vroeger denken
zo,n oude fransoos alloirs messieurs
gaan het volgen hoe jij deze afmaakt
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement